Siirry mietintöön
TaVM 8/2022 vp -
HE 229/2021 vp
Talousvaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yleiseurooppalaisen yksilöllisen eläketuotteen tarjoamista ja jakelua koskevan Euroopan unionin asetuksen täydentämisestä sekä Finanssivalvonnasta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yleiseurooppalaisen yksilöllisen eläketuotteen tarjoamista ja jakelua koskevan Euroopan unionin asetuksen täydentämisestä sekä Finanssivalvonnasta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta ( HE 229/2021 vp ): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
- erityisasiantuntija Tom Strandström - sosiaali- ja terveysministeriö
- lainsäädäntöneuvos Paula Kirppu - valtiovarainministeriö
- johtava neuvonantaja Erja Rautanen - Finanssivalvonta
- johtava lakimies Piritta Poikonen - Finanssiala ry
- hallituksen puheenjohtaja Timo Rothovius - Suomen Osakesäästäjät
- OTT, dosentti, työelämäprofessori Timo Viherkenttä
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
- Eläkesäätiöyhdistys - ESY ry
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki yleiseurooppalaisen yksilöllisen eläketuotteen tarjoamista ja jakelua koskevan Euroopan unionin asetuksen täydentämisestä. Uuteen lakiin on tarkoitus sisällyttää tarvittavat säännökset yleiseurooppalaisesta yksilöllistä eläketuotetta koskevan EU:n asetuksen soveltamisesta Suomessa. Ehdotettavissa säännöksissä muun muassa suljetaan pois ne sektorikohtaiset säännökset, joita ei sovelleta PEPP-tuotetta tarjottaessa. Lisäksi tarkennetaan säännöksiä, jotka koskevat vahingonkorvausvelvollisuutta ja PEPP-tarjoajien ammattipätevyyttä.
Lisäksi Finanssivalvonnasta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädetään Finanssivalvonnan toimivallasta valvoa PEPP-tuotteen tarjoamista Suomessa sekä Finanssivalvonnan oikeudesta määrätä seuraamusmaksu, jos PEPP-tuotteen tarjoamista koskevia säännöksiä ei noudateta.
Vakuutusyhtiölakia muutettaisiin siten, että vakuutusyhtiölakiin sisältyviä eräitä indeksiin sidottuja euromääriä tarkistettaisiin EU:n virallisessa lehdessä julkaistun ilmoituksen mukaisesti.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 22.3.2022. Vakuutusyhtiölain muutos on tarkoitettu tulemaan voimaan kuitenkin vasta 18.10.2022.
Esityksen keskeinen sisältö.
Hallituksen esityksen mukaisella sääntelyllä täydennetään yleiseurooppalaisesta yksilöllisestä eläketuotteesta annettua Euroopan unionin ns. PEPP-asetusta.
Sääntelyn tavoitteena on läpinäkyvä, kustannuksiltaan alhainen ja kuluttajan kannalta turvaava eläkesäästämismuoto. Eläkesäästäjät voisivat valita säästämismuotonsa nykyistä monipuolisemmasta valikoimasta ja eläkesopimuksia voitaisiin tarjota ja siirtää jäsenvaltiosta toiseen yhdenmukaisten säännösten mukaisesti. Samalla pyritään siihen, että eläkesäästäjien varoja ohjautuisi lyhyen aikavälin instrumenteista paremmin tuottaviin sijoituskohteisiin.
Sääntelyn lähtökohtana on, että pääomaa kartutetaan pitkällä aikavälillä eläkkeelle siirtymistä varten ja varojen ennenaikaiseen nostoon olisi vain rajoitetut mahdollisuudet. Asetuksen mukaan jäsenvaltioiden on määritettävä kansallisten alatilien kerryttämisvaiheeseen liittyvät ehdot, ellei niitä ole täsmennetty PEPP-asetuksessa. Tällaisiin ehtoihin voivat sisältyä erityisesti ikärajat kerryttämisvaiheen aloittamiselle, kerryttämisvaiheen vähimmäiskesto, maksujen enimmäis- ja vähimmäismäärä ja niiden jatkuvuus. Lisäksi jäsenvaltioiden on määritettävä maksatusvaiheeseen ja kansallisten alatilien maksusuorituksiin liittyvät sopimusehdot siltä osin kuin niitä ole täsmennetty asetuksessa.
