Siirry mietintöön
VaVM 37/2002
vp -
HE 256/2002 vp
Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 3 päivänä joulukuuta 2002 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta ( HE 256/2002 vp ).
Eduskunta-aloitteet
Valiokunta on käsitellyt esityksen yhteydessä seuraavat aloitteet:
- LA 132/2002 vp Hanna Markkula-Kivisilta /kok ym. Laki tuloverolain 127 a ja 127 b §:n muuttamisesta läh. 7.11.2002
- LA 152/2002 vp Mauri Pekkarinen /kesk ym. Laki tuloverolain muuttamisesta läh.19.11.2002
- TPA 23/2001 vp Arto Seppälä /sd ym. Kotitaloustyön verovähenysoikeuden laajentaminen läh. 3.4.2001
- TPA 66/2002 vp Hanna Markkula-Kivisilta /kok Kotitalousvähennyksen kehittäminen kokopäivätoimisen henkilön palkkaamiseksi läh. 17.4.2002
Jaostovalmistelu
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Asiantuntijat
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
- finanssineuvos Reino Niinivaara , hallitusneuvos Kirsi Seppälä , valtiovarainministeriö
Hallituksen esitys
Esityksessä ehdotetaan kotitalouksissa tehtävän hoiva- ja korjaustyön perusteella myönnettävän kotitalousvähennyksen enimmäismäärää korotettavaksi 900 eurosta 1 100 euroon vuodessa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2003 alusta.
Lakialoitteet
Lakialoitteessa LA 132/2002 vp ehdotetaan, että kotitalousvähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin nykyisestä 900 eurosta 1 200 euroon vuodessa. Lisäksi ehdotetaan, että verovelvollinen saisi vähentää palkan sivukulujen lisäksi myös 10 prosenttia maksamastaan palkasta ja että ennakkoperintärekisteriin merkitylle yrittäjälle tai yleishyödylliselle yhteisölle maksettavasta työkorvauksesta olisi vähennyskelpoista 60 prosenttia nykyisen 40 prosentin sijasta.
Lakialoitteessa LA 152/2002 vp ehdotetaan, että kotitalousvähennyksen omavastuuraja 100 euroa poistettaisiin. Lisäksi ehdotetaan, että verovelvollinen saisi vähentää palkan sivukulujen lisäksi myös 25 prosenttia maksamastaan palkasta.
Toimenpidealoitteet
Toimenpidealoitteessa TPA 23/2001 vp ehdotetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla säädöksiä kotitaloustyön tukemisesta muutetaan siten, että lähisukulaiselle teetetystä työstä voi tehdä verovähennyksen.
Toimenpidealoitteessa TPA 66/2002 vp ehdotetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin kotitalousvähennyksen kehittämiseksi niin, että se mahdollistaa kokopäivätoimisen henkilön palkkaamisen.
Perustelut
Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä seuraavin muutosesityksin.
Kokemukset vähennyksen käytöstä kotitalouksien arjen helpottajana ja työtilaisuuksia luovana lisänä ovat myönteisiä. Valiokunta esittää sen vuoksi, että vähennyksen enimmäismäärä korotetaan 1 150 euroon vuodessa hallituksen esittämän 1 100 euron sijasta. Lisäksi valiokunta esittää, että verovelvollinen saa vähentää kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä maksamiensa, vähennyskelpoisten sivukulujen lisäksi 10 % maksamastaan palkasta ja tuloverolain 127 b §:n 2 ja 3 kohtien mukaisista työkorvauksista 60 prosenttia nykyisen 40 prosentin sijaan.
Valiokunta katsoo, etteivät sen käsittelemät lakialoitteet ja toimenpidealoitteet anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Valiokunnan muutosehdotukset),
että lakialoitteet LA 132/2002 vp ja LA 152/2002 vp hylätään ja
että toimenpidealoitteet TPA 23/2001 vp ja TPA 66/2002 vp hylätään.
Valiokunnan muutosehdotukset
Laki
tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta 1992 annetun tuloverolain (1535/1992) 127 a §:n 1 momentti ja 127 b §, sellaisena kuin ne ovat laissa 995/2000, seuraavasti:
127 a §
Kotitalousvähennys
Verovelvollinen saa vähentää verosta osan käyttämässään asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa tehdystä työstä maksamistaan määristä (kotitalousvähennys). Vähennykseen oikeuttaa tavanomainen kotitalous-, hoiva- tai hoitotyö sekä asunnon tai vapaa-ajan asunnon kunnossapito- tai perusparannustyö. Vähennys on enintään 1 150 euroa vuodessa, ja se myönnetään vain siltä osin kuin 127 b §:ssä tarkoitettu vähennettävä osa kustannuksista ylittää 100 euroa.
127 b § (Uusi)
Kotitalousvähennyksen peruste
Verovelvollinen saa vähentää:
1) kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä maksamansa työnantajan sosiaaliturvamaksun, pakollisen työeläkemaksun, tapaturmavakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja ryhmähenkivakuutusmaksun sekä lisäksi 10 prosenttia maksamastaan palkasta;
2) kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä ennakkoperintälain (1118/1996) 25 §:ssä tarkoitetulle ennakkoperintärekisteriin merkitylle veronalaista toimintaa harjoittavalle maksetusta työkorvauksesta 60 prosenttia; ja
3) tavanomaisesta kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä tämän lain 22 §:ssä tarkoitetulle yleishyödylliselle yhteisölle maksetusta työkorvauksesta 60 prosenttia.
