Siirry mietintöön
TaVM 20/2001 vp -
HE
180/2001 vp
Hallituksen esitys laiksi liikepankeista ja muista osakeyhtiömuotoisista
luottolaitoksista, laiksi osuuspankeista ja muista osuuskuntamuotoisista
luottolaitoksista, säästöpankkilaiksi,
laiksi talletuspankin toiminnan väliaikaisesta keskeyttämisestä,
laiksi säästöpankin muuttamisesta osakeyhtiömuotoisiksi
pankeiksi annetun lain kumoamisesta sekä laeiksi eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 23 päivänä lokakuuta 2001 lähettänyt talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi liikepankeista ja muista osakeyhtiömuotoisista luottolaitoksista, laiksi osuuspankeista ja muista osuuskuntamuotoisista luottolaitoksista, säästöpankkilaiksi, laiksi talletuspankin toiminnan väliaikaisesta keskeyttämisestä, laiksi säästöpankin muuttamisesta osakeyhtiömuotoisiksi pankeiksi annetun lain kumoamisesta sekä laeiksi eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta ( HE 180/2001 vp ).
Lausunto
Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 53/2001 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- lainsäädäntöneuvos Erkki Sarsa , ylitarkastaja Kari Aaltonen , valtiovarainministeriö
- lainsäädäntöneuvos Jyrki Jauhiainen , oikeusministeriö
- päälakimies Markku Lounatvuori , Rahoitustarkastus
- johtaja Pekka Heikkilä , Suomen Pankkiyhdistys
- varatuomari Esa Simanainen , Paikallisosuuspankkiliitto ry
- varatuomari Markku Ruuskanen , Säästöpankkiliitto
- varatuomari Eeva Lipasti , Osuuspankkikeskus
Lisäksi valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon KHT-yhdistykseltä.
Pankkilaeissa ehdotetaan säädettäväksi kaikkia luottolaitosmuotoja koskien mahdollisimman yhdenmukaisesti luottolaitosten sulautumisesta ja jakautumisesta, liiketoiminnan luovutuksesta, toimiluvasta luopumisesta, vapaaehtoisesta selvitystilaan hakeutumisesta sekä luottolaitoksen viranomaisaloitteisesta toiminnan keskeyttämisestä, saneerauksesta ja purkamisesta.
Kaikkiin luottolaitosmuotoihin sovelletaan osakeyhtiölakia ja uutta osuuskuntalakia vastaavia sulautumista koskevia periaatteita. Sulautumissäännökset koskevat nykyiseen tapaan kahden samaa yhteisömuotoa olevan luottolaitoksen sulautumista. Ehdotuksen mukaan luottolaitokseen voi sulautua myös muu samaa yhteisömuotoa oleva yritys kuin luottolaitos. Sulautuminen voi, kuten yleisessä yhteisölainsäädännössäkin, tapahtua absorptio- tai kombinaatiosulautumisena.
Luottolaitoksen jakautumiseen sovelletaan soveltuvin osin sulautumista koskevia periaatteita yleistä yhteisölainsäädäntöä vastaavalla tavalla, kuitenkin laajemmin siten, että jakautuminen voi tapahtua myös luovuttamalla koko liiketoiminta kahdelle tai useammalle aikaisemmin perustetulle luottolaitokselle tai muulle yritykselle. Luottolaitos voi jakautua kahdeksi tai useammaksi samaa yhteisömuotoa olevaksi luottolaitokseksi.
Sulautumista ja jakautumista koskevia periaatteita sovelletaan soveltuvin osin myös tilanteisiin, joissa luottolaitos luovuttaa liiketoimintansa kokonaan tai osittain yhdelle tai useammalle luottolaitokselle tai muulle yritykselle. Liiketoiminnan luovutusta koskevia säännöksiä sovelletaan ainoastaan tilanteisiin, joissa varojen ohella siirretään velkoja. Pelkän omaisuuden luovuttamiseen sovelletaan ainoastaan irtaimen ja kiinteän omaisuuden kauppaa koskevia säännöksiä.
