Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

VaVM 45/1996 - HE 184/1996
Hallituksen esitys laiksi Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön sekä siihen liittyviksi laeiksi

Eduskunta on 22 päivänä lokakuuta 1996 lähettänyt valtiovarainvaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi edellä tarkoitetun hallituksen esityksen 184/1996 vp.

Esityksen käsittely

Valtiovarainvaliokunnan asettamassa verojaostossa, joka on valmistellut mietinnön valiokuntaa varten, ovat olleet kuultavina kansanedustaja Gunnar Jansson ja valiokuntaneuvos Niilo Jääskinen eduskunnasta, lainsäädäntöjohtaja Tommi Parkkola valtiovarainministeriöstä, apulaisosastopäällikkö Raimo Kurki liikenneministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Sten Palmgren ja lainsäädäntösihteeri Ulrika Larpes oikeusministeriöstä, ylitarkastaja Kari Mäkinen kauppa- ja teollisuusministeriöstä, neuvotteleva virkamies Kari Paaso sosiaali- ja terveysministeriöstä, apulaisosastopäällikkö Reijo Virtanen tullihallituksesta, johtaja Jussi Karilainen verohallituksesta, kansliapäällikkö Peter Lindbäck ja osastopäällikkö Per Ekström Ahvenanmaan maakuntahallituksesta, apulaisosastopäällikkö, komentaja Pekka Laitala Rajavartiolaitoksesta, kehittämispäällikkö Christel von Martens Suomen Kuntaliitosta, varustamoyhdistyksen puheenjohtaja, konserninjohtaja (Silja Line) Jukka Suominen ja johtaja Tuomas Nylund (Silja Line) Suomen Varustamoyhdistyksestä, toimitusjohtaja Hans Ahlström Ahvenanmaan Varustamoyhdistyksestä, toimitusjohtaja Olof Widén Ulkomaanliikenteen Pientonnistoyhdistyksestä,ulkomaanveneilytyöryhmän puheenjohtaja Matti Varis Suomen Veneilyliitosta edustaen myös Suomen Purjehtijaliittoa, osastopäällikkö Risto Lähdevuori Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitosta, hallituksen puheenjohtaja Antti Rantalainen Kirjanpitotoimistojen Liitosta, lakimies Helena Ålgars Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbundista ja järjestösihteeri Bo Gyllenberg Suomen Laivanpäällystöliitosta. Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat jättäneet Keskuskauppakamari, Suomen Yrittäjät, Suomen erityisteknisten liitto ― SETELI ry ja Suomen Merimies-Unioni.

Asian verojaostokäsittelyn yhteydessä jaosto on järjestänyt seminaarimatkan Ahvenanmaalle.

Verojaosto on seminaarimatkalla tutustunut lain täytäntöönpanon aiheuttamiin käytännön toimenpiteisiin, joista olivat kuultavina finanssineuvos Sakari Alasalmi ja lainsäädäntöneuvos Tommi Parkkola valtiovarainministeriöstä, apulaisosastopäällikkö Reijo Virtanen tullihallituksesta, tullijohtaja Christina Ehrnström (Maarianhamina) ja johtaja Jyrki Linna (Turku) tullilaitoksesta sekä johtaja Jussi Karilainen verohallituksesta. Varustamoelinkeinon osalta olivat kuultavina Suomen Varustamoyhdistyksen, Ahvenanmaan varustamoyhdistyksen sekä ao. laivayhtiöiden edustajat. Maarianhaminassa jaoston kuultavina olivat maakuntahallituksen, maapäivien, Ahvenanmaan poliittisten tahojen, Ahvenanmaan kuntatahon, ammatillisten järjestöjen sekä elinkeinoelämää edustavien järjestöjen edustajat. Tarkempi erittely verojaoston seminaarikuulemisesta on kirjattu valtiovarainvaliokunnan pöytäkirjaan.

