Siirry mietintöön
LaVM 7/2022 vp -
HE 90/2021 vp
Lakivaliokunta
Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden valtiovarainministeriön hallinnonalan lakien muutoksenhakusäännösten muuttamiseksi
Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden valtiovarainministeriön hallinnonalan lakien muutoksenhakusäännösten muuttamiseksi ( HE 90/2021 vp ): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty valtiovarainvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asiasta on annettu seuraava lausunto:
valtiovarainvaliokunta VaVL 7/2021 vp
Valiokunta on kuullut:
- erityisasiantuntija Anu Rajamäki - valtiovarainministeriö
- lainsäädäntöneuvos Elina Nyholm - oikeusministeriö
- presidentti Kari Kuusiniemi - korkein hallinto-oikeus
- johtava lakimies Matti Merisalo - Verohallinto
- professori Olli Mäenpää
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
- Valtiontalouden tarkastusvirasto
- Helsingin hallinto-oikeus
- Suomen Pankki
- Kuntien takauskeskus
- Suomen Kuntaliitto
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi eräiden valtiovarainministeriön toimialaan kuuluvien lakien muutoksenhakua koskevissa säännöksissä olevat viittaukset kumottuun hallintolainkäyttölakiin viittauksiksi uuteen yleislakiin eli oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin, joka tuli voimaan vuoden 2020 alussa. Myös erilliset muutoksenhakua koskevat tarkemmat säännökset poistettaisiin siltä osin kuin niitä voidaan pitää tarpeettomina uuden yleislain voimaantultua ja muutoksenhakutie muutettaisiin korkeimmasta hallinto-oikeudesta hallinto-oikeuteen säännöksissä, joissa ei ole erityistä syytä ylimmän hallintotuomioistuimen toimimiselle ainoana muutoksenhakuasteena.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi eräisiin lakeihin sisältyvät viittaukset aiemmin kumottuihin lakeihin.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyllä 2021.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on ajantasaistaa ja selkeyttää eräitä valtiovarainministeriön toimialan lainsäädäntöön kuuluvia muutoksenhakusäännöksiä ottaen huomioon uuden yleislain eli oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain sääntely ( 808/2019 ). Hallituksen esityksestä ilmenevän ja saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena sekä puoltaa siihen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosehdotuksin.
38 §. Välitysmenettely.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pykälän 6 momenttia. Valiokunta ehdottaa, että tässä yhteydessä poistetaan myös voimassa olevan pykälän 5 momentin toinen virke tarpeettomana, koska se on päällekkäinen hallintolain ( 434/2003 ) tiedoksiantoa koskevien säännösten kanssa. Lakiehdotuksen johtolausetta on tämän vuoksi tarpeen tarkistaa.
53 §. Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että pykälän 4 momenttiin sisällytetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 8 §:n pääsäännön mukaisesta valitustiestä poikkeava säännös, jonka mukaan ministeriön päätöksestä valitetaan suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Hallituksen esityksen mukaan suora muutoksenhaku korkeimpaan hallinto-oikeuteen on edelleen perusteltu, koska kuntien hallinnon järjestämiseksi kuntajaon muutoksista tulisi saada nopeasti lainvoimainen päätös (ks. HE, s. 9).
Valtiovarainministeriö on esityksen valiokuntakäsittelyn aikana toimittanut lisätietoja yleislinjasta poikkeavalle ratkaisulle. Kun päätös kuntajaon muuttamisesta on tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän vuoden kesäkuun loppua, pääsäännön mukainen valitustie tarkoittaisi ministeriön mukaan käytännössä kuntarakenteen voimaantulon viivästymistä vähintään kalenterivuodella. Ministeriö pitää tarkoituksenmukaisempana selkeää lainsäädäntöratkaisua, jolla kuntajakoa koskevien päätösten lainvoimaisuus saadaan varmimmin kaikissa tilanteissa ratkaistua ilman viivytystä. Lainvoimainen ratkaisu on kunnan hallinnon järjestämisen kannalta merkittävä asia paitsi aikataulullisesti myös siinä mielessä, että hallinnon rakenteiden ja toimenpiteiden jälkikäteinen purkaminen esimerkiksi korkeimman hallinto-oikeuden päädyttyä erilaiseen lopputulokseen kuin hallinto-oikeus olisi ongelmallista. Lainsäädännössä ei ole toimintamallia sille, miten toteutunut kuntaliitos jälkikäteen purettaisiin.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on kuitenkin yleisesti kannatettu ehdotetun muutoksenhakutien muuttamista vastaamaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain pääsääntöä, jonka mukaan muiden viranomaisten kuin valtioneuvoston yleisistunnon päätöksistä valitetaan ensi asteena hallinto-oikeuteen eikä suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Esimerkiksi korkeimman hallinto-oikeuden mukaan vastaavia perusteluja liittyen asian kiireellisyyteen tai hankaluuksiin, joita aiheutuu, jos korkein hallinto-oikeus ratkaisee asian toisin kuin hallinto-oikeus, voidaan esittää lukuisissa muissakin asiaryhmissä. Pääsäännöstä poikkeavan muutoksenhakutien katsotaan myös vaikeuttavan korkeimman hallinto-oikeuden toimimista oikeus- ja hallintokäytäntöä ohjaavana valituslupatuomioistuimena. Asiantuntijakuulemisissa on myös katsottu, ettei muutoksenhakutien muuttaminen yleislain mukaiseksi välttämättä pidennä päätösten täytäntöönpanoa, kun päätökset ovat pääsääntöisesti täytäntöönpantavissa hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen, ellei korkein hallinto-oikeus toisin määrää. Lisäksi käsittelyajat suorissa valituksissa ovat saadun selvityksen mukaan nykyisin valitettavan pitkiä.
