Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

VaVM 11/2002 vp - HE 83/2002 vp
Hallituksen esitys eräiden valtiovarainministeriön hallinnonalan virastojen ja laitosten johtokuntien lakkauttamista koskevaksi lainsäädännöksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 18 päivänä kesäkuuta 2002 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eräiden valtiovarainministeriön hallinnonalan virastojen ja laitosten johtokuntien lakkauttamista koskevaksi lainsäädännöksi ( HE 83/2002 vp ).

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostossa.

Asiantuntijat

Hallinto- ja tarkastusjaostossa ovat olleet kuultavina

  • hallitusneuvos Miliza Vasiljeff , valtiovarainministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Outi Suviranta , oikeusministeriö
  • päälakimies Arto Lillman , Tullihallitus
  • pääjohtaja Jukka Wuolijoki , Valtiokonttori
  • tulliylitarkastaja Ari Mäkinen , Tulliliitto ry
  • pääluottamusmies Aimo Linkosalmi , AKAVA
  • henkilöstön edustaja Valtiokonttorin johtokunnassa Eija Taskinen , Valtiokonttori
  • luottamusmies Pirjo Rautio , Valtiokonttorin ammattiosasto VAL ry
  • luottamusmies Tarja Visakari , Valtiokont­torin henkilökuntayhdistys VHY ry
  • professori Markku Temmes
  • professori Kaarlo Tuori

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tilastokeskuksesta annettua lakia, tullilaitoksesta annettua lakia, valtiokonttorista annettua lakia, Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta annettua lakia sekä verohallintolakia siten, että näiden virastojen ja laitosten johtokunnat lakkautettaisiin. Johtokuntien nykyiset tehtävät siirrettäisiin virastojen ja laitosten virkamiesjohdolle. Valtiovarainministeriö määräisi kuitenkin virastojen päälliköinä toimivien pääjohtajien ja ylijohtajan sijaiset.

Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Johtokuntien lakkauttaminen.

Esityksessä ehdotetaan johtokunta lakkautettavaksi kaikista valtiovarainministeriön hallinnonalan virastoista. Viraston ja sen edustaman toimialan kehityksen arviointia ja strategiavaihtoehtojen hahmottamista varten näillä virastoilla voi olla neuvot­telukuntatyyppiset toimielimet. Neuvottelukunnalla ei olisi itsenäistä ratkaisuvaltaa virastoa tai laitosta koskevissa asioissa, eikä sillä olisi viraston toiminnan ja talouden ohjauksen ja valvonnan osalta muodollista vastuuta. Neuvottelukunnat asettaisi valtiovarainministeriö viraston ­annettua ehdotuksensa kokoonpanosta. Neuvottelukunnassa tulee esityksen mukaan olla henkilöstön edustus. Valtiovarainvaliokunta katsoo, että säännösten mahdollistamat neuvottelukunnat tulisi perustaa virastoihin myös käytännössä. Erityisesti asiantuntijavirastoissa nämä voivat olla merkittävä väylä koota myös ulkopuolista asiantuntemusta viraston käyttöön.

Ehdotettu muutos edustaa saadun selvityksen mukaan valtiovarainministeriön omaa sisäistä linjausta. Valtiovarainvaliokunta pitää puutteena, ettei johtokuntatyyppisten elinten asemaa eri hallinnonaloilla ole tarkasteltu kokonaisuutena. Johtokuntia on jo tähän mennessä lakkautettu muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön hallinnonaloilla. Valiokunta pitää ennen muuta keskushallintohanketta sopivana yhteytenä tarkastella myös valtion johtokuntapolitiikkaa.

Kuten hallituksen esityksestä ilmenee, johtokuntajärjestelmästä on kertynyt kokemuksia runsaan kymmenen vuoden ajalta. Erityisesti tulosbudjetointiin ja tulosohjaukseen siirtymisen jälkeen johtokunnan ja sen jäsenten rooli on ­aiheuttanut ongelmia monessa suhteessa viraston virkamiesjohtoon nähden. Johtokuntien tehtäväksi on yleensä annettu toiminnan yleisen ­ohjaamisen ja valvonnan ohella päätöksenteko ­talous- ja toimintasuunnitelmasta sekä talous­arvioehdotuksesta. Sen sijaan tulosbudjetoin­nissa ja -ohjauksessa virkamiesjohdolla on keskeinen asema; ministeriö tekee tulossopimuksen johdon kanssa ja seuraa sopimuksen toteutumista muun muassa johdon kanssa käymiensä keskustelujen avulla. Valtiovarainvaliokunta katsoo, että johtokun­tien lakkauttaminen tulisi tässä suhteessa selkeyttämään virastojen ja laitosten toiminnan johtamista, samoin ministeriön ohjauksen ja valvonnan välittymistä.

