Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

MmVM 38/1994 - HE 329/1994
Maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö n:o 38 hallituksen esityksestä laeiksi eräiden elintarvikehygieniaa koskevien lakien muuttamisesta

Eduskunta on 12 päivänä joulukuuta 1994 lähettänyt maa- ja metsätalousvaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen n:o 329.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina apulaisosastopäällikkö Olli Sorvettula maa- ja metsätalousministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Sten Palmgren oikeusministeriöstä, vanhempi hallitussihteeri Antti Toivonen kauppa- ja teollisuusministeriöstä, ylitarkastaja Veli-Mikko Niemi sosiaali- ja terveysministeriöstä, laboratoriojohtaja Heikki Pyysalo tullilaitoksesta, professori Jorma Hirn eläinlääkintä- ja elintarvikelaitoksesta, jaostopäällikkö Johannes Ijas Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitosta, erityisasiantuntija Matti Laiho Suomen Kuntaliitosta, lakimies Tiina Oksala-Leino ja laboratoriopäällikkö Ulla Lemmetti Kaupan Keskusliitosta, vt. osastopäällikkö Jouko Poutanen Kalatalouden Keskusliitosta, pääsihteeri Leena Simonen Suomen Kuluttajaliitosta, puheenjohtaja Seppo Soro Suomen Eläinlääkäriliitosta ja toiminnanjohtaja Gun Väyrynen Kuluttajat―Konsumenterna ry:stä.

Hallituksen esitys

Esityksessä ehdotetaan kala-, liha-, maito- ja munavalmistehygienialakeja muutettaviksi siten, että niissä otetaan huomioon Suomen liittymisestä Euroopan unioniin (EU) aiheutuvat muutostarpeet.

Lakeihin ehdotetaan tehtäviksi Euroopan yhteisön (EY) eläinlääkintäsäännösten edellyttämät rajatarkastuksia koskevat muutokset. Muualta EY:n alueelta Suomeen tuotavia kalastustuotteita ja niistä saatavia valmisteita ja jalosteita, lihaa ja lihatuotteita, maitoa ja maitopohjaisia tuotteita sekä munavalmisteita ei enää tarkastettaisi rajalla muutoin kuin poikkeustapauksissa. Tarkastus suoritettaisiin siinä yksikössä, johon kyseiset elintarvikkeet on ensiksi tuotu. Tarkastuksissa noudatettaisiin samoja menettelytapoja kuin mitä edellä mainittujen lakien mukaan noudatetaan Suomessa valmistettujen tai muutoin käsiteltyjen tuotteiden valvonnassa. Varsinainen rajalla suoritettava tuontitarkastus koskisi EY:n ulkopuolelta Suomeen tuotavia edellä mainituissa laeissa tarkoitettuja elintarvikkeita.

Lakeihin ehdotetaan lisäksi tehtäväksi valvonnasta perittäviä maksuja koskevia muutoksia. Nykyisin valvontamaksuja koskevia EY-säädöksiä on annettu lihan osalta. Esityksessä on kuitenkin varauduttu myös siihen, että vastaavia säännöksiä annetaan myös eläimistä saatavien muiden elintarvikkeiden osalta.

Kalahygienialain osalta ehdotetaan lain valvonnan johto siirrettäväksi kokonaisuudessaan eläinlääkintä- ja elintarvikelaitokselle. Nykyisin valvonnan johto on jaettu elintarvikeviraston ja eläinlääkintä- ja elintarvikelaitoksen kesken. Kalahygienialakia tarkennettaisiin lisäksi eräiltä osin lain soveltamisalan osalta. Sekä kalahygienialakiin että munavalmistehygienialakiin otettaisiin säännös mainittujen lakien mukaisia tutkimuksia tekevistä laboratorioista.

Edellä mainittuihin lakeihin ehdotetaan tehtäväksi lisäksi EU-jäsenyydestä ja muuttuneesta muusta lainsäädännöstä aiheutuvat lakitekniset muutokset.

Esitys liittyy Suomen liittymiseen EU:n jäseneksi ja on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman samanaikaisesti Suomen EU-jäsenyyden kanssa. Lakien voimaantulosta säädettäisiin asetuksella.

Valiokunnan kannanotot

Hallituksen esityksessä on todettu, ettei EU:n jäsenvaltioiden välisessä sisämarkkinakaupassa käytetä tuonti-käsitettä. Sisämarkkinoilla jäsenvaltioiden on huolehdittava siitä, että markkinoille saatetaan vain yhteisölainsäädännön mukaiset vaatimukset täyttäviä tuotteita. Markkinoille saattamisen jälkeen tuotteet voidaan vapaasti kuljettaa jäsenvaltiosta toiseen. EU-jäsenyydessä keskeistä on lähtömaassa tapahtuva valvonta, jota sisämarkkinakaupassa täydennetään ensisaapumispisteessä tapahtuvalla valvonnalla.