Talousvaliokunta puoltaa ehdotetun sääntelyn hyväksymistä teknisluontoisin muutoksin ja seuraavin huomautuksin.
Uuden sääntelyn toimintaympäristö.
EU:n jäsenvaltioiden yleiset eläkejärjestelmät ja niihin liittyen yksilöllisen varautumisen tarve vaihtelevat suuresti. Yksilöllisten eläkevakuutusten verokohtelussakin on merkittäviä eroja. Yksilöllisten eläketuotteiden sisämarkkinoita voidaankin luonnehtia varsin kehittymättömiksi: säästäjien on hankalaa tehdä sijoituksia muissa jäsenvaltioissa toimivien palveluntarjoajien tuotteisiin, ja myyjäyritysten on vaikea tarjota tuotteitaan eri jäsenvaltioissa markkinoiden ja sääntelyjen erojen sekä verotekijöiden takia. Erityisiä ongelmia liittyy usein tilanteisiin, joissa säästäjä muuttaa jäsenvaltiosta toiseen.
Näistä lähtökohdista on perusteltua, että komissio on ryhtynyt toimeen yhteismarkkinoiden toiminnan parantamiseksi. PEPPin ajatellaan olevan erityisen käyttökelpoinen erityisesti henkilöille, jotka asuvat ja työskentelevät eri jäsenvaltioissa elämänsä aikana.
Kannustimet.
Hallituksen esityksen lähtökohta on, että tuloverolain (1535/1992) säännökset riittäisivät yllä PEPP-asetuksen artiklojen kansalliseen täytäntöönpanoon. Ehdotetun 1 lain 6 § ”Kerryttämisvaiheen ja maksatusvaiheen ehdoista sopiminen” sisältää siten yksinomaan viittauksen tuloverolain säännöksiin. Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty ristiriitaisiakin arvioita siitä, voidaanko tätä viittausta pitää riittävänä.
Ehdotettu sääntely jättää siten osin epäselväksi, minkälaisilla ja kenen määräämillä ehdoilla PEPP-eläkettä voisi säästää siinä tapauksessa, että tuotteelle ei ole mitään verokannustetta. Veroetu muodostuu usein ja pääasiallisesti maksujen vähennyskelpoisuudesta ja säästöjen nostamisvaiheen suotuisasta verokohtelusta. Suomen verosääntely on nykyisin kytketty pyrkimykseen pidentää työuria, minkä vuoksi järjestelmästä on poistettu kannustimia sellaisille järjestelyille, joilla aikaistettaisiin työelämästä poistumista. Talousvaliokunta pitää tätä sinänsä johdonmukaisena tavoite-keino-arvioinnin näkökulmasta.
Tämän luonnollisena seurauksena on siten yksilöllisten eläkevakuutustuotteiden samoin kuin pitkäaikaissäästämisen PS-tilien uusmyynnin vähäisyys. Tarjolle on tullut uusia verotuettuja säästämismuotoja (esimerkiksi osakesäästötili), joilla ei ole kuitenkaan varsinaista yhtymäkohtaa eläkejärjestelyihin.
Punnintoja kansallisen harkintavaran käytöstä.
Saadun selvityksen mukaan käsillä olevan lainsäädännön EU-valmistelussa useat jäsenvaltiot ovat kertoneet, että ne eivät aio määritellä erityisiä ehtoja PEPP-tuotteelle, vaan soveltaa siihen yleisiä eläketuotteita koskevia säännöksiä verotusta koskevat säännökset mukaan luettuina. Viitaten jo edellä todettuun asiantilaan jäsenvaltioiden eläkesäännöstöjen heterogeenisyydestä, mikä tahansa ajanjakso, joka valitaan säädöstekniseksi ratkaisuksi kerryttämisvaiheelle ja maksatusvaiheelle, tulee siten todennäköisesti eroamaan ratkaisuista muissa jäsenvaltiossa.
