Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

LiVM 1/2022 vp - HE 237/2021 vp 
Liikenne- ja viestintävaliokunta 
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 6 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 6 §:n muuttamisesta ( HE 237/2021 vp ): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitussihteeri  Eeva  Ovaska  - liikenne- ja viestintäministeriö
  • erityisasiantuntija  Ville  Rinkineva  - Liikenne- ja viestintävirasto
  • yksikönpäällikkö  Katja  Koskelainen  - Väylävirasto
  • tieinsinööri  Tapani  Jaakkola  - Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Suomen Lauttaliikenne Oy
  • Wärtsilä Oyj Abp
  • Suomen Konepäällystöliitto ry
  • Suomen Laivanpäällystöliitto ry
  • Suomen Merimies-Unioni SMU ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettua lakia. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi Liikenne- ja viestintävirastolle valtuus antaa teknisiä määräyksiä lossia koskevasta ohjauslaitteistosta ja sen hyväksynnästä. Esityksen tavoitteena on erityisesti lossiliikenteen turvallisuuden parantaminen mahdollistamalla lossin fyysisen ohjausköyden korvaavien virtuaalisten ohjausjärjestelmien nykyistä laajempi käyttöön ottaminen.  

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 28.2.2022.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

(1) Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena. Valiokunta esittää lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana. 

(2) Valiokunta pitää hyvänä, että saadun selvityksen mukaan vaijeria korvaava järjestelmä lisää merkittävästi lossiliikenteen turvallisuutta ja auttaa kuljettajaa pysymään lauttaväylällä jopa perinteistä vaijeria paremmin. Vaijerittoman ajon on myös todettu säästävän energiaa ja olevan ympäristöystävällistä. Se ei vaijerin tavoin aiheuta lauttaväylän pohjaan eroosiota ja veden samentumista eikä nosta pohjasta ravinteita. 

(3) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty sekä lossinkuljettajien pätevyysvaatimuksiin että lossin ja lautta-aluksen määritelmien rajanvetoon. Liikenne- ja viestintäministeriöltä saadun selvityksen mukaan ministeriössä on päätetty käynnistää myös toinen lossisääntelyn uudistamista koskeva hanke, jossa tarkastellaan mm. lossinkuljettajien pätevyysvaatimuksia ja lossin ja lautta-aluksen määritelmiä. Valiokunta pitää mainittua hanketta tarpeellisena ja verrattain kiireellisenä. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 237/2021 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 

Helsingissä 9.2.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja  Suna  Kymäläinen  /sd   

varapuheenjohtaja  Ari  Torniainen  /kesk   

jäsen  Heikki  Autto  /kok   

jäsen  Sandra  Bergqvist  /r   

jäsen  Seppo  Eskelinen  /sd   

jäsen  Janne  Heikkinen  /kok   

jäsen  Juho  Kautto  /vas   

jäsen  Jari  Kinnunen  /kok   

jäsen  Jouni  Kotiaho  /ps   

jäsen  Johan  Kvarnström  /sd   

jäsen  Joonas  Könttä  /kesk   

jäsen  Sheikki  Laakso  /ps   

jäsen  Jenni  Pitko  /vihr   

jäsen  Mirka  Soinikoski  /vihr   

jäsen  Paula  Werning  /sd   

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Mika  Boedeker  /   

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.