Siirry mietintöön
StVM 11/2017 vp -
HE 136/2017 vp
Sosiaali- ja terveysvaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ( HE 136/2017 vp ): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
- neuvotteleva virkamies Marjaana Maisonlahti - sosiaali- ja terveysministeriö
- asiantuntija Antti Tanskanen - Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
- työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén - Suomen Yrittäjät ry
- toimitusjohtaja Janne Metsämäki - Työttömyysvakuutusrahasto
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
- Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia.
Esityksessä ehdotetaan vahvistettavaksi vuoden 2018 työttömyysvakuutusmaksut. Työttömyysvakuutusmaksujen kokonaismäärään ei ehdoteta muutosta.
Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen kilpailukykysopimuksen mukaisesti palkansaajien työttömyysvakuutusmaksua ehdotetaan nostettavaksi 0,40 prosenttiyksikköä ja vastaavasti työnantajien keskimääräistä työttömyysvakuutusmaksua alennettavaksi 0,40 prosenttiyksikköä. Samalla työttömyysvakuutusmaksujen kokonaismäärää ehdotetaan vähennettäväksi 0,20 prosenttiyksikköä, josta palkansaajien työttömyysvakuutusmaksuun kohdentuu 0,10 prosenttiyksikköä ja työnantajien keskimääräiseen työttömyysvakuutusmaksuun niin ikään 0,10 prosenttiyksikköä.
Esitys liittyy valtion vuoden 2018 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.
Hallituksen esityksen ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena esitettyä maksujen alennusta sekä kilpailukykysopimukseen perustuvaa maksutaakan jaon muutosta työnantajien ja työntekijöiden kesken. Työttömyysvakuutusrahaston suhdannepuskuria on vuosiksi 2017—2019 korotettu enintään 5,0 prosenttiyksikön työttömyysastetta vastaavien menojen suuruisesta 7,0 prosenttiyksikön työttömyysastetta vastaavien menojen suuruiseksi. Kilpailukykysopimuksen mukaisesti on vuoden 2019 jälkeen tarkoitus valmistella esitys tarkoituksenmukaisesta, aiempaa suuremmasta puskurin tasosta. Valiokunta pitää tärkeänä, että puskurin suuruus määritellään niin, että työttömyysvakuutusmaksujen taso pystytään pitämään mahdollisimman vakaalla tasolla.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 136/2017 vp sisältyvän lakiehdotuksen.
Helsingissä 15.11.2017
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Tuula Haatainen /sd
varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen /kesk
jäsen Outi Alanko-Kahiluoto /vihr
jäsen Arja Juvonen /ps
jäsen Niilo Keränen /kesk
jäsen Ulla Parviainen /kesk
jäsen Aino-Kaisa Pekonen /vas
jäsen Pekka Puska /kesk
jäsen Sari Raassina /kok
jäsen Veronica Rehn-Kivi /r
jäsen Vesa-Matti Saarakkala /sin
jäsen Kristiina Salonen /sd
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eila Mäkipää
Vasemmistoliitto ei ole kuluvalla vaalikaudella hyväksynyt pääministeri Sipilän hallituksen harjoittamaa painostusta työntekijäjärjestöjä kohtaan työehtojen heikentämiseksi, mikä aiheutui hallituksen perustuslain vastaisilla pakkolaeilla uhkaamisesta ja johti kilpailukykysopimukseen (kiky). Lakiehdotuksessa palkansaajien maksun korotus ja työnantajamaksun alennus johtuvat kiky-sopimuksesta myös vuodelle 2018.
Tästä syystä emme hyväksy tänäkään vuonna lakiesityksessä olevaa ehdotusta palkansaajien työttömyysvakuutusmaksun korottamisesta ja työnantajien maksun vastaavan suuruisesta alentamisesta. Sen sijaan hyväksymme maksutason 20 prosenttiyksikön alennuksen, joka jaetaan tasan palkansaajien ja työnantajien kesken (0,10 prosenttiksikköä kummallekin).
Lakiehdotukseen sisältyy kiky-sopimuksen mukaisesti palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun 0,40 prosenttiyksikön korotus ja vastaavasti työnantajien keskimääräinen työttömyysvakuutusmaksun 0,40 prosenttiyksikön alennus sekä näiden lisäksi 0,20 prosenttiyksikön maksutason alennus (0,10 prosenttiyksikköä palkansaajille ja 0,10 prosenttiyksikköä työnantajille).
Ehdotamme rahastolain 18 §:n kolmen ensimmäisen momentin osalta (palkansaajat ja työnantajat) maksutasoksi vuoden 2016 maksutasoa vähennettynä 0,20 prosenttiyksikön maksutason alenemalla. Yliopistojen maksujen osalta kannatamme mietinnön mukaista maksutasoa.
Ehdotus
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 18 § muutettuna seuraavasti:
18 §
Työttömyysvakuutusmaksujen määrä
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2018 on 1,05 prosenttia palkasta. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on porrastettu työnantajan maksaman palkkasumman mukaan siten, että vuonna 2018 se on 0,90 prosenttia palkasta palkkasumman 2 083 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 3,80 prosenttia palkasta.
Yrityksen osaomistajan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2018 on 0,36 prosenttia palkasta ja yrityksen osaomistajasta maksettava työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,90 prosenttia palkasta.
Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2018 on 0,90 prosenttia liikelaitoksen liiketoiminnasta maksamien palkkojen yhteismäärästä palkkasumman 2 083 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 2,35 prosenttia palkasta.
Yliopistolain (558/2009) 1 §:ssä tarkoitetun yliopiston työttömyysvakuutusmaksu vuonna 2018 on 0,65 prosenttia palkasta palkkasumman 2 083 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 1,81 prosenttia palkasta.
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu ja työnantajan keskimääräinen työttömyysvakuutusmaksu ovat yhtä suuret. Palkansaajan ja työnantajan työttömyysvakuutusmaksujen muutokset jakautuvat tasan työnantajan keskimääräisen työttömyysvakuutusmaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun kesken. Työnantajan keskimääräisessä maksussa otetaan huomioon myös omavastuumaksu. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu porrastetaan siten, että siihen osaan palkkasummasta, joka ei ylitä 2 083 500 euroa, kohdistuva maksu on neljäsosa siihen palkkasumman osaan kohdistuvasta maksusta, joka ylittää 2 083 500 euroa. Edellä mainittu neljäsosa ilmaistaan täysinä prosenttiyksikön sadasosina lähimpään viiteen sadasosaan pyöristettynä.
Helsingissä 15.11.2017
Aino-Kaisa Pekonen /vas