Saamaansa selvitystä kokonaisuutena arvioituaan lakivaliokunta katsoo, ettei yleislaissa säädetystä pääsäännöstä poikkeamiselle ole esitetty riittävän painavia syitä. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 4 momentin muutoksenhakutie muutetaan vastaamaan pääsääntöä. Tarkistus edellyttää myös voimassa olevan pykälän 5 momentin ja siten myös lakiehdotuksen johtolauseen tarkistamista.
40 c §.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että pykälän 2 ja 3 momentti kumotaan ja 1 momentti muutetaan.
Valiokunta ehdottaa, että hallituksen esityksessä ehdotettu 1 momentti jaetaan kahteen eri momenttiin siten, että pykälän 1 momentissa säädetään oikeudesta vaatia oikaisua tiettyihin päätöksiin ja 2 momentissa valitusoikeudesta, joka koskee sekä oikaisuvaatimuksen johdosta annettuja päätöksiä että niitä päätöksiä, joihin saa hakea muutosta suoraan ilman oikaisuvaatimusvaihetta.
Hallituksen esityksessä ei ole ehdotettu muutoksia voimassa olevan pykälän 4 momenttiin, mutta säännöksessä käytetty valitusviranomaisen käsite on valiokunnan mukaan aiheellista muuttaa tässä yhteydessä vastaamaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa käytettyä käsitettä ”hallintotuomioistuin”.
Valiokunnan ehdottamien muutosten vuoksi on selkeyssyistä perusteltua, että hallituksen esityksessä ehdotetun sijasta muutetaan koko pykälä. Myös lakiehdotuksen johtolausetta on tarpeen tarkistaa.
13 §. Hallintomenettely.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan pykälän muuttamista, mutta valiokunta ehdottaa sen kumoamista, koska se sisältää hallintolain kanssa päällekkäistä sääntelyä. Valtiontalouden tarkastusvirastoon sovelletaan hallintolakia sen 2 §:n nojalla, esteellisyyssäännökset mukaan lukien, ilman erillistä viittaustakin. Myös lakiehdotuksen nimikettä ja johtolausetta on tämän vuoksi tarpeen tarkistaa. Lisäksi johtolauseeseen sisältyvä virheellinen lakiviittaus on tarpeen korjata.
18 §. Muutoksenhaku.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi voimassa olevan pykälän 1 ja 2 momenttia. Valiokunta ehdottaa, että pykälän 2 momentista poistetaan tarpeettomana maininta teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamisesta ja täytäntöönpantavaksi määräämisestä, koska käsiteltävän lain nojalla ei voida asettaa tällaista uhkaa.
Voimaantulosäännös.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan 31 §:n 1 momentissa käytettäväksi ilmaisua ”hallintotuomiostuin”. Sanamuodon tarkistaminen ehdotetulla tavalla ei kuitenkaan muuta olemassa olevan lainsäädännön sisältöä, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa voimaantulo- ja siirtymäsäännöksen 2 momentin poistamista tarpeettomana.
24 §. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö ja sen tehtävät.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentin kielellistä tarkistamista.
