Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

MmVM 6/1997 - HE 39/1997
Hallituksen esitys laiksi siemenkauppalain 9 §:n muuttamisesta

Eduskunta on 22 päivänä huhtikuuta 1997 lähettänyt valiokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen 39/1997 vp.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina apulaisosastopäällikkö Olli Rekola maa- ja metsä-talousministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Marjo Lahelma oikeusministeriöstä, jaostopäällikkö Juha Ruippo Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitosta sekä toiminnanjohtaja Matti Hanhilahti Tilasiemen Oy:stä. Lisäksi Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund ja Hankkija-Maatalous Oy ovat antaneet kirjallisen asiantuntijalausunnon.

Hallituksen esitys

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi siemenkauppalain vahingonkorvaussäännöksiä.

Kylvösiemenen pakkaajan ja kunnostajan niin sanottu ankara vahingonkorvausvastuu ulotettaisiin myös siihen, joka Suomeen tuo markkinoitavaksi muualla tuotettua siementavaraa. Kylvösiemenen muun myyjän korvausvastuu ehdotetaan jätettäväksi kauppalain säännösten varaan.

Eduskunta on vuoden 1996 lopulla hyväksyessään lain siemenkauppalain 3 ja 4 §:n väliaikaisesta muuttamisesta edellyttänyt, että hallitus kiireellisesti saattaa eduskunnan käsiteltäväksi esityksen kylvösiementen markkinointia koskevien vahingonkorvaussäännösten uudistamisesta.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

Valiokunnan kannanotot

Yleistä

Valiokunta toteaa, että ehdotetuista muutoksista merkittävin koskee maahantuojan vastuuta. Siemenkauppalain nykyisen 9 §:n mukaan vahingonkorvausvastuu on siemenen kunnostajalla ja pakkaajalla (huolimattomuudesta riippumatta) sekä myyjällä (huolimattomuuden perusteella). Ehdotetun säännöksen mukaan ulkomaisen siemenen maahantuojalla olisi samanlainen ankara vastuu kuin kunnostajalla ja pakkaajalla. Esityksen perustelujen mukaan ankara korvausvastuu asetettaisiin vain sille, joka Suomessa kunnostaa ja pakkaa siementavaraa, sekä sille, joka Suomeen tuo markkinoitavaksi muualla tuotettua ja pakattua siementavaraa. Ehdotetulla muutoksella voidaan varmistaa se, että vahinkotilanteissa on aina joku korvausvelvollinen Suomessa. Ehdotettu maahantuojan vastuu olisi laajempi kuin esimerkiksi tuotevastuulaissa. Tuotevastuulain mukainen maahantuojan vastuu on sillä, joka tuo tuotteen Euroopan talousalueelle siellä liikkeelle laskettavaksi. Ehdotetun lain mukaan vastuu olisi sillä, joka tuo siemenen Suomeen. Vastuuseen ei siis vaikuttaisi, tuodaanko siemenerä Euroopan talousalueelta vai sen ulkopuolelta.

Siemenkauppalain nykyisen 9 §:n mukaan korvataan vahingot, jotka johtuvat siitä, ettei siemen ole siitä annettujen tietojen mukaista. Ehdotuksen mukaan korvausvastuu laajenisi muistakin virheistä aiheutuneisiin vahinkoihin. Hallituksen esityksen perusteluista ei käy ilmi, mitä virheellä tässä yhteydessä tarkoitetaan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan virheellä tarkoitettaisiin tässä kuitenkin samaa kuin kauppalain (355/1987) 17 §:ssä ja, jos kysymyksessä on kuluttajankauppa, kuluttajansuojalain (38/1978) 5 luvun 12 §:ssä. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota vakuustodistuksen merkitykseen siemenkaupassa.

