Siirry mietintöön
VaVM 16/1999 vp -
HE
102/1999 vp
Hallituksen esitys laiksi Ahvenanmaan maakuntaa koskevista
poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön
annetun lain muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 19 päivänä lokakuuta 1999 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisä- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain muuttamisesta (HE 102/1999 vp).
Jaostovalmistelu
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa
Asiantuntijat
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
- finanssineuvos Tiina Maisala , valtiovarainministeriö
- ylitarkastaja Päivi Laatikainen , Verohallitus
- ylitarkastaja Taina Pekonen , Tullihallitus
- varamaaneuvos Roger Nordlund , osastonjuristi Niklas Slotte , Ahvenanmaan maakuntahallitus
- , Ahvenanmaan maakuntahallitus
Suomen liittymisestä Euroopan unioniin tehdyn liittymissopimuksen mukaan Ahvenanmaan alue jää niiden Euroopan yhteisön säännösten ulkopuolelle, joiden tarkoituksena on yhdenmukaistaa jäsenvaltioiden arvonlisäverotusta, valmisteverotusta ja muita välillisen verotuksen muotoja koskevaa lainsäädäntöä. Ahvenanmaata pidetään arvonlisäverotuksessa kolmantena alueena.
Ahvenanmaata ei lueta yhteisön arvonlisäverolainsäädännön suhteen yhteisön arvonlisäveroalueeseen, vaikka Ahvenanmaa kuuluu yhteisön tullialueeseen ja tulliunioniin. Ahvenanmaa on siten arvonlisäverotuksessa kolmannen maan asemassa suhteessa muuhun Suomeen ja toisiin jäsenvaltioihin. Tämä merkitsee sitä, ettei yhteisön veroalueen ja Ahvenanmaan välisiin tavaroiden myynteihin ja siirtoihin sovelleta yhteisökaupan arvonlisäverojärjestelmää, vaan kolmansien maiden kanssa käytävään kauppaan liittyviä maahantuontia ja vientiä koskevia säännöksiä.
Nykyisen verorajan johdosta tuonti muualta Suomesta Ahvenanmaan maakuntaan ja maakunnasta muualle Suomeen on verollista, samoin tuonti muista jäsenvaltioista Ahvenanmaan maakuntaan. Myös yksityishenkilöiden sekä ei-verovelvollisten yritysten ja yhteisöjen tuonnit ja tavarasiirrot verotetaan.
Uusien tavaroiden osalta veroraja ja siihen liittyvä tuontiverotus ei aiheuta kaksinkertaista verotusta, koska tavaroiden myynti on vastaavasti vapautettu verosta. Käytettyjen tavaroiden osalta veroraja kuitenkin johtaa eräissä tilanteissa siihen, että niihin kohdistuu kaksinkertainen verotus.
Veroraja johtaa nykyisin myös siihen, että taide-, keräily- ja antiikkiesineisiin, jotka maahantuodaan Ahvenanmaalle muualta Suomesta tai muista jäsenvaltioista, sisältyy enemmän veroa kuin vastaaviin Ahvenanmaalta ostettuihin tavaroihin. Nämä tilanteet syntyvät myös tuotaessa taide-, keräily- ja antiikkiesineitä Ahvenanmaalta muualle Suomeen.
Ahvenanmaan verorajasta johtuva käytettyjen tavaroiden kaksinkertainen verotus on muodostunut ongelmaksi. Se haittaa erityisesti Ahvenanmaan ja muun Suomen välistä kauppaa. Lisäksi tilanteen yhteisölainsäädännön mukaisuus on asetettu kyseenalaiseksi.
Myös taide-, keräily- ja antiikkiesineiden myynti rajan yli on ankarammin verotettua kuin vastaavat Ahvenanmaalta suoritetut liiketoimet.
Hallitus ehdottaa, että Ahvenanmaan verorajasta aiheutuva käytettyjen tavaroiden kaksinkertainen verotus estettäisiin maahantuontivaiheessa myöntämällä käytetyn tavaran maahantuojalle tuontihuojennus tavaran hankintahintaan sisältyvän piilevän veron perusteella. Lisäksi käytettyjen tavaroiden marginaaliverotusmenettelyä voitaisiin soveltaa myös sellaisten tavaroiden myyntiin, jotka verovelvollinen jälleenmyyjä on ostanut Ahvenanmaan verorajan toiselta puolen. Kaksinkertainen verotus poistettaisiin silloin, kun tavara maahantuodaan muualta Suomesta tai muista jäsenvaltioista Ahvenanmaan maakuntaan tai maakunnasta muualle Suomeen.
Ahvenanmaan verorajasta aiheutuvia taide-, keräily- ja antiikkiesineiden verotuseroja lievennettäisiin hallituksen esityksen mukaan soveltamalla niiden Ahvenanmaan verorajan yli tapahtuvaan maahantuontiin alennettua 8 prosentin verokantaa.
Perustelut
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä.
Valiokunta kiinnitti käsiteltävänä olevaa Ahvenanmaan poikkeuslakia säädettäessä mietinnössään VaVM 45/1996 vp huomiota lain soveltamisen yhteydessä syntyviin käytännön ongelmiin. Valiokunta toteaa, että nyt säädettävä lainmuutos on melko monimutkainen ja vaikeasti sovellettava. Valiokunta katsoo, että vero- ja tullihallintojen on kaikin käytettävissään olevin keinoin turvattava uudistuksen mahdollisimman joustava soveltaminen.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 27 päivänä lokakuuta 1999
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Maria
Kaisa
Aula
/kesk
jäs.
Pirjo-Riitta
Antvuori
/kok
Jorma
Huuhtanen
/kesk
Timo
Ihamäki
/kok
Seppo
Kääriäinen
/kesk
Reijo
Laitinen
/sd
Hanna
Markkula-Kivisilta
/kok
Ola
Rosendahl
/r
Matti
Saarinen
/sd
Sakari
Smeds
/skl
Kari
Uotila
/vas
Jukka
Vihriälä
/kesk
vjäs.
Matti
Huutola
/vas
Bjarne
Kallis
/skl
Juha
Karpio
/kok
Jari
Koskinen
/kok
Markku
Laukkanen
/kesk
Ulla-Maj
Wideroos
/r