Siirry mietintöön
LiVM 10/2002 vp -
HE
38/2002 vp
Hallituksen esitys väylämaksulaiksi
Vireilletulo
Eduskunta on 3 päivänä huhtikuuta 2002 lähettänyt liikennevaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen väylämaksulaiksi ( HE 38/2002 vp ).
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- merenkulkuneuvos Raimo Kurki , hallitusneuvos Aila Salminen , liikenne- ja viestintäministeriö
- tulliveropäällikkö Marko Koski , tullisihteeri Kaj Sundström , Tullihallitus
- hallituksen jäsen Hannu Lukkari , Luotsiliitto
- toimitusjohtaja Mikael Ahlgren , rahtaaja Veikko Heino , Suomen Laivameklariliitto
- liittosihteeri Erkki Ukkonen , Suomen Merimies-Unioni ry
- toimitusjohtaja Matti Aura , Suomen Satamaliitto
- kuljetustaloudellinen asiamies Mikko Melasniemi , Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto TT
- toimitusjohtaja Olof Widén , Rahtialusyhdistys
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi väylämaksulaki, jolla kumottaisiin nykyinen väylämaksulaki.
Ehdotetulla lailla korjattaisiin väylämaksun kantamisessa ilmenneitä epäkohtia. Väylämaksun maksuperusteita ei ehdoteta muutettaviksi.
Keskeisenä uudistuksena valvonnan parantamisen kannalta olisi jäämaksuluokkatodistusten muuttaminen määräaikaisiksi. Samalla jäämaksuluokkatodistuksen nimi muutettaisiin jääluokkatodistukseksi. Myös todistuslomake uudistettaisiin niin, että siinä yksilöidään jääluokan vahvistamisen perusteena olevat asiakirjat. Tällöin aluksen saapuessa myöhemmin Suomeen voidaan jääluokkatodistusta aluksen voimassa oleviin asiakirjoihin vertaamalla todeta, onko alus edelleen oikeutettu todistuksessa vahvistettuun jääluokkaan.
Valtuudet lakia alemmanasteisten säännösten antamiseen muutettaisiin perustuslain vaatimusten mukaisiksi, ja osa voimassa olevassa väylämaksuasetuksessa olevista säännöksistä sekä osa Merenkulkulaitoksen aluksen jäämaksuluokkaa koskevista määräyksistä otettaisiin ehdotettuun lakiin.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esitys parantaa teknisesti väylämaksujen perintäjärjestelmää ja saattaa väylämaksujärjestelmän uuden perustuslain vaatimuksia vastaavaksi. Laissa ei muuteta väylämaksuperusteita. Hallituksen esitys pohjautuu Tullihallituksen 27.12.2000 asettaman ns. väylämaksutyöryhmän muistioon. Työryhmän tehtävänä oli selvittää Merenkulkuhallituksen kanssa väylämaksun kannossa ilmenneiden epäkohtien korjaamiseksi tarvittavia menettelymuutoksia sekä valmistella liikenne- ja viestintäministeriölle luovutettaviksi lainsäädännölliset ehdotukset väylämaksulain (1028/1980) ja väylämaksuasetuksen (1016/1983) muuttamiseksi. Työryhmä ei ehdottanut muutoksia väylämaksuperusteisiin. Eräänä keskeisimpänä säännösmuutoksena työryhmä esitti, että jääluokkatodistusten voimassaoloaikaa rajataan laissa siten, että todistus on voimassa enintään aluksen luokitustodistuksen voimassaoloajan.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että eräiden maiden aluksilla on mahdollisuus saada asiakirjoja, joissa tiedot aluksen konetehosta poikkeavat toisistaan. Esimerkiksi miehitystodistuksessa rajoitetaan konetehoa pienemmän miehityksen saamiseksi. Kun samaan alukseen haetaan jäämaksuluokkatodistus, näytetään konevalmistajan myyntivaiheessa ilmoittamat konetehot.