Tällä hetkellä maahamme tapahtuvaa tuontia valvovat tulliviranomaiset ja eläinlääkintä- ja elintarvikelaitos. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU-jäsenyydessä myös yhteisön ulkopuolelta tulevien tuotteiden valvonta muuttuu. Suomalainen tullivalvonta voidaan välttää tuomalla tavarat yhteisön muiden maiden kautta.

Edellä mainituissa hygienialaeissa on kansallisesti omaksuttu periaate, että kunta hoitaa pääsääntöisesti alueellaan lakien mukaisen valvonnan ja tarkastuksen. Kunta hoitaisi jäsenyystilanteessa myös sisämarkkinoiden edellyttämän valvonnan. Tämän mukaisesti esityksessä ehdotetaan hygienialakeja muutettavaksi siten, että muusta EU:n jäsenvaltiosta Suomeen toimitettujen lihan ja lihatuotteiden, maidon ja maitopohjaisten tuotteiden, kalastustuotteiden ja niistä tehtyjen valmisteiden ja jalosteiden sekä munavalmisteiden elintarvikehygieenisen laadun valvominen suoritettaisiin siinä laitoksessa tai muussa yksikössä, joka ensimmäisenä Suomessa vastaanottaa kyseiset tuotteet. Valvonnasta vastaisi hygienialakien mukainen paikallinen valvontaviranomainen, joka useimmissa tapauksissa on kunnan valvontaviranomainen. Rajatarkastuksia tehtäisiin vain EY:n ulkopuolisista maista suoraan Suomeen tuotavien tuotteiden osalta. Valiokunta pitää tärkeänä, ettei EU:n alueella esiintyvä vakava salmonellaongelma missään tapauksessa siirry Suomeen.

Valiokunta toteaa, että valvonnan keskittäminen paikalliselle viranomaiselle lisää kuntien tehtäviä. Valiokunta pitääkin tärkeänä, että käytännön valvonnan toteuttamisessa voidaan hyödyntää muun muassa tullilaitoksella jo olemassa olevaa valvontakapasiteettia. Muuttuvassa tilanteessa ajanmukaisin laittein varustettu tullilaboratorio voi tarjota palvelujaan sisämarkkinakaupan valvontaa suorittaville paikallisille valvontaviranomaisille. Valiokunnalle annetussa selvityksessä on tuotu esiin, ettei tuonnin käytännön valvonta tälläkään hetkellä tapahdu aina rajalla, vaan yleensä niissä pisteissä, joissa tavarat ensi kerran puretaan Suomen alueella tullin valvonnassa.

Valiokunta toteaa, että valtakunnallisesti valvontaa johtaa liha-, maito- ja munahygienialakien osalta eläinlääkintä- ja elintarvikelaitos. Kalahygienialain mukaisen valvonnan johto on jaettu elintarvikeviraston ja eläinlääkintä- ja elintarvikelaitoksen kesken. Esityksessä ehdotetaan kalahygienialain mukaisen valvonnan johdon siirtämistä kokonaisuudessaan eläinlääkintä- ja elintarvikelaitokselle. Muusta EU-maasta Suomeen tuotavien tuotteiden valvonnan siirtyessä paikallisille viranomaisille tarve huolehtia valvonnan tason yhdenmukaisuudesta maamme sisällä korostuu. Valiokunta painottaakin valtakunnallisella tasolla valvontaa johtavien viranomaisten keskeistä merkitystä yhtenäisen valvonnantason säilyttämisessä.

Valiokunta kiinnittää esityksen mukaisesti huomiota siihen, että EU:n järjestelmässä eläimistä saatavien elintarvikkeiden tarkastaminen ja valvonta sekä toisaalta eläintautien vastustaminen liittyvät varsin kiinteästi toisiinsa, koska eläintaudit saattavat levitä myös elintarvikkeiden välityksellä. Samoihin tuotteisiin voi kohdistua sääntelyä sekä elintarvikehygieeniseltä että eläintautien vastustamiseen liittyviltä osilta. Sisämarkkinakaupassa, jossa tuotteet muutoin voidaan kuljettaa vapaasti jäsenvaltiosta toiseen, tämä vaatii usein varsin yksityiskohtaista säännöstämistä ja viranomaisten mahdollisuutta ryhtyä tarvittaessa hyvinkin nopeasti toimenpiteisiin. Tällöin on tarkoituksenmukaista, että lakien valvonnan johto on keskitettyä. Samalla valiokunta kuitenkin korostaa eri viranomaisten välisen yhteistyön merkitystä.

