Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

TaVM 5/2017 vp - HE 18/2017 vp 
Talousvaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä sekä laeiksi valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain 6 §:n ja Finpro Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä sekä laeiksi valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain 6 §:n ja Finpro Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain muuttamisesta ( HE 18/2017 vp ): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitusneuvos Kari Mäkinen - työ- ja elinkeinoministeriö
  • kehittämispäällikkö Petteri Ohvo - työ- ja elinkeinoministeriö
  • asiantuntija Mirva Pietilä - Keski-Suomen TE-toimisto
  • ylitarkastaja Mia Murtomäki - tietosuojavaltuutetun toimisto
  • johtaja Ari Grönroos - Innovaatiorahoituskeskus Tekes
  • johtaja Jukka Salo - Finpro Oy

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Maaseutuvirasto
  • Suomen Kuntaliitto
  • Finnvera Oyj
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä, joka korvaisi nykyisen yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annetun lain. 

Laissa säädettäisiin työ- ja elinkeinoministeriön yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä, siihen kuuluvista yrityspalvelujen asiakastietovarannosta ja asiakkuudenhallintajärjestelmästä sekä asiakastietojen ja henkilötietojen käsittelystä yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmässä.  

Lailla lisättäisiin yrityspalveluissa tarvittavien tietojen yhteiskäyttöisyyttä. Uuden teknisen toteutustavan mukaisesti asiakastietoja ei enää välitettäisi kyselyjärjestelmän kautta yksittäisten kyselyjen perusteella, vaan asiakastietoja talletettaisiin yhteiseen asiakastietojärjestelmään, jossa ne olisivat yhteisen asiakastiedon käyttäjien saatavilla teknisen käyttöyhteyden avulla. Yhteisen asiakastiedon tuottajien ja käyttäjien joukko laajenisi.  

Lisäksi esityksessä ehdotetaan tehtäviksi esityksen johdosta tarpeelliset muutokset valtion erityisrahoitusyhtiöstä annettuun lakiin ja Finpro Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annettuun lakiin. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Talousvaliokunta pitää hallituksen esitystä pääosin perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä esittäen kuitenkin vähäisiä muutoksia kahteen lakiehdotukseen yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkemmin selvitetyllä tavalla. 

Hallituksen esityksen keskeinen sisältö ja tavoitteet.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä, joka korvaisi nykyisen yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annetun lain. Ehdotetussa laissa säädettäisiin asiakastietojärjestelmän lisäksi siihen kuuluvasta asiakastietovarannosta sekä tietojen käsittelystä tässä järjestelmässä.  

Voimassa oleva sääntely ei nykymuodossaan mahdollista yrityspalvelujen toimijoiden välistä tietojenvaihtoa siinä laajuudessa kuin on havaittu tarpeelliseksi. Tietojen manuaalinen käsittely ei myöskään mahdollista asiakasryhmien analysointia tai palveluiden kohdentamista tarkoituksenmukaisella tavalla. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että uutta tietovarantoa voidaan hyödyntää paitsi näiden tehtävien suorittamiseksi myös muunlaiseen — mahdollisesti liiketaloudellisin perustein tapahtuvaan — tietojen käyttöön siltä osin kuin yksityisyyden suojaa, henkilötietojen käyttöä ja asiakirjojen julkisuutta koskevat säännökset antavat tähän mahdollisuuden. 

Talousvaliokunta katsoo, että ehdotettu laki tukee tavoitetta julkisen hallinnon prosessien sujuvoittamista alueellisesti ja valtakunnallisesti. Yrityspalveluiden asiointiprosessi pyritään järjestämään siten, että kerran viranomaiselle toimitettu tieto on samalla muidenkin viranomaisten käytössä. Ehdotetun sääntelyn voidaan arvioida myös edesauttavan yritystukien myöntämisen ja maksatuksen riskienhallinnan kehittämistä. 

Tietovaranto.

