Siirry mietintöön
HaVM 13/2008 vp -
HE
51/2008 vp
Hallituksen esitys laiksi Jokelan koulukeskuksessa sattuneiden
kuolemaan johtaneiden tapahtumien tutkinnasta
Vireilletulo
Eduskunta on 22 päivänä toukokuuta 2008 lähettänyt hallintovaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Jokelan koulukeskuksessa sattuneiden kuolemaan johtaneiden tapahtumien tutkinnasta ( HE 51/2008 vp ).
Lausunto
Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 19/2008 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- lainsäädäntöneuvos Liisa Vanhala , oikeusministeriö
- valmiusjohtaja Janne Koivukoski , sisäasiainministeriö
- ylitarkastaja Marjaana Pelkonen , ylilääkäri Tom Silfvast , sosiaali- ja terveysministeriö
- johtaja Tuomo Karppinen , Onnettomuustutkintakeskus
- puheenjohtaja Tuulikki Petäjäniemi , Jokela-työryhmä
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
- liikenne- ja viestintäministeriö
- tietosuojavaltuutetun toimisto
- professori Olli Mäenpää
- professori Kaarlo Tuori.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Jokelan koulukeskuksessa sattuneiden kuolemaan johtaneiden tapahtumien tutkinnasta. Laki olisi soveltamisalaltaan rajattu niin, että se koskisi ainoastaan Jokelan koulukeskuksessa 7 päivänä marraskuuta 2007 tapahtuneesta surmatyöstä tehtävää tutkintaa.
Tapahtuman tutkisi tutkintalautakunta. Tutkinnan tarkoituksena on selvittää, miten voitaisiin ehkäistä ennalta samankaltaisia tapahtumia ja torjua sellaisista aiheutuvia vahinkoja. Tutkinnassa selvitettäisiin ensinnäkin tapahtumien kulkua ja viranomaisten sekä muiden toimintaan osallistuneiden toimenpiteitä tapahtumien johdosta sekä tapahtumien seurauksia. Lisäksi selvitettäisiin oppilas- ja opiskelijahuollon sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden samoin kuin opetustoimen toimintaa niiden ennalta ehkäisevässä työssä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon, poliisin, pelastustoimen ja opetustoimen varautumista poikkeuksellisiin tilanteisiin oppilaitoksissa. Erillisinä kysymyksinä tutkinnassa kiinnitettäisiin huomiota myös aselupien myöntämismenettelyyn ja tiedotusvälineiden toimintaan tapahtumien yhteydessä.
Tutkinnassa selvitettäisiin myös tapahtumiin liittyviä ja vastaavien tapahtumien yhteydessä esille tulleita psykososiaalisia tekijöitä sekä tiedotusvälineiden, internetin ja tietokonepelien mahdollisia vaikutuksia tekoon.
Laissa olisi säännökset tutkintalautakunnan asettamisesta, tutkinnan suorittamisesta ja lautakunnan antamasta tutkintaselostuksesta.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Yleisperustelut
Käsiteltävänä oleva hallituksen esitys koskee Jokelan koulukeskuksessa 7 päivänä marraskuuta 2007 tapahtuneen surmatyön johdosta tehtävää tutkintaa. Valiokunta pitää välttämättömänä tällaista tutkintaa, jossa selvitetään mahdollisuuksia samankaltaisten tapahtumien ennalta ehkäisemiseen ja vahinkojen torjumiseen.
Säädettävän lain nojalla asetettavan tutkintalautakunnan tehtäväksi on tarkoitus antaa tapahtumien kulun sekä viranomaisten ja muiden toimintaan osallistuneiden toimenpiteiden selvittäminen. Lisäksi tutkinnassa selvitetään oppilas- ja opiskelijahuollon sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden samoin kuin opetustoimen toimintaa niiden ennalta ehkäisevässä työssä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon, poliisin, pelastustoimen ja opetustoimen varautumista poikkeuksellisiin tilanteisiin oppilaitoiksissa. Tärkeää on tehtävässä tutkinnassa tarkastella myös aselupien myöntämismenettelyä ja tiedotusvälineiden toimintaa. Tutkintakokonaisuuteen kuuluvat lisäksi psykososiaalisten tekijöiden sekä tiedotusvälineiden, internetin ja tietokonepelien mahdollisten vaikutusten selvittäminen tapahtuneisiin tekoihin.