Talousvaliokunta pitää hallituksen esityksen mukaista ratkaisua perusteltuna. Jos ajan myötä käy ilmeiseksi, että Suomen tulisi lähentää kansallisen harkintavallan alaan kuuluvaa ratkaisua jonkin toisen jäsenvaltion omaksumaan ratkaisuun, tulee tästä valmistella asianmukaisen vaikutusarvioinnin jälkeen uusi lainsäädäntöehdotus.
Talousvaliokunta muistuttaa, että eläkesäästäjät eivät ole yhtenäinen ryhmä, jonka kyky arvioida ja halu ottaa sijoitustuotteisiin liittyvää riskiä olisi vastaavasti yhtenäinen. Palveluntarjoajiin kohdistuvilla täsmällisillä tiedonanto- ja muilla velvoitteilla tulee turvata, että sijoittaja on päätöstä tehdessään tietoinen tuotteen riskeistä ja siitä, onko pääoma turvattu ja perustuuko säästöjen ulosmaksaminen tai nostaminen suoraan sijoitettuun pääomaan ja sen tuottoon vai johonkin muuhun sitoumukseen. Talousvaliokunta katsoo, että palveluntarjoajien selkeillä velvoitteilla ja tehokkaalla valvonnalla voidaan kannustaa eläkesijoittamiseen. Eläkesäästämisen houkuttelevuutta voidaan lisätä tarjoamalla sijoittajalle mahdollisuus valita itselleen parhaiten sopiva riskiprofiili.
50 v §. Toiminta PEPP-asetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.
Lailla 941/2021 on lakiin lisätty uusi 50 u §. Näin ollen uusi pykälä saa numeron 50 v. Tässä yhteydessä pykälään ei tehdä sisällöllisiä muutoksia.
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 229/2021 vp sisältyvät 1. ja 3. lakiehdotuksen.
Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 229/2021 vp sisältyvän 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset)
Valiokunnan muutosehdotukset yleiseurooppalaisen yksilöllisen eläketuotteen tarjoamista ja jakelua koskevan Euroopan unionin asetuksen täydentämisestä
1.
Laki
yleiseurooppalaisen yksilöllisen eläketuotteen tarjoamista ja jakelua koskevan Euroopan unionin asetuksen täydentämisestä
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Lain soveltamisala
Tällä lailla annetaan täydentävät säännökset yleiseurooppalaisesta yksilöllisestä eläke-tuotteesta (PEPP) annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/1238, jäljempänä PEPP-asetus, soveltamisesta Suomessa.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) PEPP-tuotteella PEPP-asetuksen 2 artiklan 2 kohdassa tarkoitettua PEPP-tuotetta;
2) PEPP-tarjoajalla PEPP-asetuksen 2 artiklan 15 kohdassa tarkoitettua PEPP-tarjoajaa;
3) PEPP-jakelijalla PEPP-asetuksen 2 artiklan 16 kohdassa tarkoitettua PEPP-jakelijaa;
3 §
PEPP-tuotteen tarjoamista koskevat poikkeukset sovellettaviin säännöksiin
Vakuutusyhtiöiden ja vakuutusedustajien harjoittamaan PEPP-tuotteen tarjoamiseen ja jakeluun ei sovelleta:
1) vakuutusten tarjoamisesta annetun lain (234/2018) 24 §:n 2 momenttia, 25 §:n 2 momenttia, 27 §:n 2 momenttia, 28 §:n 2 momenttia, 35 §:ää, 36 §:n 1, 2 ja 4 momenttia, 37 §:n 1 ja 2 momenttia, 39 §:n 1, 2 ja 4 momenttia, 42, 43 eikä 53 §:ää;
2) vakuutussopimuslain (543/1994) 4 b §:n 1 momenttia, 5 §:n 1 ja 3 momenttia, 5 a §:ää, 5 b §:n 1 momenttia eikä 6 §:n 1 momenttia;
3) kuluttajansuojalain (38/1978) 6 a luvun 11 §:n 2 momenttia;
4) vakuutuksesta annettavien tietojen toimittamistapaa koskevia vakuutusten tarjoamisesta annetun lain ja vakuutussopimuslain nojalla annettuja säännöksiä; eikä
5) vahinkovakuutustietoja sisältävän asiakirjan laatimisesta, sen sisältämistä tiedoista, esitystavasta ja asiakkaalle antamisesta vakuutusten tarjoamisesta annetun lain ja vakuutussopimuslain nojalla annettuja säännöksiä.
