Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

LaVM 5/1997 - HE 20/1997
Hallituksen esitys laiksi pakkokeinolain 5 a ja 6 luvun muuttamisesta

Eduskunta on 3 päivänä huhtikuuta 1997 lähettänyt lakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi otsikossa mainitun hallituksen esityksen 20/1997 vp.

Perustuslakivaliokunta on eduskunnan päätöksen mukaisesti antanut asiasta lausunnon (PeVL 7/1997 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina lainsäädäntöjohtaja Jan Törnqvist oikeusministeriöstä, ylikomisario Kimmo Markkula sisäasiainministeriöstä, kansliapäällikkö Klaus Helminen oikeuskanslerinvirastosta, käräjätuomari Kari Lappi Helsingin käräjäoikeudesta, kihlakunnansyyttäjä Malla Sunell Helsingin kihlakunnan syyttäjänvirastosta, apulaispäällikkö Markku Salminen ja rikoslaboratorion johtaja Kimmo Himberg keskusrikospoliisista, professori Raimo Lahti sekä lääketieteen ja kirurgian tohtori Kaisa Lalu.

Hallituksen esitys

Esityksessä ehdotetaan, että poliisin oikeutta saada tunnistamistietoja rikoksen asianomistajan käyttämästä teleliittymästä laajennettaisiin. Pakkokeinolain mukaan esitutkintaviranomaisella on oikeus saada tunnistamistietoja asianomistajan suostumuksella hänen hallussaan olevaan tai käyttämäänsä teleliittymään otetuista teleyhteyksistä vain siltä osin kuin se on tarpeen sellaisen rikoksen selvittämiseksi, joka kohdistuu yleiseen televerkkoon kytkettyyn automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään. Ehdotuksen mukaan tuomioistuin voisi rikoksen asianomistajan suostumuksella myöntää poliisille luvan kohdistaa televalvontaa asianomistajan käyttämään teleliittymään eräiden törkeiden rikosten tutkinnassa. Teleliittymän haltijalle olisi varattava tilaisuus tulla kuulluksi lupa-asian käsittelyssä tuomioistuimessa.

Esityksessä ehdotetaan myös, että pakkokeinolakiin lisättäisiin DNA-tunnisteen määrittämistä ja tallettamista koskeva säännös. Esitutkinnan aikana rikoksesta epäillystä henkilönkatsastuksessa otetusta näytteestä voidaan määrittää DNA-tunniste, jota voidaan käyttää rikoksen selvittämiseen. DNA-tunniste voitaisiin tallettaa poliisin henkilörekisteriin silloin, kun rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vähintään vuosi vankeutta. Lisäksi sille, joka on lainvoimaisesti tuomittu eräistä laissa luetelluista törkeistä rikoksista, voitaisiin tehdä henkilönkatsastus DNA-tunnisteen määrittämistä ja tallettamista varten, jollei DNA-tunnisteen määritystä ole tehty jo esitutkinnan aikana. Sellaista DNA-tunnistetta, joka sisältää tietoja rekisteröitävän henkilökohtaisista ominaisuuksista, kuten esimerkiksi henkilöllä mahdollisesti esiintyvistä perinnöllisistä sairauksista, ei saisi tallettaa poliisin henkilörekisteriin.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

Valiokunnan kannanotot

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä asianmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä seuraavin pakkokeinolakiehdotukseen kohdistuvin yksityiskohtaisin huomautuksin ja muutosehdotuksin.

5 a luvun 6 §:n 2 momentti. Pykälän 2 momentissa säädetään telekuuntelua tai -valvontaa koskevan luvan käsittelemisestä tuomioistuimessa. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan teleliittymän haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi käsiteltäessä ehdotetun 5 a luvun 3 §:n 2 momentin mukaista lupa-asiaa.

Säännöksessä ei ole otettu huomioon sitä mahdollisuutta, että teleliittymän haltija voi olla itse epäiltynä tutkittavasta rikoksesta, jolloin hänen kuulemisensa haittaisi rikoksen selvittämistä.Valiokunta ehdottaakin, että momenttiin lisätään säännös, jonka mukaan teleliittymän haltijalle ei ole varattava tilaisuutta tulla kuulluksi, jos siihen on rikoksen esitutkintaan liittyviä perusteita.