Valiokunta esittää hygienialakeja muutettavaksi siten, että tulliviranomaisten sijasta laeissa mainitaan valvontaviranomaisena tullilaitos. Sana "tulliviranomainen" tarkoittaa vakiintuneessa kielenkäytössä lähinnä tullitoimenpiteitä suorittavaa viranomaista. Kun sana "tulliviranomainen" korvataan sanalla "tullilaitos", joka sitä koskevan lain mukaan voi tehdä muitakin kuin tullitoimenpiteitä, tulee mahdolliseksi, että esimerkiksi tullilaboratorio voi valvontaviranomaisena puuttua valmisteiden hygieeniseen laatuun eräissä tapauksissa kuljetuksen aikana. Valiokunnan saamasta selvityksestä on käynyt ilmi, ettei tämä olisi EU:n velvoitteiden vastaista, koska eläinlääkinnällisiä tarkastuksia koskeva direktiivikin sallii epäilyttävissä tapauksissa puuttua tavaraan jo kuljetuksen aikana ennen määränpäätä.

Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on esityksen perustelujen ja ehdotetun kalahygienialain 2 §:n 1 momentin viimeisen virkkeen valossa pidetty ongelmallisena sovittaa yhteen elintarvikelain ja kalahygienialain mukaista valvontaa vähittäiskaupan tasolla. Valiokunta ehdottaakin kyseistä soveltamisalaa koskevaa säännöstä selkeytettäväksi siten, että sisämarkkinakaupan valvontaa koskeva lisäys koskisi vain yleiseen kulutukseen tarkoitettuja tuotteita. Vastaava muutos ehdotetaan tehtäväksi myös muihin lakiehdotuksiin.

Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotuksia tarpeellisina ja puoltaa niiden hyväksymistä edellä esitetyin huomautuksin ja muutosehdotuksin.

Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,

että hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset hyväksyttäisiin näin kuuluvina:

1.

Laki

kalahygienialain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 6 päivänä toukokuuta 1994 annetun kalahygienialain (330/94) 44―47 § ja 44 §:n edellä oleva väliotsikko,

muutetaan 2 ja 3 §, 4 §:n 6 kohta, 6 §:n 1 momentti, 13 §:n 1 momentti, 19 §, 34 §:n 2 momentti, 35 ja 39 §, 43 §:n johdantokappale ja 8 kohta sekä 48 §:n 1 momentti sekä

lisätään lakiin uusi 5 a ja 5 b luku, uusi 39 a, 39 b, 48 a ja 48 b § sekä 48 a ja 48 b §:n edelle uusi väliotsikko seuraavasti:

Tätä lakia sovelletaan yleiseen kulutukseen tarkoitettujen kalastustuotteiden sekä niistä tehtyjen valmisteiden ja jalosteiden vähittäismyyntiä edeltävän käsittelyn, varastoinnin ja kuljetuksen eri vaiheisiin, ei kuitenkaan tukkukaupasta tapahtuviin kuljetuksiin. Lakia sovelletaan myös yleiseen kulutukseen tarkoitetuille kalastustuotteille sekä niistä tehdyille valmisteille ja jalosteille ennen vähittäismyyntiä asetettaviin elintarvikehygieenisiin vaatimuksiin. Lisäksi lakia sovelletaan muusta Euroopan unionin jäsenvaltiosta (jäsenvaltio) Suomeen toimitettujen yleiseen kulutukseen tarkoitettujen kalastustuotteiden sekä niistä tehtyjen valmisteiden ja jalosteiden tarkastamiseen siinä yksikössä, joka Suomessa on ensimmäisenä vastaanottanut kyseisen kalastustuote-, valmiste- tai jaloste-erän.

(2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tässä laissa tarkoitetaan:


6) valvontaviranomaisella maa- ja metsätalousministeriötä, eläinlääkintä- ja elintarvikelaitosta, lääninhallitusta, tullilaitosta sekä 7 §:ssä tarkoitettua kunnan valvontaviranomaista.

(Kuten hallituksen esityksessä)

5 a luku

Euroopan yhteisön sisäisen kaupan edellyttämä valvonta

Sisämarkkinakaupan asettamat vaatimukset

(Kuten hallituksen esityksessä)

Muusta jäsenvaltiosta kalastustuotteita, valmisteita ja jalosteita vastaanottavien yksiköiden toiminta

(Kuten hallituksen esityksessä)

5 b luku

Maahantuonti- ja maastavientivalvonta

Maahantuonti ja maastavienti

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tuonti- ja vientivalvontaa koskevat yleiset säännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)


Tullilaitoksen ja muun valtion viranomaisen päätökseen haetaan muutosta (poist.) siten kuin siitä erikseen säädetään.