Sen lisäksi mitä sijoituspalvelulaissa (747/2012) säädetään sijoituspalvelujen tarjoamisesta, tulee sellaisen sijoituspalveluyrityksen, jolle on myönnetty toimilupa mainitun lain 1 luvun 15 §:n 5 kohdassa tarkoitettuun sijoitusneuvontaan, noudattaa PEPP-tuotteen tarjoamisessa, mitä tämän lain 4 §:n 1 momentissa säädetään sijoituspalvelulain säännösten noudattamisesta sekä noudattaa mitä sijoituspalvelulain 10 luvun 4 §:n 1 momentissa säädetään sijoitusneuvontaan liittyvästä selonottovelvollisuudesta.
4 §
Muihin kuin 3 §:ssä tarkoitettuihin PEPP-tuotteen tarjoajiin sovellettavat erinäiset säännökset
Sen lisäksi, mitä PEPP-asetuksessa säädetään PEPP-tuotteen tarjoamisesta sekä sijoitusrahastolaissa (213/2019) ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetussa laissa (162/2014) säädetään, tulee PEPP-tuotetta tarjoavan rahastoyhtiön ja vaihtoehtorahastojen hoitajan noudattaa mitä sijoituspalvelulain 7 luvun 9 §:ssä säädetään eturistiriitojen hallinasta ja 10 luvun 1─3, 5─7, 11, 12 ja 15 §:ssä säädetään menettelytavoista asiakassuhteessa ja sillä tulee olla ajantasainen tuotehallintamenettely, jolla se varmistaa asianmukaisen eturistiriitojen hallinnan asiakkaan edun mukaisesti.
Muun kuin 3 §:n 2 momentissa tarkoitetun sijoituspalveluyrityksen ja sijoituspalveluja tarjoavan luottolaitoksen, tulee PEPP-tuotteen tarjoamisessa, PEPP-asetuksen lisäksi noudattaa, mitä 1 momentissa säädetään sijoituspalvelulain säännösten soveltamisesta PEPP-tuotteen tarjoamiseen.
5 §
PEPP-tuotteesta neuvontaa antavien henkilöiden ammattipätevyyttä ja tietoja koskevat vaatimukset
Sen lisäksi mitä muualla laissa säädetään sijoitusneuvontaa antavien henkilöiden ammattipätevyydestä, tulee PEPP-tuotteesta neuvoa antavalla luonnollisella henkilöllä olla tarvittavat vähimmäistiedot sen jäsenvaltion eläkejärjestelmän rakenteesta ja takaamista etuuksista, johon PEPP-tuotetta tarjotaan.
6 §
Kerryttämisvaiheen ja maksatusvaiheen ehdoista sopiminen
Tuloverolaissa (1535/1992) säädetään edellytyksistä, joiden täyttyessä eläketuotteen maksut voidaan vähentää verotuksessa, ja maksatusvaiheen eläkesuoritusten verokohtelusta.
7 §
Vahingonkorvausvastuu
Vahingonkorvauslain (412/1974) 2 ja 6 luvun säännöksiä sovelletaan vahingonkorvauksen sovitteluun ja korvausvastuun jakaantumiseen kahden tai useamman korvausvelvollisen kesken siltä osin kuin kyse on PEPP-asetuksen 31 ja 55 artiklassa tarkoitetuista tilanteista, joissa on useampi kuin yksi vahingonkorvausvelvollinen.
8 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
2.
