Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

StVM 55/2002 vp - HE 244/2002 vp
Hallituksen esitys ulkomailla olevien ja eräiden muiden henkilöiden sosiaaliturvan rahoitusta koskevaksi lainsäädännöksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 6 päivänä marraskuuta 2002 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen ulkomailla olevien ja eräiden muiden henkilöiden sosiaaliturvan rahoitusta koskevaksi lainsäädännöksi ( HE 244/2002 vp ).

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

  • hallitussihteeri Juha Rossi , sosiaali- ja terveysministeriö
  • neuvotteleva virkamies Matti Halén , valtiovarainministeriö
  • työmarkkinaneuvos Heikki Räisänen , työministeriö
  • ylitarkastaja Erkki Laanterä , Verohallitus
  • kehityspäällikkö Jaana Rissanen , Eläketurvakeskus
  • osastopäällikkö Erkki Meriläinen , lakimies Suvi Onninen , Kansaneläkelaitos
  • lakimies Jaana Meklin , Akava
  • sosiaalipoliittinen asiamies Vesa Rantahalvari , Palvelutyönantajat
  • suunnittelupäällikkö Pertti Rauhio , Suomen Yrittäjät
  • asiamies Johan Åström , Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto TT
  • lakimies Irma Pahlman , Toimihenkilökeskusjärjestö STTK

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vakuutetun sairausvakuutusmaksun ja työnantajan  so-siaaliturvamaksun maksuperusteita siten, että Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin kuuluvat henkilöt ja näiden työnantajat osallistuisivat nykyistä kattavammin sosiaaliturvan rahoitukseen. Tilanteissa, joissa ulkomailla työskentelevä henkilö on yksityisen sektorin työeläkelakien mukaan vakuutettu ja saa verovapaata ulkomaantyötuloa tai on rajoitetusti verovelvollinen, vakuutetun sairausvakuutusmaksun ja työnantajan sosiaaliturvamaksun uudeksi maksuperusteeksi ehdotetaan sitä palkkaa, jota ulkomaantyössä pidetään eläkepalkkaan luettavan työansion ja eläkemaksujen perusteena. Sama palkka olisi ulkomailla työskentelyn ajalta myös sairausvakuutuksen päivärahan perusteena. Suomessa rajoitetusti verovelvollisena työskentelevän henkilön sairausvakuutusmaksu määräytyisi rajoitetusti verovelvollisen tulon ja varallisuuden verottamisesta annetussa laissa tarkoitetun palkan perusteella.

Esityksessä ehdotetaan, että rajoitetusti verovelvolliselle eläkkeensaajalle määrättäisiin vakuutetun sairausvakuutusmaksu hänelle maksetun eläkkeen perusteella. Velvollisuus suorittaa vakuutetun sairausvakuutusmaksu koskisi ehdotuksen mukaan myös sellaisia ulkomailla asuvia eläkkeensaajia, jotka eivät  kuulu Suomen  so-siaaliturvan piiriin, mutta joiden sairaanhoidon kustannuksista Suomi Euroopan yhteisön säännösten perusteella vastaa. Erillistä sairausvakuutusmaksua ei ulkomailla asuvalta eläkkeensaajalta itseltään kuitenkaan perittäisi, jos hän maksaa eläkkeensä perusteella Suomessa 35 prosentin suuruisen lähdeveron. Tällöin verohallinto tilittäisi lähdeveron tuotosta sairausvakuutusmaksun osuutta vastaavan osan Kansaneläkelaitokselle. Kumottavaksi ehdotetaan säännös, jonka mukaan kunta on voinut myöntää vapautuksen vakuutetun sairausvakuutusmaksun suorittamisesta.

Lisäksi ehdotetaan, että jos suomalainen työnantaja lähettää työntekijän, joka kuuluu Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin, ulkomaisen emo-, tytär- tai sisaryrityksen palvelukseen tai sellaisen ulkomaisen yrityksen palvelukseen, jossa suomalaisella työnantajalla on määräämisvaltaa, lähettävä suomalainen työnantaja olisi velvollinen suorittamaan työnantajan sosiaaliturvamaksun ulkomaisen yrityksen puolesta. Samalla ehdotetaan, että suomalainen lähettävä työnantaja, joka maksaa palkan työntekijälle, pidättäisi myös vakuutetun sai-rausvakuutusmaksun.

Ehdotukset merkitsisivät muutoksia sairausvakuutuslakiin, sairausvakuutuslain 33 §:n muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännökseen, työnantajan sosiaaliturvamaksusta annettuun lakiin, vakuutetun sairausvakuutusmaksun, työnantajan sairausvakuutusmaksun ja työnantajan kansaneläkemaksun suuruudesta annettuun lakiin sekä ennakkoperintälakiin.

Esitys liittyy valtion vuoden 2003 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Lainmuutokset ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2004 alusta. Sairausvakuutuksen päivärahan perustetta koskevaa muutosta sovellettaisiin kuitenkin vasta vuoden 2006 alusta.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.

Hallituksen esitys perustuu sosiaaliturvamaksujen kattavuutta selvittäneen työryhmän (ns. SOLMU II -työryhmän) tekemiin ehdotuksiin. Ehdotetut muutokset lisäisivät Kansaneläkelaitokselle vakuutetun sairausvakuutusmaksuina kertyviä tuottoja yhteensä noin 4 miljoonaa euroa ja työnantajan sosiaaliturvamaksuina kertyviä tuottoja noin 7,5 miljoonaa euroa vuodessa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää sosiaaliturvan rahoituksen kattavuuden laajentamista yhdenvertaisuusperiaatteen ja vakuutusperiaatteen näkökulmasta perusteltuna. Uudistusten jälkeen Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin kuuluvat henkilöt osallistuvat sosiaaliturvansa rahoittamiseen ulkomailla asumisestaan huolimatta.

