Siirry mietintöön
TyVM 8/2003 vp -
HE
141/2003 vp
Hallituksen esitys laeiksi työttömyysturvalain, työttömyyskassalain
2 a §:n, työttömyysetuuksien rahoituksesta
annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen,
aikuiskoulutustuesta annetun lain 17 ja 26 §:n, Koulutusrahastosta
annetun lain 4 ja 14 §:n ja julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 9 luvun 2 §:n muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 18 päivänä marraskuuta 2003 lähettänyt työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi työttömyysturvalain, työttömyyskassalain 2 a §:n, työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen, aikuiskoulutustuesta annetun lain 17 ja 26 §:n, Koulutusrahastosta annetun lain 4 ja 14 §:n ja julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 9 luvun 2 §:n muuttamisesta ( HE 141/2003 vp ).
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- hallitussihteeri Marjaana Maisonlahti , sosiaali- ja terveysministeriö
- erityisasiantuntija Marietta Keravuori , oikeusministeriö
- lakimies Olli Häkkinen , Kansaneläkelaitos
- ylitarkastaja Niina Jussila , Vakuutusvalvontavirasto
- kassanjohtaja Tuovi Orpana , Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry
- lakimies Kalle Räisänen , Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
- asiamies Jyrki Hollmén , Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto ry
- asiamies Mikko Räsänen , Palvelutyönantajat ry
- työmarkkina-asiamies Merja Berglund , Suomen Yrittäjät ry
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö TVY ry.
Esityksessä ehdotetaan tehtäväksi työttömyysturvalakiin, aikuiskoulutustuesta annettuun lakiin ja Koulutusrahastosta annettuun lakiin hallintolain voimaantulosta aiheutuvat korjaukset. Erityislaeissa esitetään säädettäväksi, että päätöksen tiedoksi antaminen voisi aina tapahtua tavallisena tiedoksiantona ja asiavirheen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttäisi aina asianosaisen suostumusta. Työttömyyskassalakiin ehdotetaan hallintolain ja kielilain voimaantulosta johtuvaa teknistä muutosta. Koulutuspäivärahaa ei voisi saada, jos henkilö työllistyy päätoimisesti yrittäjänä. Etuutta ei myöskään myönnettäisi henkilölle, joka saa samoihin tai muihin päätoimisiin opintoihin opintotukilain mukaista opintotukea tai joka on vastaanottanut yli kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön. Työssäoloehdon täyttyminen kesken koulutuspäivärahakauden ei johtaisi ansioperusteisen koulutusetuuden tason uudelleen määrittelemiseen ja omavastuuajan ottamiseen. Julkisesta työvoimapalvelusta annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi vastaava muutos. Työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännökseen ehdotetaan tehtäväksi tekninen muutos.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian niiden tultua hyväksytyiksi.
Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallintolaista aiheutuvat muutosehdotukset
Vuoden 2004 alusta voimaan tulevaan hallintolakiin on pyritty kokoamaan hallintoasian käsittelyssä noudatettavat menettelysäännökset mahdollisimman kattavasti siten, ettei muuhun lainsäädäntöön tarvitsisi ottaa samaa asiaa koskevia säännöksiä. Muussa laissa ei myöskään tulisi tarpeettomasti viitata hallintolain säännöksiin. Hallintolakia säädettäessä todettiin, että lainsäädäntöä uudistettaessa on syytä tarkoin arvioida, missä tilanteissa hallintolaista poikkeavalle sääntelylle on edelleen perusteita.
Hallintolaista johtuvat sosiaaliturvalainsäädännön muutosehdotukset on saatettu eduskunnan käsiteltäviksi useassa eri hallituksen esityksessä, joissa esitetään muutoksia samoihin lakeihin ja jopa samoihin pykäliin. Muutosehdotusten kokoaminen yhteen olisi helpottanut asian käsittelyä eduskunnassa ja antanut paremmat edellytykset kokonaisuuden hahmottamiselle ja lainsäädännön yhdenmukaisuuden ja johdonmukaisuuden turvaamiselle.
Päätösten tiedoksi antaminen
Käsiteltävänä olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan työttömyysturvalaissa ja aikuiskoulutustuesta annetussa laissa säilytettäväksi nykyisen käytännön mukainen mahdollisuus päätöksen tiedoksiantamiseen kirjeellä. Hallintolaissa säädetään todisteellisen tiedoksiannon edellytyksistä aikaisempaa suppeammin. Hallintolain 60 §:n mukaan todisteellista tiedoksiantoa edellytetään ainoastaan silloin, kun kyse on velvoittavasta päätöksestä, josta alkaa kulua muutoksenhakuaika. Tällaisia ovat esimerkiksi etuuden takaisinperintää koskevat päätökset. Esityksen perustelujen mukaan hallintolain säännöksien noudattaminen merkitsisi vuodessa noin 10 300 työttömyyskassan päätöksen postittamista todisteellisesti.