Laki
Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Finanssivalvonnasta annetun lain (878/2008) 6 §:n 20 kohta ja 40 §:n 2 momentin 10 ja 11 kohta,
sellaisina kuin ne ovat, 6 §:n 20 kohta laissa 524/2021 ja 40 §:n 2 momentin 10 ja 11 kohta laissa 379/2021, sekä
lisätään 6 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 752/2012, 254/2013, 170/2014, 352/2017, 1071/2017, 296/2019 ja 524/2021, uusi 21 kohta, 40 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 752/2012, 1108/2018, 215/2019, 681/2019, 316/2020, 379/2021 ja 599/2021, uusi 12 kohta, 41 a §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 241/2018, 215/2019, 524/2021 ja 599/2021, uusi 7 momentti, jolloin nykyiset 7─15 momentti siirtyvät 8─16 momentiksi ja lakiin uusi 50 v § seuraavasti:
6 §
Muut määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
20) merkittävällä sidoksella sijoituspalvelulain 1 luvun 26 §:n 1 momentin 15 kohdassa, luottolaitostoiminnasta annetun lain 5 luvun 12 §:ssä tai vakuutusyhtiölain 1 luvun 10 §:ssä tarkoitettua tilannetta, jossa kahden tai useamman luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön välillä on tarkemmin säädetyt edellytykset täyttävä sidos;
21) PEPP-asetuksella yleiseurooppalaisesta yksilöllisestä eläketuotteesta (PEPP) annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2019/1238.
40 §
Seuraamusmaksu
Seuraamusmaksu määrätään myös sille, joka tahallaan tai huolimattomuudesta laiminlyö tai rikkoo:
10) tiedonantovelvoiteasetuksen:
a) 4 artiklan 1─5 kohdan säännöksiä haitallisten kestävyysvaikutusten avoimuudesta internetsivuilla yhteisön tasolla;
b) 6 artiklan säännöksiä kestävyysriskien huomioon ottamisen avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa;
c) 7 artiklan säännöksiä haitallisten kestävyysvaikutusten avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa rahoitustuotteiden tasolla;
d) 8 artiklan 1 tai 2 kohdan säännöksiä ympäristöön tai yhteiskuntaan liittyvien omi-naisuuksien edistämisen avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa;
e) 9 artiklan 1─4 kohdan säännöksiä kestävien sijoitusten avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa;
f) 10 artiklan 1 kohdan säännöksiä ympäristöön tai yhteiskuntaan liittyvien ominaisuuksien sekä kestävien sijoitusten edistämisen avoimuudesta internetsivuilla;
g) 11 artiklan 1 tai 2 kohdan säännöksiä ympäristöön tai yhteiskuntaan liittyvien ominaisuuksien ja kestävien sijoitusten edistämisen avoimuudesta määräaikaiskatsauksissa;
h) 13 artiklan 1 kohdan säännöksiä markkinointiviestinnästä;
11) kestävää sijoittamista helpottavasta kehyksestä ja asetuksen (EU) 2019/2088 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2020/852, jäljempänä taksonomia-asetus , 5 artiklan säännöksiä ympäristön kannalta kestävien sijoitusten avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa ja määräaikaiskatsauksissa, 6 artiklan säännöksiä ympäristöominaisuuksia edistävien rahoitustuotteiden avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa ja määräaikaiskatsauksissa tai 7 artiklan säännöksiä muiden rahoitustuotteiden avoimuudesta ennen sopimuksen tekemistä annettavissa tiedoissa ja määräaikaiskatsauksissa; tai