Yleisen yhteisölainsäädännön mukaisia velkojien kuulemista koskevia periaatteita sovelletaan sulautumiseen, jakautumiseen ja liiketoiminnan luovutukseen nykyisestä käytännöstä poiketen lähtökohtaisesti samalla tavoin kuin osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa yleensä. Yleisen velkojainkuulemismenettelyn soveltamisen ulkopuolelle jäävät kuitenkin kaikki tallettajavelkojat näiden poikkeuksellisen aseman vuoksi. Erityisesti avistatallettajilla on mahdollisuus halutessaan siirtää talletuksensa välittömästi toiseen pankkiin saatuaan tiedon sulautumisesta tai muusta velallisen vaihtumisesta. Myös määräaikaistallettajilla on aina oikeus sopimusehtojen estämättä nostaa talletuksensa saatuaan tiedon uudelleen järjestelystä.
Säästöpankin muuttamisesta osakeyhtiömuotoiseksi pankiksi annettu laki kumotaan ja vastaavat säännökset sisällytetään säästöpankkilakiin. Vastaavasti muutetaan osuuspankkilain säännöksiä osuuspankin muuttamisesta osakeyhtiöksi. Laissa säädetään mahdollisimman yhdenmukaisin perustein menettelystä, jolla osuuskuntamuotoinen luottolaitos ja säästöpankki muutetaan osakeyhtiömuotoiseksi luottolaitokseksi.
Lakeihin ehdotetaan lisättäväksi säännökset vapaaehtoisesta toimiluvasta luopumisesta. Toimiluvasta luopuminen olisi mahdollista ainoastaan sen jälkeen, kun luottolaitos on lakannut harjoittamasta toimiluvan alaista toimintaa.
Taloudellisiin vaikeuksiin joutuneen talletuspankin toiminnan keskeyttämisestä ehdotetaan annettavaksi erillinen laki. Laissa ehdotetaan säädettäväksi talletuspankin taloudellisten toimintaedellytysten vaarantumisesta johtuvasta viranomaisaloitteisesta toiminnan keskeyttämisestä ja sitä seuraavasta tervehdyttämisestä.
Talletuspankin toiminta olisi lähtökohtaisesti aina määrättävä keskeytettäväksi, kun sen taloudellinen asema on laissa sanotulla tavalla siinä määrin heikentynyt, että toiminnan jatkaminen saattaisi vaarantaa tallettajien tai muiden velkojien taloudellisen aseman tai rahoitusmarkkinoiden vakauden.
Laissa ehdotetaan säädettäväksi velallisen ja velkojan oikeudesta hakea luottolaitos konkurssiin konkurssisäännön mukaisesti. Tuomioistuin voi päättää talletuspankin asettamisesta konkurssiin vasta sen jälkeen, kun valtiovarainministeriölle on varattu mahdollisuus aloittaa toiminnan välikaista keskeyttämistä koskeva menettely. Luottolaitos voi hakeutua vapaaehtoiseen selvitystilaan, ja se on aina asetettava selvitystilaan laissa säädetyissä tapauksissa.
Valtion vakuusrahastosta annettua lakia ehdotetaan omistajanvastuun tehostamiseksi muutettavaksi siten, että julkisen pääomatuen ehtona on kirjanpidollisten tappioiden kattaminen sidotusta omasta pääomasta ennen tuen myöntämistä. Tuen ehdoksi voidaan asettaa myös sulautuminen toiseen luottolaitokseen, jakautuminen, liiketoiminnan luovutus taikka muuttuminen osakeyhtiömuotoiseksi luottolaitokseksi. Vaihtoehtoisesti valtioneuvosto voi päättää osakkeiden pakkolunastuksesta käypään arvoon.
Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään lukuisin muutoksin.
Lakiehdotuksia pidetään tarpeellisina, koska nykyiset luottolaitoksen toiminnan uudelleen järjestämistä sekä selvitystilaa ja toiminnan lopettamista koskevat säännökset ovat osin vanhentuneita ja puutteellisia. Säännöksissä pyritään mahdollisimman pitkälle yhdenmukaisuuteen kaikkia luottolaitosmuotoja koskevassa sääntelyssä. Uudet säännökset helpottavat vapaaehtoisten yritysjärjestelyjen toteuttamista rahoitusmarkkinoiden muutoksessa. Säännösten tarkoituksena on turvata rahoitusmarkkinoiden häiriötön toiminta. Samalla tavoitteena on varmistaa tallettajien ja muiden velkojien suoja rakennejärjestelyissä ja purkamistilanteissa.
