Siirry mietintöön
LiVM 22/1994 - HE 294/1994
Liikennevaliokunnan mietintö n:o 22 hallituksen esityksestä ilmailulaiksi ja laiksi suuronnettomuuksien tutkinnasta annetun lain muuttamisesta
Eduskunta on 22 päivänä marraskuuta 1994 lähettänyt liikennevaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen n:o 294.
Valiokunta on eduskunnan päätöksen mukaisesti saanut hallintovaliokunnalta lausunnon. Lausunto (HaVL 11) on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina hallitusneuvos Jaakko Pohjola liikenneministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Yrjö Mäkelä ja suuronnettomuustutkimuksen suunnittelulautakunnan puheenjohtaja Kari Lehtola oikeusministeriöstä, pääjohtaja Mikko Talvitie, ylijohtaja Kim Salonen ja asiamies Matti Tupamäki Ilmailulaitoksesta, esikuntapäällikkö Matti Ahola ilmavoimista, osastopäällikkö Juhani Uusitalo rajavartiolaitoksen esikunnasta, kommodori Jaakko Smolander rajavartiolaitoksesta sekä lentotoiminnan johtaja Pertti Laine ja pääohjaaja Tapio Pihlava Finnair Oy:stä. Lisäksi Suomen Lennonjohtajien yhdistys ry on antanut asiasta kirjallisen lausunnon.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi ilmailulaki, joka korvaisi nykyisen vuodelta 1964 olevan ilmailulain. Lailla säänneltäisiin ilmailua Suomessa ja ilmailua suomalaisella ilma-aluksella Suomen ulkopuolella. Sotilasilmailusta säädettäisiin edelleen erikseen asetuksella.
Ehdotuksessa on otettu huomioon lentotoiminnan kehitys ja sen asettamat vaatimukset sekä Euroopan yhdentymiskehityksen mukanaan tuomat tarpeet ja kehitys kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä (ICAO) sekä Euroopan siviili-ilmailukonferenssissa (ECAC).
Lupamenettelyjä ehdotetaan yksinkertaistettavaksi. Toimilupien tarveharkinnasta luovuttaisiin. Ansiolentotoimintaa ja ilma-alusten rekisteröintiä koskevissa säännöksissä on otettu huomioon yhdentymiskehityksen vaatimukset siten, että luvanhaltijan kansallisuudelle asetettuja rajoituksia ehdotetaan väljennettäväksi.
Lakiin ehdotetaan otettavaksi melua ja muita päästöjä koskeva säännös. Lentopaikkoja koskeva lupajärjestelmä toisaalta yksinkertaistuisi ja toisaalta tarkentuisi.
Ilma-alusten vakuutusvaatimuksia ehdotetaan tiukennettavaksi säätämällä pakollisesta vastuuvakuutuksesta.
Keskeisimmät ilmailua koskevat säännökset annettaisiin laissa. Nykyisen ilmailuasetuksen tärkeimmät säännökset otettaisiin lakiin ja asetustasoisesta sääntelystä pitkälti luovuttaisiin. Alemmanasteiset määräykset annettaisiin ilmailumääräyksissä.
Esityksessä ehdotetaan myös ilmailuonnettomuuksien tutkintaa koskevien säännösten sijoittamista suuronnettomuuksien tutkinnasta annettuun lakiin. Onnettomuudet tutkisi oikeusministeriön yhteydessä toimiva onnettomuustutkintakeskus tai tutkintalautakunta.
Tavoitteena on saada laki voimaan viimeistään vuoden 1996 alusta.
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja puoltaa sen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Ilmailussa ja sen kansainvälisessä yhteistoiminnassa on tapahtunut viimeisten vuosikymmenten aikana voimakasta kehitystä. Ilma-alusten tekninen kehitys ja lentotoiminnan kasvu sekä lentoliikenteen kasvava merkitys erityisesti kansainvälisessä liikenteessä ovat synnyttäneet tarpeen ilmailua koskevan lainsäädännön uudistamiseen.