Valiokunta kiinnittää huomiota asetusluonnoksen 4 §:n kohtaan, jossa laivanisäntä velvoitetaan mm. antamaan merenkulkulaitoksen määräämälle tarkastajalle virallinen todistus tai päällikön kirjallinen ilmoitus aluksen kantavuudesta. Esitettyyn tekstimuotoon sisältyy riski, jos aluksen kantavuudesta ei ole virallista asiakirjaa. Valiokunta ei pidä mahdollisena, että tällöin voitaisiin hyväksyä päällikön antama kirjallinen ilmoitus aluksen kantavuudesta. Kyseinen ilmoitus saattaa sisältää varustamon edun mukaisen mahdollisuuden alentaa kustannuksia kovassa kilpailutilanteessa. Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä asetusluonnoksen 4 §:n 6 kohdan muuttamista niin, että vain virallinen todistus aluksen kantavuudesta hyväksytään.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksessä ehdotetut muutokset ovat askel oikeaan suuntaan, mutta katsoo samalla, että sääntelyä tulisi tarkistaa laajemmin siten, että mahdollisuus keinotteluun konetehon kanssa eliminoidaan. Konetehon pitää olla sama aluksen kaikissa asiakirjoissa. Valiokunta tiedostaa, että on hankalaa vaikuttaa toisen valtion hallintokäytäntöön, mutta katsoo, että pitäisi ainakin luoda selkeät säännöt, miten konetehoa määritellään ja tarkistetaan, kun jäämaksuluokkatodistuksia myönnetään. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman, jossa edellytetään hallituksen olevan aloitteellinen Euroopan unionissa ja kansainvälisissä järjestöissä, jotta poistettaisiin varustamoiden mahdollisuudet keinotella erilaisin alusten konetehoa ilmoittavin todistuksin. Siinä tapauksessa, että yhtenäisiä kansainvälisiä menettelysääntöjä ei saada aikaan, Suomen tulee pitää huolta omista kansallisista eduistaan maksupolitiikassa (Valiokunnan lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
28 §.
Nykyään voimassaolevan väylämaksuasetuksen 10 § nojalla merenkulkulaitoksella on mahdollisuus antaa väylämaksualennus kauttakulkuliikenteen edistämiseksi. Mahdollisuus maksualennukseen on voimassa tämän vuoden loppuun. Sinänsä kokemukset väylämaksualennuksesta kauttakulkuliikenteelle ovat olleet myönteisiä, ja sen avulla on saatu Suomen satamiin kauttakulkuliikennettä, joka muuten olisi ohjautunut muille reiteille. Väylämaksualennus on täten lisännyt valtion väylämaksutuloja.
Hallituksen esitykseen ei ole sisällytetty tätä kauttakulkuliikenteen alennusmahdollisuutta, vaan esityksen perustelujen mukaan tästä on tarkoitus tehdä esitys myöhäisemmässä vaiheessa. Väylämaksulakiesitys on luonteeltaan tekninen, eikä se sinänsä muuta väylämaksun perusteita. Siksi valiokunta on katsonut, että kyseiseen lakiin tulisi sisällyttää myös mahdollisuus myöntää väylämaksuvapautus kauttakulkuliikenteelle. Asiantuntijakuulemisessa valtioneuvoston edustajat ovat ilmoittaneet, etteivät he vastusta kyseistä muutosta. Tämän vuoksi valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen pykälän muotoiluun, joka mahdollistaa väylämaksuvapautuksen myöntämisen kauttakulkuliikenteelle.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella liikennevaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi 28 § muutettuna seuraavasti sekä
että hyväksytään yksi lausuma (valiokunnan lausumaehdotus).
28 §
Maksunhuojennus
Merenkulkulaitos voi kirjallisesta hakemuksesta yksittäistapauksessa myöntää alennuksen väylämaksusta tai vapautuksen väylämaksun suorittamisesta taikka määrätä jo suoritetun väylämaksun tai osan siitä palautettavaksi, jos:
1) matkailun, rannikko- tai kauttakulkuliikenteen edistämiseen liittyvät näkökohdat tai Suomen ulkomaankaupan edistämiseen liittyvät painavat syyt sitä vaativat; taikka
(2 kohta kuten HE)
(2 mom. kuten HE)
Valiokunnan lausumaehdotus
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy Euroopan unionissa ja kansainvälisissä järjestöissä toimenpiteisiin, joiden tavoitteena on poistaa varustamoiden mahdollisuudet keinotella erilaisin alusten konetehoa ilmoittavin todistuksin. Siinä tapauksessa, että yhtenäisiä kansainvälisiä menettelysääntöjä ei saada aikaan, Suomen tulee pitää huolta omista kansallisista eduistaan maksupolitiikassa.
Helsingissä 5 päivänä kesäkuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Erkki
Pulliainen
/vihr
vpj.
Annika
Lapintie
/vas
jäs.
Klaus
Bremer
/r
Jyri
Häkämies
/kok
Erkki
Kanerva
/sd
Saara
Karhu
/sd
Marjukka
Karttunen
/kok
Risto
Kuisma
/sd
(osittain)
Eero
Lämsä
/kesk
Raimo
Mähönen
/sd
Tero
Mölsä
/kesk
Markku
Rossi
/kesk
Ismo
Seivästö
/kd
Timo
Seppälä
/kok
Harry
Wallin
/sd
Lasse
Virén
/kok
Raimo
Vistbacka
/ps
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker