Siirry mietintöön
TaVM 17/2018 vp -
HE 141/2018 vp
Talousvaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ( HE 141/2018 vp ): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
- lainsäädäntöneuvos Annina Tanhuanpää - valtiovarainministeriö
- finanssiasiantuntija Jonna Kuparinen - valtiovarainministeriö
- lakimies Henrik Kallio - Finanssivalvonta
- toimitusjohtaja Sari Lounasmeri - Suomen Pörssisäätiö
- asiantuntija Santeri Suominen - Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
- hallituksen puheenjohtaja Timo Rothovius - Osakesäästäjien Keskusliitto ry
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Finanssivalvonnasta annettua lakia. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettaviksi sijoitusrahastolakia, vaihtoehtorahastojen hoitajista annettua lakia ja Finanssivalvonnan valvontamaksusta annettua lakia sekä vakuutusyhtiölain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta annettua lakia. Ehdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus yksinkertaisesta, läpinäkyvästä ja standardoidusta arvopaperistamisesta. Asetus on jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa sääntelyä.
Asetuksessa määritellään arvopaperistamista koskevat yleiset säännökset ja luodaan säännökset yksinkertaiselle, läpinäkyvälle ja standardoidulle arvopaperistamiselle. Asetus sisältää säännökset sijoittajien asianmukaista huolellisuutta, riskin pidättämistä ja läpinäkyvyyttä koskevista vaatimuksista. Lisäksi asetuksessa säädetään luoton myöntämisen kriteereistä, arvopaperistamisten myynnin erityisistä kriteereistä ei-ammattimaisille asiakkaille, uudelleenarvopaperistamisen kiellosta, arvopaperistamista varten perustettuja erillisyhtiöitä koskevista vaatimuksista sekä arvopaperistamisrekistereitä koskevista edellytyksistä.
Kansalliseen lainsäädäntöön ehdotetaan tehtäväksi asetuksen johdosta joitakin muutoksia. Finanssivalvonnasta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi asetuksessa tarkoitetulle yhteisölle, joka tarkastaa asetuksen edellytysten noudattamisen, velvollisuus hakea toimilupaa Finanssivalvonnalta. Lisäksi mainittuun lakiin lisättäisiin säännökset hallinnollisista seuraamuksista sekä Finanssivalvonnan valvontavaltuuksista.
Sijoitusrahastolakiin ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annettuun lakiin ehdotetaan säädettäviksi asetuksen edellyttämällä tavalla sijoittajien oikeuksien turvaamista koskevat säännökset. Sijoittajien asemaa ehdotetaan vahvistettavaksi siten, että rahastoyhtiön tai vaihtoehtorahaston hoitajan olisi ryhdyttävä sijoittajaa suojaaviin toimiin, mikäli asetuksessa edellytetyt vaatimukset eivät enää täyty.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019.
Esityksen keskeinen sisältö.
Ehdotetuilla muutoksilla pannaan täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2017/2402 yleistä arvopaperistamista koskevasta kehyksestä ja erityisestä kehyksestä yksinkertaiselle, läpinäkyvälle ja standardoiduIle arvopaperistamiselle sekä eräiden näihin liittyvien direktiivien ja asetusten muuttamisesta. Asetus on jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa sääntelyä.
Arvopaperistaminen.
Arvopaperistamisella tarkoitetaan järjestelyä, jonka avulla yksittäisiä lainoja tai saatavia kootaan laajaksi saatavakannaksi ja näin muodostetun saatavapoolin muuttamista markkinakelpoisiksi arvopapereiksi ja kyseisten arvopapereiden myymistä sijoittajille. Kassavirran — ja sijoittajille maksettavan tuoton — muodostavat arvopaperistettujen lainojen hoitaminen ja lyhennysten maksaminen. Tämän mekanismin avulla epälikvidejä saatavia voidaan muuntaa likvidiin, jälkimarkkinakelpoiseen muotoon. Tarkoitusta varten perustetaan erillisyhtiö, jolle alkuperäinen velkoja myy arvopaperistettavan saatavapoolinsa siten, että saatavat poistetaan alkuperäisen lainanantajan taseesta siirtämällä saatavien omistusoikeus järjestelyn alkuperäiseltä luotonantajalta erillisyhtiölle.