Ehdotetun teknisen toteutustavan mukaisesti asiakastietoja ei enää välitettäisi kyselyjärjestelmän kautta yksittäisten kyselyjen perusteella, vaan asiakastietoja talletetaan yhteiseen asiakastietovarantoon, jossa ne olisivat tiedon käyttäjien saatavilla teknisen käyttöyhteyden avulla. Tietovarantojen yhteiskäytön kautta tavoitellaan asioinnin nopeutumista ja sujuvoitumista sekä hakemusten nopeampaa käsittelyä. Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu asiakastietojärjestelmä mahdollistaa yrityspalvelujen tuottamisen nykytilaa kustannustehokkaammin ja palvelujen käyttäjien tarpeet paremmin huomioiden. Yhteisen järjestelmän arvioidaan myös yhtenäistävän viranomaisten käytäntöjä ja siten parantavan päätösten ennakoitavuutta. 

Siltä osin kuin lakiehdotuksessa on 7 §:n 2 momentin 3 kohdassa ehdotettu säädettäväksi tietojen tallentamisesta tietojärjestelmään koskien yrityksen vastuuhenkilöistä luottotietorekisteriin, konkurssi- ja yrityssaneerausrekisteriin, ulosottorekisteriin sekä liiketoimintakieltorekisteriin talletettuja tietoja talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, etteivät kyseiset tiedot saa olla talletettuna pidempään kuin alkuperäisten rekisterien säilytysaikojen mukaan. 

Tiedon oikeellisuus.

Tiedon keskittämisellä yhteiskäyttöiseen varantoon saavutettaneen merkittäviä synergiahyötyjä, kun esimerkiksi tietojen päivitys koituu muidenkin kuin päivityksen tehneen tahon hyödyksi. Tiedon kerääminen yhteen kantaan merkitsee kuitenkin myös siellä olevan mahdollisen virheellisyyden kertautumista usean viranomaisen toiminnoissa. Rekisteröityjen tietojen kohteen tuleekin voida vaikuttaa itsestään tehtyjen merkintöjen oikaisuun tai poistamiseen, ja tietojen katsomisesta tulee jäädä jälki järjestelmän lokiin. Yrityksille tulee taata oikeus saada tietää tietojensa käsittelystä, muun muassa mahdollisten tietovuotojen selvittämistä varten. Koska kyseessä on laaja tietojärjestelmä, jossa on useita tietojen käsittelijöitä ja luovutuksensaajia, on myös rekisterinpitäjien määrittely sekä vastuut tietojen lainmukaisesta käsittelystä ja tehtävien jaosta otettava huomioon. Olennaista tässä on rekisteröityjen tahojen oikeuksien turvaaminen muun muassa henkilötietojen käsittelystä informoinnin ja tarkastusoikeuden keinoin sekä mahdollisen virheellisen tiedon korjaamisen varmistamisella. 

Tietosuoja.

Hallituksen esityksessä ehdotettu tekninen ratkaisu ei saa johtaa tietojen asiattomaan käyttöön. Etenkin liikesalaisuuksiin ja rahoitusjärjestelyihin kohdistuu korostunut luottamuksellisuuden ja luotettavuuden vaatimus. Tietojen katsominen järjestelmästä tulee olla mahdollista vain erikseen määriteltyjen tahojen toimesta ja vain yritysten tiedossa olevaan joko lakisääteiseen tai erikseen ilmoitettuun käyttötarkoitukseen nähden välttämättömissä tapauksissa. Henkilötietojen käsittelyn tulee olla asiallisesti perusteltua ja vastata viranomaistoiminnan toteuttamisen tarpeita. Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan järjestelmään tietoja tallettavilla tahoilla on vastuu määritellä tiedon julkisuus tai salassapidettävyys sekä luokitella tieto jo tallennusvaiheessa. Käyttöoikeuksien myöntämisen ja valvonnan menettelyillä vähennetään tietoturvariskejä ja varmistetaan salassapidettävän tiedon pysyminen ainoastaan siihen oikeutettujen tahojen hallussa.  