20 §. Muutoksenhaku.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pykälän 1 momenttia. Myös voimassa olevan pykälän 2 ja 3 momenttiin sisältyy muutoksenhakua koskevia säännöksiä, joissa on päällekkäisyyttä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain kanssa. Päällekkäisyyden vähentämiseksi ja sääntelyn selkeyttämiseksi lakivaliokunta ehdottaa, että korkeimman hallinto-oikeuden valituslupaa koskeva maininta poistetaan 2 momentista ja viittaus oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin siirretään ehdotetusta 1 momentista voimassa olevan pykälän 3 momentin viimeiseksi virkkeeksi. Valiokunnan ehdottamien muutosten vuoksi myös lakiehdotuksen johtolausetta tulee tarkistaa.
11 a §. Muutoksenhaku.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pykälän 3 ja 4 momenttia. Pykälän 3 momentissa on kyse muutoksenhausta muun viranomaisen kuin Verohallinnon päätökseen, kun taas 4 momentti koskee muutoksenhakua sekä Verohallinnon että muun viranomaisen päätökseen. Sääntelyn kokonaisuuden selkeyden kannalta valiokunta pitää perusteltuna, että viittaus oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin sisällytetään 3 ja 4 momentin jälkeen uudeksi 5 momentiksi.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että samassa yhteydessä nykyaikaistetaan voimassa olevan pykälän 5 momentin kirjoitusasua. Muutettu 5 momentti siirtyy valiokunnan edellä ehdottaman uuden 5 momentin vuoksi pykälän 6 momentiksi.
Edellä mainittujen muutosten vuoksi myös lakiehdotuksen johtolausetta on tarpeen tarkistaa.
70 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin muuttamista muotoon, josta ilmenee, missä muutosta haetaan.
85 a §. Muutoksenhaku Verohallinnon antamaan ennakkoratkaisuun.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan pykälän 1 ja 2 momentin muuttamista. Valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan ehdottanut pykälän 1 momentista poistettavaksi viittaus lain 71 §:ään ja kiinnittänyt huomiota yleislain sääntelyyn valitusajoista ( VaVL 7/2021 vp ).
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää perusteltuna, että pykälän 1 momentista poistetaan virheellinen viittaus lain 71 §:ään. Myös pykälän 2 momenttiin sisältyvä viittaus lain 71 §:ään käy tarpeettomaksi, jos 2 momentin sääntely yhdistetään 1 momenttiin. Tällöin voidaan myös poistaa viittaus 30 päivän valitusaikaan, jota sovelletaan näissä tilanteissa yleislain säännöksen nojalla. Hallituksen esityksessä ehdotetuissa momenteissa on kyse valittamisesta ”hallintotuomioistuimeen”, jolloin sovelletaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia muilta kuin kyseisessä pykälässä säädetyiltä osin. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitusajan alkamisajankohtaa koskevaa säännöstä sovelletaan kuitenkin vain muutoksenhaussa hallinto-oikeuteen, minkä vuoksi sitä on selkeyssyitä tarpeen täydentää momenttien yhdistämisen vuoksi. Lain 69 §:ään viittaavasta lauseesta tulee lisäksi poistaa sana ”tällöin”, sillä sanalla ei ole tässä asiayhteydessä erityistä merkitystä.
Hallituksen esityksessä ei ole ehdotettu muutoksia voimassa olevan pykälän 3 momenttiin, mutta valiokunta ehdottaa, että myös sen kirjoitusasua tässä yhteydessä nykyaikaistetaan.
Edellä mainittujen muutosten vuoksi valiokunta ehdottaa selkeyssyistä koko pykälän muuttamista. Myös lakiehdotuksen johtolausetta on tarpeen tarkistaa.
67 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Valtiovarainvaliokunta on lausunnossaan pitänyt mahdollisena, että säännöksessä toistetaan yleislaissa oleva säännös 30 päivän valitusajasta, jotta säännös olisi hallituksen esityksessä ehdotettua muotoilua informatiivisempi ( VaVL 7/2021 vp ).
Lakivaliokunta toteaa, että hallituksen esityksessä on noudatettu ohjeistusta, jonka mukaan yleislaissa olevia säännöksiä ei toisteta erityislaissa. Lakivaliokunta kuitenkin ehdottaa, että säännösehdotuksen ensimmäiseen virkkeeseen sisältyvä informatiivinen viittaus oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin muutetaan aineelliseksi. Tämä on perusteltua, koska laissa on ennen käsiteltävää pykälää yleislaista poikkeavaa erityissääntelyä muutoksenhausta. Tämä myös osaltaan selkeyttää valtiovarainvaliokunnan lausunnossa pohdittua seikkaa.