Valiokunta tähdentää laajan ja perusteellisen tutkinnan merkitystä, jonka jälkeen tutkintalautakunnan tehtävänä on antaa valtioneuvostolle tutkintaselostus. Lautakunnan suositukset toimenpiteiksi otetaan myös tutkintaselostukseen samankaltaisten tapahtumien ehkäisemiseksi sekä vahinkojen torjumiseksi. Valtioneuvosto päättää toimenpiteistä, joihin tutkintaselostuksen ja suositusten perusteella ryhdytään. Valiokunta painottaa kunkin ministeriön vastuuta toimialaansa koskevien asetettavien toimenpidesuositusten toteuttamiseksi.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä yleisemminkin viranomaisten yhteistyötä tarpeellisten tietojen saamiseksi toiselta viranomaiselta. Mikäli ilmenee, että tietosuojanäkökohdat aiheuttavat tässä suhteessa liiallisia rajoituksia, on ryhdyttävä toimenpiteisiin lainsäädännön muuttamiseksi.
Suuronnettomuudet ja eräät muut onnettomuudet tutkitaan yleisen turvallisuuden lisäämiseksi ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi onnettomuuksien tutkinnasta annetun lain (173/1985) perusteella. Hallituksen esityksen mukaan kyseisen lain nojalla ei voida asettaa tutkintalautakuntaa selvittämään tapahtunutta, koska kysymys on rikollisesta teosta. Hallintovaliokunta korostaa, että erillislain säätäminen on tarpeen myös riittävien toimivaltuuksien antamiseksi tutkintalautakunnalle, kun kysymyksessä ovat toimenpiteet poikkeuksellisen vakavan ja yhteiskunnallisilta vaikutuksiltaan laajan tapahtuman selvittämiseksi. Samalla hallintovaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan tavoin tärkeänä, että valtioneuvoston piirissä ryhdytään toimenpiteisiin sen selvittämiseksi, olisiko tarkoituksenmukaista muuttaa onnettomuustutkintalakia siten, että sitä voitaisiin soveltaa jatkossa vastaavien tapahtumien tutkintaan.
Hallintovaliokunta katsoo lisäksi, että säädettävää erillislakia tulee voida soveltaa myös Kauhajoen palvelualojen oppilaitoksessa 23 päivänä syyskuuta 2008 tehtyjen surmatöiden tutkintaan, minkä vuoksi lakiehdotuksen soveltamisalaa on laajennettava.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna ja muutoinkin tästä mietinnöstä ilmenevin kannanotoin.
Yksityiskohtaiset perustelut
Lain nimike.
Valiokunta ehdottaa lain nimikkeen muuttamista lain soveltamisalan laajentamiseksi koskemaan myös Kauhajoen palvelualojen oppilaitoksessa 23 päivänä syyskuuta 2008 sattuneiden kuolemaan johtaneiden tapahtumien tutkintaa.
1 §. Lain soveltamisala.
Edellä yksityiskohtaisissa perusteluissa lausuttuun viitaten valiokunta ehdottaa lain soveltamisalan ulottamista 1 §:ssä koskemaan myös Kauhajoen surmatyön tutkintaa.
2 §. Tutkinnan tarkoitus.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttiin sanonnallista täsmennystä.
3 §. Tutkintalautakunnan asettaminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin sanamuodon selkeyttämistä niin, että kunkin tapahtuman tutkintaa varten voidaan asettaa oma lautakuntansa.
7 §. Tiedonsaantioikeus.
Tutkintalautakunta voi pykälän 1 momentin 1 kohdan nojalla saada tarpeelliset tiedot asiaa koskevan esitutkinnan aineistosta myös luottamuksellisten viestien sisällöistä.