6 luvun 5 § . Pykälän 1 momentissa säädetään näytteen ottamisesta DNA-tunnisteen määrittämiseksi rikoksen selvittämistä varten.

Valiokunta ehdottaa, että momentista poistetaan tarpeettomina sanat ”kerätä ja”, koska määritelty DNA-tunniste on ilman välivaiheita talletettavissa poliisin henkilörekisteriin. Lisäksi valiokunta ehdottaa kielellistä korjausta pykälän 2 momenttiin.

6 luvun 6 § (uusi). Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että henkilörekistereihin talletettujen tietojen säilytysajat kuuluvat hallitusmuodon 8 §:n 1 momentissa ilmaistun lailla säätämisen vaatimuksen piiriin. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä valtiopäiväjärjestyksen 66 §:ssä säädetyssä järjestyksessä, jos rekisteritietojen poistamisesta säädetään lain tasolla.

Lakivaliokunta ehdottaa, että pakkokeinolain 6 lukuun lisätään uusi 6 §, jossa säädetään DNA-tunnisteiden poistamisesta poliisin henkilörekisteristä. Rikoksen selvittämistä varten määritelty ja talletettu DNA-tunniste on poistettava poliisin henkilörekisteristä vuoden kuluttua siitä, kun syyttäjä on ilmoittanut rekisterinpitäjälle, ettei tutkittu teko ollut rikos tai ettei rikoksesta ole näyttöä. Tieto on poistettava myös, kun rekisteröityä vastaan nostettu syyte on lainvoimaisella tuomiolla hylätty tai rangaistus poistettu. DNA-tunniste, joka on otettu 5 §:n 2 momentissa luetelluista rikoksesta tuomitulta, on poistettava rekisteristä vuoden kuluessa siitä, kun rekisterinpitäjälle on ilmoitettu rangaistuksen poistamisesta. Tunnisteet on poistettava rekisteristä joka tapauksessa viimeistään vuoden kuluttua rekisteröidyn henkilön kuolemasta. Samanaikaisesti rekisteritunnisteiden poistamisen kanssa on säilytetyt DNA-näytteet tuhottava.

Lisäksi perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että on syytä selvittää, onko säännökset DNA-tunnisteiden tallettamisesta sijoitettava poliisin henkilörekisterilakiin ja säännökset DNA-tunnisteiden määrittämisestä pakkokeinolakiin. Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan sisäasiainministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä poliisin henkilörekisterilain muuttamiseksi ja esityksen pitäisi valmistua ensi syksyyn mennessä. Valiokunnan mielestä tämän esityksen valmistelun yhteydessä on tehtävä perustuslakivaliokunnan lausunnossa mainittu selvitys.

Voimaantulosäännös. Edellä 5 luvun 6 §:ään ehdotettu korjaus on tehtävä myös voimaantulosäännöksen 2 momenttiin.

Johtolause. Edellä 6 lukuun ehdotetun uuden pykälän johdosta myös johtolausetta on tarkistettava.


Edellä lausutun perusteella lakivaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,

että lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvana:

Laki

pakkokeinolain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 30 päivänä huhtikuuta 1987 annetun pakkokeinolain (450/1987) 5 a luvun 3 §:n 2 momentti ja 6 §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 402/1995, sekä

lisätään lain 6 lukuun uusi 5 ja 6 § seuraavasti:

5 a luku

Telekuuntelu, televalvonta ja tekninen tarkkailu

(Kuten HE)

6 §
Lupa-asian käsittely tuomioistuimessa


Pidättämiseen oikeutetun virkamiehen vaatimus on otettava tuomioistuimessa käsiteltäväksi viipymättä vaatimuksen tehneen virkamiehen tai hänen määräämänsä virkamiehen läsnä ollessa. Asia ratkaistaan kuulematta rikoksesta epäiltyä tai teleliittymän haltijaa. Käsiteltäessä 3 §:n 2 momentissa tarkoitettua asiaa teleliittymän haltijalle on kuitenkin varattava tilaisuus tulla kuulluksi , jollei siihen tutkinnallisista syistä ole estettä.


