Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

LiVM 4/1995 - HE 55/1995
Hallituksen esitys laiksi yksityisistä teistä annetun lain muuttamisesta

Eduskunta on 20 päivänä kesäkuuta 1995 lähettänyt liikennevaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen 55/1995 vp.

Perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon liikennevaliokunnalle. Lausunto (PeVL 10/1995 vp) on otettu tämän mietinnön liitteeksi.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina hallitusneuvos Kalevi Perko liikenneministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Pekka Vihervuori oikeusministeriöstä, ylitarkastaja Rainer Alanen sisäasiainministeriöstä, ylitarkastaja Mika Kättö sisäasiainministeriön pelastusosastosta, apulaisjohtaja Aulis Nironen Tielaitoksesta, lakimies Anneli Tiainen Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitosta, yli-insinööri Erkki Pyyppönen Keski-Suomen liitosta, asiamies Harri Rumpunen Metsäteollisuus ry:stä, pienkunta-asiamies Markku Fagerlund Suomen Kuntaliitosta, toimitusjohtaja Jaakko Rahja Suomen tieyhdistyksestä, neuvottelukunnan jäsen Hilkka Vanhapiha Lapin kyläasiain neuvottelukunnasta, kunnanjohtaja Erkki Pesonen Pornaisten kunnasta, kunnanjohtaja Gösta Lundström Vöyrin kunnasta, tiemestari Kalevi Lindroth Kiuruveden kaupungista, tielautakunnan puheenjohtaja Jouko Hurskainen Kiteen kaupungista ja kuljetuspäällikkö Matti Petäjä Osuuskunta Idän Maidosta.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan yksityisistä teistä annettua lakia muutettavaksi niin, ettei yksityisten teiden tienpidon kustannuksiin myönnetä valtion avustusta enää vuodelta 1995. Tämän vuoksi laista ehdotetaan kumottavaksi valtionavustusta koskevat pykälät.

Voimassa olevan lain mukaan, jos valtio tai kunta on antanut yksityisen tien kunnossapitoon avustusta, muiden kuin tieosakkaiden liikennettä tiellä, säännöllistä liikennettä lukuun ottamatta, ei ole voitu kieltää kymmeneen vuoteen viimeisen avustuserän nostamisesta lukien. Esityksen mukaan tällaista kieltoa ei saisi edelleenkään asettaa, jos kunta avustaa tietä tai on ottanut vastatakseen yksityisen tien kunnossapidosta tai tekemisestä.

Niin ikään esityksen mukaan, jos tie on saanut valtion kunnossapitoavustusta vielä vuoden 1995 aikana, muiden kuin tieosakkaiden liikennettä ei saisi kieltää kymmeneen vuoteen lain voimaantulon jälkeen. Määräaika on sama kuin nykyisin tien tekemisavustuksien kohdalla on säädetty.

Vanhat keskeneräiset tekemisavustusten kymmenen vuoden määräajat jatkuisivat loppuun asti myös lain voimaantulon jälkeen.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1996 alusta.

Saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotusta sekä yksityisen tienpidon kannalta haitallisena että kokonaistaloudellisesti arvioiden epäonnistuneena ja ehdottaa lakiehdotuksen hylkäämistä.

Kuntien valtionosuusjärjestelmien uudistaminen on kesken.

Liikennevaliokunta edellyttää, että samalla selvitetään, voidaanko ratkaista yksityisteiden valtionapua koskevat kysymykset valtionosuusjärjestelmän uudistamisen yhteydessä.

Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,

että lakiehdotus hylättäisiin.

Helsingissä 22 päivänä marraskuuta 1995


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Saapunki, varapuheenjohtaja Tennilä, jäsenet Bremer, Filatov, Itälä, Kuisma (osittain), J. Kukkonen, Lamminen, Lindén, Lämsä, Myllyniemi, Mähönen, Mölsä, R. Ojala, Pykäläinen, Tiusanen ja Vistbacka sekä varajäsen Pehkonen (osittain).


Vastalause

Emme voi yhtyä valiokunnan tekemään mietintöön, vaan esitämme, että hallituksen esitys hyväksytään muuttamattomana seuraavin perustein.

Hallituksen budjettiesityksissä joudutaan tekemään monia kipeitä leikkauksia mm. sosiaalisektorilla. Tämän johdosta myös säästölakina esitetty yksityisten teiden valtionavun kumoaminen tulisi hyväksyä.

Yksityisteiden tukeminen on mielestämme selvästi kuntien toimialaan kuuluvaa toimintaa. Kuntien taloudellisen tilanteen parantuessa myös niiden edellytykset avustaa yksityisteiden ylläpitoa ja rakentamista parantuvat. Tämänkin vuoksi yksityisteiden valtionavut voidaan lakkauttaa.

Tulevaisuudessa on kuitenkin mielestämme syytä tarkistaa yksityisteiden verkkoa siten, että lähinnä paikallisteiksi luokiteltavat vilkkaamman läpikulun yksityistiet pitää muuttaa valtion teiksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus hyväksyttäisiin muuttamattomana

Helsingissä 22 päivänä marraskuuta 1995

Tarja Filatov Ville Itälä

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.