Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

TaVM 2/1996 - HE 6/1996
Hallituksen esitys laeiksi valtion vakuusrahastosta annetun lain ja luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta

Eduskunta on lähettänyt 12 päivänä maaliskuuta 1996 talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen 6/1996 vp laeiksi valtion vakuusrahastosta annetun lain ja luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta.

Perustuslakivaliokunta on antanut eduskunnan määräyksen perusteella esityksestä lausunnon, joka on tämän mietinnön liitteenä (PeVL 4/1996 vp).

Esityksen johdosta valiokunnassa ovat olleet kuultavina vanhempi hallitussihteeri Auni-Marja Vilavaara valtiovarainministeriöstä, apulaisjohtaja Liisa Halme ja pankkianalyytikko Jarmo Kilpelä valtion vakuusrahastosta sekä pankinjohtaja Harri Holkeri ja Sponda Oy:n hallituksen puheenjohtaja, osastopäällikkö Esa Ojanen Suomen Pankista.

Hallituksen esitys

Valtion vakuusrahasto ehdotetaan siirrettäväksi eduskunnan alaisuudesta valtioneuvoston alaisuuteen. Rahasto on valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, jota hoitaa valtiovarainministeriö.

Rahaston toimintaa ja pankkituen käyttöä valvoo yhdeksänjäseninen valtion vakuusrahaston valtuusto, jonka valtioneuvoston yleisistunto asettaa eduskuntaryhmiä kuultuaan eduskunnan vaalikaudeksi.

Lisäksi omaisuudenhoitoyhtiötä koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi siten, että Suomen Pankin hallussa olevan Sponda-konsernin omaisuus, joka on peräisin Säästöpankkien Keskus-Osake-Pankista, voidaan siirtää valtion vastuulle.

Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että keskeiset pankkijärjestelmän tukea koskevat päätökset ovat niiden talouspoliittisen ja kansantaloudellisenkin merkityksen johdosta siirtyneet jo tehdyillä lainmuutoksilla valtioneuvoston tehtäväksi. Tämän johdosta esityksessä ehdotetaan tehtäväksi valtion vakuusrahaston asemaan organisatorisesti merkittävä muutos. Eduskunnan vastattavana ollut rahasto siirretään valtioneuvoston alaisuuteen valtiovarainministeriön hoitoon.

Perusteluissa todetaan edelleen, että pankkien tukijärjestelmä oli tarkoitettu väliaikaiseksi ja olemaan toiminnassa vain niin kauan kuin pankkien vakaan toiminnan ja tallettajien saamisten turvaaminen sitä edellyttää. Vakuusrahaston keskeisten tehtävien painopiste on siirtynyt tukitoimista tukea saaneiden yhtiöiden valvontaan ja oikeusprosessien koordinointiin.

Luottolaitostoiminnasta annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi rahaston hallinnoinnin siirrosta aiheutuvat muutokset.

Valiokunnan kannanotot

Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa muutettavaksi vakuusrahastolakiehdotuksen 4 §:n 1 momenttia siten, että vakuusrahaston valtuuston valitsee valtioneuvoston yleisistunnon sijasta eduskunta. Näin muutettuna lakiehdotus turvaa eduskunnalle sellaisen erityisaseman vakuusrahastossa, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin mukaan vakuusrahaston valtuustossa on yhdeksän jäsentä. Perusteluissa todetaan, että valtuustossa on enintään yhdeksän jäsentä. Meneteltäessä lain mukaan valtuustossa tulee olla yhdeksän jäsentä.

Vakuusrahasto yhdessä valtion kanssa omistaa omaisuudenhoitoyhtiöissä suuren määrän kiinteää ja irtainta omaisuutta. Valtio on sitoutunut pankkikriisin jälkihoidossa myös merkittäviin vastuisiin. Sponda-konsernin omaisuuden siirron toteutuessa Suomen Pankista omaisuudenhoitoyhtiöön valtion haltuun tulevan omaisuuden määrä kasvaa edelleen huomattavasti. Omaisuuden suuren määrän ja markkinoiden hiljaisuuden vuoksi omaisuuden realisoiminen käypään hintaan tulee julkisuudessa esitettyjen arvioiden mukaan kestämään ensi vuosituhannelle.

Valiokunta toteaa, että omaisuudenhoitoyhtiöiden hallussa olevan omaisuuden realisointi tulee toteuttaa edullisimmalla mahdollisella tavalla ja ajankohtana, jolloin menetykset voidaan minimoida.