6 luku

Muut pakkokeinot

5 §
DNA-tunnisteiden määrittäminen ja tallettaminen

Rikoksesta epäillystä henkilönkatsastuksessa otetusta näytteestä saadaan määrittää DNA-tunniste rikoksen selvittämistä varten. Tällä tavalla otetusta näytteestä määritetty DNA-tunniste saadaan poliisilain (493/1995) 1 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi (poist.) tallettaa poliisin henkilörekisteriin, jos rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vähintään vuosi vankeutta.

Henkilölle, jonka on lainvoimaisella tuomiolla (poist.) todettu syyllistyneen

1) väkisinmakaamiseen, vapautta loukkaavaan haureuteen, lapseen kohdistuvaan haureuteen, törkeään lapseen kohdistuvaan haureuteen tai lapsen viettelemiseen haureuteen,

2) tappoon, murhaan, surmaan, törkeään pahoinpitelyyn,

3) törkeään ryöstöön tai törkeään kiristykseen,

4) rikoslain 34 luvussa mainittuun rikokseen,

5) törkeään kiskontaan,

6) törkeään huumausainerikokseen tai

7) näiden rikosten rangaistavaksi säädettyyn yritykseen taikka avunantoon tai yllytykseen,

saadaan tehdä henkilönkatsastus DNA-tunnisteen määrittämiseksi ja tallettamiseksi poliisin henkilörekisteriin, paitsi jos DNA-tunnisteen määritys jo on tehty rikoksen esitutkinnassa tai DNA-tunnisteen määrittäminen muuten on tarpeetonta.

(3 ja 4 mom. kuten HE).

6 § (uusi)
DNA-tunnisteiden poistaminen poliisin henkilörekisteristä

Tämän luvun 5 §:n 1 momentin nojalla poliisin henkilörekisteriin talletettu DNA-tunniste poistetaan rekisteristä yhden vuoden kuluttua siitä, kun rekisterinpitäjä on saanut tiedon syyttäjän tekemästä päätöksestä, jonka mukaan asiassa ei ole kyseessä rikos tai näyttöä rikoksesta, taikka siitä, että rekisteröityä vastaan nostettu syyte on lainvoimaisella tuomiolla hylätty tai rangaistus poistettu. Mainitun pykälän 2 momentissa tarkoitetut DNA-tunnisteet poistetaan rekisteristä yhden vuoden kuluttua siitä, kun rekisterinpitäjä on saanut tiedon rangaistuksen poistamisesta. Jollei tunnistetta ole aikaisemmin poistettu, se poistetaan viimeistään vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta. Säilytetyt näytteet tuhotaan samalla kun niitä vastaavat DNA-tunnisteet poistetaan.


Voimaantukosäännös

(1 mom. kuten HE)

Henkilölle, jonka on ennen lain voimaantuloa (poist.) todettu lainvoimaisesti syyllistyneen 6 luvun 5 §:n 2 momentissa tarkoitettuun rikokseen, saadaan kuitenkin tehdä momentissa tarkoitettu henkilönkatsastus vain, jos hän rangaistuslaitoksessa suorittaa tuosta rikoksesta tuomittua rangaistusta tai on hoidettavana mielisairaalassa.


Helsingissä 15 päivänä toukokuuta 1997


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Henrik Lax /r, varapuheenjohtaja Matti Vähänäkki /sd ja jäsenet Sulo Aittoniemi /kesk, Juhani Alaranta /kesk, Satu Hassi /vihr, Toimi Kankaanniemi /skl, Juha Karpio /kok, Pekka Kuosmanen /kok, Kari Myllyniemi /kesk, Reino Ojala /sd, Pekka Saarnio /vas ja Jukka Tarkka /nuors sekä varajäsen Iivo Polvi /vas.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.