Valiokunta toteaa, että ehdotettu muutos poistaa myös johtokuntamallissa esiintyneet jääviydestä aiheutuneet ongelmatilanteet. Uudistetun hallintomenettelylain 10 §:n 5 a -kohdan mukaan virkamies on esteellinen, "jos hän kuuluu viraston tai laitoksen johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta, joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ­ohjaukseen ja valvontaan". Viraston neuvottelukunnan jäsenenä ministeriön virkamies ei olisi esteellinen.

Valiokunta korostaa kaikkien henkilöstöryhmien aidon vaikutusmahdollisuuden turvaamista virastojen päätöksenteossa. Henkilökunnan mahdollisuudella vaikuttaa työhönsä, työoloihinsa ja viraston toimintaa koskevaan päätöksentekoon on tutkitusti olennainen vaikutus viraston tuloksellisuuteen ja henkilöstön työ­hyvinvointiin. Valiokunta pitääkin henkilöstöedustuksen turvaamista tärkeänä.

Ratkaisuvallan käyttöä koskevat säännökset.

Ehdotettujen lakien mukaan pääjohtaja/ylijoh­taja johtaa virastoa ja määrää työjärjestyksessä viraston organisaatiosta ja toimintayksiköistä. Suurten virastojen osalta virastokohtaisessa laissa on lisäksi organisaation rakennetta ja organisaatioyksikköjä koskevia säännöksiä. Näiden laitosten osalta virastokohtaisiin asetuksiin on tarkoitus ottaa myös ratkaisuvallan käyttöä koskevia yksityiskohtaisia säännöksiä.

Saadun selvityksen perusteella valiokunta ­toteaa, että esitykseen sisältyvät ratkaisuvallan käyttämistä koskevat säännösehdotukset ovat jossakin määrin tulkinnanvaraisia siltä osin kuin tarkoituksena on esityksen yleisperustelujen mukaisesti se, että valtioneuvoston asetuksella rajoitettaisiin pää- tai ylijohtajan mahdollisuutta delegoida lain pääsäännön mukaan hänelle kuuluvaa ratkaisuvaltaa työjärjestyksellä muille virkamiehille. Valiokunta ehdottaa sääntelyä selkeytettäväksi tältä osin ottamalla virastokohtaisiin lakeihin nimenomaiset säännökset, joiden mukaan valtioneuvoston asetuksella säädetään asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun virkamiehen ratkaistaviksi. Ehdotettu lisäys on otettava kaikkiin ehdotettuihin lakeihin. Lakiehdotuksiin jo sisältyvät, samaa ­asiaa tarkoittavat säännökset voidaan samalla poistaa.

Päätösehdotus

Edellä olevan perusteella valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,

että hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset hyväksytään muutettuina seuraavasti:

Valiokunnan muutosehdotukset

1.

Laki

tilastokeskuksesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan tilastokeskuksesta 24 päivänä tammikuuta 1992 annetun lain (48/1992) 3 ja 4 § (poist.) seuraavasti:

3 §

Tilastokeskusta johtaa pääjohtaja. Tilastokeskuksen organisaatiosta ja toimintayksiköistä määrätään työjärjestyksessä, jonka pääjohtaja vahvistaa. Hän ratkaisee myös muut tilastokeskuksen ratkaistavat asiat, joita ei ole säädetty tai työjärjestyksessä määrätty tilastokeskuksen muun virkamiehen ratkaistavaksi. Valtioneuvoston asetuksella säädetään asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun virkamiehen ratkaistaviksi.

3 a §

(Poist.)

4 §

(Kuten HE)


Voimaantulosäännös

(Kuten HE)


2.

Laki

tullilaitoksesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan tullilaitoksesta 8 päivänä helmikuuta 1991 annetun lain (228/1991) 1, 3 ja 6 § seuraavasti:

1 §

(Kuten HE)

3 §

Tullilaitosta johtaa pääjohtaja. Pääjohtaja päättää tullihallituksen toimivaltaan kuuluvien oikeussääntöjen antamisesta ja vahvistaa tullilaitoksen työjärjestyksen. Hän ratkaisee myös muut tullihallituksen ratkaistavat asiat, joita ei ole säädetty tai työjärjestyksessä määrätty tullilaitoksen muun virkamiehen ratkaistaviksi. Valtioneuvoston asetuksella säädetään asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun virkamiehen ratkaistaviksi.