Esityksen sisältö

Suomen liittymisestä Euroopan unioniin tehdyn liittymissopimuksen liitteenä olevan ns. Ahvenanmaa-pöytäkirjan (pöytäkirja n:o 2) mukaan Ahvenanmaan alue jää niiden Euroopan yhteisön säännösten soveltamisalan ulkopuolelle, joiden tarkoituksena on yhdenmukaistaa jäsenvaltioiden arvonlisäverotusta, valmisteverotusta ja muita välillisen verotuksen muotoja koskevaa lainsäädäntöä. Pöytäkirjan mukaan Ahvenanmaata pidetään arvonlisäverotuksessa kolmantena alueena ja valmisteverotuksessa direktiivien soveltamisalan ulkopuolelle jäävänä kansallisena alueena.

Arvonlisä- ja valmisteverotuksen toimittamisesta Ahvenanmaan maakunnan ja muun Suomen välisissä suhteissa annetun lain (1485/1994) mukaan Ahvenanmaan maakunnassa sovelletaan samaa verojärjestelmää kuin muualla Suomessa. Ahvenanmaan ja muun Suomen välillä ei ole nykyisin verorajaa.

Ahvenanmaan välillistä verotusta koskeva lainsäädäntö ei ole yhteisölainsäädännön edellyttämässä tilassa.

Hallitus esittää, että Ahvenanmaan ja muun Suomen välille säädetään arvonlisä- ja valmisteverotusta koskeva veroraja. Arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön tehtäisiin esityksen mukaan Suomen liittymisestä Euroopan unioniin tehdyn sopimuksen ja yhteisölainsäädännön edellyttämät Ahvenanmaan maakunnan erityisasemasta johtuvat muutokset.

Käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen mukaan Ahvenanmaan ja muun Suomen välisiin tavaroiden ja palvelujen myynteihin ja siirtoihin sovellettaisiin samoja sääntöjä kuin Suomen ja Euroopan yhteisön ulkopuolisten maiden väliseen kauppaan. Siten Ahvenanmaan ja muun Suomen välisessä kaupassa vienti vapautettaisiin arvonlisäverosta ja vastaavasti maahantuontia verotettaisiin. Veroraja edellyttäisi, että tullilaitos järjestäisi rajaverotuksen ja -valvonnan Ahvenanmaan ja muun Suomen välille. Verorajasta johtuvia poikkeuksia lukuun ottamatta Ahvenanmaalla sovellettaisiin nykyiseen tapaan samaa arvonlisävero- ja valmisteverojärjestelmää kuin muualla Suomessa.

Verovapaa matkustajamyynti ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan Ahvenanmaan ja muun Suomen välisiä linjoja. Ahvenanmaan ja muun Suomen välillä lentokoneilla ja kansainvälisillä linjoilla liikennöivillä laivoilla matkustaville myytävät alkoholi-, tupakka-, makeis- ja kosmetiikkatuotteet olisivat valmiste- ja arvonlisäverottomia. Alkoholi- ja tupakkavalmisteiden verovapaus olisi rajoitettu vastaaviin määriin, jotka oikeuttavat verovapaaseen maahantuontiin yhteisön ulkopuolelta. Olutta saisi kuitenkin myydä verovapaasti vain kaksi litraa matkustajaa kohden.

Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivillä laivoilla tapahtuva arvonlisäverovapaa myynti rajoitettaisiin koskemaan alkoholi-, tupakka-, makeis- ja kosmetiikkatuotteita Pohjoismaiden muonitussopimuksen mukaisesti.

Ehdotettu ratkaisu edellyttää tullilaitoksen hoitaman rajaverotuksen ja -valvonnan järjestämistä Ahvenanmaan ja muun Suomen välille. Valvonnan vuoksi tavara- ja henkilöliikenne joudutaan lähtökohtaisesti rajoittamaan määrätyille reiteille ja määrättyjen tullitoimipaikkojen kautta kulkevaksi. Koska tullitoimi kuuluu valtakunnan toimivaltaan, Suomen tullilaitos huolehtisi näistä tehtävistä molempiin suuntiin. Kustaviin ja Korppooseen perustettaisiin uudet tulliasemat.

Hallituksen esityksen mukaiset muutokset ehdotetaan toteutettaviksi vuoden 1997 alusta lukien.