Talousvaliokunta on tehnyt lakeihin useita muutoksia, joissa on otettu huomioon perustuslakivaliokunnan tekemät valtiosääntöoikeudelliset huomautukset. Samalla valiokunta on tehnyt lakeihin lukuisia muita korjauksia.
Yksityiskohtaiset perustelut
2. Laki liikepankeista ja muista osakeyhtiömuotoisista luottolaitoksista
1 luku 2 §.
Valiokunta on täydentänyt perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla pykälää säännöksillä niistä seikoista, jotka Rahoitustarkastuksen on otettava harkinnassaan huomioon poikkeuslupaa käsitellessään.
Samalla valiokunta on korjannut virheellisen viittauksen osakeyhtiölakiin.
3 luku 10 §.
Säännöksen sanamuotoa on täsmennetty viittauksella luottolaitostoiminnasta annetun lain 1 luvun 2 §:ään sen johdosta, että tässä säännöksessä luottolaitoksella tarkoitetaan muuta kuin 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua luottolaitosta.
5 luku 14 §.
Valiokunta on poistanut tarpeettomana viittauksen 16 §:n 2 momenttiin, koska 16 §:ssä ei ole 2 momenttia. Rekisteriviranomaisen ilmoituksen liittäminen toimiluvan peruuttamista koskevaan hakemukseen ei olisi tarpeellistakaan, koska toimiluvasta luopumiseen tarvitaan joka tapauksessa rekisteriviranomaisen lupa.
3. Säästöpankkilaki
1 luku 2 §.
Pykälän 2 momenttia on täydennetty samoin perustein kuin 2. lakiehdotuksen 2 §:ää.
3 luku 42 §.
Pykälän 3 momenttia on täydennetty samoin perustein kuin 2. lakiehdotuksen 2 §:ää.
7 luku 95 §.
Valiokunta on täydentänyt perustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti säännöstä säästöpankkitarkastuksen palveluksessa olevan ja säästöpankkitarkastuksen edustajan rikosoikeudellisesta vastuusta tarkastustehtäviä suorittaessaan.
8 luku 121 §.
Pykälän 1 momentti on muutettu vastaamaan 2. lakiehdotuksen 24 §:n 1 momenttia ja 5. lakiehdotuksen 44 §:n 1 momenttia.
5. Laki osuuspankeista ja muista osuuskuntamuotoisista luottolaitoksista
1 luku 1 §.
Pykälän 1 momentin säännöstä on täsmennetty siten, että lakia sovelletaan osuuspankkien lisäksi nimikkeensä mukaisesti myös muuhun osuuskuntamuotoiseen luottolaitokseen.
1 luku 2 §.
Pykälää on täydennetty samoin perustein kuin 2. lakiehdotuksen 2 §:ää.
2 luku 11 §.
Pykälän 2 momenttia on täydennetty viittauksella 14 §:ään, koska säännöksellä ei ole tarkoitettu rajoittaa jäsenluottolaitoksen oikeutta erota keskusyhteisöstä.
5 luku 22 §.
Valiokunta on korjannut 2 momentissa olleen virheellisen viittauksen.
5 luku 23 §.
Valiokunta on korjannut 1 ja 3 momenteissa olleet virheelliset viittaukset.
6 luku 28 §.
Pykälään tehty täsmennys vastaa 2. lakiehdotuksen 10 §:ään tehtyä täsmennystä.
7 luku 31 §.
Valiokunta on korjannut 1 momentissa olleen virheellisen viittauksen.
8 luku 33 §.
Pykälän 2 momentin 4 kohta on muutettu vastaamaan 2. lakiehdotuksen 14 §:n 4 kohtaan tehtyä muutosta.
9 luku 44 §.
Pykälän 1 momentista on poistettu viittaus kiinnitysluottopankkilakiin, koska kiinnitysluottopankkilakia ei lain 1 §:n mukaan voida soveltaa osuuskuntamuotoisiin luottolaitoksiin.
11 luku 52 §.
Valiokunta on lisännyt perustuslakivaliokunnan lausunnosta johtuen pykälään uuden 2 momentin keskusyhteisön ja sen edustajan vastuusta ja esteellisyydestä. Keskusyhteisön palveluksessa olevat henkilöt toimivat laissa tarkoitettuja tehtäviä hoitaessaan virkavastuulla.
9. Laki valtion vakuusrahastosta annetun lain muuttamisesta
12 b §.