Erillisyhtiö on alkuperäisestä velkojasta täysin erillinen yhtiö; ts. alkuperäinen velkoja ei omista erillisyhtiötä. Suomen oikeusjärjestelmässä erillisyhtiön yhtiömuoto voisi teoriassa olla osakeyhtiön ohella myös henkilöyhtiö tai rahastoyhtiö, mutta käytännössä osakeyhtiö on ainoa tähän tehtävään tarkoituksenmukainen yhtiömuoto. Erillisyhtiöllä on pääsääntöisesti vain vähimmäispääoma eikä omia varoja hankkia saatavakantapoolia, minkä vuoksi se rahoittaa saatavapoolin oston laskemalla liikkeeseen poolia vastaavan suuruisen ja saatavapoolin alla olevien saatavien keskimääräistä juoksuaikaa vastaavan pituisen vakuudellisen joukkovelkakirjalainan. Kun erillisyhtiön joukkovelkakirjalaina on tullut täysin maksetuksi sijoittajille, erillisyhtiö puretaan tai se jää jatkamaan toimintaansa uusien arvopaperistamistransaktioiden toteuttamiseen.
Talousvaliokunta huomauttaa, että sijoittajien luottotappioriskiä voidaan vähentää ottamalla siirretylle saatavapoolille luottovakuutus lisävakuusjärjestelystä huolehtivalta osapuolelta (vakuutusyhtiö). On myös mahdollista, että erillisyhtiön likviditeettiä halutaan varmistaa maksuvalmiuden varmistajan kanssa tehtävällä sitoumuksella siltä varalta, että erillisyhtiön likviditeetti joutuu ongelmiin, kun esimerkiksi joukkovelkakirjalainan lyhennykset erääntyvät maksettaviksi sijoittajille eri aikaan kuin saatavapoolin saatavat velallisilta erillisyhtiölle.
Kaiken kaikkiaan arvopaperistamista voidaan pitää varsin monimutkaisena toimena ja siten myös kustannuksistaan raskaana. Jotta arvopaperistamisesta saatavat hyödyt ylittäisivät toimesta aiheutuneet kustannukset, se vaatii usein jopa usean sadan miljoonan euron saatavakannan. Suomen tapaisen pienen markkinan kannalta onkin tärkeää, että uusi sääntely mahdollistaa usean eri luotonantajan samanlaisten saatavakantojen yhdistämisen.
Riskit ja moraalikadon estäminen.
Arvopaperistamisella voidaan monipuolistaa rahoitusmarkkinoilla tapahtuvaa rahoituslähteiden eriyttämistä ja riskien jakamista. Yksinkertaisessa, läpinäkyvässä ja standardoidussa arvopaperistamisessa mahdollista moraalikato-ongelmaa ehkäistään estämällä ”alullepano ja jakelu” -toimintamalli, jossa luotonantajat myöntävät luottoja löysin perustein, koska on alun alkaenkin selvää, että luottoihin liittyvät riskit myydään lopulta kolmansille osapuolille. Komission ratkaisu tähän on asetukseen alullepanijalle, järjestäjälle tai alkuperäiselle luotonantajalle säädetty velvoite säilyttää vähintään viiden prosentin osuus arvopaperistamisen kohteena olevista riskeistä itsellään.
Sijoittajille siirtyvää riskiä voidaan allokoida jakamalla arvopaperistettavat lainat riskiluokkiin, jotka on sovitettu sijoittajien riskinottohalukkuuden ja tuottohakuisuuden mukaan. Paremman etuoikeuden luokkaan kuuluvia velkakirjoja merkinneiden sijoittajien oikeusasema on alempia luokkia parempi, sillä erillisyhtiön varojen ollessa liian vähäiset kaikkien korkojen ja lyhennysten takaisinmaksuun varat käytetään ensisijaisesti muille kuin junior-lainojen merkitsijöille. Talousvaliokunta on käsitellyt arvopaperistettujen velkojen riskiluokitusta myös valtioneuvoston kirjelmän ( TaVL 47/2018 vp — U 61/2018 vp ) yhteydessä korostaen myös tuossa yhteydessä, että velan riskillisyyden ja vastaavasti vähäriskisyyden tulee näkyä tuotteen hinnoittelussa ja muissa ehdoissa.