Valiokunnan kannanotot

Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotuksia tarpeellisina ja puoltaa niiden hyväksymistä seuraavin muutoksin ja huomautuksin.

1. Tavaroiden arvonlisäverotus vesialuksilla

Hallituksen esityksen mukaan Suomen ja Ruotsin tai Tanskan välillä liikennöivillä vesialuksilla myytävien muiden tavaroiden kuin pohjoismaisessa muonitussopimuksessa mainittujen alkoholi-, tupakka-, makeis- ja kosmetiikkatuotteiden myynti säädettäisiin verolliseksi. Edellä mainituilla linjoilla liikennöivillä vesialuksilla myytävien niin sanottujen muiden tavaroiden myynti on ollut verotonta 550 markan arvorajaan saakka vuoden 1995 alusta vastaavalla tavalla kuin Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenmaiden välisillä linjoilla. Verovapaa myynti poistuu kokonaan jäsenvaltioiden välisiltä linjoilta vuoden 1999 heinäkuun alusta. Näistä syistä ja ottaen lisäksi huomioon verotuksen neutraalisuus vesi- ja lentoliikenteessä nykykäytäntöä tiukentavia muutoksia ei tässä yhteydessä ole syytä tehdä. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että arvonlisäverolain muuttamisesta annetun lakiehdotuksen 70 a §:n 4 momentti poistetaan.

Hallituksen esityksen mukaan muiden tavaroiden kuin pohjoismaisessa muonitussopimuksessa tarkoitettujen alkoholi-, tupakka-, makeis- ja kosmetiikkatuotteiden toimittaminen sellaisella vesialuksella tapahtuvaa myyntiä varten, joka liikennöi Suomen ja muiden pohjoismaiden välillä Ahvenanmaan kautta tai Ahvenanmaan ja muiden pohjoismaiden välillä, verotettaisiin edelleenkin muonitusverolain säännösten perusteella. Neutraalisuus puoltaa näiden niin sanottujen muiden tavaroiden verottamista siten, että päästään vastaavaan lopputulokseen kuin Suomen ja Ruotsin tai Tanskan välisessä suorassa liikenteessä, jossa niiden myynti on verotonta 550 markan arvorajaan saakka. Tämän vuoksi ja järjestelmän yksinkertaistamiseksi valiokunta ehdottaa, että muonitusverolain 5 §:ää muutetaan siten, että näiden tavaroiden toimittaminen Ahvenanmaan linjoilla liikennöivään alukseen myytäväksi olisi verollista vain silloin, kun yksittäisen tavaran hinta alukselle toimitettaessa ylittää 385 markkaa. Pohjoismaisen muonitussopimuksen mukaiset rajoitukset ja niiden toteuttamistapa Ahvenanmaan liikenteessä tulevat uudelleen harkittavaksi siinä vaiheessa, kun verovapaa myynti poistuu jäsenvaltioiden välisiltä linjoilta.

Valtiovarainvaliokunnan edellä ehdottama muonitusverolain 5 §:n muutos edellyttää Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisä- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lakiehdotuksen 12 §:n 3 momentin poistamista. Muussa tapauksessa verottomuus laajenisi koskemaan myös Ahvenanmaan ja manner-Suomen välillä matkustaville myytäviä ns. muita tavaroita, toisin kuin lentoliikenteessä ja muussa kuin pohjoismaihin suuntautuvassa vesiliikenteessä.

Muonitusverolain muuttamisesta annetun hallituksen esityksen 3 §:n mukaan verovelvollinen on se, joka toimittaa tavaran alukseen. Jotta veron oikea kohdistaminen niihin tavaroihin, jotka myydään Ahvenanmaan kautta liikennöiville aluksille, helpottuisi, valtiovarainvaliokunta ehdottaa, että hallituksen esitystä tältä osin tarkistettaisiin siten, että verovelvollinen olisi se, joka ottaa alukselle tavaroita myyntiä varten.