Valiokunta on teknisistä syistä poistanut hallituksen esityksen 20 §:n ja muuttanut vastaavasti voimaantulosäännöstä.

Valiokunta edellyttää, että omaisuudenhoitoyhtiöissä olevan arvokkaan omaisuusmassan kansantaloudellisen merkityksen vuoksi omaisuudenhoitoyhtiöiden hallinnointi järjestetään niin, että yhtiöiden yhteiskunnallista valvontaa vahvistetaan. Valiokunta kiirehtii järjestelyn toteuttamista.

Eduskunta on useaan otteeseen ottanut kantaa talousvaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan mietintöjen ja lausuntojen pohjalta pankkituen ehtoihin ja valvontaan. Nämä kannanotot ovat edelleen voimassa.

Valiokunta ehdottaa, että luottolaitoslain muuttamisesta annettu lakiehdotus hyväksyttäisiin sellaisenaan.

Talousvaliokunta kunnioittaen ehdottaa,

että toinen lakiehdotus hyväksyttäisiin muuttamattomana ja

että ensimmäinen lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvana:

1.

Laki

valtion vakuusrahastosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan valtion vakuusrahastosta 30 päivänä huhtikuuta 1992 annetun lain (379/92), 5―6 b §, 8―10 § ja 16―17 §

sellaisina kuin ne ovat, 5 § osittain muutettuna 8 päivänä maaliskuuta 1993 annetulla lailla (246/93) sekä 6―6 b § ja 8 § viimeksi mainitussa laissa,

muutetaan 1 §, 3―4 §, 7 §, 13―15 §, 18 § ja 19 a (poist.) §,

sellaisina kuin ne ovat, 1 § osittain muutettuna 8 päivänä maaliskuuta 1993 annetulla lailla, 15 päivänä lokakuuta 1993 annetulla lailla ja 30 päivänä kesäkuuta 1995 annetuilla laeilla (246/93, 857/93, 896/95 ja 899/95), 3 ja 4 § osittain muutettuina mainitulla 8 päivänä maaliskuuta 1993 annetulla lailla, 7 ja 15 § osittain muutettuina mainitulla 15 päivänä lokakuuta 1993 annetulla lailla, 14 ja 18 § osittain muutettuina mainituilla 8 päivänä maaliskuuta 1993 ja 15 päivänä lokakuuta 1993 annetuilla laeilla, 14 a § mainitussa 8 päivänä maaliskuuta 1993 annetussa laissa sekä 19 a § mainitussa 15 päivänä lokakuuta 1993 annetussa laissa, seuraavasti:

(Kuten hallituksen esityksessä)

4 §
Valtion vakuusrahaston valtuusto

Rahaston toimintaa ja pankkituen käyttöä valvoo valtion vakuusrahaston valtuusto, jossa on yhdeksän jäsentä. Valtuuston valitsee eduskunta vaalikauden ensimmäisillä valtiopäivillä. Heidän toimensa alkaa niin pian kuin vaali on suoritettu ja kestää uusien valtuuston jäsenten vaalin toimittamiseen. Jollei eduskunta voi sopia valittavista, vaalin toimittavat eduskunnan valitsijamiehet. Jos valitsijamiehet eivät ole vaalista yksimieliset, vaali toimitetaan suhteellisen vaalitavan mukaan.

Valtuusto valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.

(3 ja 4 mom. kuten hallituksen esityksessä 2 ja 3 mom.)

(Kuten hallituksen esityksessä)

20 § (Poist.)
Voimaantulosäännös

(1 mom kuten hallituksen esityksen 20 §)

(2―6 mom. kuten hallituksen esityksen 1―5 mom.)

Valtion vakuusrahaston valtuuston jäsenten toimi alkaa ensimmäistä kertaa 4 §:n 1 momentissa säädetystä poiketen siitä päivästä lukien, jona tämä laki tulee voimaan. Jäsenet voidaan valita ennen tämän lain voimaantuloa. (Uusi 7 mom.)

(8 mom. kuten 6 mom. hallituksen esityksessä)


Helsingissä 20 päivänä maaliskuuta 1996


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Tuulikki Hämäläinen /sd, varapuheenjohtaja Seppo Kääriäinen /kesk, jäsenet Arto Bryggare /sd, Mikko Immonen /vas, Martti Korhonen /vas, Pekka Kuosmanen/kok, Leena Luhtanen /sd, Kirsi Piha /kok, Ola Rosendahl /r, Mauri Salo /kesk ja Janne Viitamies /sd sekä varajäsenet Mari Kiviniemi /kesk ja Jari Koskinen /kok.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.