Siirry mietintöön
StVM 54/1992 - HE 242/1992
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö n:o 54 hallituksen esityksestä laiksi kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin eläkelain muuttamisesta
Eduskunta on 20 päivänä lokakuuta 1992 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen n:o 242 laiksi kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin eläkelain muuttamisesta.
Asian johdosta ovat valiokunnassa olleet kuultavina sosiaali- ja terveysministeri Jorma Huuhtanen, hallitusneuvos Aulikki Mentula sisäasiainministeriöstä, osastopäällikkö Jorma Perälä ja hallitusneuvos Tuulikki Haikarainen sosiaali- ja terveysministeriöstä, pääjohtaja Jaakko Pajula kansaneläkelaitoksesta, toimitusjohtaja Matti Uimonen eläketurvakeskuksesta, toimitusjohtaja Simo Lämsä Kuntien eläkevakuutuksesta, lakimies Matti Koskinen Kunta-alan ammattiliitosta, osastopäällikkö Marjut Raipola TVK-V:stä, sosiaaliasiainsihteeri Kai Libäck Akavasta, palkkasihteeri Terttu Suhonen Kunnallisvirkamiesliitosta, neuvottelupäällikkö Esko T. Aro STTK:n Julkisten Alojen Ammattijärjestö STTK-J:stä, puheenjohtaja Erkki Kuusisto Tampereen Palomiehet KTV-ry:stä sekä eläkekomitea 1990:n puheenjohtaja Kari Puro ja lainopin kandidaatti Juhani Salminen.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin eläkelakia muutettavaksi siten, että vuoden 1992 jälkeen eläkelaitoksen jäsenyhteisön palvelukseen tulevan viranhaltijat ja työntekijät kuuluisivat vain peruseläketurvan piiriin. Tämä peruseläketurva olisi samantasoinen kuin työntekijäin eläkelain mukainen eläketurva. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1993 alusta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tärkeänä, että julkisen alan eläkejärjestelmiä muutettaessa ne pidetään keskenään yhtenäisinä niiltä osin kuin ne ennestäänkin ovat. Tästä syystä valiokunta viittaa hallituksen esitykseen n:o 110 ja sen yhteydessä hyväksymiinsä muutoksiin, jotka valiokunnan käsityksen mukaan tulee ottaa asianmukaisesti huomioon myös kunnallista eläkesääntöä uudistettaessa.
Valiokunta edellyttää, että määräaikaisessa palvelussuhteessa ja perhepoliittisista syistä katkenneissa palvelussuhteissa työskentelevien asema tulee selvittää ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Valiokunta esittää aloitettavaksi selvityksen siitä, onko tarkoituksenmukaista siirtää kunnallisista eläkkeistä säätäminen lainsäädäntöön nykyisestä eläkesääntöjärjestelmästä.
Lakiehdotuksen 6 §:ssä ei valiokunnan saaman tiedon mukaan ole riittävästi otettu huomioon tapaa, jolla palkkakäsite määritellään. Jos maksun perusteena on vain eläkkeeseen oikeuttavien palkkioiden ja ansionmenetysten korvausten yhteismäärä, on työnantajan tiedettävä palkkiota ja korvausta ilmoittaessaan, oikeuttaako se eläkkeeseen. Jotta vältyttäisiin tästä aiheutuvilta käytännön ongelmilta, valiokunta ehdottaa sanojen "eläkkeeseen oikeuttavien" poistamista. Valiokunta ehdottaa myös lain johtolauseeseen tehtäväksi teknisen korjauksen.