Voimaantulo
(Kuten HE)
Helsingissä 5 päivänä joulukuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Maria
Kaisa
Aula
/kesk
vpj.
Kari
Rajamäki
/sd
jäs.
Olavi
Ala-Nissilä
/kesk
Pirjo-Riitta
Antvuori
/kok
Matti
Huutola
/vas
Reijo
Laitinen
/sd
Markku
Laukkanen
/kesk
Hanna
Markkula-Kivisilta
/kok
Tuija
Nurmi
/kok
Mauri
Pekkarinen
/kesk
Ola
Rosendahl
/r
Matti
Saarinen
/sd
Anni
Sinnemäki
/vihr
Irja
Tulonen
/kok
Kari
Uotila
/vas
(osittain)
vjäs.
Ulla
Juurola
/sd
(osittain)
Bjarne
Kallis
/kd
(osittain)
Kari
Kantalainen
/kok
(osittain)
Jussi
Ranta
/sd
(osittain)
Anu
Vehviläinen
/kesk
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen
Perustelut
Kotona tehtävän työn helpottaminen koko maassa verovähennysmallilla on osoittautunut toimivaksi. Tuoreiden tietojen mukaan kotityöpalveluiden, kuten siivouksen, remonttien ja puutarhatöiden teettäminen yli kaksinkertaistui vuonna 2001, kun kotitaloustyön verovähennyskokeilu vakinaistettiin ja ulotettiin koko maahan. Vähennystä käytti verotietojen mukaan 66 545 suomalaista vuonna 2001.
Verovähennysmallia onkin perusteltua kehittää edelleen, jotta työllisyyttä voitaisiin parantaa ja perheiden tilannetta helpottaa. Tätä ehdotti myös äskettäin raporttinsa luovuttanut Leppäsen verotyöryhmä. On myönteistä, että valiokunnan mietinnön tavoin kotitalousvähennyksen ylärajaa korotetaan 1 150 euroon ja että korvausprosenttia korotetaan 60:een.
Vastalauseessa ehdotamme keskustan eduskuntaryhmän vuoden 2003 budjettilinjan mukaisesti lisäksi, että kotitalousvähennyksessä edelleen oleva 100 euron omavastuuraja poistettaisiin. Omavastuuraja kohtelee erityisen kaltoin pienituloisia kotityötä teettäviä vähentäen heidän mahdollisuuksiaan hyötyä vähennyksestä, mihin myös eduskunnan valtiovarainvaliokunta aikanaan viittasi kotitalousvähennyksen vakinaistamista käsitellessään. Pienituloisilla avun tarve on usein suurin. Omavastuu myös on omiaan siirtämään kotityötä takaisin harmaan talouden piiriin, mikä on nurinkurista vähennykselle asetettuihin odotuksiin ja tavoitteisiin nähden.
Lisäksi ehdotamme, että palkattaessa yksittäinen henkilö kotitöihin saisi nykyisten sivukulujen lisäksi vähentää myös 25 prosenttia palkasta mietinnössä ehdotetun 10 prosentin sijasta. Tämä kannustaisi kotitaloustöiden teettämiseen myös muilla kuin ennakkoperintärekisteriin merkityillä tai yleishyödyllisillä yhteisöillä.
Ehdotus
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että valiokunnan mietintöön sisältyvän lakiehdotuksen 127 a § ja sen lisäksi 127 b § hyväksytään lakialoitteen LA 152/2002 vp mukaisesti muutettuna seuraavasti (Vastalauseen muutosehdotus):
Vastalauseen muutosehdotus:
127 a §
Kotitalousvähennys
Verovelvollinen saa vähentää verosta osan käyttämässään asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa tehdystä työstä maksamistaan määristä. (kotitalousvähennys). Vähennykseen oikeuttaa tavanomainen kotitalous-, hoiva- tai hoitotyö sekä asunnon tai vapaa-ajan asunnon kunnossapito- tai perusparannustyö. Vähennys on enintään 1 150 euroa vuodessa (poist.).
127 b §
Kotitalousvähennyksen peruste
Verovelvollinen saa vähentää:
1) kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä maksamansa työnantajan sosiaaliturvamaksun, pakollisen työeläkemaksun, tapaturmavakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja ryhmähenkivakuutusmaksun sekä lisäksi 25 prosenttia maksamastaan palkasta;
2) kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä ennakkoperintälain (1118/1996) 25 §:ssä tarkoitetulle ennakkoperintärekisteriin merkitylle veronalaista toimintaa harjoittavalle maksetusta työkorvauksesta 60 prosenttia; ja
3) tavanomaisesta kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä tämän lain 22 §:ssä tarkoitetulle yleishyödylliselle yhteisölle maksetusta työkorvauksesta 60 prosenttia.
Helsingissä 5 päivänä joulukuuta 2002
Maria Kaisa
Aula
/kesk
Olavi
Ala-Nissilä
/kesk
Markku
Laukkanen
/kesk
Mauri
Pekkarinen
/kesk
Anu
Vehviläinen
/kesk
Yhdyn vastalauseeseen 1 pykälän 127 a osalta.
Helsingissä 5 päivänä joulukuuta 2002
Anni Sinnemäki /vihr