Palveluväylä.

Talousvaliokunta yhtyy kuulemiensa asiantuntijoiden kantaan, jonka mukaan uudistetun asiakastietojärjestelmän tulee kytkeytyä osaksi kansallista palvelujärjestelmää. Palveluväylän tukipalveluiden käyttöä koskevan lain mukaisesti asiakastietojärjestelmän tulisi käyttää laissa määriteltyjä tukipalveluita esimerkiksi tunnistautumisen, viestinvälityksen tai asiointivaltuuspalvelun osalta.  

Sääntelyn jatkovalmistelu.

Hallituksen esityksen mukaan maakuntauudistuksen yhteydessä ja alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annettavan lain johdosta nyt käsillä olevaan sääntelyyn tulevat muutokset käsitellään näiden esitysten yhteydessä. Käsillä oleva uudistus luokin pohjaa tulevalle kehittämistyölle. Talousvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että näissä säädöksissä tulee erityisesti huomioida asiakastietojen luovuttaminen ja tietojenvaihto yksityisten ja julkisten palveluntuottajien välillä. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että näistä seikoista ei jää oikeudellista epäselvyyttä silloinkaan, kun tietojen vastaanottaja, käsittelijä tai luovuttaja on viranomaistehtävää hoitava yksityinen toimija.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. lakiehdotus

9 §. Tietojen poistaminen.

Lakiehdotuksen 9 §:ssä on ehdotettu säädettäväksi tietojen poistamisesta. Luonnollisia henkilöitä koskevat tiedot on poistettava tietojärjestelmästä viimeistään viiden vuoden kuluttua siitä, kun tietoja on viimeksi käsitelty. Henkilötietojen suojaa koskevien säännösten mukaan tietojen käsittely voi olla kaikkia henkilötietoihin kohdistuvia toimenpiteitä, kuten luovuttamista, keräämistä, tallettamista tai katselua. Hallituksen esityksestä jää osin epäselväksi, mitä tällä käsittelyllä on tarkoitettu. Lain säännös säilyttämisajan selkeydestä sekä tietojen poistamisajasta jää epätäsmälliseksi. Talousvaliokunta ehdottaa säännöstä tarkennettavaksi siten, että pykälään lisättäisiin, että tiedot on poistettava viimeistään viiden vuoden kuluttua siitä, kun tietoja on viimeksi käsitelty palveluiden tuottamista varten.  

2. lakiehdotus

6 §. Yhtiön tiedonantovelvollisuus ja valvonta.

Pykälässä säädetään yhtiön tiedonantovelvollisuudesta ja valvonnasta. Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että pykälään ehdotettu muutos on osin ongelmallinen valtion erityisrahoitusyhtiön kannalta, koska kaikki Finanssivalvonnan yksityisille luottolaitoksille asetetut periaatteet eivät sellaisenaan sovellu sen toimintaan. Talousvaliokunta esittää 6 §:n 4 momentin sanamuodon säilyttämistä voimassa olevan momentin mukaisena ja siten hylättäväksi 2. lakiehdotuksen 6 §:n 4 momentin muutos.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Talousvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 18/2017 vp sisältyvän 3. lakiehdotuksen. 

Eduskunta hyväksyy muutettuina hallituksen esitykseen HE 18/2017 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä 

1. 

Laki 

yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 

1 § 

Lain tarkoitus 

Tämän lain tarkoituksena on edistää julkishallinnon asiakastietojen yhteiskäyttöä sekä parantaa julkisesti rahoitettuja yrityspalveluja ja tehostaa niiden yhteensovittamista ja valvontaa. 

2 § 

Lain soveltamisala 

Tässä laissa säädetään työ- ja elinkeinoministeriön yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä, siihen kuuluvista yrityspalvelujen asiakastietovarannosta ja asiakkuudenhallintajärjestelmästä sekä asiakastietojen ja henkilötietojen käsittelystä yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmässä.  

