Siirry mietintöön
StVM 46/2006 vp -
HE
131/2006 vp
Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun
ja työnantajan kansaneläkemaksun maksuprosentista
sekä laeiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
annetun lain 4 ja 13 §:n ja sairausvakuutuslain muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 12 päivänä syyskuuta 2006 lähettänyt sosiaali- ja terveysaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun ja työnantajan kansaneläkemaksun maksuprosentista sekä laeiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta annetun lain 4 ja 13 §:n ja sairausvakuutuslain muuttamisesta ( HE 131/2006 vp ).
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- vanhempi hallitussihteeri Juha Rossi , hallitussihteeri Marjaana Maisonlahti , sosiaali- ja terveysministeriö
- osastopäällikkö Erkki Meriläinen , Kansaneläkelaitos
- asiantuntija Vesa Rantahalvari , Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
- sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen , Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
- lakimies Heli Puura , Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
Lisäksi Suomen Yrittäjät on antanut kirjallisen lausunnon.
Esityksessä ehdotetaan annettavaksi laki sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun ja työnantajan kansaneläkemaksun maksuprosentista sekä muutettavaksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta annettua lakia ja sairausvakuutuslakia.
Sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua ehdotetaan alennettavaksi 0,03 prosenttiyksikköä 1,30 prosenttiin. Eläkkeen- ja etuudensaajien maksu alenee 1,47 prosenttiin. Työnantajan kansaneläkemaksua ehdotetaan korotettavaksi 0,003 prosenttiyksikköä vuoden 2006 tasosta.
Työnantajan sosiaaliturvamaksun ja sairausvakuutuksen päivärahamaksun perusteena olevan palkan määritelmää ehdotetaan tarkistettavaksi työeläkelakien uudistamisen johdosta. Pääosin tekniset muutokset koskevat ulkomaille lähetettyjä työntekijöitä sekä rajoitetusti verovelvollisia työntekijöitä. Myös työnantajan sosiaaliturvamaksun palauttamista koskevaa säännöstä ehdotetaan tarkistettavaksi työeläkelakien uudistamisen johdosta.
Säännöksiä ulkomailla asuvan eläkkeensaajan velvollisuudesta suorittaa sairaanhoitomaksu ja maksun tilittämisestä ehdotetaan tarkistettavaksi rajoitetusti verovelvollisten verotuksessa tapahtuneiden muutosten johdosta.
Esitys liittyy valtion vuoden 2007 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2007 alusta.
Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksessä on kyse vuoden 2006 alusta voimaan tulleen sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksen yhteydessä säädettyjen maksuprosenttien tarkistamisesta ensimmäistä kertaa. Hallituksen esityksen antamisen jälkeen Kansaneläkelaitos on toimittanut uudet arviot sairaanhoitomaksun perusteista, joiden mukaan 1. lakiehdotuksen 2 §:n 1 momenttiin sisältyvää sairaanhoitomaksua on tarpeen alentaa ehdotetun lisäksi 0,02 prosenttiyksikköä. Maksuperusteiden muuttumiseen ovat vaikuttaneet palkkasumman noin 40 miljoonaa euroa arvioitua suurempi kasvu sekä sairaanhoitovakuutuksen etuusmenojen ja lääkekorvausmenojen arvioitua pienempi määrä vuonna 2006. Valiokunta ehdottaa mainitun 2 §:n muuttamista maksuperusteiden muutoksia vastaavasti.
Sairausvakuutuksen menot tulevat muun muassa lääkekustannusten ja muiden terveydenhuollon menojen kasvun vuoksi todennäköisesti kasvamaan lähivuosina. Valiokunta pitää tarpeellisena, että sosiaali- ja terveysministeriö selvittää keinot nykyistä parempaan maksuperusteiden kehityksen ennakointiin. Voimassa olevan sairausvakuutuslain 18 luvun 26 §:ssä määritellään ne rajat, joiden puitteissa sairausvakuutusrahaston rahoitusomaisuuden kokonaismäärä voi vaihdella ilman, että se vaikuttaa tuleviin vakuutusmaksuihin tai valtion rahoitusosuuden määrään. Jos rahoitusomaisuuden vähimmäismäärän arvioidaan alittavan kahdeksan prosenttia tai ylittävän kymmenen prosenttia sairausvakuutuksen vuotuisista kokonaiskuluista, arvioitu vajaus tai ylijäämä on otettava huomioon seuraavan vuoden vakuutusmaksuja ja valtion rahoitusosuutta vahvistettaessa. Valiokunta katsoo, että sairausvakuutuksen rahoituksen nousupaineiden vähentämiseen on pyrittävä esimerkiksi lääkekustannusten kasvua hillitsemällä, mutta samalla on tärkeää huolehtia maksujen järkevästä ja mahdollisimman tasaisesta kehityksestä. Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että on syytä selvittää tarve ja mahdollisuudet kasvattaa sairausvakuutusrahaston edellä kuvattua puskuria, jotta tulevaan kustannusten kasvuun voidaan riittävästi varautua.
Työnantajan kansaneläkemaksua esitetään korotettavaksi työnantajan sosiaaliturvamaksun maksuvapautuskokeilun laajentamisen vuoksi. Valiokunta piti sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksesta antamassaan mietinnössä (StVM 22/2005 vp, s. 4/I) vakuutusperiaatteen kannalta ongelmallisena maksujen porrastamista esimerkiksi alueellisilla tai muilla rahoituksen tavoitteisiin liittymättömillä perusteilla. Valiokunta on myös korostanut, että jatkossa on pyrittävä arvioimaan näiden kokeilujen vaikutuksia sekä kyseisten alueiden että rahoittajana toimivan muun Suomen työllisyyteen (StVM 34/2004 vp). Valiokunnan käsityksen mukaan maksuvapautusten rahoitus tulisi järjestää kokonaisuutena uudelleen vastaamaan paremmin kokeilujen tarkoitusta, mikäli kokeilujen jatkamista pidetään edelleen tarpeellisena.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa,
että 2. ja 3. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomina ja
että 1. lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi 2 § muutettuna seuraavasti:
Valiokunnan muutosehdotus
2 §
Sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu on 1,28 prosenttia kunnallisverotuksessa verotettavasta ansiotulosta ja muusta sairausvakuutuslain 18 luvun 14 ja 16—19 §:ssä tarkoitetusta maksuperusteesta.
(2 mom. kuten HE)
Helsingissä 29 päivänä marraskuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Valto
Koski
/sd
vpj.
Eero
Akaan-Penttilä
/kok
jäs.
Sirpa
Asko-Seljavaara
/kok
Anneli
Kiljunen
/sd
Marjaana
Koskinen
/sd
Pehr
Löv
/r
Riikka
Moilanen-Savolainen
/kesk
Aila
Paloniemi
/kesk
Leena
Rauhala
/kd
Juha
Rehula
/kesk
Paula
Risikko
/kok
Arto
Seppälä
/sd
Osmo
Soininvaara
/vihr
Tapani
Tölli
/kesk
Erkki
Virtanen
/vas
Tuula
Väätäinen
/sd
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Harri Sintonen