Siirry mietintöön
StVM 29/1998 vp -
HE
255/1998 vp
Hallituksen esitys laiksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 17 päivänä marraskuuta 1998 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain muuttamisesta (HE 255/1998 vp).
Lakialoite
Valiokunta on käsitellyt esityksen yhteydessä eduskunnan 10 päivänä kesäkuuta 1997 valiokuntaan lähettämän lakialoitteen laiksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain 5 ja 7 §:n muuttamisesta (LA 65/1997 vp — Toimi Kankaanniemi /skl ym.).
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- vanhempi hallitussihteeri Juha Rossi , ylitarkastaja Jaana Rissanen , sosiaali- ja terveysministeriö
- ylitarkastaja Mirjami Saarelma , Verohallitus
- yhteyspäällikkö Anne Neimala , Kansaneläkelaitos
- kehityspäällikkö Riitta Korpiluoma , Eläketurvakeskus
- toimitusjohtaja Tapani Miettinen , Tapaturmavakuutuslaitosten Liitto
- lakimies Janne Metsämäki , Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK
- asiamies Johan Åström , Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto TT
- asiamies Jukka Karhu , Palvelutyönantajat
- sosiaalisihteeri Veikko Simpanen , Toimihenkilökeskusjärjestö STTK
- lakimies Markku Kojo , Akava ry
- talousjohtaja Lauri Haavisto , Suomen Lähetysseura
- hallintojohtaja Väinö Halonen , Suomen evankelis-luterilainen kansanlähetys.
Hallituksen esitys
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annettua lakia.
Tilapäisesti ulkomailla oleva henkilö voisi edelleen ilman eri päätöstä kuulua Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piiriin, jos ulkomailla olon voidaan arvioida kestävän enintään vuoden ajan.
Valtioiden välisen järjestön palveluksessa olevien henkilöiden tulisi hakea päätös Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piiriin kuulumisesta, jos he ovat ulkomailla yli vuoden ajan. Säännös koskisi määräaikaisesti järjestön palveluksessa olevia henkilöitä. Pysyvästi järjestön palveluksessa olevat henkilöt eivät enää kuuluisi Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piiriin.
Hakemuksen perusteella Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piiriin voisivat Kansaneläkelaitoksen päätöksellä kuulua ulkomailla oleskelun ajan edelleen henkilöt, jotka suomalainen työnantaja on lähettänyt ulkomaille tekemään työtä palveluksessaan tai samaan taloudelliseen kokonaisuuteen kuuluvan ulkomaisen yrityksen palveluksessa tai jotka ovat ulkomailla lähetystyö- tai kehitysyhteistyötehtävissä taikka opiskelevat tai tekevät tutkimustyötä ulkomailla. Ehdotuksen mukaan myös sellaiset Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piiriin kuuluvat henkilöt, jotka suomalainen työnantaja ottaa palvelukseensa ulkomailla, voisivat kuulua hakemuksen perusteella Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piiriin.
Kansaneläkelaitos antaisi päätöksen Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta enintään viideksi vuodeksi. Edellytyksenä olisi aina, että henkilöllä on kiinteät siteet Suomeen. Aikaa voitaisiin pidentää viisi vuotta kerrallaan, jos henkilöllä on edelleen kiinteät siteet Suomeen. Lisäedellytyksenä olisi, että asemamaasta ei voi saada kohtuullista sosiaaliturvaa tai että sosiaaliturvalainsäädännön soveltamiselle on olemassa muu painava syy.
Lisäksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain muutoksenhakujärjestelmää selkeytettäisiin ja lakiin lisättäisiin säännökset asianomaisen ilmoitusvelvollisuudesta sekä Kansaneläkelaitoksen oikeudesta muuttaa päätöstään.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Lakialoite
Lakialoitteessa LA 65/1997 vp esitetään, että lakia asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta muutettaisiin siten, että kehitysyhteistyössä ja lähetystyössä olevat Suomen kansalaiset, jotka ovat suomalaisen kirkon tai kansalaisjärjestön tahi lähetysjärjestön päätoimisessa palveluksessa ulkomailla, sekä heidän perheenjäsenensä katsottaisiin Suomessa asuviksi.
Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tulee selvittää, miten vammaisen henkilön mahdollisuus Teiskontiellä ulkomailla vammaispalveluja saaden järjestetään.
Valiokunta pitää tärkeänä, että hallituksen esityksen perusteluissa mainittu selvitys sosiaaliturvan rahoitukseen osallistumisesta tehdään kiireellisesti ja viimeistään vuonna 1999.
Ongelmia on ilmennyt myös silloin, kun ulkomailla työskentelevän henkilön työnantaja on siirtynyt ulkomaiseen omistukseen. Asia on selvitettävä työntekijän kannalta kohtuullisen lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Hallituksen esitys toteuttaa lakialoitteen tavoitteet, joten valiokunta ehdottaa sen hylättäväksi.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella sosiaali-ja terveysvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja
että lakialoitteeseen sisältyvä lakiehdotushylätään.
Helsingissä 1 päivänä joulukuuta 1998
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Virpa
Puisto
/sd
vpj.
Maija
Perho
/kok
jäs.
Anne
Huotari
/vas
Timo
Ihamäki
/kok
Kari
Kantalainen
/kok
Paula
Kokkonen
/kok
Mikko
Kuoppa
/va-r
Eero
Lämsä
/kesk
Hannes
Manninen
/kesk
Pirkko
Peltomo
/sd
Juha
Rehula
/kesk
Osmo
Soininvaara
/vihr
Marja-Leena
Viljamaa
/sd
vjäs.
Pehr
Löv
/r