Siirry mietintöön
VaVM 32/2000 vp -
HE
83/2000 vp
Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 69 ja 71 §:n
muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 21 päivänä kesäkuuta 2000 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi tuloverolain 69 ja 71 §:n muuttamisesta ( HE 83/2000 vp ).
Eduskunta-aloitteet
Valiokunta on käsitellyt tämän esityksen yhteydessä seuraavat eduskunta-aloitteet:
- LA 196/1999 vp Juhani Sjöblom /kok ym Laki tuloverolain 69 §:n muuttamisesta
- LA 44/2000 vp Irja Tulonen /kok ym. Laki tuloverolain 64 §:n muuttamisesta
- TPA 31/2000 vp Leena-Kaisa Harkimo /kok ym. Liikuntapalvelut luontoisetuna
- TPA 162/2000 vp Jouko Jääskeläinen /skl ym. Joukkoliikenteen työsuhdematkalippujen verottaminen
Lausunto
Valtiovarainvaliokunnan pyynnöstä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on antanut lakiehdotuksen 69 §:stä lausunnon (StVL 13/2000 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Jaostovalmistelu
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Asiantuntijat
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
- hallitusneuvos Kirsi Seppälä , valtiovarainministeriö
- yhteyspäällikkö Kerstin Ekman , erityisasiantuntija Rainer Anttila , Suomen Liikunta ja Urheilu ry
- lainopillinen asiamies Anna Lundén , Suomen Yrittäjät ry
- lakimies Päivi Kaari , Veronmaksajain Keskusliitto
- projektipäällikkö Anna-Maria Korhonen , Kotityö leipätyöksi -projekti / Kajaanin kaupunki
- toimitusjohtaja Jaana Salmi , myyntipäällikkö Leena Mauno , Kodinavux
Hallituksen esitys
Hallitus ehdottaa tuloverolakiin tehtäväksi verovapaita henkilökuntaetuja ja matkakustannusten korvausten verovapautta koskevia muutoksia.
Tuloverolain 69 §:n sisältämää tavanomaisen henkilökuntaedun käsitettä ehdotetaan muutettavaksi siten, että pykälään lisättävän uuden 3 momentin mukaan veronalaista tuloa ei synny työnantajan tilapäisesti järjestämästä sairaan lapsen hoidosta ajalta, jona työntekijällä olisi oikeus hoitovapaaseen täysin palkkaeduin. Tilapäisenä pidettäisiin saman sairaustapauksen johdosta enintään neljän päivän pituista hoitojaksoa.
Matkakustannusten korvausten verovapaudesta lopullisessa verotuksessa säädetään tuloverolain 71 §:ssä, jonka mukaan veronalaista tuloa ei ole työnantajalta työmatkasta saatu matkustamiskustannusten korvaus, päiväraha, ateriakorvaus ja majoittumiskorvaus. Käytännössä matkakustannuksia korvataan myös palkkaa maksamatta tai muutakaan vastiketta suorittamatta. Yleisintä tämä on yleishyödyllisissä yhteisöissä. Hallitus ehdottaa, että näiden kustannuskorvausten verotuskysymyksistä sisällytettäisiin tuloverolain 71 §:ään uutena 3 momenttina yksityiskohtaiset säännökset.
Yleishyödylliseltä yhteisöltä saatu matkakustannusten korvaus yhteisön hyväksi sen toimeksiannosta tehdystä matkasta ehdotetaan säädettäväksi eräin rajoituksin verovapaaksi tuloksi silloinkin, kun verovelvollinen ei ole työsuhteessa yleishyödylliseen yhteisöön tai ei muuten saa palkkaa työstä, johon matka liittyy.
Tavanomaisen henkilökuntaedun verottamista koskevaa muutosta sovellettaisiin ensimmäisen kerran jo kuluvalta vuodelta toimitettavassa verotuksessa ja verovapaan matkakustannuskorvauksen muutosta ensimmäisen kerran vuodelta 2001 toimitettavassa verotuksessa.
Eduskunta-aloitteet
Käsiteltyihin lakialoitteisiin sisältyy hallituksen esitykseen sisältyvän tuloverolain muutosehdotuksen sekä eräiden muiden siihen läheisesti rinnastettavien säädösten osalta muutosehdotuksia.