Pykälään, jossa säädetään tuen kohteena olevan pankin osakkeiden ja pääomalainojen lunastamisesta, on lisätty perustuslakivaliokunnan edellyttämä uusi 3 momentti, jossa säädetään päätöksenteosta.
10. Laki talletuspankin toiminnan väliaikaisesta keskeyttämisestä
2 luku 5 §.
Valiokunta on täydentänyt 1 momentin säännöstä perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti siten, että Rahoitustarkastuksen pankkiin asettama asiamies toimii virkavastuulla hoitaessaan pykälässä tarkoitettua tehtäväänsä.
3 luku 7 §.
Valiokunta on täsmentänyt 3 momentissa olevaa viittausta yrityssaneerauslakiin muun muassa lain esteellisyys- ja salassapitosäännöksiin, joita sovelletaan 5 §:ssä tarkoitettuun asiamieheen.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella talousvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että 1., 4., 6.—8. ja 11.—17. lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina ja
että 2., 3., 5., 9. ja 10. lakiehdotukset hyväksytään muutettuina (Valiokunnan muutosehdotukset).
Valiokunnan muutosehdotukset
2.
Laki
liikepankeista ja muista osakeyhtiömuotoisista luottolaitoksista
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
(Kuten HE)
2 §
Vähintään puolella luottolaitoksen perustajista ja hallituksen jäsenistä sekä toimitusjohtajalla ja osakeyhtiölain 9 luvun 12 §:n 2 momentissa tarkoitetulla toiminimenkirjoittajalla on oltava asuinpaikka tai, jos perustaja on oikeushenkilö, kotipaikka Euroopan talousalueella, jollei Rahoitustarkastus myönnä luottolaitokselle lupaa poiketa tästä vaatimuksesta. Lupa voidaan myöntää, jos se ei vaaranna luottolaitoksen tehokasta valvontaa eikä luottolaitoksen hoitamista varovaisten ja terveiden liikeperiaatteiden mukaisesti.
3 §
(Kuten HE)
2 luku
Sulautuminen
4—7 §
(Kuten HE)
3 luku
Jakautuminen ja sidotun oman pääoman alentaminen
8 ja 9 §
(Kuten HE)
10 §
Mitä osakeyhtiölain 6 luvun 5—7 §:ssä säädetään velkojasta, sovelletaan tämän luvun säännöksiä sovellettaessa siihen, jonka hyväksi luottolaitos on antanut takauksen tai muun siihen rinnastettavan sitoumuksen tai jolle luottolaitoksen kanssa tehdyn johdannaissopimuksen perusteella voi syntyä rahamääräinen saatava, jos sitoumus siirtyy muun kuin toisen luottolaitostoiminnasta annetun lain 2 §:ssä tarkoitetun luottolaitoksen vastattavaksi.
11 §
(Kuten HE)
4 luku
Liiketoiminnan luovutus
12 ja 13 §
(Kuten HE)
5 luku
Vapaaehtoinen toimiluvasta luopuminen
14 §
(1 mom. kuten HE)
Hakemuksen liitteenä on oltava
(1—3 kohta kuten HE)
4) (poist.) rekisteriviranomaisen lupa toimiluvasta luopumiseen.
15—17 §
(Kuten HE)
6 luku
Selvitystila ja konkurssi
18—24 §
(Kuten HE)
7 luku
Vahingonkorvausvelvollisuus
25 §
(Kuten HE)
8 luku
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
26 ja 27 §
(Kuten HE)
3.
Säästöpankkilaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
(Kuten HE)
2 §
(1 mom. kuten HE)
Vähintään puolella perustajista tulee olla asuinpaikka tai, jos perustaja on oikeushenkilö, kotipaikka Euroopan talousalueella, jollei Rahoitustarkastus myönnä pankille lupaa poiketa tästä vaatimuksesta. Lupa voidaan myöntää, jos se ei vaaranna pankin tehokasta valvontaa eikä pankin hoitamista varovaisten ja terveiden liikeperiaatteiden mukaisesti.