(Kuten hallituksen esityksessä)

Maksut

(Kuten hallituksen esityksessä)

Laboratoriot

(Kuten hallituksen esityksessä)

Virka-apu

Poliisiviranomaiset ja tullilaitos ovat velvollisia tämän lain mukaisten valvontaviranomaisten pyynnöstä antamaan valvontaviranomaisille virka-apua tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukaisten tehtävien suorittamisessa.


Voimaantulosäännös

(Kuten hallituksen esityksessä)


2.

Laki

lihahygienialain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 28 päivänä kesäkuuta 1994 annetun lihahygienialain (511/94) 57―60 § ja 57 §:n edellä oleva väliotsikko,

muutetaan 6 §:n 1 momentti, 7 §:n 1 momentin 5 kohta, 30 ja 42 §, 45 §:n 2 momentti, 46, 51 ja 52 §, 56 §:n 1 momentin 12 kohta ja 63 § sekä

lisätään 5 §:ään uusi 3 momentti sekä lakiin uusi 4 a ja 4 b luku sekä uusi 51 a, 51 b, 52 a ja 52 b § seuraavasti:


Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, tätä lakia sovelletaan kuitenkin muusta Euroopan unionin jäsenvaltiosta (jäsenvaltio) Suomeen toimitettujen yleiseen kulutukseen tarkoitettujen lihan ja lihatuotteiden tarkastamiseen siinä yksikössä, joka Suomessa on ensimmäisenä vastaanottanut kyseisen liha- tai lihatuote-erän.

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tässä laissa tarkoitetaan


5) valvontaviranomaisella maa- ja metsätalousministeriötä, eläinlääkintä- ja elintarvikelaitosta, lääninhallitusta, tullilaitosta sekä 11 §:n 1 momentissa tarkoitettua kunnan valvontaviranomaista (poist).


(Kuten hallituksen esityksessä)

4 a luku

Euroopan yhteisön sisäisen kaupan edellyttämä valvonta

Sisämarkkinakaupan asettamat vaatimukset

(Kuten hallituksen esityksessä)

Muusta jäsenvaltiosta lihaa ja lihatuotteita vastaanottavien yksiköiden toiminta

(Kuten hallituksen esityksessä)

4 b luku

Maahantuonti- ja maastavientivalvonta

Maahantuonti ja maastavienti

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tuonti- ja vientivalvontaa koskevat yleiset säännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)


Tullilaitoksen päätökseen haetaan muutosta (poist.) siten kuin siitä erikseen säädetään.

(Kuten hallituksen esityksessä)

Poliisiviranomaiset ja tullilaitos ovat velvollisia tämän lain mukaisten valvontaviranomaisten pyynnöstä antamaan valvontaviranomaisille virka-apua tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukaisten tehtävien suorittamisessa.


Voimaantulosäännös

(Kuten hallituksen esityksessä)


3.

Laki

maitohygienialain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 15 päivänä heinäkuuta 1994 annetun maitohygienialain (671/94) 50―53 § ja 50 §:n edellä oleva väliotsikko,

muutetaan 2 §:n 1 momentti, 3 §:n 1 momentti, 4 §:n 9 kohta sekä 25 ja 38 §, 40 §:n 2 momentti, 41, 45(poist.) ja 56 § sekä

lisätään lakiin uusi 5 a ja 5 b luku sekä uusi 45 a ja 45 b § seuraavasti:

Tätä lakia sovelletaan yleiseen kulutukseen tarkoitettuun lehmän, lampaan, vuohen ja puhvelin maitoon ja siitä saataviin tuotteisiin. Lakia sovelletaan myös maidon ja maidosta saatavien tuotteiden vähittäismyyntiä edeltäviin tuotanto-, käsittely-, varastointi-, tukkukauppa- ja kuljetusvaiheisiin, ei kuitenkaan tukkukaupasta tapahtuviin kuljetuksiin. Lisäksi lakia sovelletaan muusta Euroopan unionin jäsenvaltiosta (jäsenvaltio) Suomeen toimitettujen yleiseen kulutukseen tarkoitettujen maidon ja siitä saatavien tuotteiden tarkastamiseen siinä yksikössä, joka Suomessa on ensimmäisenä vastaanottanut kyseisen maito- tai tuote-erän.