100 §. Muutoksenhaku ennakkoratkaisuun.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi pykälän 1 ja 3 momenttia. Pykälän 1 momentin ensimmäinen virke sisältää informatiivisen viittauksen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Valiokunta ehdottaa sääntelyn selkeyttämiseksi viittauksen muuttamista aineelliseksi sekä virkkeeseen lisättäväksi lause ”jollei tässä laissa toisin säädetä”, koska laissa on käsiteltävän pykälän jälkeen yleislaista poikkeavaa erityissääntelyä muutoksenhausta.
Valiokunnan edellä ehdottaman muutoksen vuoksi voimassa olevan pykälän 2 momentissa ei ole tarvetta viitata lain 102 §:n soveltamiseen muutoksenhaussa, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa kyseisen virkkeen poistamista momentista. Myös johtolausetta on tämän vuoksi tarpeen tarkistaa.
103 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin vastaavien muutosten tekemistä kuin edellä 100 §:n 1 momenttiin.
51 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Pykälän 1 momentti on muutettu muotoon, josta ilmenee, missä muutosta haetaan.
24 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Pykälän 1 momentti on muutettu muotoon, josta ilmenee, missä muutosta haetaan.
20. Laki yksityisestä huvialuksesta suoritettavasta polttoainemaksusta annetun lain 22 §:n muuttamisesta
22 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Pykälän 1 momentti on muutettu muotoon, josta ilmenee, missä muutosta haetaan.
62 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Valiokunta ehdottaa pykälän muuttamista muotoon, josta ilmenee, missä muutosta haetaan.
9 §. Muutoksenhaku.
Lakivaliokunta ehdottaa, että tässä yhteydessä ajantasaistetaan myös käsiteltävään muutoksenhakua koskevaan pykälään sisältyvät viittaussäännökset sekä poistetaan yleislakien kanssa päällekkäinen sääntely.
Lakivaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 90/2021 vp sisältyvät 1.— 4., 6., 9., 15., 21., 23. ja 24. lakiehdotuksen.
Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 90/2021 vp sisältyvät 5., 7.—8., 10.—14., 16.—20. ja 22. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset)
Eduskunta hyväksyy uuden, 25. lakiehdotuksen. (Valiokunnan uusi lakiehdotus)
1.
Laki
valtion maksuperustelain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan valtion maksuperustelain (150/1992) 7 §:n 3 momentti, 11 §:n 1 momentti, 11 a §:n 2 momentti sekä 11 b §:n 1 ja 2 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 7 §:n 3 momentti ja 11 a §:n 2 momentti laissa 961/1998 sekä 11 b §:n 1 ja 2 momentti laissa 951/2015, seuraavasti:
7 §
Muiden suoritteiden hinnat
Jos viranomainen tuottaa suoritteita määräävässä markkina-asemassa, on suoritteiden hinnoittelussa otettava huomioon kilpailulain (948/2011) määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä koskevat säännökset.
11 §
Maksujen perintä
Edellä 6 §:ssä tarkoitetusta julkisoikeudellisesta suoritteesta perittävän maksun suorasta ulosottokelpoisuudesta ilman ulosottoperustetta säädetään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007).
11 a §
Maksun määrääminen
Maksun määräämisessä todettu virhe voidaan korjata noudattaen, mitä hallintolaissa (434/2003) säädetään asia- ja kirjoitusvirheen korjaamisesta.
11 b §
Maksua koskeva muutoksenhaku
Edellä 6 §:ssä tarkoitetun maksun määräämistä koskevaan päätökseen saa vaatia oikaisua kuuden kuukauden kuluessa maksun määräämisestä. Muutoin oikaisuvaatimukseen sovelletaan, mitä hallintolaissa säädetään.
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Hallinto-oikeuden päätökseen ei kuitenkaan saa hakea muutosta valittamalla.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
2.
Laki
Kuntien takauskeskuksesta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Kuntien takauskeskuksesta annetun lain (487/1996) 10, 14 ja 15 § sekä 18 §:n 2 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 14 ja 15 § laissa 944/2006, seuraavasti:
10 §
Jäsenyhteisöjen vastuu
Jäsenyhteisöt vastaavat yhdessä takauskeskuksen sellaisten menojen ja sitoumusten rahoituksesta, joita ei muuten saada katetuiksi, edeltävän vuodenvaihteen asukaslukujen mukaisessa suhteessa. Asukasluvut määräytyvät väestötietojärjestelmään talletettujen vuoden ensimmäisen päivän tietojen mukaisesti.