Jollei laissa toisin säädetä, yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmään sekä siihen talletettujen tietojen julkisuuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999) ja valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain (443/1998) 5 ja 6 §:ää sekä henkilötietojen käsittelyyn henkilötietolakia (523/1999).  

Tietojen saannista ja luovuttamisesta rakennerahasto-ohjelmassa säädetään alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain (8/2014) 28 §:ssä. 

3 § 

Määritelmät 

Tässä laissa tarkoitetaan: 

1) yrityksellä yritys- ja yhteisötietolain (244/2001) mukaisesti yritys- ja yhteisötietojärjestelmään rekisteröityä yritystä ja yhteisöä sekä sitä vastaavaa ulkomaista yritystä ja yhteisöä; 

2) yrityspalvelulla valtion, kunnan, valtion erityisrahoitusyhtiön, Finpro Oy:n ja alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain 2 §:n 13 kohdassa tarkoitetun välittävän toimielimen tarjoamaa, myöntämää ja niiden varoista maksettavaa tukea, rahoitusta sekä kehittämis- ja neuvontapalvelua sekä julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012) tarkoitettua julkista työvoima- ja yrityspalvelua; 

3) asiakastiedoilla 7 §:ssä tarkoitettuja tietoja. 

4 § 

Asiakastietojärjestelmä 

Yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmä on työ- ja elinkeinoministeriön tietojärjestelmä, johon yrityspalveluja tarjoavat viranomaiset, valtion erityisrahoitusyhtiö, Finpro Oy ja alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain 2 §:n 13 kohdassa tarkoitetut välittävät toimielimet tallettavat asiakastietoja yhteistä käyttöä varten. Lisäksi muut viranomaiset voivat tallettaa julkisia asiakastietoja asiakastietojärjestelmään ja käsitellä niitä.  

Asiakastietojen kokoamista ja hyödyntämistä varten ovat asiakastietojärjestelmän osana valtakunnallinen yrityspalvelujen asiakastietovaranto ja asiakkuudenhallintajärjestelmä, joilla yhdistetty asiakastietosisältö välitetään tietoturvallisesti teknisellä käyttöyhteydellä asiakastietojärjestelmän käyttäjille. 

5 §  

Asiakastietojärjestelmän käyttötarkoitus 

Yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmän tarkoituksena on edistää asiakastietojen yhteiskäyttöä julkishallinnossa, parantaa yrityspalvelujen suuntaamista ja yritysten arviointia niille myönnettäviä yrityspalveluja harkittaessa sekä tehostaa myönnettyjen tukien valvontaa.  

Asiakastietojärjestelmästä voi tuottaa koulutuksen, tutkimuksen, tilastoinnin, suunnittelun, seurannan ja ohjauksen edellyttämiä tietoaineistoja.  

Asiakastietojärjestelmän kautta saatavia 7 §:n 2 momentin 5 kohdassa sekä 3 momentin 1 ja 3 kohdassa tarkoitettuja asiakastietoja saa käyttää myös turvallisuusselvityslaissa (726/2014) tarkoitetun yritysturvallisuusselvityksen laadinnassa. 

6 § 

Asiakastietojärjestelmän tekninen ylläpitäjä ja rekisterinpitäjät 

Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa teknisenä ylläpitäjänä asiakastietojärjestelmän yleisestä toiminnasta sekä teknisestä käyttöyhteydestä tietojen tallettamista, yhdistämistä, luovuttamista ja muuta käsittelyä varten. Tekninen ylläpitäjä vastaa tietojärjestelmän käytettävyydestä sekä siihen sisältyvien tietojen eheydestä, suojaamisesta ja säilyttämisestä. Teknisellä ylläpitäjällä ei ole oikeutta määrätä tietojärjestelmään talletetuista tiedoista eikä luovuttaa niitä, ellei laissa toisin säädetä. 