Valiokunta katsoo, että takaisinperintäpäätösten suurehko määrä ja saantitodistuksella lähetettävien päätösten noutamisesta asiakkaalle aiheutuva lisävaiva puoltavat poikkeussäännöksen hyväksymistä. Samalla valiokunta kuitenkin korostaa, että hallintolaista johtuvien laajempien tarkistusten yhteydessä on syytä vielä tarkemmin selvittää tällaisten poikkeusten tarpeellisuus ja hyväksyttävyys.
Eduskunnalle on 28.11.2003 annettu hallituksen esitys toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi (HE 155/2003 vp), jossa työttömyysturvalain 12 luvun 3 §:n 5 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi vastaava säännös työttömyysturvalautakunnan päätöksen lähettämisestä muutoksenhakijalle tiedoksi postitse. Toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevan esityksen eduskuntakäsittelyyn näyttää menevän sen verran aikaa, etteivät siinä ehdotetut lainmuutokset ehdi voimaan vuoden 2004 alusta. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa, että työttömyysturvalautakunnan päätösten tiedoksi antamista koskeva muutos tehdään nyt käsiteltävänä olevan esityksen yhteydessä. Lainkohdasta ehdotetaan tarpeettomana poistettavaksi viittaus hallintolainkäyttölakiin.
Asiavirheen korjaaminen
Esityksessä ehdotetaan hallintolaista poiketen, että asiavirheen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttäisi aina asianosaisen suostumusta. Ehdotusta perustellaan viittaamalla hallintolain 6 §:ssä säädettyyn luottamuksensuojaan, joka asettaa erityisen suuria vaatimuksia sosiaaliturvaa hoitavan tahon toiminnalle.
Säännöksessä tarkoitettu asiavirhe, jonka korjaaminen edellyttää asianosaisen suostumusta tai päätöksen poistamista vakuutusoikeudessa, on kyseessä silloin, jos alkuperäisessä päätöksessä on virhe. Monissa takaisinperintätilanteissa etuuteen vaikuttava seikka on syntynyt myöhemmin. Asiavirheet saattavat myös johtua esimerkiksi virheellisestä tai puutteellisesta asian selvittämisestä, jolloin on usein hankalaa päätellä, onko virhe aiheutunut viranomaisesta vai asianosaisesta. Asianosainen on voinut esimerkiksi jättää hakemuksensa puutteellisena, mutta viranomainen on kuitenkin ottanut asian ratkaistavakseen ja tehnyt virheellisen päätöksen. Tällaisessa tilanteessa virhe on aiheutunut sekä asianosaisen että viranomaisen menettelystä eikä asianosainen ole välttämättä tiennyt tai ymmärtänyt menetelleensä virheellisesti. Vaikka valiokunta ei sinänsä pidä oikeana suojata vilpillistä toimintaa, voidaan viranomaisten toiminnalle kuitenkin asettaa normaalia suurempia vaatimuksia silloin, kun kyse on henkilön sosiaaliturvaa koskevista päätöksistä, joihin hänellä tulee olla oikeus luottaa. Tästä syystä valiokunta pitää perusteltuna hallituksen esityksen mukaista säännöstä, jonka mukaan asiavirheen korjaaminen edellyttää aina asianosaisen suostumusta.
Hallintolain 51 §:n mukaan viranomaisen on korjattava päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin verrattava selvä virhe. Virhettä ei saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä. Päätöksessä olevan ilmeisen kirjoitus- tai laskuvirheen korjaamiseen ei siis tarvita asianosaisen suostumusta. Laskuvirheen korjaaminen voi joissakin tapauksissa johtaa asianosaisen kannalta vaikeisiin tilanteisiin, joissa liikaa maksettua etuutta peritään takaisin kenties pitkältäkin ajalta ja takaisin perittävä määrä muodostuu etuudensaajan tulotasoon nähden huomattavaksi. Kuten edellä on todettu, myös kysymys siitä, kenen menettelystä virhe on tullut, voi olla joissakin tapauksissa tulkinnanvaraista. Valiokunta pitää tärkeänä, että tällaisissa tapauksissa takaisinperinnästä luovutaan kokonaan tai osittain ja maksuaikatauluja järjestellään niin, että kohtuuttomia tilanteita ei synny.
Aikuiskoulutustuesta annettua lakia koskevan muutosehdotuksen 26 §:n mukaan asianosaisen suostumus olisi edellytys asiavirheen korjaamiselle myös silloin, kun virheen korjaaminen olisi tälle eduksi. Saadun selvityksen perusteella säännös ehdotetaan muutettavaksi yhdenmukaiseen muotoon työttömyysturvalain vastaavan säännöksen kanssa.
Teknisiä korjauksia
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa lisäksi, että työttömyyskassalain 2 a §:n ja Koulutusrahastosta annetun lain 14 §:n sanamuoto yhdenmukaistetaan siten, että ilmaisu soveltuvin osin poistetaan ja viittaus muutetaan koskemaan 1 päivänä tammikuuta 2004 voimaan tulevaa uutta saamen kielilakia.