2. Arvonlisäveron tilitysaikaa koskeva sääntely Ahvenanmaan ja muun Suomen välisessä sekä Ahvenanmaalle muista jäsenvaltioista tapahtuvassa maahantuonnissa

Arvonlisäveron tilityksen tulisi Ahvenanmaan ja manner-Suomen välisissä maahantuonneissa voida käytännön syistä tapahtua saman ajankohdan perusteella kuin kotimaan arvonlisäverotuksessa. Neutraalisuussyistä saman tulisi koskea myös muista jäsenvaltioista Ahvenanmaalle tapahtuvaa tuontia. Tämän vuoksi lain 22 §:ään otettaisiin säännös, jonka mukaan tullilaitoksen rekisteröity asiakas, joka tullilainsäädännön mukaan on oikeutettu jaksotullaukseen, ilmoittaisi ja maksaisi kalenterikuukauden aikana tuoduista tavaroista veron viimeistään kalenterikuukautta seuraavan toisen kuukauden 15 päivänä.

3. Voimaantulo ja siitä aiheutuva säännöstarkistus

Valtiovarainvaliokunta pitää perusteltuna sitä, että lain vahvistamisen ja sen voimaantulon välille varataan riittävä valmistautumisaika, jotta yksityiskohtaiset ohjeet saadaan laadittua ja jotta yrityksillä ja viranomaisilla olisi käytännössä mahdollisuus sopeuttaa toimintansa uuden lain edellyttämiin menettelyihin. Tämän vuoksi lain voimaantuloa tulisi siirtää kahdella kuukaudella. Lakiehdotus tulisi kuitenkin vahvistaa tänä vuonna.

Lain voimaantuloajankohdan lykkääminen edellyttää, että nykyisen Ahvenanmaata koskevan erillislain 2 a §:n voimassaoloaikaa jatketaan, jotta ei muodostuisi tilannetta, jossa Ahvenanmaalle tapahtuva tuonti jäisi kokonaan verottamatta.

Valiokunta ehdottaa, että Ahvenanmaata koskevan uuden erillislain 34 §:n voimaantulosäännökseen lisätään uusi 4 momentti seuraavasti:

"Sen estämättä, mitä arvonlisä- ja valmisteverotuksen toimittamisesta Ahvenanmaan maakunnan ja muun Suomen välisissä suhteissa annetun lain muuttamisesta 14 päivänä kesäkuuta 1996 annetun lain (414/1996) voimaantulosäännöksen 2 momentissa säädetään, mainitun lain 2 a §:ää sovelletaan 1 päivästä toukokuuta 1996 lukien tämän lain voimaantulopäivään saakka."

4. Muut muutokset

Valiokunta ehdottaa, että Ahvenanmaata koskevan uuden erillislain 14 §:n 1 ja 2 momenttia täsmennetään siten, että ne vastaavat paremmin arvonlisäverolain 70 b §:n 1 momentissa käytettyä määrittelyä. Lisäksi sanontaa tarkennettaisiin siten, että veroton matkailijamyynti koskisi myös tilanteita, joissa tavara myydään Ahvenanmaalla ulkomaalaiselle matkailijalle, joka poistuu maasta muun Suomen kautta, ja tapauksia, joissa tavara myydään manner-Suomessa yhteisön ulkopuolelta kotoisin olevalle matkailijalle, joka poistuu maasta Ahvenanmaan kautta.

Edellä selostettu muutosehdotus on puhtaasti teknisluonteinen.

5. Muut valiokunnan kannanotot

Valiokunta toteaa, että Ahvenanmaan maakunnan pääsaari ja ulkosaaret tulevat nyt toteutettavan uudistuksen johdosta eriarvoiseen asemaan. Valiokunnan mielestä hallituksen on tämän vuoksi seurattava, mitä vaikutuksia uudistuksella on erityisesti ulkosaarten talouselämään ja kansalaisten toimeentuloon.

Valiokunta korostaa, että uudistuksen edellyttämät verorajajärjestelyt tulee toteuttaa mahdollisimman joustavasti. Valiokunnan saamien tietojen mukaan tullimaksujen ei pitäisi olennaisesti lisääntyä. Valiokunta toteaa, että mikäli tällaisia maksujen lisäyksiä tulee, on uudistuksen vaikutuksia arvioitava uudelleen.