Hallituksen esityksen mukaan työnantajan ja työntekijän vakuutusmaksuvelvollisuutta laajennetaan siten, että myös ulkomaantyöskentelytilanteissa vakuutusmaksut maksettaisiin Suomeen, kun ulkomaille lähetetty työntekijä säilyy Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piirissä. SOLMU II -työryhmä ehdotti, että kyseiset maksut säädettäisiin elinkeinoverolaissa vähennyskelpoisiksi menoiksi. Hallituksen esitykseen ei kuitenkaan sisälly työryhmän ehdottamaa elinkeinoverolain muutosta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan useimmissa tapauksissa Suomessa toimiva yhtiö voi laskuttaa maksamansa vakuutusmaksun ulkomailla toimivalta tytäryhtiöltä, jonka puolesta maksu on suoritettu. Tätä laskutusperiaatetta saadun selvityksen mukaan sovelletaan kansainvälisessä verotuksessa. Suomalainen työnantaja ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa voi laskuttaa konserniyh-tiön puolesta suorittamaansa maksua lähinnä sen vuoksi, että toisessa valtiossa on Suomea rajoitetumpi oikeus vakuutusmaksujen vähentämiseen. Koska tarkempaa tietoa vähennysmahdollisuuden puuttumistilanteista ei ole käytettävissä, valiokunta katsoo, että kysymystä tulee vielä ennen nyt hyväksyttävien lainmuutosten voimaantuloa selvittää tarkemmin ja ehdottaa siksi asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).

Hallituksen esityksen mukaan sairausvakuutuslain 38 §:ää muutettaisiin siten, ettei kunta enää voisi myöntää vapautusta vakuutetun sai-rausvakuutusmaksun suorittamisesta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sairausvakuutusmaksuhuojennukset ovat käytännössä olleet yksilötasolla muutaman kymmenen euron suuruisia. Lakiehdotuksen perustelujen mukaan kunnat ovat käyttäneet vapautusmahdollisuutta muun muassa myöntämällä yksittäistapauksissa Ruotsista palaaville eläkkeensaajille vapautuksen sairausvakuutusmaksusta. Kunnan huojennusmahdollisuus on perustunut käytännön syihin, koska kunnalta usein haetaan samalla vapautusta kunnallisverosta, millä on yleensä hakijan kannalta sairausvakuutusmaksua suurempi merkitys. Sairausvakuuutuslain 38 §:n vapautusmahdollisuus koskee muitakin tilanteita kuin hallituksen esityksessä kuvattuja paluumuuttoja. Joissakin tilanteissa sairausvakuutusmaksujen periminen takautuvasti saattaa olla kohtuutonta. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että kunnilla säilytettäisiin edelleen sairausvakuutuslain 38 §:n mukainen mahdollisuus myöntää vapautus vakuutetun sairausvakuutusmaksusta. Valiokunta pitää kuitenkin välttämättämänä, että jatkossa selvitetään, ovatko Ruotsista palaavien eläkkeensaajien veronluonteiset maksut oikeudenmukaisia.

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,

että 2.—5. lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina,

että 1. lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Valiokunnan muutosehdotukset) ja

että hyväksytään yksi lausuma (Valiokunnan lausumaehdotus).

Valiokunnan muutosehdotukset

1.

Laki

sairausvakuutuslain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun sairausvakuutuslain (364/1963) 16 §:n 2 ja 5 momentti sekä (poist.) 41 §,

sellaisina kuin ne ovat, 16 §:n 2 ja 5 momentti laissa 511/2001 (poist.) ja 41 § osaksi laissa 614/1978, sekä

lisätään lakiin uusi 32 a ja 33 a § sekä siitä lailla 995/1996 kumotun 34 §:n tilalle uusi 34 § ja lailla 145/1976 kumotun 37 §:n tilalle uusi 37 § seuraavasti:

16, 32 a, 33 a, 34 ja 37 §

(Kuten HE)

38 §

(Poist.)

41 §

(Kuten HE)


Voimaantulosäännös

(1 ja 2 mom. kuten HE)

(3 mom. poist.)

(3 ja 4 mom. kuten HE:n 4 ja 5 mom.)


Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää, tulisiko nyt hyväksyttävien lakiehdotusten johdosta muuttaa elinkeinoverolain vähennyskelpoisia menoja koskevia säännöksiä, jotta  vähennys-oikeus ulottuisi kattavasti tilanteisiin, joissa työnantaja on maksanut lakisääteisiä työnantajamaksuja ulkomaille lähetetyistä työntekijöistä.

Helsingissä 31 päivänä tammikuuta 2003

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

pj. Marjatta Vehkaoja /sd
vpj. Timo Ihamäki /kok
jäs. Merikukka Forsius /vihr
Inkeri Kerola /kesk
Niilo Keränen /kesk
Valto Koski /sd
Pehr Löv /r
Juha Rehula /kesk
Päivi Räsänen /kd
Sari Sarkomaa /kok
Arto Seppälä /sd
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
Jaana Ylä-Mononen /kesk

Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet

valiokuntaneuvos Eila Mäkipää

apulaissihteeri Harri Sintonen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.