Siirry mietintöön
VaVM 1/2000 vp -
HE
188/1999 vp
Hallituksen esitys laiksi valtion talousarviosta annetun
lain muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 8 päivänä helmikuuta 2000 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi valtion talousarviosta annetun lain muuttamisesta (HE 188/1999 vp).
Jaostovalmistelu
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Asiantuntijat
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
- hallitusneuvos Raija Isotalo , valtiovarainministeriö
- lainsäädäntöneuvos Sami Manninen , oikeusministeriö
- yksikönjohtaja Mikko Kangaspunta , Valtiokonttori
Kansaneläkelaitos ja Suomen Kuntaliitto ovat antaneet asiasta kirjalliset lausunnot.
Valtion talousarviosta annettu laki eli ns. talousarviolaki sisältää useita säännöksiä, jotka koskevat asetuksenantovaltaa. Talousarvioasetuksessa on valtuussäännöksiä, joiden nojalla valtioneuvoston yleisistunto ja valtiovarainministeriö voivat antaa määräyksiä hallinnon sisäisiksi luonnehdittavista asioista. Talousarvioasetus sisältää myös useita säännöksiä, joissa Valtiokonttorille on säädetty valtuus hallinnollisten määräysten antamiseen. Lisäksi on katsottu, että yleistoimivaltansa nojalla valtioneuvosto on voinut antaa yleisistunnon ja ministeriön päätöksellä myös valtion talousarvion soveltamiseen liittyviä talousarvion määrärahanormeja täydentäviä määräyksiä.
Käsiteltävänä olevassa esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtion talousarviosta annettu laki vastaamaan uuden, 1.3.2000 voimaan tulevan perustuslain vaatimuksia asetuksenantovallasta säätämisestä.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi nykyistä asetuksenantovaltaa tarkentavia säännöksiä asioissa, joita koskevat säännökset ovat nykyisin talousarvioasetuksessa. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös talousarvion toimeenpanon nykyisen käytännön mukainen valtuussäännös, jonka mukaan talousarvioon otetun määrärahan käyttämisestä talousarvion mukaisesti voidaan antaa tarkempia säännöksiä asetuksella.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi valtuussäännös, jonka nojalla Valtiokonttori antaa valtion viranomaisille tarvittavia tarkempia määräyksiä taloushallintoon kuuluvien tehtävien hoitamisesta.
Talousarviolakia ehdotetaan muutettavaksi myös siten, että valtion talousarviossa voidaan nettobudjetoida eläkelaitokselle lain nojalla maksettava maksuvalmiussuoritus ja suorituksen palautus valtiolle sekä lakiin perustuva valtionapu kunnalle ja kunnan maksettavaksi valtiolle valtionapujärjestelmän määräytymisperusteiden mukaan tuleva määrä.
Talousarviolakiin ehdotetaan myös lisättäväksi säännökset valtion irtaimen omaisuuden luovuttamisesta sekä virastojen ja laitosten sisäisen valvonnan järjestämisestä. Lakiin ehdotetaan lisäksi tehtäväksi eräitä teknisluonteisia tarkistuksia.
Esitykseen sisältyvillä asetuksenantovaltaa ja Valtiokonttorin määräyksenantovaltaa koskevilla ehdotuksilla ei ole välittömiä hallinnollisia eikä taloudellisia vaikutuksia. Eläkelaitokselle maksettavan maksuvalmiussuorituksen ja sen palautuksen nettobudjetoinnin mahdollistaminen ehdotetulla tavalla pienentää jossakin määrin talousarvion tulo- ja menopuolen loppusummia.
Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin muutoksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
Säännökset määrärahan käyttämisestä (ehdotettu 7 c §)
Ehdotetun 7 c §:n säännöksen tarkoituksena on, että uuden perustuslain voimaantulon jälkeenkin eduskunnan talousarviopäätös voitaisiin panna täytäntöön määrärahaperustelujen mukaisesti. Tarkemmat määräykset määrärahan käyttämisestä annetaan nykyisin ministeriön päätöksellä silloin, kun määrärahan perusteluissa on näin päätetty. Muutoin nämä määräykset annetaan valtioneuvoston yleisistunnon päätöksellä. Perustuslakiesityksessä on todettu, ettei valtioneuvoston tällaiseen norminantovaltaan vaikuta asetuksenantovaltaa koskevan sääntelyn uudistaminen. Ehdotetun 7 c §:n säännöksellä on myös tämä lähtökohta.