Edellä esitetyistä ja hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Näin ollen valiokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvana:
Laki
kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin eläkelain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä huhtikuuta 1964 annetun kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin eläkelain (202/64) 2 §:n 2 ja 3 momentti, 3 §:n 3 momentti ja 6 §:n 1 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 2 §:n 2 momentti 3 päivänä helmikuuta 1989 annetussa laissa (110/89), (poist.) 3 §:n 3 momentti 3 päivänä kesäkuuta 1977 annetussa laissa (429/77) ja 6 §:n 1 momentti 6 päivänä marraskuuta 1992 annetussa laissa (982/92), sekä
lisätään 3 §:ään, sellaisena kuin se on osittain muutettuna 18 päivänä kesäkuuta 1971 ja 21 päivänä heinäkuuta 1977 annetuilla laeilla (508/71 ja 579/77) sekä mainitulla 3 päivänä kesäkuuta 1977 annetulla lailla, uusi 3 momentti, jolloin muutettu 3 momentti ja nykyinen 4 ja 5 momentti siirtyvät 4―6 momentiksi, ja 6 §:ään, sellaisena kuin se on osittain muutettuna mainitulla 6 päivänä marraskuuta 1992 annetulla lailla, uusi 3 momentti, seuraavasti:
(Kuten hallituksen esityksessä)
Kunnallisen eläkelaitoksen menot, joita varten tämän lain piiriin kuuluvilta henkilöiltä ei kanneta maksuja, jaetaan jokaiselta varainhoitovuodelta jäsenyhteisöjen vastattaviksi niiden sinä varainhoitovuotena eläkelaitoksen eläketurvan alaisille viranhaltijoilleen ja työntekijöilleen suorittamien palkkojen ja palkkioiden sekä muille henkilöille suorittamien tämän lain mukaisten palkkioiden ja ansionmenetyksen korvausten yhteismäärien suhteessa kertomalla palkat, palkkiot ja ansionmenetyksen korvaukset sitä ennen eläkelaitoksen valtuuskunnan määrävuosiksi, enintään viideksi vuodeksi kerrallaan, vahvistamalla kertoimella. Kertoimen suuruus riippuu tämän lain piirissä olevien henkilöiden eläketurvan sisällöstä sekä valtuuskunnan harkinnan mukaan muistakin eläkelaitoksen eläkevastuisiin vaikuttavista tekijöistä.
(3 mom. kuten hallituksen esityksessä)
Voimaantulosäännös
(Kuten hallituksen esityksessä)
Helsingissä 17 päivänä joulukuuta 1992
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Skinnari, varapuheenjohtaja Taina ja jäsenet Ala-Harja, U. Anttila, Antvuori, Hiltunen, Kauppinen, Kemppainen, Kuittinen, Muttilainen, Nordman, O. Ojala, Perho-Santala, Puhakka ja Stenius-Kaukonen sekä varajäsen Vehkaoja.
Vastalauseita
I
Eläkemenojen kasvu uhkaa kaventaa tuntuvasti kaiken muun hyvinvointipolitiikan mahdollisuuksia. Suurelta osin ongelma johtuu siitä, että kokonaisuudessaan eläkejärjestelmä on alirahastoiva. Suuret ikäluokat tulevat saamaan eläkkeinä enemmän kuin heidän työeläkemaksustaan rahastoidaan, mikäli maksuja ei nosteta huomattavasti lähivuosina. Vanhusten määrän kasvu ja eläkkeiden nousu nostavat eläkemaksuja vuosi vuodelta. Eri laskelmien mukaan tulevaisuudessa työelämään siirtyvät ja parhaillaan aktiivisessa työiässä olevat ikäluokat joutuvat maksamaan jopa kolmanneksen palkastaan työeläkemaksuina.
Näiden taloudellisten ja muutaman vuoden kuluessa toteutuvien epäoikeudenmukaisuuksien lisäksi hallitus esittää, että uusien kunnallisten palvelussuhteiden osalta työntekijöiden eläkkeiden tavoitetasoa ja karttumaa lasketaan sekä eläkeikää nostetaan. Eläkepommia on ryhdyttävä purkamaan, mutta esitetyllä tavalla jyrkennetään sukupolvien välistä kuilua. Nyt työhön tulevat ikäluokat joutuisivat kustantamaan jatkuvasti suurenevilla työeläkemaksuilla suurten ikäluokkien eläkkeet epävarmana siitä, onko oma vanhuus taloudellisesti turvattu, ja lisäksi huonommilla eläke-ehdoilla. Esitys pyrkii siis takaamaan suurten ikäluokkien eläkkeet muiden kustannuksella.
Eläkejärjestelmän kokonaisuudistus on tarpeen. Jo saavutettujen eläkkeiden välitön leikkaaminen olisi kohtuutonta, mutta vastaisuudessa saatavan eläkekertymän osalta työntekijät olisi saatava mahdollisimman yhdenvertaiseen asemaan. Myös todellisen eläkkeellesiirtymisiän kohottamista on tutkittava perusteellisemmin, koska todellisen eläkkeellejäämisiän mataluus on suomalaisen eläkejärjestelmän suurin ongelma. Hallituksen onkin välittömästi ryhdyttävä valmistelemaan eläkejärjestelmän kokonaisuudistusta. Käsittääkseni valiokunnan olisi tullut käsitellä hallituksen esitys osana kokonaisuudistusta eikä ennen kuin uudistuksen muut osat ovat käsittelyssä.
Edellä esitetyn perusteella ehdotan,
että lakiehdotus hylättäisiin.
Helsingissä 17 päivänä joulukuuta 1992
Ulla Anttila
II
Tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä 25.11.1992 saavutetussa kunnallisen eläkejärjestelmän kehittämistä koskeneessa ratkaisussa todetaan mm., että eläkkeiden tasoa käsitellään 12.3.1992 asetetussa kuntien eläketoimikunnassa.