Valiokunta toteaa, ettei käsiteltävänä olevaa esitystä ole valiokunnan mielestä sen alkuvaiheessa valmisteltu riittävän tiiviissä hallituksen ja Ahvenanmaan maakunnan viranomaisten välisessä yhteistyössä.

Käsiteltävänä olevat verosäännökset johtavat joissakin tapauksissa kahdenkertaiseen verotukseen. Valiokunnan mielestä on selvitettävä, voidaanko kahdenkertainen verotus välttää.

Valiokunta kunnioittaen ehdottaa,

että 2. lakiehdotus hyväksyttäisiin muuttamattomana sekä

että 1., 3. ja 4. lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvina:

1.

Laki

arvonlisäverolain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 30 päivänä joulukuuta 1993 annetun arvonlisäverolain (1501/93) 95 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on 29 päivänä joulukuuta 1995 annetussa laissa (1767/95),

muutetaan 1 a §, 46 §:n edellä oleva väliotsikko, 63 a §:n 5 momentin 3 kohta, 63 b §:n 7 momentin 3 kohta, 67 a §:n 1 momentti, 67 b §, 70 a §:n 1 momentin 1 kohta, 72 h §:n 3 momentti, 85 §:n 1 momentin johdantokappale, 95 §:n 3 momentti ja 179 §:n 1 momentti,

sellaisina kuin ne ovat, 1 a §, 63 a §:n 5 momentin 3 kohta, 63 b §:n 7 momentin 3 kohta, 67 a §:n 1 momentti, 70 a §:n 1 momentin 1 kohta ja 85 §:n 1 momentin johdantokappale 29 päivänä joulukuuta 1994 annetussa laissa (1486/94) sekä 67 §, 72 h §:n 3 momentti ja 95 §:n 3 momentti mainitussa 29 päivänä joulukuuta 1995 annetussa laissa, (poist.) seuraavasti:

(Kuten hallituksen esityksessä)

(1 mom. kuten hallituksen esityksessä)


(4 mom. poist.)

(Kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)


3.

Laki

Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Yleiset säännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)

2 luku

Arvonlisäverotus

(Kuten hallituksen esityksessä)

(1 ja 2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

(3 mom. poist.)

(Uusi 3 mom. kuten 4 mom. hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)

Mitä arvonlisäverolain 70 b §:n 1 momentissa säädetään, sovelletaan myös silloin, kun tavara myydään Ahvenanmaan maakunnassa matkustajalle, jonka kotipaikka on toisessa valtiossa, ja tavara viedään Ahvenanmaan maakunnasta ( poist.).

Mitä arvonlisäverolain 70 b §:n 1 momentissa säädetään, ei sovelleta silloin, kun ( poist.) ostajan kotipaikka on Ahvenanmaan maakunnassa.

(3 mom. kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)

Kun maahantuojalla on oikeus ilmoittaa Ahvenanmaan maakunnasta muualle Suomeen taikka muualta Suomesta tai toisesta jäsenvaltiosta maakuntaan kalenterikuukauden aikana maahan tuodut tavarat tulliviranomaiselle yhdellä kertaa, ilmoitus on annettava ja arvonlisävero maksettava viimeistään kalenterikuukautta seuraavan toisen kuukauden 15 päivänä.

(Kuten 22―25 § hallituksen esityksessä)

3 luku

Valmisteverotus

(Kuten 26 ja 27 § hallituksen esityksessä)

Sen estämättä, mitä 28 §:ssä säädetään, aluksella matkustavalle matkatavarana mukanaan otettavaksi myytävät tupakkatuotteet ja alkoholijuomat ovat verottomia kutakin matkustajaa ja matkaa kohti enintään valmisteverotuslain 19 §:ssä mainittuihin määriin saakka silloin, kun kysymyksessä on:

(1 ja 2 kohta kuten hallituksen esityksessä)

Sen estämättä, mitä 28 §:ssä säädetään, tupakkatuotteiden ja alkoholijuomien myynti 28 §:ssä tarkoitetuilla aluksilla Ahvenanmaan maakunnasta muualle Suomeen tai muualta Suomesta maakuntaan matkustavalle on verotonta vain sellaiselle matkustajalle, jolla on tällaiseen kuljetukseen oikeuttava matkalippu tai vastaava asiakirja ja enintään valmisteverotuslain 19 §:ssä mainittuihin määriin saakka. Oluen myynti on verotonta enintään kaksi litraa matkustajaa kohti.