Nykyinen ilmailulaki (595/64) vuodelta 1964 on vanhentunut ja perustuu osittain ilmailulakiin (139/23) vuodelta 1923, joten erilaisia muutostarpeita on paljon.
Ilmailun kansainvälinen kehitys on ollut voimakasta niin Yhdistyneiden Kansakuntien alaisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO, International Civil Aviation Organization) kuin Euroopan siviili-ilmailukonferenssin (ECAC, European Civil Aviation Conference) piirissä. Euroopan yhdentymiskehitys on merkinnyt ja tulee edelleen merkitsemään voimakasta liberalisoitumista lentoliikenteelle ja lentotoiminnalle yleensä.
Ansiolentotoiminta on muuttunut yhden henkilön ja yhden lentokoneen yritysten muodostamasta järjestelmästä suurten ilmailuorganisaatioiden toiminnaksi. Ilma-alusten tekninen kehitys ja lukumäärän lisääntyminen on ollut nopeaa. Ympäristövaikutusten merkitys on kasvanut.
Liikennevaliokunnan käsityksen mukaan muutostarpeita on niin paljon, että on perusteltua osittaisuudistusten sijasta uusia ilmailulaki. Lakiehdotukset muodostavat lakiteknisesti nykyistä selkeämmän kokonaisuuden.
Liikennevaliokunta ehdottaa vielä hallituksen esitykseen sisältyviin lakiehdotuksiin tehtäväksi seuraavat täsmennykset:
23 §:n 2 momentti: Asianomaisen kohdan sisällöllisen merkityksen täsmentämiseksi liikennevaliokunta ehdottaa teknistä korjausta.
52 §:n 1 momentti: Siviili- ja sotilaspalvelujen yhteensovittaminen vaatii asianomaisten viranomaisten välistä yhteistyötä. Liikennevaliokunnan käsityksen mukaan laissa tulee varmistaa erityisesti sotilasilmailun huomioon ottaminen. Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotukseen tehdään tätä tarkoittava lisäys.
Muutosehdotusten osalta liikennevaliokunta viittaa hallintovaliokunnan lausuntoon täsmentäen perustelulausuman tarkoitusta siten, että tieliikennelaissa (267/81) määritelty autoilu ja kevytliikenne sekä veneliikennelaissa (151/69) määritelty veneily eivät sisälly hallintovaliokunnan tarkoittamaan maa- ja vesiliikenteeseen. On kuitenkin perusteltua järjestää rautatie- ja merionnettomuuksien tutkinta suoritettavaksi mahdollisimman laajalti onnettomuuksien tutkinnasta annettavan lain mukaisessa järjestyksessä.
Edelleen liikennevaliokunta ehdottaa, että lakiehdotuksen 18 §:n 2 momentti poistetaan, koska vastaava muutos lakiin tehdään hallituksen esityksen n:o 94/1993 vp käsittelyn yhteydessä.
Edellä olevan perusteella valiokunta ehdottaa kunnioittaen,
että hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset hyväksyttäisiin näin kuuluvina:
1.
Ilmailulaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
(Kuten hallituksen esityksessä)
23 §
Tietojen luovuttaminen lupakirjarekisteristä ja salassapitovelvollisuus
(1 mom. kuten hallituksen esityksessä)
Rekisteriin merkittyjä henkilön rikkomuksia ja terveydentilaa koskevia yksityiskohtaisia tietoja ei saa ilmaista sivulliselle. Rangaistus virkamiehen ja julkisyhteisön työntekijän salassapitovelvollisuuden rikkomisesta säädetään rikoslain 40 luvun 5 §:ssä.