14 §
Maksujen periminen
Takauskeskuksen myöntämistä takauksista perittävät takausprovisiot ja jäsenyhteisöjen maksuosuudet ovat verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) tarkoitettuja suoraan ulosottokelpoisia saatavia. Haettaessa muutosta jäsenyhteisön maksuosuutta koskevan päätökseen sovelletaan kuitenkin, mitä 15 §:ssä säädetään.
15 §
Muutoksenhaku
Jäsenyhteisö saa vaatia valtuuskunnalta oikaisua jäsenyhteisön maksuosuutta koskevasta hallituksen päätöksestä. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003).
Maksuosuuden oikaisua koskevaan valtuuskunnan päätökseen jäsenyhteisö saa hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valtuuskunnan päätös voidaan panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta. Muutoin muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
18 §
Muiden lakien soveltaminen
Takauskeskukseen ei sovelleta luottolaitostoiminnasta annettua lakia (610/2014).
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
3.
Laki
digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain 15 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) 15 § seuraavasti:
15 §
Muutoksenhaku
Valvontaviranomaisen 11 §:n 2 momentissa tarkoitetun saavutettavuusselvityspyynnön johdosta tekemään päätökseen ja 12 §:n 3 momentin nojalla antamaan määräykseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
4.
Laki
valtionavustuslain 34 ja 35 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan valtionavustuslain (688/2001) 34 ja 35 §, sellaisena kuin niistä on 34 § laissa 952/2015, seuraavasti:
34 §
Muutoksenhaku
Valtionapuviranomaisen päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
35 §
Täytäntöönpano
Valtionapuviranomaisen päätös voidaan panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta. Edellä 21 ja 22 §:ssä tarkoitetussa asiassa oikaisuvaatimuksesta annettu päätös voidaan panna täytäntöön verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa
706/2007) säädetyssä järjestyksessä.Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
5.
Laki
kuntarakennelain 38 ja 53 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan kuntarakennelain (1698/2009) 38 §:n 5 ja 6 momentti ja 53 §:n 4 ja 5 momentti seuraavasti:
38 §
Välitysmenettely
Välittäjien on tehtävä taloudellisesta selvityksestä päätös. Päätös on annettava kunnille tiedoksi hallintolain 59 tai 60 §:n mukaisesti.
Kunnat voivat hakea välittäjien taloudellista selvitystä koskevaan päätökseen muutosta. Muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
53 §
Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston tai ministeriön päätökseen
Valitus on tehtävä korkeimmalle hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa siitä, kun kuntajaon muuttamista tarkoittava päätös on julkaistu Suomen säädöskokoelmassa tai muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittava päätös on saatettu esityksen tekijöiden tietoon. Muutoin muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään. Valitus käsitellään hallintotuomioistuimessa kiireellisenä.
Muutoin muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään.
Kuntajaon muuttamista tarkoittava valtioneuvoston tai ministeriön päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos hallintotuomioistuin kieltää täytäntöönpanon.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
6.
Laki
maksuvapautuslain 2 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan maksuvapautuslain (529/1980) 2 a §, sellaisena kuin se on laissa 704/2005, seuraavasti:
2 a §
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
7.
Laki
panttilainauslaitoksista annetun lain 40 c §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan
panttilainauslaitoksista annetun lain (1353/1992) 40 c §:n 2 ja 3 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 948/2015, sekä
muutetaan 40 c §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 948/2015, seuraavasti:
40 c §
Muuhun kuin 5, 40 ja 40 a §:ssä tarkoitettuun päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003). Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Edellä 1 momentissa tarkoitetun oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä sekä 5, 40 ja 40 a §:ssä tarkoitettua päätöstä koskevasta muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnissä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Tässä laissa tarkoitettua päätöstä toimiluvan peruuttamisesta on muutoksenhausta huolimatta noudatettava, jollei hallintotuomioistuin toisin määrää.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
8.
Laki
valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain 13 ja 18 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain (676/2000) 13 §, sekä
muutetaan
valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain (676/2000) 13 § sekä 18 §:n 1 ja 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat 18 §:n 1 ja 2 momentti laissa 954/2015, seuraavasti:
13 §
Hallintomenettely
Hallintoasioiden käsittelystä säädetään hallintolaissa (434/2003). Mitä mainitun lain 27 - 30 §:ssä säädetään, sovelletaan myös tarkastustoiminnassa virkamiehen esteellisyyteen.