Talousvaliokunta pitää ehdotettua lainsäädäntöä kannatettavana. Asiantuntijoita kuultuaan ja ottaen huomioon lainsäädäntöehdotuksen taustalla olevan pyrkimyksen pääomamarkkinaunionin edistämiseen monipuolistamalla rahoitusmarkkinoiden instrumenttivalikoimaa valiokunta arvioi, että ehdotettu sääntely on omiaan edistämään sille asetettuja tavoitteita tarkoituksenmukaisella tavalla. Tässä arviossaan valiokunta on todennut, että vaikka Suomessa ei tällä hetkellä ole käytännössä toimivaa arvopaperistamismarkkinaa ja siten välitöntä kansallista tarvetta ehdotetulle normistolle, tulee kansallisen lainsäädäntömme olla yhteensovitettu suoraan sovellettavan unionisääntelyn kanssa. Näin perustellen valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muutettuna eräin, luonteeltaan teknisin muutoksin, jotka on selvitetty tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
27 §. Toimiluvan ja rekisteröitymisen mukaisen toiminnan rajoittaminen.
Talousvaliokunta toteaa, että ehdotetusta 27 §:n 8 momentista puuttuu viittaus asetuksen relevanttiin artiklaan, ja ehdottaa pykälää korjattavaksi.
Lain 27 §:n 8 momentti tulisi muuttaa kuulumaan seuraavasti: ”Finanssivalvonta voi rajoittaa määräajaksi 4 §:n 2 momentin 13 kohdassa tarkoitetun yhteisön toimiluvan mukaista toimintaa arvopaperistamisasetuksen 32 artiklan 2 kohdan h alakohdan mukaisesti, jos tämä on rikkonut tai laiminlyönyt velvollisuuttaan ilmoittaa arvopaperistamisasetuksen 28 artiklan 1 kohdan mukaisissa tiedoissa tapahtuneita olennaisia muutoksia tai muista muutoksista, jotka voivat vaikuttaa toimivaltaisen viranomaisen toimilupa-arviointiin.”
28 §. Johdon toiminnan rajoittaminen.
Talousvaliokunta toteaa, että ehdotetun 28 §:n 8 momentin perusteena olevan asetuksen 32 artiklan 2 kohdan c alakohdan mukaan väliaikainen kielto kohdistuisi rikkomisesta vastuussa olevana pidettyyn alullepanijan, järjestäjän tai erillisyhtiön hallintoelimen jäseneen tai muuhun luonnolliseen henkilöön edellä mainituissa yrityksissä. Tästä syystä alkuperäinen luotonantaja tulisi poistaa esitetystä 28 §:n 8 momentista.
50 q §. Toiminta arvopaperistamisasetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.
Lakiin ehdotetaan tehtäviksi muutokset, jotka johtuvat eduskunnassa samanaikaisesti vireillä olevien ( HE 111/2018 vp ) säännösten muuttamisesta. Pykälän numeroksi tulee 50 r §.
Lain nimi.
Lain nimi ehdotetaan korjattavaksi muotoon Laki Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetun lain muuttamisesta, koska kysymyksessä on muutoslaki.
1 §. Maksuvelvollinen.
Talousvaliokunta toteaa, että valvontamaksulaissa tulisi viitata Finanssivalvonnasta annetun lain 4 §:n 2 momentin 13 kohdan uuteen valvottavaluokkaan arvopaperistamisen tarkastajana toimivan yhteisön osalta eikä asetuksen 28 artiklaan. Talousvaliokunta esittää lainkohtaan tästä syystä muutoksia.
Lain 1 §:n 1 momentin 24 kohta tulisi muuttaa kuulumaan seuraavasti: ”Finanssivalvonnasta annetun lain 4 §:n 2 momentin 13 kohdassa tarkoitettu arvopaperistamisen tarkastaja.”
Talousvaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 141/2018 vp sisältyvät 2., 3. ja 5. lakiehdotuksen.
Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 141/2018 vp sisältyvät 1. ja 4. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset)
1.
Laki
Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Finanssivalvonnasta annetun lain (878/2008) 4 §:n 2 momentin 12 kohta, 5 §:n 33 kohta, 40 §:n 2 momentin 5 ja 6 kohta ja 41 a §:n 3 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 4 §:n 2 momentin 12 kohta laissa 352/2017, 5 §:n 33 kohta ja 40 §:n 2 momentin 5 ja 6 kohta laissa 1071/2017 ja 41 a §:n 3 momentti laissa 241/2018, sekä
lisätään 4 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 752/2012, 254/2013, 311/2015, 170/2014, 1055/2016, 352/2017 ja 1071/2017, uusi 13 kohta, 5 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 752/2012, 902/2012, 254/2013, 170/2014, 198/2015, 520/2016, 737/2016, 855/2016, 1442/2016, 228/2017, 575/2017, 893/2017, 1071/2017 ja 241/2018, uusi 34 kohta, 27 §:ään sellaisena kuin se on laeissa 611/2014, 575/2017 ja 241/2018, uusi 8 momentti, 28 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 352/2017, 1071/2017 ja 241/2018, uusi 8 momentti, lakiin uusi 37 e §, 40 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 1071/2017, uusi 7 kohta ja lakiin uusi 50 r § seuraavasti:
4 §
Valvottavat
Toimilupavalvottavalla tarkoitetaan tässä laissa:
12) sellaista vaihtoehtorahastojen hoitajaa, jolle on myönnetty vaihtoehtorahastojen hoitajista annetussa laissa (162/2014) tarkoitettu vaihtoehtorahastojen hoitajan toimilupa, sekä mainitun lain nojalla toimiluvan saanutta säilytysyhteisöä;
13) sellaista yleisestä arvopaperistamista koskevasta kehyksestä ja erityisestä kehyksestä yksinkertaiselle, läpinäkyvälle ja standardoidulle arvopaperistamiselle sekä direktiivien 2009/65/EY, 2009/138/EY ja 2011/61/EU ja asetusten (EY) N:o 1060/2009 ja (EU) N:o 648/2012 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2017/2402, jäljempänä arvopaperistamisasetus , 27 artiklan 2 kohdassa tarkoitettua yhteisöä, jolle on myönnetty arvopaperistamisasetuksen 28 artiklassa tarkoitettu toimilupa.
5 §
Muut finanssimarkkinoilla toimivat
Muulla finanssimarkkinoilla toimivalla tarkoitetaan tässä laissa:
33) muuta henkilöä kuin 4 §:ssä tarkoitettua valvottavaa tai edellä 32 kohdassa tarkoitettua rekisteröitynyttä vertailuarvon hallinnoijaa, joka on velvollinen noudattamaan viitearvoasetusta;
34) arvopaperistamisasetuksen 2 artiklan 2 kohdassa tarkoitettua erillisyhtiötä, 3 kohdassa tarkoitettua alullepanijaa, 5 kohdassa tarkoitettua järjestäjää ja 20 kohdassa tarkoitettua alkuperäistä luotonantajaa.
3 luku
Valvontavaltuudet
27 §
Toimiluvan ja rekisteröitymisen mukaisen toiminnan rajoittaminen
Finanssivalvonta voi rajoittaa määräajaksi 4 §:n 2 momentin 13 kohdassa tarkoitetun yhteisön toimiluvan mukaista toimintaa arvopaperistamisasetuksen 32 artiklan 2 kohdan h alakohdan mukaisesti, jos tämä on rikkonut tai laiminlyönyt velvollisuuttaan ilmoittaa arvopaperistamisasetuksen 28 artiklan 1 kohdan mukaisissa tiedoissa tapahtuneista olennaisista muutoksista tai muista muutoksista, jotka voivat vaikuttaa toimivaltaisen viranomaisen toimilupa-arviointiin.