(Kuten hallituksen esityksessä)

Tässä laissa tarkoitetaan:


9) valvontaviranomaisella maa- ja metsätalousministeriötä, eläinlääkintä- ja elintarvikelaitosta, lääninhallitusta, tullilaitosta sekä kunnan valvontaviranomaista.

(Kuten hallituksen esityksessä)

5 a luku

Euroopan yhteisön sisäisen kaupan edellyttämä valvonta

Sisämarkkinakaupan asettamat vaatimukset

(Kuten hallituksen esityksessä)

Muusta jäsenvaltiosta maitoa ja maitopohjaisia tuotteita vastaanottavien yksiköiden toiminta

(Kuten hallituksen esityksessä)

5 b luku

Maahantuonti- ja maastavientivalvonta

Maahantuonti ja maastavienti

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tuonti- ja vientivalvontaa koskevat yleiset säännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)


Tullilaitoksen ja muun valtion viranomaisen päätökseen haetaan muutosta siten kuin siitä erikseen säädetään.

(Kuten hallituksen esityksessä)

Maksut

(Kuten hallituksen esityksessä)

Poliisiviranomaiset ja tullilaitos ovat velvollisia tämän lain mukaisten valvontaviranomaisten pyynnöstä antamaan valvontaviranomaisille virka-apua tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukaisten tehtävien suorittamisessa.


Voimaantulosäännös

(Kuten hallituksen esityksessä)


4.

Laki

munavalmistehygienialain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 28 päivänä kesäkuuta 1994 annetun munavalmistehygienialain (517/94) 44―47 § ja 44 §:n edellä oleva väliotsikko,

muutetaan 2 §:n 2 ja 3 kohta, 4 §, 5 §:n 3 kohta, 19 ja 32 §, 34 §:n 2 momentti, 35, 39 ja 49 § sekä

lisätään 2 §:ään uusi 4 kohta sekä lakiin uusi 4 a ja 4 b luku, uusi 39 a, 39 b ja 48 a § sekä 48 a §:n edelle uusi väliotsikko seuraavasti:

Tätä lakia sovelletaan:


(2 kohta kuten hallituksen esityksessä)

3) yleiseen kulutukseen tarkoitettujen munavalmisteiden raaka-aineena käytettäville munille asetettaviin elintarvikehygieenisiin vaatimuksiin sekä näiden munien pakkaamiselle, säilytykselle ja kuljetukselle asetettaviin vaatimuksiin; sekä

4) muusta Euroopan unionin jäsenvaltiosta (jäsenvaltio) Suomeen toimitettujen yleiseen kulutukseen tarkoitettujen munavalmisteiden tarkastamiseen siinä yksikössä, joka Suomessa on ensimmäisenä vastaanottanut kyseisen munavalmiste-erän.

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tässä laissa tarkoitetaan


3) valvontaviranomaisella maa- ja metsätalousministeriötä, eläinlääkintä- ja elintarvikelaitosta, lääninhallitusta, tullilaitosta sekä kunnan valvontaviranomaista.

(Kuten hallituksen esityksessä)

4 a luku

Euroopan yhteisön sisäisen kaupan edellyttämä valvonta

Sisämarkkinakaupan asettamat vaatimukset

(Kuten hallituksen esityksessä)

Muusta jäsenvaltiosta munavalmisteita vastaanottavien yksiköiden toiminta

(Kuten hallituksen esityksessä)

4 b luku

Maahantuonti- ja maastavientivalvonta

Maahantuonti ja maastavienti

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tuonti- ja vientivalvontaa koskevat yleiset säännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)


Tullilaitoksen ja muun valtion viranomaisen päätökseen haetaan muutosta (poist.) siten kuin siitä erikseen säädetään.

(Kuten hallituksen esityksessä)

Maksut

(Kuten hallituksen esityksessä)

Laboratoriot

(Kuten hallituksen esityksessä)

Poliisiviranomaiset ja tullilaitos ovat velvollisia tämän lain mukaisten valvontaviranomaisten pyynnöstä antamaan valvontaviranomaisille virka-apua tämän lain ja sen nojalla annettujan säännösten ja määräysten mukaisten tehtävien suorittamisessa.


Voimaantulosäännös

(Kuten hallituksen esityksessä)


Helsingissä 17 päivänä joulukuuta 1994


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja S-L. Anttila, varapuheenjohtaja Iivari, jäsenet Järvilahti, Kalli, Koistinen, Koski, Lahikainen, Ollila, Pulliainen, Rajamäki, Saario, Urpilainen ja Westerlund sekä varajäsen Savela.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.