12) PEPP-asetuksen 5─7 artiklan säännöksiä rekisteröintivelvollisuudesta ja säännöksiä virheellisten tai harhaanjohtavien tietojen antamisesta, joiden perusteella PEPP-tuote on rekisteröity Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisen pitämään julkiseen keskusrekisteriin, 18 artiklan säännöksiä siirrettävyyspalvelun tarjoamisesta, 19 artiklan säännöksiä PEPP-tuotteen alatilin käyttämisestä, 20 artiklan säännöksiä uuden alatilin avaamista koskevista tiedonantovelvollisuuksista, 21 artiklan säännöksiä siirrettävyyttä koskevien tietojen toimittamisesta toimivaltaisille viranomaisille, 22 artiklan säännöksiä PEPP-tarjoajia ja PEPP-jakelijoita koskevasta yleisperiaatteesta, 23 artiklan säännöksiä erityyppisiin PEPP-tarjoajiin tai PEPP-jakelijoihin sovellettavasta jakelujärjestelystä, 24 artiklan säännöksiä sähköisestä jakelusta ja muiden pysyvien välineiden käyttämisestä, 25 artiklan säännöksiä tuotehallintavaatimuksista, 26 artiklan säännöksiä PEPP-avaintietoasiakirjasta, 27 artiklan säännöksiä PEPP-avaintietoasiakirjan kielestä, 28 artiklan säännöksiä PEPP-avaintietoasiakirjan sisällöstä, 29 artiklan säännöksiä markkinointiaineistosta, 30 artiklan säännöksiä PEPP-avaintietoasiakirjan tarkistamisesta, 31 artiklan säännöksiä siviilioikeudellisesta vastuusta, 32 artiklan säännöksiä biometrisiä riskejä kattavista PEPP-sopimuksista, 33 artiklan säännöksiä PEPP-avaintietoasiakirjan toimittamisesta, 34 artiklan säännöksiä PEPP-asiakkaan tarpeiden ja vaatimusten täsmentämisestä ja neuvonnan antamisesta, 35 artiklan säännöksiä PEPP-etuusotetta koskevista yleisistä säännöksistä, 36 artiklan säännöksiä PEPP-etuusotteen sisällöstä, 37 artiklan säännöksiä PEPP-etuusotetta täydentävistä lisätiedoista, 38 artiklan säännöksiä PEPP-säästäjille eläkkeelle siirtymistä edeltävässä vaiheessa ja PEPP-edunsaajille maksatusvaiheessa annettavista tiedoista, 39 artiklan säännöksiä PEPP-säästäjille ja PEPP-edunsaajille pyynnöstä annettavista tiedoista, 40 artiklan säännöksiä yleisistä säännöksistä koskien raportointia kansallisille viranomaisille, 41 artiklan säännöksiä kerryttämisvaiheen sijoittamista koskevista säännöistä, 42 artiklan säännöksiä PEPP-säästäjien sijoitusvaihtoehtoja koskevista yleisistä säännöksistä, 43 artiklan säännöksiä PEPP-säästäjän tekemästä sijoitusvaihtoehdon valinnasta, 44 artiklan säännöksiä valitun sijoitusvaihtoehdon muuttamisen edellytyksistä, 45 artiklan säännöksiä PEPP-perustuotteesta, 46 artiklan säännöksiä riskien vähentämistekniikoista, 47 artiklan säännöksiä kerryttämisvaiheeseen liittyvistä ehdoista, 48 artiklan säännöksiä säilytysyhteisön säilytys- ja valvontatehtävistä, 50 artiklan säännöksiä PEPP-asiakkaiden valitusten ratkaisemisesta, 52 artiklan säännöksiä vaihtopalvelun tarjoamisesta, 53 artiklan säännöksiä vaihtopalvelun käynnistämisestä, 54 artiklan säännöksiä vaihtopalveluun liittyvistä maksuista, 55 artiklan säännöksiä PEPP-säästäjien suojaamisesta taloudellisilta tappioilta tai 56 artiklan säännöksiä vaihtopalvelua koskevista tiedoista.
41 a §
Seuraamusmaksun enimmäismäärä eräissä tapauksissa
Jos seuraamusmaksu koskee 40 §:n 2 momentin 12 kohdassa mainittujen säännösten rikkomista, oikeushenkilölle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään viisi miljoonaa euroa, mutta kuitenkin enintään 10 prosenttia oikeushenkilön seuraamusmaksun määräämistä edeltävän vuoden liikevaihdosta ja luonnolliselle henkilölle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään 700 000 euroa
50 v §
Toiminta PEPP-asetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena
Finanssivalvonta toimii PEPP-asetuksen 61 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . Lain 40 §:n 2 momentin 10 kohdan c alakohta tulee kuitenkin voimaan 30 päivänä joulukuuta 2022.
3.