28 §
Johdon toiminnan rajoittaminen
Finanssivalvonta voi määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi, kieltää henkilöä toimimasta 5 §:n 34 kohdassa tarkoitetun erillisyhtiön, alullepanijan tai järjestäjän tai alkuperäisen luotonantajan hallituksen jäsenenä tai varajäsenenä, toimitusjohtajana tai toimitusjohtajan sijaisena taikka muuna ylimpään johtoon kuuluvana, jos tämä on rikkonut tai laiminlyönyt arvopaperistamisasetuksen 32 artiklan 1 kohdassa mainittuja säännöksiä.
37 e §
Määräaikainen kielto antaa arvopaperistamisasetuksessa tarkoitettu ilmoitus
Finanssivalvonta voi määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi, kieltää alullepanijaa tai järjestäjää antamasta arvopaperistamisasetuksen 27 artiklan 1 kohdan mukaista ilmoitusta, jos tämä ei täytä arvopaperistamisasetuksen 19—22 artiklan säännöksiä yksinkertaisesta, läpinäkyvästä ja standardoidusta arvopaperistamisesta tai 23—26 artiklan säännöksiä lyhyestä ja ohjelmamuotoisesta arvopaperistamisesta, joka on tarkoitettu yksinkertaiseksi, läpinäkyväksi ja standardoiduksi.
40 §
Seuraamusmaksu
Seuraamusmaksu määrätään myös sille, joka tahallaan tai huolimattomuudesta laiminlyö tai rikkoo:
5) korttipohjaisista maksutapahtumista veloitettavista siirtohinnoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2015/751, jäljempänä korttimaksujen siirtohintoja koskeva asetus , 3 artiklan 1 kohdassa säädettyä 0,2 prosentin tapahtumakohtaisen siirtohinnan enimmäismäärää, joka on asetettu pankkikorttitapahtumista veloitettaville siirtohinnoille tai 4 artiklassa säädettyä 0,3 prosentin tapahtumakohtaisen siirtohinnan enimmäismäärää, joka on asetettu luottokorttitapahtumista veloitettaville siirtohinnoille;
6) viitearvoasetuksen 4—16 artiklan säännöksiä vertailuarvojen koskemattomuudesta ja luotettavuudesta, 21—26 artiklan säännöksiä kriittisistä, merkittävistä sekä muista kuin merkittävistä vertailuarvoista, 27 artiklan säännöksiä vertailuarvoselvityksestä, 28 artiklan säännöksiä vertailuarvon muutoksista ja lakkaamisesta, 29 artiklan säännöksiä vertailuarvon käytöstä tai 34 artiklan säännöksiä hallinnoijan toimiluvasta ja rekisteröinnistä; tai
7) arvopaperistamisasetuksen 6 artiklan säännöstä riskin pidättämisestä, 7 artiklan säännöstä läpinäkyvyysvaatimuksista, 9 artiklan säännöstä luotonmyöntämiskriteereistä, 18 artiklan säännöstä nimityksen ”yksinkertainen, läpinäkyvä ja standardoitu arvopaperistaminen” käytöstä, 19—22 artiklan säännöksiä yksinkertaisesta, läpinäkyvästä ja standardoidusta arvopaperistamisesta tai 23—26 artiklan säännöksiä ohjelmamuotoisesta ja voimassaoloajaltaan lyhyestä arvopaperistamisesta, joka on tarkoitettu yksinkertaiseksi, läpinäkyväksi ja standardoiduksi, 27 artiklan 1 kohdan säännöstä antamalla harhaanjohtavan ilmoituksen, 27 artiklan 4 kohdan säännöstä Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaiselle tai toimivaltaiselle viranomaiselle ilmoittamisesta tai 28 artiklan 2 kohdan mukaista velvollisuutta ilmoittaa mainitun artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen tietojen olennaisista muutoksista.