Päätöksen tiedoksi antamista koskeviin ehdotuksiin sisältyvät viittaukset hallintolakiin ehdotetaan tarpeettomina poistettaviksi.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa,
että 3. ja 6. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomina ja
että 1., 2., 4. ja 5. lakiehdotus hyväksytään muutettuina (Valiokunnan muutosehdotukset).
Valiokunnan muutosehdotukset
1.
Laki
työttömyysturvalain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta 2002 annetun työttömyysturvalain (1290/2002) 5 luvun 13 §:n 2 momentti, 10 luvun 2 § ja 10 §, 12 luvun 3 §:n 5 momentti ja 14 luvun 2 §, sekä
lisätään 10 luvun 3 §:ään uusi 4 momentti, 6 §:ään uusi 3 momentti, 11 luvun 3 §:ään uusi 3 momentti ja 12 lukuun uusi 8 §, seuraavasti:
5 luku
Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset
13 §
(Kuten HE)
10 luku
Koulutuspäivärahaa koskevat säännökset
2, 3, 6 ja 10 §
(Kuten HE)
11 luku
Toimeenpanoa koskevat säännökset
3 §
Etuutta koskeva päätös
(Poist.) Työttömyyskassan päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä etuuden maksajalle ilmoitettuun postiosoitteeseen. Kansaneläkelaitoksen toimeenpantavaksi säädettyä etuutta koskevan päätöksen tiedoksi antamisesta säädetään erikseen Kansaneläkelaitok-sesta annetussa laissa (731/2001). Päätösasiakirjan sähköisessä tiedoksiannossa noudatetaan, mitä laissa sähköisestä asioinnista viranomais-toiminnassa (13/2003) säädetään.
12 luku
Muutoksenhaku
3 § (Uusi)
Työttömyysturvalautakunta
Työttömyysturvalautakunnan päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä vastaanottajalle hänen työttömyysturvalautakunnalle ilmoittamaansa postiosoitteeseen. Työttömyysturvalautakunnan lainvoimainen päätös saadaan panna täytäntöön niin kuin lainvoimainen tuomio.
8 §
(Kuten HE)
14 luku
Erinäisiä säännöksiä
2 §
(Kuten HE)
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
2.
Laki
työttömyyskassalain 2 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 24 päivänä elokuuta 1984 annetun työttömyyskassalain (603/1984) 2 a §, sellaisena kuin se on laissa 1291/2002, seuraavasti:
2 a §
Muun lainsäädännön soveltaminen
Käsiteltäessä työttömyyskassan myöntämää lakisääteistä etuutta tai työttömyyskassan jäsenyyttä koskevaa asiaa noudatetaan mitä kielilaissa (423/2003) ja (poist.) saamen kielilaissa ( /200 ) säädetään.
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
4.
Laki
aikuiskoulutustuesta annetun lain 17 ja 26 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 28 päivänä joulukuuta 2000 aikuiskoulutuksesta annetun lain (1276/2000) 26 §:n 1 momentti, ja
lisätään 17 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:
17 §
Etuutta koskeva päätös
(Poist.) Koulutusrahaston päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä vastaanottajalle hänen Koulutusrahastolle ilmoittamaansa postiosoitteeseen.
26 §
Virheen korjaaminen
Jos rahaston päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen tai ilmeisen väärään lain soveltamiseen taikka päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe, rahasto voi (poist.) poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen. Päätös voidaan korjata asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen.
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
5.
Laki
Koulutusrahastosta annetun lain 4 ja 14 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta 2002 Koulutusrahastosta annetun lain (1306/2002) 4 §:n 2 momentti ja 14 §, seuraavasti:
4 §
Ammattitutkintostipendi
Ammattitutkintostipendin myöntämisestä, epäämisestä ja takaisinperinnästä on annettava hakijalle kirjallinen päätös. (Poist.) Päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä vastaanottajalle hänen Koulutusrahastolle ilmoittamaansa postiosoitteeseen.
14 §
Hallintomenettely
Etuusasiaa käsiteltäessä noudatetaan mitä kielilaissa (423/2003), ja (poist) saamen kielilaissa ( /200 ) säädetään. Rahaston asiakirjojen ja toiminnan julkisuudesta on voimassa, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään.
(2 mom. kuten HE)
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
Helsingissä 5 päivänä joulukuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Jukka
Gustafsson
/sd
jäs.
Susanna
Haapoja
/kesk
Heidi
Hautala
/vihr
Antti
Kaikkonen
/kesk
Esa
Lahtela
/sd
Pehr
Löv
/r
Riikka
Moilanen-Savolainen
/kesk
Markus
Mustajärvi
/vas
Leena
Rauhala
/kd
Paula
Risikko
/kok
Jukka
Roos
/sd
Tero
Rönni
/sd
Kimmo
Tiilikainen
/kesk
Jaana
Ylä-Mononen
/kesk
vjäs.
Matti
Kauppila
/vas
Tapani
Mäkinen
/kok
(osittain)
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Ritva Bäckström