3—9 §
(Kuten HE)
2 luku
Oma pääoma
10—41 §
(Kuten HE)
3 luku
Hallinto
42 §
(1 ja 2 mom. kuten HE)
Vähintään puolella hallituksen jäsenistä ja toimitusjohtajalla on oltava asuinpaikka Euroopan talousalueella, jollei Rahoitustarkastus myönnä pankille lupaa poiketa tästä vaatimuksesta. Lupa voidaan myöntää, jos se ei vaaranna pankin tehokasta valvontaa eikä pankin hoitamista varovaisten ja terveiden liikeperiaatteiden mukaisesti. Vajaavaltainen taikka konkurssissa tai liiketoimintakiellossa oleva ei voi olla isäntänä, hallintoneuvoston tai hallituksen jäsenenä eikä toimitusjohtajana.
(4 mom. kuten HE)
43—59 §
(Kuten HE)
4 luku
Sulautuminen
60—79 §
(Kuten HE)
5 luku
Jakautuminen
80—87 §
(Kuten HE)
6 luku
Liiketoiminnan luovutus
88 —92 §
(Kuten HE)
7 luku
Säästöpankkitarkastus
93 ja 94 §
(Kuten HE)
95 §
Säästöpankkitarkastuksen ja sen edustajan oikeuksista, vastuusta ja esteellisyydestä on, niiden hoitaessa 93 §:n 1 momentin mukaista valvontatehtäväänsä, voimassa, mitä Rahoitustarkastuksesta ja sen edustajasta säädetään rahoitustarkastuslaissa (503/1993).
96—100 §
(Kuten HE)
8 luku
Säästöpankin selvitystila ja konkurssi
101—120 §
(Kuten HE)
121 §
Säästöpankin velkoja on, jollei sopimusehdoista muuta johdu, velvollinen vastaanottamaan maksun myös erääntymättömästä velasta sen jälkeen, kun pankki on asetettu selvitystilaan tai konkurssiin. Velkoja on tällöin oikeutettu saamaan korvauksen vahingosta, joka aiheutuu sovitun koron ja sitä alhaisemman markkinakoron erotuksesta.
(2 mom. kuten HE)
9 luku
Vahingonkorvausvelvollisuus
122—125 §
(Kuten HE)
10 luku
Rangaistussäännökset
126 ja 127 §
(Kuten HE)
11 luku
Erinäiset säännökset
128—130 §
(Kuten HE)
12 luku
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
131 ja 132 §
(Kuten HE)
5.
Laki
osuuspankeista ja muista osuuskuntamuotoisista luottolaitoksista
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Tätä lakia sovelletaan osuuskuntamuotoiseen talletuspankkiin (osuuspankki) ja muuhun osuuskuntamuotoiseen luottolaitokseen, joista käytetään jäljempänä tässä laissa nimitystä luottolaitos. Tätä lakia sovelletaan lisäksi osuuspankkiosakeyhtiöihin niin kuin jäljempänä 7 luvussa säädetään. Tämän lain 2 luvun säännöksiä sovelletaan lisäksi osuuspankkien yhteenliittymän keskusyhteisöön ja sen jäsenluottolaitoksiin.
(2 mom. kuten HE)
2 §
Vähintään puolella luottolaitoksen perustajista ja hallituksen jäsenistä sekä toimitusjohtajalla ja osuuskuntalain 5 luvun 15 §:n 2 momentissa tarkoitetulla toiminimen kirjoittajalla on oltava asuinpaikka tai, jos perustaja on oikeushenkilö, kotipaikka Euroopan talousalueella, jollei Rahoitustarkastus myönnä luottolaitokselle lupaa poiketa tästä vaatimuksesta. Lupa voidaan myöntää, jos se ei vaaranna luottolaitoksen tehokasta valvontaa eikä luottolaitoksen hoitamista varovaisten ja terveiden liikeperiaatteiden mukaisesti.
2 luku
Osuuspankkien yhteenliittymä
3—10 §
(Kuten HE)
11 §
(1 mom. kuten HE)
Jäsenluottolaitoksen muuta kuin 14 §:ssä tarkoitettua keskusyhteisöstä eroamista tarkoittavaa sääntöjen muutosta ei saa merkitä kaupparekisteriin, ellei keskusyhteisö ole hyväksynyt sääntömuutosta.