Asiakastietojärjestelmään tietoja tallettavat 4 §:n 1 momentissa tarkoitetut tahot toimivat talletetun tiedon rekisterinpitäjinä omien tietojensa osalta sekä päättävät tietojen luovuttamisesta asiakastietojärjestelmän kautta. Asiakastietojärjestelmään tietoja tallettanut taho vastaa tietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta. 

7 § 

Asiakastietojärjestelmään talletettavat tiedot 

Asiakastietojärjestelmään voidaan tallettaa julkisia yrityksiin liittyviä tietoja. 

Lisäksi yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmään voidaan tallettaa: 

1) tiedot yrityksen saamista yrityspalveluista; 

2) tiedot yrityksen vireillä olevista lupa-asioista sekä myönnetyistä luvista; 

3) tiedot siitä, onko yritys tai onko yritys aiemmin ollut valtion erityisrahoitusyhtiön asiakkaana; 

4) arviot yrityksen edellytyksistä kannattavaan toimintaan; 

5) yrityksestä luottotietorekisteriin, konkurssi- ja yrityssaneerausrekisteriin sekä ulosottorekisteriin talletetut tiedot; 

6) tiedot yrityksen liiketoiminnan kehittämistä koskevista suunnitelmista; 

7) sellaiset yritystä koskevat muut kuin 1—6 kohdassa tarkoitetut tiedot, jotka ovat tarpeen päätettäessä tuen tai rahoituksen myöntämisestä ja maksamisesta yritykselle ja niiden käytön valvonnassa sekä yrityspalvelujen toteuttamiseksi. 

Lisäksi asiakastietojärjestelmään voidaan tallettaa: 

1) tunnistetiedot yrityksen vastuuhenkilöistä; 

2) tunnistetiedot henkilöistä, jotka yritys on nimennyt yhteyshenkilöikseen tässä laissa tarkoitettuja yrityspalveluja varten, lukuun ottamatta henkilötunnusta; 

3) yrityksen vastuuhenkilöistä luottotietorekisteriin, konkurssi- ja yrityssaneerausrekisteriin, ulosottorekisteriin sekä liiketoimintakieltorekisteriin talletetut tiedot; 

4) tiedot luonnollisen henkilön saamasta yritystoiminnan aloittamiseen liittyvästä neuvonnasta tai muusta palvelusta sekä tunnistetiedot luonnollisesta henkilöstä, jolle palvelua on annettu. 

Tunnistetietoja ovat nimi, henkilötunnus, äidinkieli, kansalaisuus, kotimaa, kotipaikka, lähiosoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. 

8 § 

Tietojen laadusta huolehtiminen 

Yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmään talletettavat tiedot on päivitettävä riittävän usein ja muutoinkin on pidettävä huolta siitä, että asiakastietojärjestelmässä olevat tiedot eivät ole vanhentuneita tai muutoin anna väärää kuvaa yrityksestä. 

Yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmään saa tallettaa suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti annettuja tietoja tietojärjestelmästä saataviksi vain, jos annetut tiedot on tarkastettu. 

9 § 

Tietojen poistaminen 

Luonnollisia henkilöitä koskevat tiedot on poistettava tietojärjestelmästä viimeistään viiden vuoden kuluttua siitä, kun tietoja on viimeksi käsitelty palveluiden tuottamista varten. Tietoa ei kuitenkaan poisteta, jos tiedon säilyttäminen on välttämätöntä lakiin perustuvan tehtävän hoitamiseksi tai vireillä olevan asian takia.  

Teknisellä ylläpitäjällä on oikeus poistaa asiakastietoja, jos ne ovat vanhentuneita tai jos poistaminen on tarpeen asiakastietojärjestelmän teknisen toimivuuden varmistamiseksi. 