Käsitellyt toimenpidealoitteet sisältävät sellaisia ehdotuksia, jotka koskevat hallituksen esitystä tai käsiteltyihin lakialoitteisiin liittyviä asioita.
Perustelut
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja puoltaa sen hyväksymistä.
Hallituksen esitys on valmisteltu virkatyönä valtiovarainministeriössä. Yleishyödyllisten yhteisöjen kulukorvaussäännöstä valmisteltaessa on kuultu Verohallitusta sekä Suomen Liikunta ja Urheilu SLU ry:n edustajaa. Valiokunnan mielestä asian laajuus huomioon ottaen hallituksen esitykseen sisältyvä matkakustannusten korvausta koskeva tuloverolain muutos (71 §) olisi tullut valmistella laajempana yhteistyönä, jotta myös muiden yhteiskunnallisesti arvokasta vapaaehtoistyötä tekevien tahojen näkökulmat olisivat tulleet asianmukaisesti huomioon otetuiksi.
Valiokunnan käsityksen mukaan nyt hyväksyttävän uuden säännöksen pitäisi kohdistua tasapuolisesti kaikkiin varsinaista vapaaehtoistyötä tekeviin organisaatioihin. Valiokunta korostaa, ettei uudella säännöksellä saa hämärtää ansiotyön ja vapaaehtoistyön välistä rajaa.
Käsittelemiensä aloitteiden suhteen valiokunta on asettunut kielteiselle kannalle.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Sairaan lapsen hoitoedun verotus
Esityksen mukaan veronalaiseksi eduksi ei katsottaisi työnantajan järjestämää sairaan lapsen tilapäistä hoitoa siltä ajalta, jona vanhemmilla olisi täysin palkkaeduin oikeus olla kotona lasta hoitamassa.
Valtiovarainvaliokunta pitää uutta järjestelmää myönteisenä, koska se tarjoaa yhden lisävaihtoehdon erityistilanteita varten. Muutoksen vaikutusten seuraaminen kuuluu lähinnä työmarkkinakentälle, mutta tarvittaessa asiaan tulisi valiokunnan mielestä puuttua myös viranomaisten toimesta.
Valtiovarainvaliokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiaa koskevassa lausunnossaan StVL 13/2000 vp esittämään. Työnantajan järjestämä sairaan lapsen hoito merkitsee vanhemmille vaihtoehtojen lisääntymistä. Esityksessä tarkoitettujen järjestelyjen mahdollisesti yleistyessä on välttämätöntä kaikissa yhteyksissä korostaa vanhempien oikeutta päättää siitä, valitseeko hän työnantajan järjestämän palvelun vai jääkö itse hoitamaan sairastunutta lasta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon viitaten valtiovarainvaliokunta kiinnittää huomiota mahdolliseen eriarvoisuuteen, jota nyt ehdotettu lainmuutos voi synnyttää. Sairaan lapsen tilapäinen hoitoapu määritellään verovapaaksi työsuhde-eduksi, jos työnantaja kustantaa hoidon. Kuitenkin monilla sellaisillakin vanhemmilla, joilla työnantaja ei tarjoa lapsenhoitoapua, on vastaavissa tilanteissa kuin perusteluissa on kuvattu, mahdotonta jäädä itse hoitamaan sairasta lastaan. Tuolloin vanhemmat kustantavat lastenhoitoavun itse olematta kuitenkaan oikeutettuja vähentämään kyseistä menoa verotuksessaan. Myöskään yksityisyrittäjä ei voi kirjata lapsenhoitokuluja tulonhankkimiskuluiksi. Näin ollen esitys on verojärjestelmän yhdenvertaisuuden — ja siten veropolitiikan — kannalta ongelmallinen.
Valtiovarainvaliokunta korostaa vielä, että tämän uuden järjestelmän yleisyyttä ja mahdollisesti syntyviä ongelmia on viranomaistoimintana seurattava.
Viitaten aloitteeseen LA 44/2000 vp valiokunta katsoo, että kaavamaisen verotusarvon määrittäminen kodinhoitopalveluille työsuhde-etuna on tarpeen. Valiokunta otti asiaan kantaa myös mietinnössään VaVM 26/2000 vp. Verohallituksen 27.11.2000 antamaan asiaa koskevaan päätökseen tätä ei sisälly. Valiokunta kiirehtii asian ratkaisemista.