12—17 §
(Kuten HE)
3 luku
Varojen käyttäminen ja sidottu oma pääoma
18 ja 19 §
(Kuten HE)
4 luku
Hallinto
20 ja 21 §
(Kuten HE)
5 luku
Sulautuminen
22 §
(1 mom. kuten HE)
Luottolaitoksen sulautumissuunnitelmassa on oltava, sen lisäksi mitä osuuskuntalain 16 luvun 4 §:ssä säädetään, selvitys luottolaitostoiminnasta annetun lain 74 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetuista sitoumuksista, joiden velkojat voivat vastustaa osuuskuntalain 16 luvun 12 §:ssä tarkoitetun luvan myöntämistä.
23 §
Sulautumiseen osallistuvien luottolaitosten, tai jos kyseessä on tytäryhtiösulautuminen, emoyrityksenä olevan luottolaitoksen on ilmoitettava sulautumisesta Rahoitustarkastukselle. Ilmoitus, johon on liitettävä sulautumissuunnitelma ja osuuskuntalain 16 luvun 12 §:n 2 momentissa mainitut asiakirjat, on toimitettava Rahoitustarkastukselle ennen kuin luottolaitos hakee lupaa sulautumisen täytäntöönpanoon. Rahoitustarkastus voi ilmoituksen saatuaan vaatia myös muita tarpeellisiksi katsomiaan tietoja.
(2 mom. kuten HE)
Rahoitustarkastus voi osuuskuntalain 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa sulautumisessa vastustaa sulautumista osuuskuntalain 16 luvun 14 §:n 1 momentissa tarkoitettuun määräaikaan mennessä ilmoittamalla siitä rekisteriviranomaiselle, jos sulautuminen todennäköisesti vaarantaa vastaanottavan luottolaitoksen toimilupaedellytysten säilymisen, tai jos sulautumiseen osallistuva luottolaitos kuuluu keskusyhteisöön, sulautuminen vaarantaisi yhteenliittymän vakavaraisuuden. Vastustuksesta on viivytyksettä annettava tieto sulautumiseen osallistuville luottolaitoksille. Osuuskuntalain 16 luvun 12 §:ssä tarkoitettua lupaa sulautumisen täytäntöönpanoon ei saa myöntää, jos Rahoitustarkastus edellä tässä momentissa tarkoitetussa tapauksessa vastustaa sulautumista.
(4 mom. kuten HE)
24 ja 25 §
(Kuten HE)
6 luku
Jakautuminen
26 ja 27 §
(Kuten HE)
28 §
(1 mom. kuten HE)
Mitä osuuskuntalain 16 luvun 13—15 §:ssä säädetään velkojasta, sovelletaan siihen, jonka hyväksi luottolaitos on antanut takauksen tai muun siihen rinnastettavan sitoumuksen tai jolle luottolaitoksen kanssa tehdyn johdannaissopimuksen perusteella voi syntyä rahamääräinen saatava, jos sitoumus siirtyy muun kuin toisen luottolaitostoiminnasta annetun lain 2 §:ssä tarkoitetun luottolaitoksen vastattavaksi.
7 luku
Liiketoiminnan luovutus.
29 ja 30 §
(Kuten HE)
31 §
Jos luovuttavan luottolaitoksen kaikki varat, velat ja sitoumukset sekä muut oikeudet ja velvoitteet siirretään 29 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesti kirjanpitoarvoista yhdelle luovuttavan luottolaitoksen toimintaa jatkamaan perustettavalle osakeyhtiömuotoiselle luottolaitokselle ja vastikkeena maksetaan yksinomaan vastaanottavan luottolaitoksen osakkeita, luovutukseen ei sovelleta 30 §:n 2—4 momenttia. Osuuskuntalain 18 lukua ei sovelleta luottolaitoksiin.
(2 ja 3 mom. kuten HE)
32 §
(Kuten HE)
8 luku
Vapaaehtoinen toimiluvasta luopuminen.
33 §
(1 mom. kuten HE)
Hakemuksen liitteenä on oltava
(1—3 kohta kuten HE)
4) (poist.) rekisteriviranomaisen lupa toimiluvasta luopumiseen.
(3 mom. kuten HE)
34—36 §
(Kuten HE)
9 luku
Selvitystila ja konkurssi
37—43 §
(Kuten HE)
44 §
Luottolaitoksen velkoja on, jollei sopimusehdoista muuta johdu, velvollinen vastaanottamaan maksun myös erääntymättömästä velasta sen jälkeen, kun luottolaitos on asetettu selvitystilaan tai konkurssiin. Velkoja on tällöin oikeutettu saamaan korvauksen vahingosta, joka aiheutuu sovitun koron ja sitä alhaisemman markkinakoron erotuksesta. (Poist.)