18 §
Muutoksenhaku
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Muutoksenhaussa uhkasakon asettamista ja maksettavaksi tuomitsemista sekä teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöönpantavaksi määräämistä koskevaan päätökseen sovelletaan kuitenkin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
9.
Laki
Suomen Pankista annetun lain 16 ja 24 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Suomen Pankista annetun lain (214/1998) 16 §:n 2 momentti ja 24 §:n 1 momentti, sellaisena kuin niistä on 16 §:n 2 momentti laissa 18/2020, seuraavasti:
16 §
Johtokunnan jäsenen virkasuhteen päättäminen
Edellä 1 momentissa tarkoitetusta päätöksestä saa muu johtokunnan jäsen kuin puheenjohtaja hakea muutosta valittamalla. Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Johtokunnan puheenjohtajan valitusoikeudesta määrätään perussäännössä.
24 §
Hallintomenettely ja virkakieli
Käsiteltäessä hallintoasioita Suomen Pankissa noudatetaan, mitä hallintolaissa (434/2003) säädetään.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Haettaessa muutosta ennen tämän lain voimaantuloa tehtyyn päätökseen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
10.
Laki
Suomen Pankin virkamiehistä annetun lain 31 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Suomen Pankin virkamiehistä annetun lain (1166/1998) 31 §:n 1 momentti seuraavasti:
31 §
Jos virkamiehen irtisanomista koskeva päätös ei ole saanut lainvoimaa silloin, kun irtisanomisaika on kulunut loppuun, hänet on pidätettävä virantoimituksesta, jollei hallintotuomioistuin erityisestä syystä toisin määrää. Jos virkamies on pantu viralta tai virkasuhde on purettu, hänet on heti pidätettävä virantoimituksesta, vaikkei päätös ole saanut lainvoimaa.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Haettaessa muutosta ennen tämän lain voimaantuloa tehtyyn päätökseen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
11.
Laki
Verohallinnosta annetun lain 24 ja 32 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Verohallinnosta annetun lain (503/2010) 24 §:n 2 momentti ja 32 §:n otsikko ja 2 momentti seuraavasti:
24 §
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö ja sen tehtävät
Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön tehtävänä on valvoa valtion, kunnan, seurakunnan, Kansaneläkelaitoksen, metsänhoitoyhdistyksen ja metsäkeskuksen oikeutta verotuksessa ja verotusta koskevassa muutoksenhaussa samoin kuin hallintolaissa tai oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) tarkoitetussa muussa asiassa silloin, kun yksikkö katsoo, että:
1) se on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa tapauksissa taikka verotus- tai oikeuskäytännön yhtenäisyyden vuoksi tarpeen;
2) asia on taloudellisesti merkittävä; tai
3) veronsaajien oikeudenvalvonta muutoin sitä edellyttää.
32 §
Verotuskustannusten perintä ja muutoksenhaku
Jos veronsaaja ei tyydy päätökseen, sen on tehtävä oikaisuvaatimus Verohallinnolle perimistä seuraavan kalenterikuukauden aikana. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa. Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
12.
Laki
kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelystä annetun lain 20 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelystä annetun lain (530/2019) 20 §:n 1-3 momentti seuraavasti:
20 §
Muutoksenhaku
Jos kaikki asianomaiset toimivaltaiset viranomaiset ovat tehneet 6 §:ssä tarkoitetun hakemuksen käsiteltäväksi ottamisesta hylkäävän päätöksen, asianomainen henkilö voi hakea hallinto-oikeudelta muutosta Suomen toimivaltaisen viranomaisen päätökseen. Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Valitus hallinto-oikeuteen on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun kaikki asianomaiset toimivaltaiset viranomaiset ovat tehneet hylkäävän päätöksen. Jos vähintään yksi toimivaltainen viranomainen hyväksyy hakemuksen käsiteltäväksi muiden asianomaisten toimivaltaisten viranomaisten hylätessä hakemuksen, voi asianomainen henkilö pyytää riidanratkaisutoimikunnan perustamista tämän lain 11 §:n mukaisesti.
Asianomainen henkilö saa hakea 8 §:n 6 momentin, 10 §:n 3 momentin, 12 §:n 3 momentin, 13 §:n 3 momentin, 16 §:n 3 ja 7 momentin ja tämän pykälän 1 momentin mukaiseen hallinto-oikeuden päätökseen muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus antaa valitusluvan.
Mitä 2 momentissa säädetään asianomaisesta henkilöstä, sovelletaan myös toimivaltaiseen viranomaiseen. Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
13.