Säädettävän lain nojalla toimitettavan tutkinnan tarkoituksena on selvittää rikollista tekoa esitutkintaa laaja-ajaisemmin kokonaiskuvan saamiseksi ja vastaavankaltaisten tapahtumien ennaltaehkäisemiseksi. Jokelan tapahtumien osalta poliisi on jo toimittanut rikostutkintaan ja syyllisyyskysymysten selvittämiseen rajoittuneen esitutkinnan. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan hallituksen esityksessä on kysymys sellaisesta toiminnasta, jota voidaan pitää perustuslain 10 §:n 3 momentin toisen virkkeen tarkoittamassa mielessä yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta vaarantavan rikollisuuden tutkintana. Tutkintalautakunnan tiedonsaantia koskeva sääntely ei tältä osin ole mainitun perustuslain säännöksen näkökulmasta ongelmallinen. Perustuslakivaliokunta korostaa lausunnossaan kuitenkin, että luottamuksellisen viestin salaisuuden rajoituksiin kohdistuu perustuslain 10 §:n 3 momentissa nimenomaisesti mainittu välttämättömyysedellytys. Lautakunnan oikeus saada viranomaisilta tutkinnan tarkoituksen kannalta "tarpeelliset tiedot" luottamuksellisten viestien sisällöstä on ristiriidassa perustuslain tämän edellytyksen kanssa.
Perustuslakivaliokunnan valtiosääntöisen huomautuksen johdosta hallintovaliokunta ehdottaa 7 §:n muuttamista, jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Ensinnäkin hallintovaliokunta ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentin 1 kohta poistetaan, jolloin momentin 2 ja 3 kohta siirtyvät säädettävän lain 7 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdaksi.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa vaaditun välttämättömyysedellytyksen hallintovaliokunta ehdottaa otettavaksi uuteen 7 §:n 3 momenttiin seuraavasti: "Lautakunnalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada viranomaisilta myös tutkinnan tarkoituksen kannalta tarpeelliset tiedot asiaa koskevan esitutkinnan aineistosta ja kuolemansyyn selvityksestä sekä tutkinnan tarkoituksen kannalta välttämättömät tiedot esitutkinnan aineistoon sisältyvien luottamuksellisten viestien sisällöstä."
9 §. Tutkintaselostus.
Pykälän 1 momentissa valiokunta ehdottaa selkeästi ilmaistavan, että tutkintalautakunnan tehtävänä on laatia tutkintaselostus.
Pykälässä säädetään lautakunnan tutkintaselostuksesta. Julkaistavaan tutkintaselostukseen saa 3 momentin mukaan sisällyttää myös tekijää koskevia julkisuuslain (621/1999) mukaan salassapidettäviä tietoja. Edellytyksenä on tällöin, että tekijä on saattanut ne jo yleisesti saataville tai ne ovat muutoin tulleen yleisön tietoon. Lisäksi tietoja voidaan julkaista tutkintaselostuksessa, jos se on välttämätöntä vastaavankaltaisten väkivaltaisten tekojen ennalta ehkäisemiksi tarvittavien suositusten perustelemiseksi.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan säännöksen perusteella näyttäisi olevan pelkästää suositusten perustelemiseksi mahdollista julkaista esimerkiksi sellaisia julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdassa tarkoitettuja tekijän perhe-elämää tai muita henkilökohtaisia oloja koskevia salassapidettäviä tietoja, jotka tutkintalautakunta on saanut tietoon viranomaisilta lakiehdotuksen 7 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla. Tällaisten tietojen julkaiseminen ainakin sellaisenaan olisi perustuslakivaliokunnan mielestä etenkin tekijän lähipiiriin kuuluvien henkilöiden kannalta perusoikeuksien rajoitusten oikeasuhtaisuuden vaatimuksen näkökulmasta ongelmallista.
Hallintovaliokunta katsoo, että tutkintaselostukseen otettavien suositusten perustelemiseksi voidaan pitää välttämättömänä ottaa julkaistavaan tutkintaselostukseen myös salassa pidettäviä tietoja. Valiokunta ehdottaakin perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten 9 §:n 3 momentin muuttamista niin, ettei tietoja tekijän perhe-elämästä tai muista siihen verrattavista henkilökohtaisista oloista saa sisällyttää tutkintaselostukseen sellaisenaan, vaan tietoja tulee käsitellä yleisemmässä muodossa.