10 § 

Asiakastietojärjestelmän tietojen luovuttaminen 

Edellä 7 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettuja tietoja saa salassapitosäännösten ja muiden tietojen käyttöä koskevien säännösten estämättä luovuttaa työ- ja elinkeinoministeriölle, maa- ja metsätalousministeriölle, ulkoasiainministeriölle, ulkomaan edustukseen kuuluville edustustoille, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, työ- ja elinkeinotoimistolle, Innovaatiorahoituskeskus Tekesille, valtion erityisrahoitusyhtiölle, Maaseutuvirastolle ja Finpro Oy:lle yrityspalvelujen toteuttamista varten sekä alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain 2 §:n 13 kohdassa tarkoitetuille välittäville toimielimille mainitun lain 28 §:n mukaisesti. 

Edellä 7 §:n 2 momentin 5 kohdassa sekä 3 momentin 1 ja 3 kohdassa tarkoitettuja tietoja saa salassapitosäännösten ja muiden tietojen käyttöä koskevien säännösten estämättä luovuttaa lisäksi turvallisuusselvityslain mukaisia tehtäviä varten toimivaltaisille viranomaisille. 

Tietoja saa luovuttaa myös teknisen käyttöyhteyden avulla. 

11 § 

Viittaus rikoslakiin 

Rangaistus salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain (39/1889) 38 luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain 40 luvun 5 §:n mukaan tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta. 

12 § 

Voimaantulo 

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 

Tällä lailla kumotaan yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annettu laki (240/2007). 


2. 

Laki 

valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 

muutetaan valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain (443/1998) 6 §:n 1—3 momentti, sellaisena kuin niistä on laeissa 1519/2009, 1226/2010 ja 964/2013, seuraavasti: 

6 § 

Yhtiön tiedonantovelvollisuus ja valvonta 

Yhtiön on annettava työ- ja elinkeinoministeriölle sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sen pyynnöstä tietoja, jotka ovat tarpeen käsiteltäessä valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetussa laissa (9/2014) tarkoitettuja avustushakemuksia. Yhtiön ja yhtiön tilintarkastajan on annettava työ- ja elinkeinoministeriölle sen pyynnöstä myös muita yhtiön toimialaan kuuluvia tai yhtiön valvomiseksi tarpeellisia tietoja. 

Yhtiön toimielimen jäsen ja varajäsen sekä yhtiön palveluksessa oleva voi sen estämättä, mitä 5 §:ssä säädetään salassapitovelvollisuudesta, antaa työ- ja elinkeinoministeriölle, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä Innovaatiorahoituskeskus Tekesille tietoja, joita hän on saanut yhtiön asiakkaan tai muun henkilön taloudellisesta asemasta tai yksityisestä olosuhteesta taikka liike- ja ammattisalaisuudesta, jos tietojen antaminen on julkisen rahoituksen yhteensovittamisen tai yritystukiasioiden viranomaiskäsittelyn kannalta tarpeellista.  

Tietojen luovuttamisesta yrityspalvelujen toteuttamista varten säädetään yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annetussa laissa ( / ). 



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 


3. 

Laki 

Finpro Oy –nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 

lisätään Finpro Oy –nimisestä osakeyhtiöstä annettuun lakiin (1446/2015) uusi 5 a § seuraavasti: 

5 a § 

Yhtiön tietojen luovuttaminen 

Yhtiön tietojen luovuttamisesta yrityspalvelujen toteuttamista varten säädetään yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä annetussa laissa ( / ). 


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 


Helsingissä 27.4.2017 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja Kaj Turunen /ps

varapuheenjohtaja Harri Jaskari /kok

jäsen Lauri Ihalainen /sd

jäsen Eero Lehti /kok

jäsen Rami Lehto /ps

jäsen Johanna Ojala-Niemelä /sd

jäsen Arto Pirttilahti /kesk

jäsen Hanna Sarkkinen /vas

jäsen Joakim Strand /r

jäsen Antero Vartia /vihr

varajäsen Jari Leppä /kesk

varajäsen Sinuhe Wallinheimo /kok

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Teija Miller

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.