41 a §
Seuraamusmaksun enimmäismäärä eräissä tapauksissa
Jos seuraamusmaksu koskee sijoitusrahastolain 144 b §:n 2 momentissa, sijoituspalvelulain 15 luvun 2 §:n 6 tai 7 momentissa, kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetun lain 12 luvun 2 §:n 2 tai 3 momentissa taikka tämän lain 40 §:n 2 momentin 7 kohdassa mainittujen säännösten rikkomista, oikeushenkilölle määrättävä seuraamusmaksu saa olla, sen mukaan, kumpi on suurempi, enintään joko 10 prosenttia oikeushenkilön tekoa tai laiminlyöntiä edeltävän vuoden liikevaihdosta tai enintään viisi miljoonaa euroa, sekä luonnolliselle henkilölle määrättävä seuraamusmaksu enintään viisi miljoonaa euroa.
50 r §
Toiminta arvopaperistamisasetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena
Finanssivalvonta toimii arvopaperistamisasetuksen 29 artiklan 5 kohdassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
2.
Laki
sijoitusrahastolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään sijoitusrahastolain (48/1999) 2 a §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1490/2011, 175/2016 ja 526/2016, uusi 8 momentti ja 71 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 224/2004, uusi 3 momentti seuraavasti:
2 a §
Arvopaperistamisasetuksella tarkoitetaan tässä laissa yleisestä arvopaperistamista koskevasta kehyksestä ja erityisestä kehyksestä yksinkertaiselle, läpinäkyvälle ja standardoidulle arvopaperistamiselle sekä direktiivien 2009/65/EY, 2009/138/EY ja 2011/61/EU ja asetusten (EY) N:o 1060/2009 ja (EU) N:o 648/2012 muuttamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2017/2402.
71 §
Rahastoyhtiön on ryhdyttävä rahasto-osuuden omistajien etujen turvaamiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin, jos sijoitusrahaston varoja on sijoitettu sellaisiin arvopaperistamisasetuksessa tarkoitettuihin arvopaperistamisiin, jotka eivät enää täytä mainitussa asetuksessa niille säädettyjä edellytyksiä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
3.
Laki
vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014) 8 luvun 5 § ja
lisätään 1 luvun 9 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:
1 luku
Yleiset säännökset
9 §
Euroopan unionin sääntely
Arvopaperistamisasetuksella tarkoitetaan tässä laissa yleisestä arvopaperistamista koskevasta kehyksestä ja erityisestä kehyksestä yksinkertaiselle, läpinäkyvälle ja standardoidulle arvopaperistamiselle sekä direktiivien 2009/65/EY, 2009/138/EY ja 2011/61/EU ja asetusten (EY) N:o 1060/2009 ja (EU) N:o 648/2012 muuttamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2017/2402.
8 luku
Riskienhallinta
5 §
Arvopaperistetut omaisuuserät
Vaihtoehtorahastojen hoitajan on ryhdyttävä sijoittajien etujen turvaamiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin, jos vaihtoehtorahaston varoja on sijoitettu sellaisiin arvopaperistamisasetuksessa tarkoitettuihin arvopaperistamisiin, jotka eivät enää täytä mainitussa asetuksessa niille säädettyjä edellytyksiä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
4.
Laki
Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetun lain (879/2008) 1 §:n 1 momentin 23 kohta ja 6 §:n 1 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 1 §:n 1 momentin 23 kohta laissa 1076/2017 ja 6 §:n 1 momentti laissa 242/2018, ja
lisätään 1 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 758/2012, 255/2013, 171/2014, 738/2016, 856/2016, 1443/2016, 359/2017, 576/2017, 894/2017, 1076/2017 ja 242/2018, uusi 24 kohta seuraavasti:
1 §
Maksuvelvollinen
Finanssivalvonnan valvontamaksun on velvollinen suorittamaan:
23) Finanssivalvonnasta annetun lain 5 §:n 32 kohdassa tarkoitettu vertailuarvon hallinnoija;
24) Finanssivalvonnasta annetun lain 4 §:n 2 momentin 13 kohdassa tarkoitettu arvopaperistamisen tarkastaja.
