Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

LiVM 2/1994 - HE 281/1993
Liikennevaliokunnan mietintö n:o 2 hallituksen esityksestä laiksi turvatarkastuksista lentoliikenteessä

Eduskunta on 16 päivänä marraskuuta 1993 lähettänyt liikennevaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen n:o 281/1993 vp.

Valiokunta on eduskunnan päätöksen mukaisesti saanut perustuslakivaliokunnalta lausunnon. Lausunto (PeVL 1/1994 vp) on otettu tämän mietinnön liitteeksi.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina hallitusneuvos Jaakko Pohjola liikenneministeriöstä, vs. lainsäädäntöneuvos Yrjö Mäkelä oikeusministeriöstä, poliisiylitarkastaja Eero Laine sisäasiainministeriöstä, johtaja Erkki Pitkänen ja turvapäällikkö Jukka Airikkala Ilmailulaitoksesta, järjestösihteeri Ilkka Halonen STTK ry:n Hallinto-Unionista ja pääluottamusmies Vilho Hänninen Valtion Ammattiliitto VAL ry:stä.

Hallitus ehdottaa säädettäväksi lain turvatarkastuksista lentoliikenteessä. Ehdotetussa laissa säänneltäisiin lentoliikennettä vaarantavien rikollisten tekojen estämiseksi suoritettavien turvatarkastustoimenpiteiden järjestämistä lentoasemalla sekä lentoyhtiön ja rahtihuolitsijan toimitiloissa.

Nykyisestä laista poiketen tarkastuksia voisivat suorittaa viranomaisten lisäksi myös muut tehtävään koulutetut, poliisin hyväksymät henkilöt.

Vastuu turvatarkastustoiminnan yleisestä ohjauksesta, kehittämisestä ja valvonnasta kuuluisi Ilmailulaitokselle.

Ehdotus vakinaistaisi turvatarkastustoimenpiteiden suorittamisen. Nykyisin tarkastustoimenpiteiden käyttäminen on ollut määräaikaista. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan ensi tilassa.

Valiokunnan kannanotot

Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja puoltaa sen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.

Lentoliikenteen turvatarkastustoiminta Suomessa on muodostunut pysyväiskäytännöksi. Kansainvälinen lentoliikenne ja kansainväliset sitoumukset edellyttävät tehokasta, pysyväksi järjestettyä lentoliikenteen turvatarkastustoimintaa. Liikennevaliokunnan huomautukset ja muutosehdotukset johtuvat perustuslakivaliokunnan lausunnosta.

Lakiehdotuksen mukaiset keinot puuttua henkilökohtaiseen koskemattomuuteen on hallituksen esityksessä alueellisesti rajoitettu lentoasemalle. Puutteena on tältä osin pidettävä, että lentoaseman käsitettä ei ole asianmukaisesti määritelty 2 §:ssä. Liikennevaliokunta ehdottaa, että lentoaseman käsite määritellään tarkemmin siten, kuin se on ilmailuasetuksen (525/68) 66 §:ssä määritelty. Valiokunta ehdottaa asianomaisen lisäyksen tekemistä lakiehdotuksen 2 §:ään.

Lakiehdotuksen 3 §:n 3 momentti koskee muun muassa huonetilojen tarkastusvaltuutta. Perutuslakivaliokunnan lausunnossa on kiinnitetty huomiota siihen, että tarkastusten kohdistuessa ensisijaisesti muihin rakennuksiin kuin asuintiloihin ei ole vaadittu tarkastuksen toimittamisen edellytyksenä erityistä syytä. Lakiehdotuksen sanamuoto näyttää kuitenkin jättävän sen mahdollisuuden, että tarkastus kohdistuisi lentokenttäalueeseen rajoittuvan rakennuksen asuintiloina pidettäviin osiin. Koska liikennevaliokunnan saaman selvityksen mukaan sellaisia konkreetisia paikkoja ei ole, joissa tarkastus olisi tarpeen tehdä asuintiloissa, valiokunta ehdottaa, että tarkastusvaltuus asuintiloissa rajataan lain piiristä pois.

Lakiehdotuksen perusteella voimakeinojen käyttöön olisivat oikeutettuja myös muut turvatarkastajat kuin poliisi-, rajavartio- ja tullimiehet. Tähänastiseen tulkintakäytäntöönsä viitaten perustuslakivaliokunta katsoo, että laki olisi tästä syystä käsiteltävä perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Tavallisen lainsäätämisjärjestyksen käytön edellytyksenä tältä osin on, että 9 §:n 1 momentin loppuosassa ja 2 momentissa tarkoitetut henkilöt eivät saisi käyttää voimakeinoja. Liikennevaliokunta ehdottaa 9 §:ää täsmennettäväksi siten, että muut kuin poliisi-, rajavartio- ja tullimiehet eivät saa käyttää voimakeinoja. Liikennevaliokunta huomauttaa, että oikeutettujen hätävarjelutoimenpiteiden ohella vartioimisliikelain (237/83) 4 §:n nojalla vartijalla on muutoinkin oikeus poistaa vartiointialueelta tai sen välittömästä läheisyydestä henkilö, jonka voidaan väkivaltaisen, uhkaavan tai meluavan käyttäytymisensä perusteella päätellä aiheuttavan häiriötä tai vaarantavan turvallisuutta vartiointialueella. Valiokunta vielä toteaa, että lakiehdotuksen mukainen tavoite on saavutettavissa hakemalla Ilmailulaitoksen turvatarkastajille tarpeellisina pidettyjä rajoitettuja poliisivaltuuksia.