Ehdotetussa 9 §:n 1 momentissa on säännös, jonka mukaan korvausvelvollisuutta ei ole, jos se, jolta vaaditaan korvausta, saattaa todennäköiseksi, ettei siemenessä ollut vahinkoa aiheuttanutta virhettä silloin, kun hän laski sen liikkeeseen. Vastaava säännös on tuotevastuulain 7 §:n 2 momentissa. Siemenerän kunnostaja tai pakkaaja laskee siemenen liikkeelle, kun hän luovuttaa erän seuraavalle jakeluportaalle tai jättää sen esimerkiksi itsenäisen rahdinkuljettajan hallintaan toimitettavaksi edelleen seuraavalle jakeluportaalle. Vastaavasti maahantuoja laskee siemenen liikkeelle toimittaessaan sen toiselle taholle esimerkiksi myyntiportaalle. Ehdotettu vastuuvapautusperuste koskee tilanteita, joissa virhe syntyy käsiteltäessä tai varastoitaessa siementä myöhemmässä jakeluportaassa tai siemenen ollessa jo käyttäjällä. Kysymys siitä, oliko virhe olemassa siementä liikkeelle laskettaessa, arvioidaan erikseen kunkin vastuuvelvollisen osalta. Sen, jolta korvausta vaaditaan, on esitettävä selvitys siemenen kunnosta ja ominaisuuksista silloin, kun hän laski sen liikkeelle.

Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on painotettu sitä, että ankara vastuu ei tarkoita sitä, että vastuu kattaisi kaikki mahdolliset vahingot. Perusedellytys myös ankarassa vastuussa on, että syntynyt vahinko on yhteydessä korvausvelvollisen tekoon, laiminlyöntiin tai toimintaan. Toisin kuin tuottamusvastuussa ankarassa vastuussa ei sen sijaan edellytetä, että se henkilö, jonka toiminnasta vahinko on lähtöisin, olisi aiheuttanut vahingon tahallaan tai huolimattomuudellaan. Kunnostaja, pakkaaja ja maahantuoja voivat ilman nimenomaista säännöstäkin (kunnostaja ja pakkaaja siis myös nykyisen 9 §:n nojalla) vapautua korvausvastuusta osoittamalla syy-yhteyden puuttumisen eli esimerkiksi sen, että siemen oli liikkeelle laskettaessa asianmukainen ja vahinko on aiheutunut siementä myöhemmin käsitelleen henkilön toiminnasta.

Ehdotetun 9 §:n 2 momentin mukaan siemenen muun liikkeeseen laskijan, (käytännössä tukku- ja vähittäismyyjän) vastuusta on voimassa, mitä kauppalaissa säädetään. Valiokunta toteaa, että kuluttajankaupassa (myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana on kuluttaja) sovelletaan kauppalakia vain, jos kuluttajansuojalaista ei muuta johdu. Viittaus kuluttajansuojalakiin ei ole ehdotetussa 9 §:n 2 momentissa välttämätön, koska kuluttajansuojalain soveltaminen käy ilmi kauppalain säännöksistä.

Myyjän korvausvastuu tavaran virheestä aiheutuneista vahingoista on kauppalain mukaan huolimattomuudesta riippumatonta, jos kysymyksessä on välitön vahinko. Välitöntä vahinkoa ovat esimerkiksi virheestä johtuvat ylimääräiset kustannukset. Ehdotettu muutos merkitsee sitä, että myyjän vastuu välittömistä vahingoista muuttuu siemenkaupassa nykyistä ankarammaksi. Välilliset vahingot, kuten liiketulon menetykset, myyjä on kauppalainkin mukaan velvollinen korvaamaan vain, jos hän on menetellyt huolimattomasti. Tältä osin ehdotettu säännös ei muuta nykytilaa.