6 §
Muun maksuvelvollisen perusmaksu
Muun kuin 4 §:ssä tarkoitetun maksuvelvollisen perusmaksun määrä euroina sekä maksun suorittamiseen velvolliset määräytyvät seuraavasti:
Maksuvelvollinen |
Perusmaksu euroina |
arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetussa laissa tarkoitettu arvopaperikeskus |
278 200 |
luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta annetussa laissa (1199/2014) tarkoitettu vanha talletussuojarahasto |
12 840 |
luottolaitostoiminnasta annetussa laissa tarkoitettu vakuusrahasto |
2 140 |
maksulaitoslain 7, 7 a ja 7 b §:ssä tarkoitettuja palveluja tarjoava oikeushenkilö |
1 070 |
maksulaitoslain 7, 7 a ja 7 b §:ssä tarkoitettuja palveluja tarjoava luonnollinen henkilö |
214 |
sijoituspalvelulaissa tarkoitettu sijoittajien korvausrahasto |
3 210 |
vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain mukaisesti rekisteröitymisvelvollinen vaihtoehtorahastojen hoitaja, jolla ei ole rahastoyhtiön toimilupaa |
1 070 |
vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 10 luvun 2 §:n 3 momentin mukaisella poikkeusluvalla toimiva |
2 140 |
sijoitusrahastolaissa tarkoitettu säilytysyhteisö |
3 210 |
vaihtoehtorahastojen hoitajista annetussa laissa tarkoitettu säilytysyhteisö |
3 210 |
yhteisö, joka on sijoitusrahastolain ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain mukainen säilytysyhteisö |
5 350 |
vaihtoehtorahastojen hoitajista annetussa laissa tarkoitettu erityinen säilytysyhteisö |
2 140 |
talletuspankkien yhteenliittymästä annetussa laissa (599/2010) tarkoitettu talletuspankkien yhteenliittymän keskusyhteisö |
6 420 |
luottolaitoksen ja vakuutusyhtiön omistusyhteisö sekä rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetussa laissa (699/2004) tarkoitetun ryhmittymän omistusyhteisö |
10 700 |
pörssin ja arvopaperikeskuksen omistusyhteisö |
10 700 |
sijoituspalveluyrityksen ja vakuutusyhdistyksen omistusyhteisö |
1 070 |
vakuutusten tarjoamisesta annetussa laissa tarkoitettu vakuutusmeklari ja sivutoiminen vakuutusmeklari |
1 070 ja 193 euron korotus jokaista vakuutusmeklariyrityksen tai yksityisen elinkeinonharjoittajan palveluksessa olevaa valvontamaksun määräämisvuotta edeltävän vuoden päättyessä rekisteröityä vakuutusmeklaria kohden. |
arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetussa laissa tarkoitettu tilinhoitaja |
6 420 |
arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetussa laissa tarkoitettu keskusvastapuoli |
160 500 |
arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetussa laissa tarkoitettu selvitysosapuoli |
12 840 |
arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetun lain 3 luvun 3 §:n 4 momentissa tarkoitettu selvitysrahasto ja 6 luvun 9 §:ssä tarkoitettu kirjausrahasto |
2 140 |
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetulla säännellyllä markkinalla Suomessa kaupankäynnin kohteena olevan osakkeen liikkeeseenlaskija |
16 585 ja 17 120 euron korotus, jos osakkeelle on EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen 2 artiklan 17 kohdassa tarkoitetut likvidit markkinat. |
suomalainen yhtiö, jonka liikkeeseenlaskema osake on otettu hakemuksesta kaupankäynnin kohteeksi kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetulla säännellyllä markkinalla yksinomaan muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa |
13 375 |
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetulla säännellyllä markkinalla Suomessa kaupankäynnin kohteena olevan osakkeen liikkeeseenlaskija, jos kysymyksessä on tämän lain 4 §:ssä tarkoitettu maksuvelvollinen tai jos liikkeeseenlaskijan kotipaikka ei ole Suomessa |
11 235 ja 11 770 euron korotus, jos osakkeelle on kaupankäynnistä EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen 2 artiklan 17 kohdassa tarkoitetut likvidit markkinat. |