(2 mom. kuten HE)
10 luku
Osuuspankkien yhteenliittymään kuuluvan jäsenluottolaitoksen ja keskusyhteisön selvitystila ja konkurssi.
45—49 §
(Kuten HE)
11 luku
Osuuspankkien yhteenliittymän valvonta
50 ja 51 §
(Kuten HE)
52 §
(1 mom. kuten HE)
Keskusyhteisön ja sen edustajan vastuusta ja esteellisyydestä on, niiden hoitaessa 50 ja 51 §:n mukaista valvontatehtäväänsä, voimassa, mitä Rahoitustarkastuksesta ja sen edustajasta säädetään rahoitustarkastuslaissa (503/1993). (Uusi)
53 ja 54 §
(Kuten HE)
12 luku
Vahingonkorvausvelvollisuus
55 ja 56 §
(Kuten HE)
13 luku
Rangaistussäännökset
57 §
(Kuten HE)
14 luku
Erinäiset säännökset
58 ja 59 §
(Kuten HE)
15 luku
Voimaantulo ja siirtymäsäännökset
60 ja 61 §
(Kuten HE)
9.
Laki
valtion vakuusrahastosta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä huhtikuuta 1992 valtion vakuusrahastosta annettuun lakiin 379/1992 uusi 12 a ja 12 b §, seuraavasti:
12 a §
(Kuten HE)
12 b §
Tuen kohteena olevan pankin osakkeiden ja pääomalainojen lunastaminen
(1 ja 2 mom. kuten HE)
Tässä pykälässä tarkoitettu päätös tehdään valtioneuvoston yleisistunnossa. Päätöksen edellytyksenä on, että valtion etu ei ole riittävästi turvattavissa 12 a §:n 1 momentin mukaisella tukiehdolla ja että osakkeenomistajien yhdenvertaisuudesta ei poiketa ilman painavaa syytä. (Uusi)
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
10.
Laki
talletuspankin toiminnan väliaikaisesta keskeyttämisestä
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 ja 2 §
(Kuten HE)
2 luku
Toiminnan keskeytys
3 ja 4 §
(Kuten HE)
5 §
Asiamiehen asettaminen pankkiin
Rahoitustarkastuksen on viipymättä asetettava pankkiin, jonka toiminta on keskeytetty, asiamies valvomaan, että keskeytyspäätöstä noudatetaan tämän lain mukaisesti. Asiamieheen sovelletaan soveltuvin osin, mitä rahoitustarkastuslain (503/1993) 15 §:ssä säädetään asiamiehestä. Asiamies toimii virkavastuulla hoitaessaan tässä pykälässä tarkoitettua tehtäväänsä.
(2 mom. kuten HE)
6 §
(Kuten HE)
3 luku
Keskeytyksen vaikutukset
7 §
Yleiset säännökset
(1 ja 2 mom. kuten HE)
Edellä 5 §:ssä tarkoitettuun asiamieheen sovelletaan soveltuvin osin, mitä yrityssaneerauslain 3, 4 ja 5 luvussa säädetään selvittäjästä.
8—10 §
(Kuten HE)
4 luku
Toiminnan tervehdyttäminen
11—14 §
(Kuten HE)
5 luku
Keskeytyksen päättyminen
15 ja 16 §
(Kuten HE)
6 luku
Voimaantulosäännökset
17 §
(Kuten HE)
Helsingissä 7 päivänä joulukuuta 2001
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Leena
Luhtanen
/sd
vpj.
Mari
Kiviniemi
/kesk
jäs.
Janina
Andersson
/vihr
Jouni
Backman
/sd
Klaus
Hellberg
/sd
Mikko
Immonen
/vas
Reijo
Kallio
/sd
Marja-Leena
Kemppainen
/kd
Kalervo
Kummola
/kok
Pekka
Kuosmanen
/kok
Mika
Lintilä
/kesk
Olli
Nepponen
/kok
(osittain)
Antti
Rantakangas
/kesk
Mauri
Salo
/kesk
Juhani
Sjöblom
/kok
vjäs.
Pertti
Mäki-Hakola
/kok
Veijo
Puhjo
/vas
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eelis Roikonen