Laki
veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 11 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain (1556/1995) 11 a §:n 3 - 5 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 787/2016, sekä
lisätään 11 a §:ään, sellaisena kuin se on laissa 787/2016, uusi 5 momentti, jolloin muutettu 5 momentti siirtyy 6 momentiksi, seuraavasti:
11 a §
Muutoksenhaku
Muun viranomaisen kuin Verohallinnon tämän lain nojalla antamaan päätökseen haetaan muutosta valittamalla siihen hallinto-oikeuteen, jonka tuomiopiiriin vero- tai maksuvelvollisen kotikunta päätöstä tehtäessä kuului. Muutoin muutoksenhaussa muun viranomaisen kuin Verohallinnon päätökseen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
Muutoksenhausta hallinto-oikeuden päätökseen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen on kuitenkin tehtävä 60 päivän kuluessa hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksisaannista.
Muutoksenhaussa sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
Verovelvollinen ja Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö saavat hakea muutosta 2 momentissa tarkoitettuun verotuksen oikaisulautakunnan päätökseen ennakkopäätösvalituksella. Ennakkopäätösvalituksesta säädetään verotusmenettelystä annetun lain 71 a—71 d §:ssä säädetään.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
14.
Laki
verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995) 70 ja 71 d § sekä 85 a §:n 1 ja 2 momentti,
sellaisina kuin ne ovat, 70 § laissa 852/2019, 71 d § laissa 875/2012 ja 85 a §:n 1 momentti
laeissa 772/2016 ja 85 a §:n 2 momentti laissa 942/2015, seuraavasti:
70 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä.
71 d §
Muutoksenhaku hallinto-oikeuden päätökseen
Jos hallinto-oikeus ratkaisee valituksen 71 c §:ssä mainituissa tilanteissa, hallinto-oikeuden päätöstä koskevassa muutoksenhaussa sovelletaan, mitä 70 ja 71 §:ssä säädetään.
85 a §
Muutoksenhaku Verohallinnon antamaan ennakkoratkaisuun
Verovelvollinen ja muu 62 §:n 1 momentissa tarkoitettu sekä Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö saavat hakea muutosta Verohallinnon antamaan ennakkoratkaisuun hallinto-oikeudelta. Valitus tehdään siihen hallinto-oikeuteen, jonka tuomiopiiriin verovelvollisen kotikunta päätöstä tehtäessä kuului. Jos mikään hallinto-oikeus ei olisi toimivaltainen käsittelemään valitusta, muutosta haetaan Helsingin hallinto-oikeudelta. Muutoksenhaussa noudatetaan tällöin, mitä 69 §:ssä säädetään. Poiketen siitä, mitä 71 §:ssä säädetään, valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.
Haettaessa muutosta hallinto-oikeudelta Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitusaika lasketaan päätöksen tekemisestä. Muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään.
Muutoksenhausta hallinto-oikeuden päätökseen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa. Poiketen siitä, mitä 71 §:ssä säädetään, valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista.
Ennakkoratkaisua koskeva asia on käsiteltävä Verohallinnossa ja hallintotuomioistuimessa kiireellisenä.
Päätökseen, jolla Verohallinto on päättänyt olla antamatta ennakkoratkaisua, ei saa hakea muutosta valittamalla.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
15.
Laki
verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 2 § seuraavasti:
2 §
Suhde muihin säädöksiin
Verotusasiakirjoihin ja -tietoihin sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) ja tietosuojalain (1050/2018) säännöksiä, ellei tässä tai muussa laissa toisin säädetä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
16.
Laki
oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 67 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain (768/2016) 67 §:n 1 momentti sekä
muutetaan 67 §:n 2 momentti seuraavasti:
67 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään. Valitusaika muusta kuin hallinto-oikeuden ennakkoratkaisua koskevasta päätöksestä on kuitenkin 60 päivää päätöksen tiedoksisaannista.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
17.
Laki
autoverolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan autoverolain (777/2020) 100 §:n 1 ja 3 momentti, 102 §:n 2 momentti ja 103 §:n 1 momentti seuraavasti:
100 §
Muutoksenhaku ennakkoratkaisuun
Muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä. Ennakkoratkaisun hakija sekä valtion oikeudenvalvoja saavat hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Päätökseen, jolla on päätetty olla antamatta ennakkoratkaisua, ei kuitenkaan saa hakea valittamalla muutosta.