Ehdotettu säännös on kuitenkin oikeustilan selkeyden näkökulmasta pulmallinen sen vuoksi, ettei siitä ilmene, milloin valtuutuksessa tarkoitetun asetuksen antaa valtioneuvosto ja milloin ministeriö. Tässä suhteessa säännöstä on valiokunnan mielestä aiheellista täsmentää siten, että pääsäännön mukaan valtuutuksessa tarkoitetut säännökset annetaan valtioneuvoston asetuksella. Ministeriön osalta asetuksenantovallan olisi sen sijaan perustuttava erityislakiin tai yleislailla edellytettyyn nimenomaiseen talousarviopäätökseen. Valiokunta ehdottaa, että 7 c §:ää tämän vuoksi täsmennetään edellä tarkoitetulla tavalla.
Valtion irtaimen omaisuuden luovuttaminen (ehdotetun 24 §:n 1 momentin viimeinen virke)
Oikeusministeriö on arvioinut ehdotetun 24 §:n 1 momentin viimeisessä virkkeessä olevan valtuutussäännöksen olevan jossain määrin väljä, joten sitä olisi oikeusministeriön lausunnon mukaan täsmennettävä sen tarkoitusta paremmin vastaavaksi. Valtiovarainministeriö on katsonut, ettei sillä sinänsä ole huomauttamista oikeusministeriön pyrkimykseen täsmentää valtuutussäännöksen rajoja. Mainitun valtuutussäännöksen tarkistamisen ei kuitenkaan tule olla niin kapea-alainen, että se aiheuttaisi uudenlaisia käytännön ongelmia esimerkiksi valtion käytöstä poistetun irtaimen omaisuuden luovuttamisessa.
Mainitun valtuutussäännöksen rajojen täsmentäminen on valtiovarainvaliokunnan mielestä asianmukaista toteuttaa siten, että säännökseen lisättäisiin sana "erityisistä". Tämä täsmennys painottaa sitä, että valtioneuvoston asetukseen otettavat tarkemmin säädettävät syyt voisivat olla vain erityisiä, perusteltuja syitä. Näinhän on valiokunnan saaman selvityksen mukaan muutoinkin tarkoitus menetellä.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 24 §:n 1 momentin viimeisen virkkeen täsmentämistä.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin muuttamattomana paitsi 7 c § ja 24 § muutettuina (Valiokunnan muutosehdotukset) .
Valiokunnan muutosehdotukset
7 c §
Säännökset määrärahan käyttämisestä
Tarkempia säännöksiä määrärahan talousarvion mukaisesta käyttämisestä voidaan antaa valtioneuvoston (poist. ) asetuksella. Mainittuja säännöksiä voidaan kuitenkin antaa ministeriön asetuksella, jos niin lailla erikseen säädetään tai talousarviossa päätetään.
24 §
Valtion irtaimen omaisuuden luovuttaminen
Virasto ja laitos saa luovuttaa, jollei laissa toisin säädetä tai talousarviossa muuta päätetä, hallinnassaan olevaa valtion irtainta omaisuutta, jos luovutusta on pidettävä taloudellisesti perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena. Viraston tai laitoksen on saatava luovutukseen valtioneuvoston suostumus, jos luovutettavan omaisuuden arvo on huomattava tai luovutusta on muutoin pidettävä merkittävänä sen mukaan kuin valtioneuvoston asetuksella säädetään. Omaisuutta ei saa luovuttaa käypää arvoa alemmasta hinnasta eikä vastikkeetta, ellei luovutukseen liittyvistä valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettävistä erityisistä syistä muuta johdu.
(2 ja 3 mom. kuten HE)
Helsingissä 15 päivänä helmikuuta 2000
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Maria
Kaisa
Aula
/kesk
vpj.
Kari
Rajamäki
/sd
jäs.
Olavi
Ala-Nissilä
/kesk
Pirjo-Riitta
Antvuori
/kok
Jorma
Huuhtanen
/kesk
Seppo
Kääriäinen
/kesk
Reijo
Laitinen
/sd
Hanna
Markkula-Kivisilta
/kok
Tuija
Nurmi
/kok
Mauri
Pekkarinen
/kesk
(osittain)
Ola
Rosendahl
/r
Matti
Saarinen
/sd
Anni
Sinnemäki
/vihr
Sakari
Smeds
/skl
Irja
Tulonen
/kok
Marja-Liisa
Tykkyläinen
/sd
Kari
Uotila
/vas
Jukka
Vihriälä
/kesk
Jorma
Vokkolainen
/vas
vjäs.
Kari
Kantalainen
/kok
Pirkko
Peltomo
/sd
Anu
Vehviläinen
/kesk
(osittain)