Laki
vakuutusyhtiölain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan vakuutusyhtiölain (521/2008) 1 luvun 3 b §:n 1 momentti, 11 luvun 4 §:n 4 momentti ja 31 luvun 4 §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 1 luvun 3 b §:n 1 momentti ja 11 luvun 4 §:n 4 momentti laissa 303/2015 ja 31 luvun 4 §:n 2 momentti laissa 1514/2015, seuraavasti:
1 luku
Vakuutusyhtiön toiminnan keskeiset periaatteet ja lain soveltaminen
3 b §
Pieni vakuutusyhtiö
Pienellä vakuutusyhtiöllä tarkoitetaan, jollei 2─4 momentista muuta johdu, seuraavat edellytykset täyttävää yhtiötä:
1) yhtiön kokonaisvakuutusmaksutulo ei ylitä 5 400 000 euroa vuodessa;
2) yhtiön tai yhtiön kuuluessa 26 luvussa tarkoitettuun vakuutusyritysryhmään ryhmän 10 luvun 2 §:n mukaisen vastuuvelan kokonaismäärä ei ylitä 26 600 000 euroa vuodessa;
3) yhtiön liiketoiminta ei sisällä vakuutus- tai jälleenvakuutustoimintaa, joka kattaa vakuutusluokista annetun lain mukaisiin vakuutusluokkiin 11─15 kuuluvia riskejä, paitsi jos ne muodostavat mainitun lain 11 §:n 2 momentissa tarkoitettuja liitännäisriskejä; ja
4) yhtiön liiketoimintaan ei kuulu jälleenvakuutustoimintoja, joiden osuus sen kokonaisvakuutusmaksutuloista ylittää 600 000 euroa tai joiden osuus sen 10 luvun 2 §:n mukaisen vastuuvelan kokonaismäärästä ylittää 2 700 000 euroa tai joiden osuus ylittää 10 prosenttia sen kokonaisvakuutusmaksutuloista tai 10 prosenttia sen 10 luvun 2 §:n mukaisesta vastuuvelasta.
11 luku
Pääomavaatimukset
4 §
Vähimmäispääomavaatimus ja sen laskeminen
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, vähimmäispääomavaatimus on vähintään:
1) vahinkovakuutusyhtiössä vakuutusluokista annetun lain mukaisiin vahinkovakuutusluokkiin 10─15 kuuluvaa vakuutustoimintaa harjoitettaessa ja henkivakuutusyhtiössä 4 000 000 euroa;
2) vahinkovakuutusyhtiössä, joka harjoittaa muuta kuin 1 kohdassa tarkoitettua vahinkovakuutustoimintaa, 2 700 000 euroa;
3) jälleenvakuutusyhtiössä 3 900 000 euroa; sekä
4) jälleenvakuutuskytkösyhtiössä 1 300 000 euroa.
31 luku
Vakuutusyhtiön toimintaa koskevat muut säännökset
4 §
Yhteisön rinnakkaisvakuutus
Riski on suuri, jos se kuuluu:
1) vakuutusluokista annetun lain 2─8 §:ssä tarkoitettuun vahinkovakuutusluokkaan 4─7, 11 tai 12;
2) vakuutusluokista annetun lain 7 §:ssä tarkoitettuun vahinkovakuutusluokkaan 14 tai 15, jos vakuutuksenottaja on ammattimaisesti mukana teollisessa tai kaupallisessa toiminnassa tai jossakin vapaassa ammatissa, ja riskit liittyvät tällaiseen toimintaan; tai
3) vakuutusluokista annetun lain 3─8 §:ssä tarkoitettuun vahinkovakuutusluokkaan 3, 8─10, 13 tai 16, ja vakuutuksenottajan tilinpäätös tai, jos vakuutuksenottaja kuuluu konserniin, konsernitilinpäätös täyttää vähintään kaksi seuraavista edellytyksistä:
a) taseen loppusumma on yli 6 600 000 euroa;
b) nettoliikevaihto on yli 13 600 000 euroa;
c) työntekijöitä on tilikauden aikana keskimäärin yli 250.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä 2.3.2022
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen /kok
jäsen Atte Harjanne /vihr
jäsen Mari Holopainen /vihr
jäsen Hannu Hoskonen /kesk
jäsen Eeva Kalli /kesk
jäsen Matias Mäkynen /sd
jäsen Janne Sankelo /kok
jäsen Hussein al-Taee /sd
jäsen Veikko Vallin /ps
jäsen Johannes Yrttiaho /vas
varajäsen Hilkka Kemppi /kesk
varajäsen Juha Mäenpää /ps
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Teija Miller /