(Poist.) Tullilaboratorion ja tullipiirin päällikkö vahvistaa johtamansa toimintayksikön työjärjestyksen. Tullilaboratoriolle ja tullipiirille kuuluvat asiat ratkaisee mainittujen toimintayksikköjen päällikkö, jollei ratkaisuvaltaa ole niiden työjärjestyksessä siirretty muulle virkamiehelle.

(Poist.)

6 §

(Kuten HE)


Voimaantulosäännös

(Kuten HE)


3.

Laki

valtiokonttorista annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan valtiokonttorista 15 päivänä helmikuuta 1991 annetun lain (305/1991) 3 ja 6 § (poist.) seuraavasti:

3 §

Valtiokonttoria johtaa pääjohtaja. Pääjohtaja päättää valtiokonttorin toimivaltaan kuuluvien oikeussääntöjen antamisesta. Valtiokonttorin organisaatiosta ja toimintayksiköistä määrätään työjärjestyksessä, jonka pääjohtaja vahvistaa.

Pääjohtaja ratkaisee myös muut valtiokont­torin ratkaistavat asiat, joita ei ole säädetty tai työjärjestyksessä määrätty valtiokonttorin muun virkamiehen ratkaistaviksi. Valtioneuvoston asetuksella säädetään asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun virkamiehen ratkaistaviksi. (Uusi)

3 a §

(Poist.)

6 §

(Kuten HE)


Voimaantulosäännös

(Kuten HE)


4.

Laki

Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta 12 päivänä tammikuuta 1990 annetun lain (27/1990) 2 ja 5 § (poist.) seuraavasti:

2 §

Valtion taloudellista tutkimuskeskusta johtaa ylijohtaja. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen organisaatiosta ja toimintayksiköistä määrätään työjärjestyksessä, jonka ylijohtaja vahvistaa. Hän ratkaisee myös muut Valtion ­taloudellisen tutkimuskeskuksen ratkaistavat asiat, joita ei ole säädetty tai työjärjestyksessä määrätty Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen muun virkamiehen ratkaistaviksi. Valtioneuvoston asetuksella säädetään asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun virkamiehen ratkaistaviksi.

2 a §

(Poist.)

5 §

(Kuten HE)


Voimaantulosäännös

(Kuten HE)


5.

Laki

verohallintolain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 18 päivänä joulukuuta 1995 annetun verohallintolain (1557/1995) 3 §, sellaisena kuin se on osaksi laissa 318/2001, sekä

lisätään lakiin uusi 3 a § seuraavasti:

3 §

Johtaminen ja ratkaisuvallan käyttäminen

Verohallitusta johtaa pääjohtaja. Pääjohtaja päättää verohallituksen toimivaltaan kuuluvien oikeussääntöjen antamisesta ja vahvistaa työjärjestyksen. Hän ratkaisee myös muut verohallituksessa ratkaistavat asiat, joita ei ole säädetty tai työjärjestyksessä määrätty verohallituksen muun virkamiehen ratkaistaviksi. Valtioneuvoston asetuksella säädetään asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun virkamiehen ratkaistaviksi.

(2 mom. poist.)

(2. mom. kuten HE:n 3 mom.)

3 a §

(Kuten HE)


Voimaantulosäännös

(Kuten HE)


Helsingissä 4 päivänä lokakuuta 2002

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

pj. Maria Kaisa Aula /kesk
vpj. Kari Rajamäki /sd
jäs. Olavi Ala-Nissilä /kesk
Pirjo-Riitta Antvuori /kok
Timo Ihamäki /kok
Seppo Kääriäinen /kesk (osittain)
Markku Laukkanen /kesk
Hanna Markkula-Kivisilta /kok
Tuija Nurmi /kok
Mauri Pekkarinen /kesk
Virpa Puisto /sd
Ola Rosendahl /r (osittain)
Matti Saarinen /sd
Anni Sinnemäki /vihr
Sakari Smeds /kd
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
Kari Uotila /vas
Jukka Vihriälä /kesk
vjäs. Liisa Hyssälä /kesk (osittain)
Kari Kantalainen /kok
Mikko Kuoppa /vas
Ulla-Maj Wideroos /r (osittain)

Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut

valiokuntaneuvos Alpo Rivinoja

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.