Eräänä lukuisista hallituksen järjestämistä kriisiviikonlopuista, tarkemmin 5.4.1992, hallitus kuitenkin päätti yksipuolisesti antaa eduskunnalle esityksen, jonka mukaan uusien 1.1.1993 tai sen jälkeen kunnan palvelukseen tulevien henkilöiden eläketurva on samantasoinen kuin työntekijäin eläkelaissa säädetään. Nyt käsiteltävänä oleva lakiehdotus on valmisteltu yksipuolisena saneluratkaisuna.
Henkilöstöjärjestöjen kantana on ollut, että kunnallisten eläkkeiden uudistus on kokonaisuus. Lakiehdotuksia ei tulisi tuoda eduskuntaan yksitellen, vaan yhdessä koko kunnallista eläketurvaa koskevien ehdotusten kanssa. Kaikkien kunnallista eläketurvaa koskevien lakien ja eläkesäännön muutosten tulisi tulla voimaan samanaikaisesti.
Tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä 25.11.1992 saatiin aikaan myös kuntien eläkkeitä koskeva ratkaisu. Katsomme, että nyt käsiteltävänä oleva lakiehdotus tulisi jättää käsiteltäväksi siinä yhteydessä, kun kaikki kyseisessä ratkaisussa sovitut asiat tuodaan hallituksen esityksenä eduskuntaan.
Edellä esitetyn perusteella ehdotamme,
että lakiehdotus hylättäisiin.
Helsingissä 17 päivänä joulukuuta 1992
Jouko Skinnari Kyllikki Muttilainen Marjatta Vehkaoja
III
Esityksessä ehdotetaan kunnallisten viranhaltijoiden ja työntekijöiden eläkelakia (KVTEL) muutettavaksi niin, että vuoden 1992 jälkeen kunnallisen eläkelaitoksen jäsenyhteisöjen palvelukseen tulevan henkilön työ- ja palvelussuhteissa eläkeikä on 65 vuotta ja eläkkeen tavoitetaso on 60 prosenttia, nykyisin 66 %. Eläkettä tulee karttumaan 1,5 prosenttia vuodessa eläkkeeseen oikeuttavasta palkasta, mikä merkitsee sitä, että nykyisten täyteen eläkkeeseen oikeuttavien 30 palvelusvuoden sijaan vaaditaan 40 palvelusvuotta. Ehdotuksella toteutetaan hallituksen talouspoliittista periaatepäätöstä (5.4.1992), jonka mukaan uudet julkiset palvelussuhteet otetaan vuoden 1993 alusta TEL-tasoisen eläketurvan piiriin. Tämä linjaus on sittemmin hyväksytty tulopoliittisessa sopimuksessa vuodelle 1993.
Tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä sovittiin myös muista eläkejärjestelmää koskevista muutoksista. Uusia työsuhteita koskevilla eläkesäännösten muutoksilla ei ole välitöntä kytkentää vuoden 1993 talousarvion hyväksymiseen. Eläkejärjestelmän muutosta tulisi voida arvioida eduskunnassa kokonaisuutena. Tämän vuoksi näitä esityksiä ei olisi pitänyt tuoda eduskuntaan nyt, vaan hallituksen olisi tullut kyetä valmistelemaan eläkejärjestelmän kokonaisuudistus yhtenäisesti. Lainvalmistelun kiirehtimisestä on myös seurannut, että esitys on osin puutteellisesti valmisteltu.
Kuntien viranhaltijoiden ja työntekijöiden puolelta esitystä on arvosteltu useilla perusteilla. Lakiesityksessä ei ole haluttu määritellä sitä, ketkä ovat ns. uusia työntekijöitä. Tämä on mielestämme eräs esityksen puutteista. Kunnallisten viranhaltijoiden ja työntekijöiden eläkelain soveltamisalan pitää ilmetä laista. Edelleenkin aineellisen eläketurvan sisällöstä päätetään eläkevaltuuskunnan kokouksessa eläkesääntömääräyksin. Nyt solmitun tulopoliittisen sopimuksen mukaan on eläkesäännöllä tarkoitus määritellä ns. uudeksi työntekijäksi pääsääntöisesti kaikki sellaiset työntekijät ja viranhaltijat, joiden työsuhteessa on 1.1.1993 jälkeisenä aikana yli yhden kuukauden katko kahden eri kunnallisen työ- tai virkasuhteen välissä.