Samalla hallintovaliokunta tähdentää, että kyseistä säännöstä on kaiken kaikkiaan tutkittava supistavasti ja ottamalla oikeasuhtaisuuden vaatimukset asianmukaisesti huomioon.
Säätämisjärjestys
Hallintovaliokunta on ottanut asianmukaisesti huomioon perustuslakivaliokunnan lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentista tekemän valtiosääntöoikeudellisen huomautuksen. Lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella hallintovaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Valiokunnan muutosehdotus).
Valiokunnan muutosehdotus
Laki
eräiden kuolemaan johtaneiden tapahtumien tutkinnasta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Lain soveltamisala
Tässä laissa säädetään Jokelan koulukeskuksessa 7 päivänä marraskuuta 2007 ja Kauhajoen palvelualojen oppilaitoksessa 23 päivänä syyskuuta 2008 sattuneiden kuolemaan johtaneiden tapahtumien tutkinnasta.
2 §
Tutkinnan tarkoitus
(1 ja 2 mom. kuten HE)
Tutkinnassa selvitetään myös tapahtumiin liittyviä ja vastaavien tapahtumien yhteydessä esille tulleita psykososiaalisia seikkoja sekä tiedotusvälineiden, internetin ja tietokonepelien mahdollisia vaikutuksia tekoon. Tekijään liittyviä seikkoja selvitetään vain siinä määrin kuin se on välttämätöntä vastaavankaltaisten väkivaltaisten tekojen ennalta ehkäisemiseksi tarvittavan tiedon hankkimiseksi.
3 §
Tutkintalautakunnan asettaminen
Valtioneuvosto voi asettaa kunkin tapahtuman tutkintaa varten oikeusministeriön yhteydessä toimivan lautakunnan (poist.).
(2 mom. kuten HE)
4—6 §
(Kuten HE)
7 §
Tiedonsaantioikeus
Lautakunnalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada viranomaisilta tutkinnan tarkoituksen kannalta tarpeelliset tiedot:
(1 kohta poist.)(1 ja 2 kohta kuten HE:n 2 ja 3 kohta)
(2 mom. kuten HE)
Lautakunnalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada viranomaisilta myös tutkinnan tarkoituksen kannalta tarpeelliset tiedot asiaa koskevan esitutkinnan aineistosta ja kuolemansyyn selvityksestä sekä tutkinnan tarkoituksen kannalta välttämättömät tiedot esitutkinnan aineistoon sisältyvien luottamuksellisten viestien sisällöstä. (Uusi 3 mom.)
8 §
(Kuten HE)
9 §
Tutkintaselostus
Lautakunta laatii tutkinnasta tutkintaselostuksen.
(2 mom. kuten HE)
Julkaistavaan tutkintaselostukseen saa sisällyttää sellaisiakin tekijää koskevia tietoja, jotka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaan olisivat salassa pidettäviä, jos tekijä on saattanut ne jo yleisesti saataville taikka ne muutoin ovat tulleet yleisön tietoon taikka jos se on välttämätöntä vastaavankaltaisten väkivaltaisten tekojen ennalta ehkäisemiseksi tarvittavien suositusten perustelemiseksi. Suositusten perustelemiseksi tutkintaselostukseen ei kuitenkaan saa sellaisenaan sisällyttää tietoja tekijän perhe-elämästä tai muista siihen verrattavista henkilökohtaisista oloista.
10—13 §
(Kuten HE)
Helsingissä 15 päivänä lokakuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Tapani
Tölli
/kesk
vpj.
Tapani
Mäkinen
/kok
jäs.
Thomas
Blomqvist
/r
Maarit
Feldt-Ranta
/sd
Oiva
Kaltiokumpu
/kesk
Timo
Korhonen
/kesk
Valto
Koski
/sd
Outi
Mäkelä
/kok
Petri
Pihlajaniemi
/kok
Pirkko
Ruohonen-Lerner
/ps
(osittain)
Tuula
Väätäinen
/sd
vjäs.
Markku
Pakkanen
/kesk
Veijo
Puhjo
/vas
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Ossi Lantto