Valiokunta haluaa tämän esityksen käsittelyn yhteydessä kiinnittää huomiota siemenkaupasta voimassa olevien säännösten sekä vastaavanlaisten muiden maataloustuotteiden (metsänviljelyaineisto, lannoitteet, rehut, torjunta-aineet) kauppaa koskevien säännösten suhteeseen sekä näiden säännösten uudistamistarpeeseen. Korvausvastuu näiden maataloustuotteiden kaupassa on nykyisin säännelty epäyhtenäisesti, ja ehdotettu muutos johtaa entistäkin sekavampaan sääntelyyn. Esimerkiksi metsänviljelyaineiston kaupasta annetun lain (684/1979) 14 §:ssä on siemenkauppalain nykyistä 9 §:ää vastaava säännös. Rehujen (rehulaki 234/1993, 26 §) ja lannoitteiden (lannoitelaki 232/1993, 22 §) kaupassa sovelletaan keskenään samansisältöisiä, mutta sekä nykyisestä että ehdotetusta siemenkauppalain 9 §:stä poikkeavia korvaussäännöksiä. Torjunta-aineiden kaupasta ei ole erillisiä korvaussäännöksiä, joten vastuu määräytyy kauppaa ja vahingonkorvausta koskevien yleisten säännösten ja oikeusperiaatteiden mukaan.

Valiokunta katsoo, että tuoteryhmäkohtaisille toisistaan poikkeaville säännöksille ei ole mitään asiallista perustetta, ja käytännössä erot aiheuttavat vain tarpeetonta epätietoisuutta ja sekaannusta.

Valiokunta edellyttääkin, että maataloustuotteiden kauppaa koskevien säännösten uudistamista ensi tilassa jatketaan tavoitteena mahdollisimman yhdenmukainen säännöstö.

Lain voimaantulo

Valiokunta toteaa, että on mahdollista, että siemenerä otetaan käyttöön ja vahinkoa syntyy pitkänkin ajan kuluttua siitä, kun erä on laskettu liikkeelle. Hallitusmuodon 12 §:n huomioon ottaen laajennettu korvausvastuu ei voi tulla voimaan taannehtivasti. Valiokunta ehdottaakin, että ehdotetun 9 §:n soveltamista selvennetään voimaantulosäännöksessä lisäämällä siihen uusi 2 momentti, jonka mukaan korvausvastuu olisi sillä, joka on laskenut vahinkoa aiheuttaneen kylvösiemenen liikkeelle lain voimaantulon jälkeen. Jos esimerkiksi ulkomainen kunnostaja tai pakkaaja on laskenut siemenerän liikkeelle ennen lain voimaantuloa ja suomalainen maahantuoja lain voimaantulon jälkeen, ehdotetun lain mukainen vastuu olisi maahantuojalla. Ulkomaisen kunnostajan ja pakkaajan vastuu määräytyisi aikaisemman lain mukaan.

Esityksessä ehdotetaan, että laki tulisi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu. Valiokunta ehdottaakin, että laki tulisi voimaan 1.7.1997.

Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää hallituksen esitykseen sisältyvää lakiehdotusta tarpeellisena ja puoltaa sen hyväksymistä tässä mainituin huomautuksin ja muutosehdotuksin.

Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,

että hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvana:

Laki

siemenkauppalain 9 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 26 päivänä helmikuuta 1993 annetun siemenkauppalain (233/1993) 9 § seuraavasti:

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1997.

Tämän lain mukainen korvausvastuu on sillä, joka on laskenut vahinkoa aiheuttaneen kylvösiemenen liikkeelle lain voimaantulon jälkeen. (uusi 2 mom.)


Helsingissä 29 päivänä toukokuuta 1997


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa osaa puheenjohtaja Timo Kalli /kesk, varapuheenjohtaja Kari Rajamäki /sd ja jäsenet Mikko Immonen /vas, Minna Karhunen /kok, Tapio Karjalainen /sd, Annikki Koistinen /kesk, Armas Komi /kesk, Esa Lahtela /sd, Raimo Mähönen /sd, Tero Mölsä /kesk, Tauno Pehkonen/skl, Erkki Pulliainen /vihr sekä Ola Rosendahl /r.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.