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetulla säännellyllä markkinalla Suomessa kaupankäynnin kohteena olevan muun arvopaperin kuin osakkeen liikkeeseenlaskija |
3 210 |
suomalainen yhtiö, jonka liikkeeseenlaskema muu arvopaperi kuin osake on otettu hakemuksesta kaupankäynnin kohteeksi kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetulla säännellyllä markkinalla yksinomaan muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa |
3 210 |
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetussa monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä kaupankäynnin kohteena Suomessa hakemuksesta olevan osakkeen liikkeeseenlaskija |
4 280 |
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitetussa monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä kaupankäynnin kohteena Suomessa hakemuksesta olevan muun arvopaperin kuin osakkeen liikkeeseenlaskija |
1 070 |
asunto-omaisuuteen liittyvien kuluttajaluottojen välittäjistä annetun lain 6 §:n mukaisesti rekisteröity suomalainen luotonvälittäjä, joka ei toimi minkään luotonantajan asiamiehenä |
1 200 |
Eläketurvakeskus |
10 700 |
liikennevahinkolautakunta ja potilasvahinkolautakunta |
1 070 |
Finanssivalvonnasta annetun lain 5 §:n 26 kohdassa tarkoitettu toimintayksikkö |
19 260 |
ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annetussa laissa (398/1995) tarkoitetun ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön sivuliike |
1 070 |
eläkesäätiölaissa ja vakuutuskassalaissa tarkoitettu sellainen ulkomainen ETA-lisäeläkelaitos, jolla on Suomessa sivuliike |
1 070 |
kolmannen maan luottolaitoksen edustusto |
1 070 |
vakuutusten tarjoamisesta annetussa laissa tarkoitettu vakuutusedustaja ja sivutoiminen vakuutusedustaja, joka on rekisteröity muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa ja jolla on Suomessa sivuliike |
321 |
markkinarakennetoimija-asetuksen 2 artiklan 8 kohdassa tarkoitettu finanssialalla toimiva vastapuoli, 9 kohdassa tarkoitettu finanssialan ulkopuolinen vastapuoli ja 10 kohdassa tarkoitettu eläkejärjestelmä, jonka kotivaltio on Suomessa |
10 700 |
asunto-omaisuuteen liittyvien kuluttajaluottojen välittäjistä annetun lain 2 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettu ulkomainen luotonvälittäjä, jolla on Suomessa sivuliike |
400 |
joukkorahoituslaissa tarkoitettu joukkorahoituksen välittäjä |
2 140 |
joukkolainanhaltijoiden edustajasta annetussa laissa tarkoitettu rekisteröity edustaja |
2 140 |
kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetussa laissa tarkoitettu raportointipalvelujen tarjoaja |
10 700 |
Finanssivalvonnasta annetun lain 5 §:n 32 kohdassa tarkoitettu vertailuarvon hallinnoija |
3 000 |
Finanssivalvonnasta annetun lain 4 §:n 4 momentin 10 kohdassa tarkoitettu vertailuarvon hallinnoija |
5 000 |
arvopaperistamisasetuksen 28 artiklassa tarkoitettu yhteisö |
5 000 |
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
5.
Laki
vakuutusyhtiölain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta annetun lain 13 §:n 1 momentin kumoamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Tällä lailla kumotaan vakuutusyhtiölain muuttamisesta annetun lain voimaantulosta annetun lain (304/2015) 13 §:n 1 momentti.
2 §
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä 26.10.2018
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Martti Mölsä /sin
jäsen Harry Harkimo /liik
jäsen Petri Honkonen /kesk
jäsen Hannu Hoskonen /kesk
jäsen Laura Huhtasaari /ps
jäsen Lauri Ihalainen /sd
jäsen Katri Kulmuni /kesk
jäsen Lea Mäkipää /sin
jäsen Arto Pirttilahti /kesk
jäsen Hanna Sarkkinen /vas
jäsen Joakim Strand /r (osittain)
varajäsen Maria Tolppanen /sd
varajäsen Sinuhe Wallinheimo /kok
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Teija Miller