(Kuten 30 § hallituksen esityksessä)

Mitä valmisteverotuslain 21 §:ssä säädetään, sovelletaan ammattimaisessa liikenteessä olevan kulkuneuvon henkilökuntaan kuuluvaan henkilöön myös silloin, kun kysymyksessä on:

1) Ahvenanmaan maakunnan ja muun Suomen välisessä liikenteessä oleva 28 §:n 1 momentin 2 tai 3 kohdassa tarkoitettu kulkuneuvo tai maantieliikenteessä oleva kulkuneuvo, joka saapuu 28 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla vesialuksella;

(2 ja 3 kohta kuten hallituksen esityksessä)

4 luku

Erinäiset säännökset

(Kuten 32 § hallituksen esityksessä)

(1―3 mom. kuten hallituksen esityksen 33 §:n 1―3 mom.)

Sen estämättä, mitä arvonlisä- ja valmisteverotuksen toimittamisesta Ahvenanmaan maakunnan ja muun Suomen välisissä suhteissa annetun lain muuttamisesta 14 päivänä kesäkuuta 1996 annetun lain (414/1996) voimaantulosäännöksen 2 momentissa säädetään, mainitun lain 2 a §:ää sovelletaan 1 päivästä toukokuuta 1996 lukien tämän lain voimaantulopäivään saakka. (Uusi)


4.

Laki

ulkomaanliikenteessä olevissa matkustaja-aluksissa myytävientavaroiden verottamisesta eräissä tapauksissa annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ulkomaanliikenteessä olevissa matkustaja-aluksissa myytävien tavaroiden verottamisesta eräissä tapauksissa 13 päivänä kesäkuuta 1969 annetun lain (397/69) 1 §:n 1 momentti, 2 ja 3 §, 4 §:n 1 momentti, 5 § ja 7 §,

sellaisina kuin niistä ovat 4 §:n 1 momentti kesäkuun 23 päivänä 1977 annetussa laissa (494/77) ja 5 § 31 päivänä toukokuuta 1985 annetussa laissa (433/85) ja

lisätään 6 §:ään uusi 2 momentti, seuraavasti:

(Kuten hallituksen esityksessä)

Velvollinen suorittamaan tämän lain nojalla kannettavat verot ja maksut on se, joka ottaa tavaran alukseen siinä matkustajille myytäväksi 1 §:n mukaisesti.

(2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tämän lain nojalla suoritettavia veroja ja maksuja ei kanneta aluksen matkustajien tarvetta vastaavasta määrästä alkoholijuomia, olutta, tupakkavalmisteita, suklaata ja muita makeisia, hajusteita, kosmeettisia tuotteita ja toalettivalmisteita eikä aluksen matkustajien tarvetta vastaavasta määrästä muita tavaroita, joiden yksikköhinta alukselle toimitettaessa ei ylitä 385 markkaa.

(2 ja 3 mom. kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)


Helsingissä 12 päivänä joulukuuta 1996


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Mauri Pekkarinen /kesk, varapuheenjohtaja Kari Rajamäki /sd (osittain), jäsenet Ulla Anttila /vihr, Pirjo-Riitta Antvuori /kok, Asko Apukka /vas, Timo Laaksonen /vas, Håkan Malm /r, Mats Nyby /sd, Virpa Puisto /sd, Maija Rask /sd, Anssi Rauramo /kok, Kimmo Sasi /kok ja Oiva Savela /kok sekä varajäsenet Markku Koski /kesk, Maija-Liisa Lindqvist /kesk (osittain), Jukka Mikkola /sd ja Kari Uotila /vas.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.