Siirry mietintöön
LiVM 18/2008 vp -
HE
109/2008 vp
Hallituksen esitys laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta
Vireilletulo
Eduskunta on 9 päivänä syyskuuta 2008 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta ( HE 109/2008 vp ).
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- neuvotteleva virkamies Sanna Helopuro , liikenne- ja viestintäministeriö
- yksikönpäällikkö Merja Saari , Viestintävirasto
- apulaisjohtaja Timo Mattila , Kilpailuvirasto
- lakimies Paula Hannula , Kuluttajavirasto
- lakimies Anna Tsakirakis , DNA Oy
- johtava lakimies Anne Vainio , Elisa Oyj
- toimitusjohtaja Petteri Järvinen , Petteri Järvinen Oy
- kehitysjohtaja Tapio Haapanen , TeliaSonera Oyj
- lakimies Joel Kajas , Finnet-liitto ry
- johtava lakimies Tuula Sario , Suomen Kuluttajaliitto
- professori Arto Karila
Viestintämarkkinalain kytkykauppaa koskevaa sääntelyä muutetaan. Kytkykaupan salliva viestintämarkkinalain 70 §:n kolmen vuoden määräaikainen muutos tuli voimaan 1.4.2006. Määräaikaisen muutoksen vaikutuksia on arvioitu ja kytkykaupalle myönnetään jatkoa 1.4.2009 päättyvän määräajan jälkeen. Kytkykauppakielto koskee edelleen sellaisia matkapuhelimia ja liittymiä, joita voidaan käyttää vain GSM-matkaviestinverkossa, mutta ei uudempaa teknologiaa hyödyntävien matkapuhelinten kauppaa. Poikkeuksen muodostavat niin sanotut erikoispuhelimet, jotka toimivat GSM-matkaviestinverkossa. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.4.2009.
Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Tarkoitus.
Kytkykaupan määräaikaisen sallimisen tarkoituksena on ollut mm. edistää yleistä tietoyhteiskuntakehitystä, edesauttaa viestintämarkkinoiden kasvua sekä kannustaa luovaan tuotekehitykseen ja uusien palveluiden kehittämiseen ( LiVM 31/2005 vp ). Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tavoitteessa on jo nyt onnistuttu hyvin, sillä matkaviestinnän lisäpalveluiden käytön määrä on kasvanut selvästi kytkykaupan sallimisen jälkeen. Noin viidesosa suomalaisista on hankkinut uudenlaisista viestintäpalveluista kootun paketin, ja kytkykaupan mahdollisuus on vaikuttanut myös puhelinkannan uudistumiseen.
Kuluttajan asema.
Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota kuluttajan asemaan kytkykaupassa. Keskeistä on, että teleyrityksen tulee tarjota vastaavaa viestintäpalvelua käyttäjille myös ilman päätelaitetta (70 §:n 1 mom.). Ehdotetunlainen säännös sisältyy jo nykyiseen määräaikaiseen sääntelyyn. Kahden vuoden enimmäiskesto määräaikaiselle sopimukselle voi olosuhteista johtuen olla kuluttajalle hyvin epäedullinen. Tämän vuoksi on tärkeää, että mikäli teleyritys tarjoaa pidempää kuin 12 kuukauden sopimusta, teleyrityksen on lakiehdotuksen mukaan tarjottava kuluttajalle myös 12 kuukauden määräaikainen liittymäsopimus (70 §:n 4 mom.). Sosiaalisen suoritusesteen lisäksi ehdotus sisältää myös mahdollisuuden kuluttajalle irtisanoa määräaikainen sopimus maksamalla sopimusvaiheessa määritellyt maksut ja korvaukset (70 §:n 6 mom.). Valiokunta korostaa myös, että viestintämarkkinalain kytkykauppasääntelyä täydentävät kuluttajansuojalain (38/1978) säännökset mm. markkinoinnista ja menettelystä asiakassuhteissa.
Esityksen 70 §:n 5 momentissa säädetään kuluttajan niin sanottuun pysyvään sosiaaliseen suoritusesteeseen perustuvasta sopimuksen purkuoikeudesta. Näissä tilanteissa teleyrityksellä olisi uuden, nimenomaisen säännöksen mukaan oikeus ottaa päätelaite pois kuluttajalta. Toisaalta saman pykälän 8 momentin mukaan liittymän käyttöesto on kuluttajan pyynnöstä purettava, kun liittymäsopimus päättyy mm. 5 momentissa tarkoitetussa tilanteessa. Valiokunta korostaa, että oikeutta ottaa pois päätelaite 5 momentin mukaan on arvioitava muun muassa jäljellä olevan sopimuskauden pituuden perusteella. Jos esimerkiksi sosiaalinen suorituseste ilmenee sopimuskauden loppupuolella ja kuluttaja on jo maksanut merkittävän osuuden päätelaitteeseen liittyvistä maksuista, päätelaitteen poisottamista ja sopimukseen perustuvia mahdollisia hyvitysmaksuja laitteesta jo suoritetuista maksuista on tarkasteltava kuluttajansuojalain kohtuuttomia sopimusehtoja koskevien säännösten valossa.
Seuranta.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus seuraa sekä lyhyellä että pidemmällä tähtäimellä lakiehdotuksen kuluttajansuojaa takaavien säännösten käytännön toimivuutta. Valiokunta pitää erityisen tärkeänä sitä, että palvelujen hinnoittelu on selkeää ja ymmärrettävää mahdollistaen eri vaihtoehtojen välisen vertailun ja että tarkoitushakuisella hinnoittelulla ei käytännössä rajoiteta kuluttajan mahdollisuuksia esimerkiksi solmia 12 kuukauden pituista liittymäsopimusta. Valiokunta pitää hallituksen tavoin (s. 14/I) välttämättömänä, että erityisesti määräaikaisiin sopimussuhteisiin liittyvän asiakaspalvelun laatua seurataan säännöllisesti.
Yksityiskohtaiset perustelut
Voimaantulosäännös.
Valiokunta pitää tarpeellisena lisätä lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen erillisen siirtymäsäännöksen. Hallituksen esityksessä ei ole siirtymäsäännöstä, joka erottaisi ennen lain voimaantuloa solmitut kytkykauppasopimukset lain voimaantulon jälkeen solmituista sopimuksista. Vanhoissa sopimuksissa ei ole voitu ottaa huomioon sopimuksen irtisanomistilanteessa sovellettavia maksuja ja korvauksia, koska irtisanominen millä tahansa perusteella on uusi asia ja siitä säädettäisiin ensimmäistä kertaa. Lailla ei voida puuttua ennen lain voimaan tuloa solmittuihin sopimuksiin.
Valiokunta lisää lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen siirtymäsäännöksen, jonka mukaan lain 70 §:n 6 momentin säännös tulee sovellettavaksi niihin sopimuksiin, jotka on tehty tämän lain voimaantulon jälkeen.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin sellaisenaan paitsi voimaantulosäännös muutettuna seuraavasti:
(1 mom. kuten HE)
Lain 70 §:n 6 momenttia sovelletaan sopimuksiin, jotka on tehty tämän lain voimaantulon jälkeen. (Uusi)
Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Martti
Korhonen
/vas
vpj.
Saara
Karhu
/sd
jäs.
Mikko
Alatalo
/kesk
Marko
Asell
/sd
Leena
Harkimo
/kok
Mats
Nylund
/r
Markku
Pakkanen
/kesk
Lyly
Rajala
/kok
Tero
Rönni
/sd
Janne
Seurujärvi
/kesk
Johanna
Sumuvuori
/vihr
Anne-Mari
Virolainen
/kok
vjäs.
Sari
Palm
/kd
Pentti
Tiusanen
/vas
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Kaj Laine