(3 mom. kuten hallituksen esityksessä)
(Kuten hallituksen esityksessä)
7 luku
Lennonvarmistus
52 §
Ilmaliikenteen turvallisuuden varmistaminen
Ilmaliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ja liikenteen helpottamiseksi sekä siviili- ja sotilasilmailun tarpeiden yhteensovittamiseksi on järjestettävä lennonjohto- ja muu ilmaliikennepalvelu sekä ilmailutiedotus-, ilmailuviesti- ja lentosääpalvelu Ilmailulaitoksen määräämällä tavalla ja Ilmailulaitoksen määräämässä laajuudessa. Ilmailulaitoksen on tarpeen vaatiessa kuultava puolustusministeriötä järjestelystä päättäessään. Yksinomaan sotilasilmailua varten järjestettävistä vastaavista palveluista määrää puolustusministeriö neuvoteltuaan Ilmailulaitoksen kanssa.
(2 ja 3 mom. kuten hallituksen esityksessä)
(Kuten hallituksen esityksessä)
2.
Laki
suuronnettomuuksien tutkinnasta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan suuronnettomuuksien tutkinnasta 3 päivänä toukokuuta 1985 annetun lain (373/85) nimike, 1, 2, 5, 6 ja 8 §, 11 §:n 2 momentti, 15 (poist.), 16 (poist.) ja 21 § (poist.) sekä
lisätään lakiin uusi 2 a § seuraavasti:
Laki
onnettomuuksien tutkinnasta
(Kuten hallituksen esityksessä)
2 §
Vaaratilanteen tutkiminen
Asetuksella säädetään, milloin tämän lain mukainen tutkinta toimitetaan tapahtumasta, jossa 1 §:ssä tarkoitetun onnettomuuden vaara on ollut ilmeinen.
2 a §
Tutkinta sotilasilmailussa
Yksinomaan sotilasilmailua koskevan onnettomuuden ja sen vaaratilanteen tutkinnasta säädetään erikseen. Suuronnettomuus ja sen vaaratilanne tutkitaan kuitenkin tämän lain mukaisesti.
5 §
Onnettomuustutkintakeskus
Onnettomuuksien tutkintaa, onnettomuustutkinnan yleistä järjestämistä, suunnittelua ja koulutusta varten oikeusministeriön yhteydessä on onnettomuustutkintakeskus.
Tässä laissa tarkoitetun onnettomuuden tai vaaratilanteen tutkii onnettomuustutkintakeskus tai tutkintalautakunta sen mukaan kuin asetuksella tarkemmin säädetään. Jos tutkinnan suorittaa onnettomuustutkintakeskus, on onnettomuustutkintakeskuksesta voimassa, mitä tutkintalautakunnasta säädetään.
(3 mom. kuten hallituksen esityksessä)
(Kuten hallituksen esityksessä)
8 §
Tutkinnan suorittaminen
Tutkinta voidaan suorittaa yhteistoiminnassa samassa asiassa rikos- tai kuolemansyyn tutkintaa suorittavan poliisin kanssa siinä laajuudessa kuin tutkintalautakunta katsoo yhteistoiminnan olevan onnettomuuden syyn tutkinnan kannalta tarkoituksenmukaista.
(Kuten hallituksen esityksessä)
16 §
Tutkintaselostuksen käsittely
(1 mom. kuten hallituksen esityksessä)
Ilmailuonnettomuuden ja sen vaaratilanteen tutkintaselostus annetaan oikeusministeriölle. Oikeusministeriö toimittaa tutkintaselostuksen toimenpiteitä varten tiedoksi asianosaisille sekä niille viranomaisille ja tahoille, joilla se arvioi olevan erityistä mielenkiintoa asiassa. Erityisestä syystä oikeusministeriö voi antaa tutkintaselostuksen valtioneuvostolle 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa.
(Poist.)
21 §
Tarkemmat säännökset
Tarkemmat säännökset tutkinnasta, onnettomuustutkintakeskuksesta, tutkintalautakunnasta, tutkintaselostuksesta ja tämän lain täytäntöönpanosta annetaan asetuksella.
(Kuten hallituksen esityksessä)
Helsingissä 10 päivänä tammikuuta 1995
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Saapunki, varapuheenjohtaja Kasurinen sekä jäsenet Hassi, Kohijoki, Lahikainen, M. Laukkanen, Mölsä, Rauramo, Renlund, Rossi, Tennilä ja Vehkaoja.