Lakiehdotuksen 12 §:n mukaan Ilmailulaitos voi antaa tarkempia määräyksiä muun muassa turvatarkastustoimenpiteiden ja niihin liittyvien toimien menettelytavoista sekä turvatarkastusten järjestämisestä. Perutuslakivaliokunnan käsityksen mukaan kysymyksessä on niin avoin ja täsmentymätön valtuutus, että siitä on mahdollista säätää vain perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Valtuutus on kuitenkin toteutettavissa tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä, mikäli se rajataan turvatarkastustoimenpiteiden teknisiin menttelytapoihin sekä turvatarkastusten käytännön järjestämiseen ja tekniseen toteuttamiseen. Liikennevaliokunta ehdottaa, että lakiehdotuksen 12 §:ään tehdään perustuslakivaliokunnan tarkoittama täsmennys.

Lainsäätämisjärjestys

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että laki käsiteltäisiin valtiopäiväjärjestyksen 67 §:n mukaisessa järjestyksessä. Perustuslakivaliokunta esitti lausunnossaan, että lakiehdotus on hallituksen esittämässä muodossa käsiteltävä valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä säädetyssä järjestyksessä, mutta se voidaan käsitellä valtiopäiväjärjestyksen 66 §:ssä säädetyssä järjestyksessä, jos valiokunnan 9 §:ään voimakeinojen käytöstä ja 12 §:ään tekemät valtiosääntöoikeudelliset huomautukset otetaan asianmukaisesti huomioon.

Liikennevaliokunta on ottanut huomioon perustuslakivaliokunnan lausunnon ja muuttanut hallituksen esitykseen sisältyvää lakiehdotusta perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla, joten liikennevaliokunnan ehdotus voidaan käsitellä valtiopäiväjärjestyksen 66 §:ssä säädetyssä järjestyksessä.

Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,

että lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvana:

Laki

turvatarkastuksista lentoliikenteessä

Eduskunnan päätöksen mukaisesti (poist.) säädetään:

(Kuten hallituksen esityksessä)

2 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

(1 kohta kuten hallituksen esityksessä)

2) lentoasemalla aluetta, jossa ilmaliikennepalvelu on pysyvästi järjestetty ja jota käytetään ilma-alusten lentoonlähtöön ja laskuun;

(3―7 kohta kuten hallituksen esityksen 2―6 kohta)

3 §
Turvatarkastustoimenpiteet

(1 ja 2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Vaarallisten esineiden löytämiseksi voidaan suorittaa lentokenttäalueella olevien tai siihen rajoittuvien rakennusten, huonetilojen ja säilytyspaikkojen tarkastus sekä lentokenttäalueella olevien ilma-alusten ja ajoneuvojen tarkastus. Tarkastusta ei kuitenkaan saa tehdä rakennusten asuintiloina käytettävissä osissa.

(Kuten hallituksen esityksessä)

9 §
Turvatarkastaja

(1 ja 2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Muut 1 ja 2 momentissa mainitut turvatarkastajat kuin poliisi-, rajavartio- ja tullimiehet eivät ole oikeutettuja voimakeinojen käyttöön, ellei muusta lainsäädännöstä muuta johdu. (Uusi 3 mom.)

(Kuten hallituksen esityksessä)

12 §
Tarkemmat määräykset

Ilmailulaitos antaa tarvittaessa sisäasiainministeriön kanssa neuvoteltuaan tarkempia määräyksiä 3, 6 ja 8 §:n mukaisten toimenpiteiden teknisistä menettelytavoista, turvatarkastuslaitteista, turvatarkastuksen käytännön järjestämisestä ja teknisestä toteuttamisesta sekä turvatarkastajien koulutuksesta.

(Kuten hallituksen esityksessä)


Helsingissä 25 päivänä maaliskuuta 1994


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa varapuheenjohtaja Kasurinen, jäsenet Hassi, Kohijoki, Lahikainen, M. Laukkanen, Rauramo, Renlund, Rossi, Rönnholm, Suhonen, Tennilä ja Vehkaoja sekä varajäsen Lahtinen.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.