Valitus tehdään siihen hallinto-oikeuteen, jonka tuomiopiiriin hakijan kotikunta tai kotipaikka päätöstä tehtäessä kuului. Jos mikään hallinto-oikeus ei olisi toimivaltainen käsittelemään valitusta, muutosta haetaan Helsingin hallinto-oikeudelta. Muutoksenhaussa noudatetaan, mitä 102 §:ssä säädetään.
Valtion oikeudenvalvojan valitusaika lasketaan päätöksen tekemisestä.
102 §
Valtion oikeudenvalvojan ja verovelvollisen kuuleminen valitusta käsiteltäessä
Sen lisäksi, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 44 §:n 2 momentissa säädetään asian ratkaisemisesta asianosaista kuulematta, hallintotuomioistuin voi ratkaista valituksen kuulematta valtion oikeudenvalvojaa, jos veron määrä voi verovelvollisen vaatimuksesta muuttua enintään 6 000 euroa eikä asia ole tulkinnanvarainen tai epäselvä.
103 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
18.
Laki
ajoneuvoverolain 51 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan ajoneuvoverolain (1281/2003) 51 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 937/2015, seuraavasti:
51 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
19.
Laki
polttoainemaksusta annetun lain 24 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 24 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 940/2015, seuraavasti:
24 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä. Valitusoikeus on niillä, jotka voivat 23 §:n nojalla hakea muutosta maksuunpanoon.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
20.
Laki
yksityisestä huvialuksesta suoritettavasta polttoainemaksusta annetun lain 22 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan yksityisestä huvialuksesta suoritettavasta polttoainemaksusta annetun lain (1307/2007) 22 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 944/2015, seuraavasti:
22 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
21.
Laki
matkailijamyynnistä suoritetun arvonlisäveron käteispalautustoimintaa harjoittavan velvollisuuksista annetun lain 11 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan matkailijamyynnissä suoritetun arvonlisäveron käteispalautustoimintaa harjoittavan velvollisuuksista annetun lain (250/2015) 11 § seuraavasti:
11 §
Muutoksenhaku
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Tässä laissa tarkoitettu päätös toimiluvan tai hyväksymisen peruuttamisesta pannaan valituksesta huolimatta täytäntöön, jollei hallintotuomioistuin sitä kiellä.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
22.
Laki
veronkantolain 62 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan veronkantolain (11/2018) 62 § seuraavasti:
62 §
Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen sovelletaan, mitä verotusmenettelystä annetussa laissa säädetään.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
23.
Laki
arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain (1388/2001) 6 § seuraavasti:
6 §
Muutoksenhaku
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Valitus on kuitenkin tehtävä 60 päivän kuluessa päivästä, jona vero on suoritettu tai olisi ollut suoritettava.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Haettaessa muutosta ennen tämän lain voimaantuloa tehtyyn päätökseen sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
24.
Laki
rakennusverolain 17 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan rakennusverolain (54/1977) 17 §, sellaisena kuin se on laissa 530/2010, sekä
lisätään 17 §:än 3 momentti, seuraavasti:
17 §
Verovelvollisella ja Veronsaajien oikeudenvalvontayksiköllä on oikeus hakea muutosta tässä laissa tarkoitettuun Verohallinnon päätökseen siltä hallinto-oikeudelta, jonka alueella rakennusvero on määrätty tai olisi ollut määrättävä. Hallinto-oikeuden on käsiteltävä valitus kiireellisenä.
Haettaessa muutosta hallinto-oikeuden päätökseen valitus on tehtävä 60 päivän kuluessa hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksisaannista. Valtion puolesta on valitusoikeus Veronsaajien oikeudenvalvontayksiköllä.
Muutoin muutoksenhaussa sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
25.
Laki
Digi- ja väestötietovirastosta annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan Digi- ja väestötietovirastosta annetun lain (304/2019) 9 § seuraavasti:
9 §
Muutoksenhaku
Muutoksenhaussa Digi- ja väestötietoviraston päätökseen sovelletaan, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään, jollei muualla toisin säädetä.
Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä 3.5.2022
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Leena Meri /ps
varapuheenjohtaja Sandra Bergqvist /r
jäsen Eeva-Johanna Eloranta /sd
jäsen Hanna Huttunen /kesk
jäsen Pihla Keto-Huovinen /kok
jäsen Marko Kilpi /kok
jäsen Mari Rantanen /ps
jäsen Suldaan Said Ahmed /vas
jäsen Mirka Soinikoski /vihr
jäsen Sebastian Tynkkynen /ps
jäsen Paula Werning /sd
varajäsen Tuomas Kettunen /kesk
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Marja Tuokila /