Tältä osin kunnallisten viranhaltijoiden eläkesäännön määräys olisi samansisältöinen kuin valiokunnassa hyväksytty muutosehdotus valtion eläkelain voimaantulosäännöksen 3 momentiksi (HE 110). Tällainen voimaantulosäännökseen esitettävä rajoitus on sinänsä tarpeellinen, jotta esitys ei kohtuuttoman jyrkästi puuttuisi tällä hetkellä työssä olevien, tulevien kunta-alan eläkkeensaajien etuuksiin. Korjaus on kuitenkin sikäli puutteellinen, että yhden kuukauden katkos muodostuu käytännön tilanteita silmällä pitäen liian lyhyeksi.
Esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla työskentelevät palkansaajat ovat useissa tapauksissa lyhyissä määräaikaisissa työsuhteissa ja näiden määräaikaisten työsuhteiden väliin jää varsin satunnaisista syistä pidempiä kuin kuukauden pituisia katkoksia. Vastaavia esimerkkejä löytyy myös kuntasektorin muilta toimialoilta.
Kunta-alan eläkejärjestelmässä 1.7.1989 voimaan tulleessa muutoksessa turvattiin tuolloin julkisen sektorin palveluksessa olleille ja vanhan ammatillisen eläkejärjestelmän piirissä oleville työntekijöille ja viranhaltijoille oikeus 30.6.1989 voimassa olleen eläkejärjestelmän mukaisiin eläke-etuuksiin, mikäli he eläkelaitokselle tehtävällä valintailmoituksella niin ilmoittavat haluavansa. Tästä ns. valintaoikeudesta säädettiin KVTEL:n 16 a §:ssä.
Ns. valintaoikeus voi olla voimassa olevan lain mukaan sellaisellakin henkilöllä, joka ei ole enää lainkaan kunnallisen eläkejärjestelmän piirissä. Työntekijällä tai viranhaltijalla on oikeus ja mahdollisuus realisoida alempaan ammatilliseen eläkeikäjärjestelmään kohdistuva valintaoikeutensa, mikäli hän jossakin vaiheessa ennen ammatillista eläkeikäänsä palaisi kunnallisen eläkejärjestelmän piiriin ja siirtyisi täältä myös eläkkeelle. Tämä lakiesitys kuitenkin määrittelee ns. uudeksi työntekijäksi myös kunta-alalle palaavan, välillä muissa tehtävissä työskentelevän. Tästä seuraa lain tulkintaongelma: onko nyt tarkoitus muuttaa KVTEL:n 16 a §:ää vai saavatko kunta-alalle palaavat käyttää hyväkseen valintaoikeuttaan.
Mielestämme valiokunnan olisi tullut ottaa säännösehdotuksessaan kantaa siihen, ettei nyt säädettävällä lailla ole tarkoitus puuttua voimassa olevan KVTEL 16 a §:n valintaoikeussäännökseen.
Eläkejärjestelmän kokonaisuudistuksessa lähtökohtana pitäisi olla se, että kunnallisten viranhaltijoiden eläke-etuja koskevat aineelliset säännökset päätettäisiin eduskuntalain tasolla. Kunnallisen itsehallinnon periaatetta ei pidä soveltaa niin, että kuntien palveluksessa olevien eläke-etuudet jätetään muista palkansaajista poikkeavasti käytännössä työnantajatahon yksipuolisesti määrittelemän eläkesäännön varaan.
Kunnallisen eläkejärjestelmän yhdenmukaistamista TEL-järjestelmään ollaan nyt suorittamassa pelkästään kuntatyönantajan näkökulmasta. Uudistuksessa on kokonaan sivuutettu se, että kuntien palveluksessa on paljon henkilöitä, jotka ovat mieltäneet oman työsuhteensa ehdoiksi palkan lisäksi myös nykyiset eläke-edut.
Edellä esitetyn työ- tai virkasuhteen keskeytymättömyysvaatimusta koskevaan kritiikkiin viitaten on mielestämme kiistatonta, että ns. uusiksi työntekijöiksi tulee joutumaan myös paljon sellaista kuntien henkilöstöä, jolla on jo takanaan pitkä työhistoria myös vanhojen, parempien eläke-ehtojen ajalta. Tästä seuraa, että muun muassa heidän lopullinen eläkkeensä on aikanaan ennakoitua selvästi alhaisempi.
Se osa henkilöstöä, jolla on mahdollisuus vaihtaa kunta-alan tehtävästä toiseen, miettii tämän jälkeen tarkoin sitä, millaisia taloudellisia seuraamuksia hänelle aiheutuu siirtymisestä tehtävästä toiseen. Voi hyvinkin perustellusti epäillä, että nyt valittu puitelakilinja ja sen sallimat eläkesäännön määräykset kangistavat kuntien sisäisiä työmarkkinoita.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että lakiehdotus hylättäisiin.
Helsingissä 17 päivänä joulukuuta 1992
Marjatta Stenius-Kaukonen Outi Ojala