2. Yleishyödyllisen yhteisöjen matkakustannusten korvaukset
Valiokunta korostaa, että urheilujärjestöjen ohella laajasti myös muissa yleishyödyllisissä yhteisöissä tehdään arvokasta vapaaehtoistyötä, josta aiheutuu vapaaehtoistoimijoille kustannuksia. Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että yleishyödyllisen yhteisön vapaaehtoisille maksettuja matka- ja päivärahoja käsitellään verotuksessa hallituksen esityksessä kuvatulla tavalla sen suhteen, miten korvaukset ovat uuden järjestelmän mukaisen verosääntelyn kohteena. Uusi säännös koskee maksettujen korvausten verovapaita enimmäismääriä eikä sillä muuteta matkakustannusten vähennyskelpoisuutta koskevia periaatteita.
Vapaaehtoistyön merkitykseen viitaten valiokunta pitää ehdotettuja päivä- ja markkarajoja liian alhaisina. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa tuloverolain 71 §:n uuden 3 momentin muuttamista siten, että verovapaa päiväraha voitaisiin suorittaa ehdotetun kymmenen päivän sijasta enintään kahdeltakymmeneltä päivältä kalenterivuodessa ja että muulla kuin julkisella kulkuneuvolla tehdystä matkasta on verovapaata ehdotetun 6 000 markan sijasta enintään 12 000 markkaa kalenterivuodelta.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin muuttamattomana, paitsi 71 § muutettuna (Valiokunnan muutosehdotus),
että lakialoitteisiin LA 196/1999 vp ja LA 44/2000 vp sisältyvät lakiehdotukset hylätään ja
että toimenpidealoitteet TPA 31/2000 vp ja TPA 162/2000 vp hylätään.
Valiokunnan muutosehdotus
71 §
Verovapaat matkakustannusten korvaukset
Työnantajalta työmatkasta saatuun matkakustannusten korvaukseen rinnastetaan 22 §:ssä tarkoitetulta yleishyödylliseltä yhteisöltä saatu matkakustannusten korvaus yleishyödyllisen yhteisön hyväksi sen toimeksiannosta tehdystä matkasta silloinkin, kun verovelvollinen ei ole työsuhteessa yleishyödylliseen yhteisöön tai ei muuten saa palkkaa työstä, johon matka liittyy. Tällaisesta matkakustannusten korvauksesta on kuitenkin verovapaata tuloa vain:
1) päiväraha enintään kahdeltakymmeneltä päivältä kalenterivuodessa;
2) majoittumiskorvaus;
3) matkustamiskustannusten korvaus, jota voidaan suorittaa myös verovelvollisen asunnolta tehdystä matkasta 72 §:n 3 momentin estämättä; matkustamiskustannusten korvauksesta muulla kuin julkisella kulkuneuvolla tehdystä matkasta on verovapaata enintään 12 000 markkaa kalenterivuodelta.
Helsingissä 28 päivänä marraskuuta 2000
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Maria
Kaisa
Aula
/kesk
vpj.
Kari
Rajamäki
/sd
jäs.
Olavi
Ala-Nissilä
/kesk
Pirjo-Riitta
Antvuori
/kok
Timo
Ihamäki
/kok
Seppo
Kääriäinen
/kesk
(osittain)
Reijo
Laitinen
/sd
(osittain)
Markku
Laukkanen
/kesk
Hanna
Markkula-Kivisilta
/kok
Ola
Rosendahl
/r
Matti
Saarinen
/sd
Anni
Sinnemäki
/vihr
(osittain)
Sakari
Smeds
/skl
Marja-Liisa
Tykkyläinen
/sd
Kari
Uotila
/vas
Jukka
Vihriälä
/kesk
vjäs.
Matti
Huutola
/vas
(osittain)
Liisa
Hyssälä
/kesk
Ulla
Juurola
/sd
Kari
Kantalainen
/kok
Riitta
Korhonen
/kok
Mikko
Kuoppa
/vas
Hannes
Manninen
/kesk
(osittain)
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Arvo J. Kämppi