Siirry mietintöön
LiVM 13/2021 vp -
HE 78/2021 vp
Liikenne- ja viestintävaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle Wienin katsastussopimuksen muutosten hyväksymiseksi ja sopimuksen voimaansaattamiseksi
Hallituksen esitys eduskunnalle Wienin katsastussopimuksen muutosten hyväksymiseksi ja sopimuksen voimaansaattamiseksi ( HE 78/2021 vp ): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
- ylitarkastaja Eeva Asikainen - liikenne- ja viestintäministeriö
- tiiminvetäjä Teemu Toivanen - Liikenne- ja viestintävirasto
- tekninen johtaja Hannu Pellikka - A-Katsastus Group Oy
- laatu- ja tekninen johtaja Timo Ojala - K1 Katsastajat Oy
- edunvalvontajohtaja Ari Herrala - Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
- toiminnanjohtaja Björn Ziessler - Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
- ulkoministeriö
- Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
- Autoalan Keskusliitto ry
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
- Autoliitto ry
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi sopimukseen pyörillä varustettujen ajoneuvojen määräajoin toistettavien katsastusten yhdenmukaisten ehtojen hyväksymisestä sekä näiden katsastusten vastavuoroisesta tunnustamisesta (jäljempänä Wienin katsastussopimus tai sopimus) tehdyt muutokset sekä Wienin katsastussopimukseen liitetyt normit 3 ja 4 sekä normien 1—4 muutokset.
Sopimuksen muutokset ovat luonteeltaan teknisiä. Ne koskevat sopimuksen määritelmiä ja kansainvälisen katsastustodistuksen sähköistä muotoa.
Normien 1—2 muutokset koskevat normien yhdenmukaistamista suhteessa EU:n katsastusdirektiiviin. Muutokset liittyvät määräaikaiskatsastusten sisältöön, ajankohtiin ja tarkastuskohteisiin.
Normit 3 ja 4 koskevat sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin liittyviä erityisiä määräyksiä, jotka liittyvät määräaikaiskatsastusten sisältöön, ajankohtiin ja tarkastuskohteisiin. Lisäksi näiden normien määräykset määräaikaiskatsastusten ajankohdista muutetaan samoiksi, kuin katsastusdirektiivissä.
Kyseiset normit ja muutokset ovat tulleet kansainvälisoikeudellisesti voimaan vuosina 2018—2020, mutta niitä ei ole hyväksytty eikä saatettu Suomessa voimaan oikea-aikaisesti. Tällä esityksellä tilanne korjattaisiin oikeustilan selkeyttämiseksi.
Esitykseen sisältyy lakiehdotus Wienin katsastussopimuksen ja sen normien, sellaisina kuin ne ovat muutettuina, niiden määräysten nostamisesta laintasoisiksi, mitkä kuuluvat Suomessa lainsäädännön alaan. Sopimuksen ja sen normien konsolidoidut versiot on tarkoitus julkaista sähköisessä sopimussarjassa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana mahdollisimman pian sen jälkeen, kun laki on vahvistettu.
(1) Esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena.
(2) Sähkö- ja hybridiajoneuvoissa on käytössä korkeajänniteteknologia. Vaaratilanteiden välttämiseksi sekä työturvallisuuden varmistamiseksi sähkö- ja hybridiajoneuvojen katsastajien pätevyysedellytyksenä tulisi olla autoalalle suunnattu sähkötyöturvallisuuskoulutus (SFS 6002). Valiokunta tiedostaa, että sähköturvallisuuslaissa ( 1135/2016 ) on jo sääntelyä sähkö- ja hybridiautojen katsastukseen vaadittavasta pätevyydestä. Valiokunta katsoo kuitenkin, että jatkossa on syytä harkita, onko tarpeen säännellä asiasta myös katsastusalan lainsäädännössä vai onko tiedottaminen ja kouluttaminen riittävää katsastustyötä tekevien turvallisuuden takaamiseksi.
(3) Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että ajoneuvolain 150 §:n 2 momenttia muutetaan siten, että raskaan kaluston voi katsastaa kolmen kuukauden aikana ennen viimeistä katsastuspäivää ilman, että seuraavan vuoden viimeinen katsastuspäivä muuttuu. Saadun selvityksen mukaan tämä helpottaisi sekä kuljetusyrityksiä että katsastajien työtä. Kyseinen säännös ei kuitenkaan sisälly hallituksen esitykseen. Katsastusta säännellään EU:n katsastusdirektiivissämoottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaiskatsastuksista sekä direktiivin 2009/40/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/45/EU, joka sisältää sääntelyä katsastusajankohdista ja katsastusväleistä. Valiokunta tiedostaa, että direktiivin lähtökohta on, että raskaat ajoneuvot tulisi katsastaa vuosittain, mutta katsoo, että asiaa ja sen vaikutuksia tulee selvittää direktiivin suomissa puitteissa jouston etsimiseksi.
(4) Asiantuntijakuulemisessa on myös esitetty huoli ajoneuvojen kuljettajaa avustavien järjestelmien katsastustarkastusten hitaasta etenemisestä lainsäädännössä. Automaattisesti ajoneuvon nopeuteen, suuntaan tai pysähtymiseen taikka onnettomuuden aiheuttamien vammojen lieventämiseen vaikuttavat järjestelmät ovat merkittävässä asemassa liikenneonnettomuuksien vähentämisessä ja ehkäisyssä sekä onnettomuuksien seurausten lieventämisessä. Viallisina ne voivat päinvastoin aiheuttaa onnettomuuksia ja siten vähentää liikenneturvallisuutta. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa selvitetään automaattisten järjestelmien pakollisten katsastustarkastusten kehittämisen tarpeellisuus lainsäädännössä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä HE 78/2021 vp tarkoitetun sopimuksen.
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 78/2021 vp sisältyvän lakiehdotuksen.
Helsingissä 27.5.2021
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Suna Kymäläinen /sd
varapuheenjohtaja Ari Torniainen /kesk
jäsen Pekka Aittakumpu /kesk
jäsen Sandra Bergqvist /r
jäsen Seppo Eskelinen /sd
jäsen Juho Kautto /vas
jäsen Jouni Kotiaho /ps
jäsen Johan Kvarnström /sd
jäsen Joonas Könttä /kesk
jäsen Sheikki Laakso /ps
jäsen Matias Marttinen /kok
jäsen Mirka Soinikoski /vihr
jäsen Kari Tolvanen /kok
jäsen Ano Turtiainen /at
jäsen Paula Werning /sd
varajäsen Jari Ronkainen /ps
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker /