Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

HaVM 7/1995 - HE 73/1995
Hallituksen esitys laiksi tasavallan presidentin kansliasta ja laiksi valtion virkamieslain eräiden säännösten kumoamisesta

Eduskunta on 12 päivänä syyskuuta 1995 lähettänyt hallintovaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi edellä tarkoitetun hallituksen esityksen 73/1995 vp.

Perustuslakivaliokunta on eduskunnan päätöksen mukaisesti antanut valiokunnalle lausuntonsa. Lausunto (PeVL 9/1995 vp) on otettu tämän mietinnön liitteeksi.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina alivaltiosihteeri Nils Wirtanen valtioneuvoston kansliasta, neuvonantaja Martti Manninen tasavallan presidentin kansliasta, hallitussihteeri Risto Leikos valtiovarainministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Martti Simola oikeusministeriöstä sekä puheenjohtaja Timo Kalpio ja sihteeri Matti Tuominen Tasavallan presidentin kanslian virkailijayhdistyksestä.

Hallituksen esitys

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi tasavallan presidentin kansliaa koskeva laki sen johdosta, että 1 päivänä joulukuuta 1994 tuli voimaan uusi valtion virkamieslaki. Voimassa olevassa tasavallan presidentin kansliasta annetussa laissa viitataan kumottuun vuonna 1986 säädettyyn valtion virkamieslakiin. Tasavallan presidentin kanslian virkamiehiä koskevat säännökset koottaisiin omaan lakiinsa, eikä laissa enää viitattaisi valtion virkamieslakiin. Tasavallan presidentin kanslian kansliapäällikköä koskevat valtion virkamieslain säännökset kumottaisiin.

Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 1996.

Perustuslakivaliokunnan lausunto

Hallintovaliokunta on ottanut huomioon perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyt sekä valtiosääntöoikeudelliset että muut huomautukset.

Valiokunnan kannanotot

1. Yleistä

Valtion virkamieslainsäädäntö uudistettiin 1 päivänä joulukuuta 1994 voimaan tulleella uudella valtion virkamieslailla (750/94). Tällä lailla valtion virkasuhdetta lähennettiin työsopimussuhteeseen. Uudistuksen vuoksi oli välttämätöntä säätää uusi laki eduskunnan virkamiehistä (1373/94). Välttämätöntä on säätää myös uusi laki tasavallan presidentin kansliasta, koska nykyisessä kansliaa koskevassa laissa viitataan kumottuun aiempaan valtion virkamieslakiin.

Eduskunnan virkamiehistä säädettyyn erillislakiin on otettu pääosin valtion yleisen virkamieslain säännöksiä vastaavat säännökset kuitenkin eduskunnan asemasta ja tehtävistä johtuvin poikkeuksin. Ehdotettu laki tasavallan presidentin kansliasta on valmisteltu noudattaen paljolti samoja periaatteita eduskunnan virkamiehiä koskevan erityislain kanssa sisältäen samalla kanslian omista erityistehtävistä ja -asemasta johtuen joukon säädettävän lain luonteeseen liittyviä säännöksiä.

Hallintovaliokunta pitää perusteltuna ehdotettua ratkaisua, jonka mukaan yleisen valtion virkamieslain muutokset eivät suoraan tule sovellettaviksi tasavallan presidentin kanslian virkamiehiin, vaan tulevaisuudessa mahdolliset muutokset perustuvat tasavallan presidentin kanslian erityistehtävistä johtuviin lainsäädännön muutostarpeisiin. Valiokunta korostaa ehdotetun lainsäädännön tärkeyttä sen johdosta, että tasavallan presidentin kanslia voisi hoitaa tehtävänsä tasavallan presidenttiä avustavana organisaationa mahdollisimman hyvin. Tässä yhteydessä valiokunta viittaa myös valtion yleisen virkamieslain 3 §:ään ja sen perusteluihin, missä osaltaan tuodaan esiin yhteiskunnan kannalta keskeisten erityistehtävien suuri merkitys.

2. Pykäläkohtaiset kannanotot

2.1. Laki tasavallan presidentin kansliasta

4 §. Lakiehdotuksen 4 §:ssä luetellaan tasavallan presidentin kansliaa koskevat asiat, jotka tasavallan presidentti päättää, ja säädetään niiden päätöksentekomenettelystä. Ehdotuksen mukaan tasavallan presidentti päättäisi näistä asioista valtioneuvoston ulkopuolella hallitusmuodon 87 §:n 6 kohdassa tarkoitettuja nimityksiä lukuun ottamatta.

Ehdotettu valtioneuvoston ulkopuolinen päätöksenteko ulottuisi myös kansliasääntöön, johon perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan voisi kiistattomasti sisältyä normiainesta. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa todetaan valtiosäännön mukaisen lähtökohdan olevan, että tasavallan presidentti käyttää norminantovaltaansa hallitusmuodon 28 §:n mukaisesti asetuksia antamalla ja että tällaiseen vallankäyttöön liittyy vaatimus valtioneuvoston myötävaikutuksesta. Lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin 1 kohta ja 2 momentti siihen kytkeytyvin osin merkitsevät tästä poikkeusta ja ne voidaan siksi toteuttaa vain perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Perustuslakivaliokunta pitää kuitenkin välttämättömänä, että myös vastaisuudessa kansliasääntö annetaan asetuksena ja että lakiehdotusta muutetaan tätä käsitystä vastaavaksi.

Hallintovaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyt seikat huomioon ottaen lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin 1 kohdan muuttamista siten, että tasavallan presidentti antaa tasavallan presidentin kanslian kansliasäännön asetuksena. Tästä johtuen on muutettava jäljempänä 61 §:n lisäksi myös eräitä muita pykäliä.

Mitä muutoin tulee 4 §:n mukaiseen tasavallan presidentin päätöksentekoon, perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan, että ehdotetunlaiset henkilöstöasiat puhtaasti kanslian sisäisinä hallintoasioina voidaan lailla säätää päätettäväksi valtioneuvoston ulkopuolella, vaikka hallitusmuoto ei tällaista menettelyä nimenomaisesti tunnekaan. Perustuslakivaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, olisiko tällöin noudatettavista menettelymuodoista säädettävä tarkemmin, esimerkiksi esittelyn osalta.

Tämän vuoksi hallintovaliokunta ehdottaa 4 §:n 2 momentin muuttamista siten, että valtioneuvoston ulkopuolella tapahtuvassa tasavallan presidentin päätöksenteossa noudatettavasta menettelystä säädetään kansliasäännössä. Kansliasääntöön tulisi valiokunnan mielestä ottaa säännökset esittelystä tapahtuvasta päätöksenteosta, minkä lisäksi saattaa olla asioita, joihin esittelymenettely ei sovellu. Menettelytapasäännöksiä voidaan antaa kansliasäännössä tarpeellisessa laajuudessa muutoinkin kuin esittelyn osalta.

Lisäksi valiokunta ehdottaa 4 §:n 1 momentin 1 kohtaan ehdotetun muutoksen johdosta 4 §:n 2 momentin viittaussäännöksen ulottamista koskemaan myös sanottua 1 momentin 1 kohtaa.

5 §. Valiokunta ehdottaa sen johdosta, että kansliasääntö ehdotetaan annettavaksi asetuksena, 5 §:n 1 kohdan muuttamista.

6 §. Valiokunta ehdottaa 6 §:n 1 momentin muuttamista samasta syystä kuin 5 §:n 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi.

8 §. Valiokunta ehdottaa hallitusmuodon 87 §:n 6 kohdan monikollisen sanamuodon johdosta monikkomuotoa käytettäväksi 8 §:n 1 momentissa, vaikka on selvää, että ehdotetusta momentin sanamuodosta huolimatta esittelijöitä voi olla useampia kuin yksi. Monikkomuotoa käytetään myös 4 §:n 1 momentin 2 kohdassa.

Lisäksi valiokunta ehdottaa 8 §:n 3 momentin muuttamista samasta syystä kuin 5 §:n 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi.

11 §. Valiokunta ehdottaa syyskuun alusta kuluvana vuonna voimaan tulleen virkamieslain muuttamisesta annetun lain (692/95) johdosta 11 §:n 1 momenttiin teknisenä pidettävää muutosta, jolloin 11 §:n 2 momentti voidaan poistaa.

21 §. Valiokunta ehdottaa 21 §:n 2 momentin muuttamista samasta syystä kuin 5 §:n 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi.

28 §. Valiokunta ehdottaa yleiseen valtion virkamieslakiin perustuvan 28 §:n 2 momentin toisen virkkeen poistamista käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen kannalta tarpeettomana.

29 §. Valiokunta toteaa täsmentäen 29 §:n perusteluja, että virkamiehen irtisanomisaika määräytyy sen mukaan, miten pitkän ajan virkamies on ollut yhteensä valtion palveluksessa. Säännös vastaa valtion virkamieslain sijasta eduskunnan virkamieslain asiaa koskevaa säännöstä.

38 §. Valiokunta ehdottaa 38 §:n 1 momentin 3 kohtaan sanonnallista muutosta selvyyden vuoksi sen johdosta, että virantoimituksesta pidättäminen saattaa tulla tarpeelliseksi myös määräaikaisessa virkasuhteessa olevan virkamiehen osalta.

42 §. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa katsotaan säätämisjärjestykseen liittymättömänä seikkana, että lakiehdotuksen 42 §:n 1 momentin avoin säännös kansliapäällikön toimivallasta ei ota huomioon esityksen perusteluissa mainittuja edellytyksiä. Tämän vuoksi perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan säännöstä tulee välttämättä täsmentää.

Kun säännöksen tarkoituksena on antaa kansliapäällikölle toimivalta määrätä poikettavaksi vain virkaehtosopimuksen määräyksistä, mutta ei lailla säädetyistä palvelussuhteen ehdoista, hallintovaliokunta ehdottaa 42 §:n 1 momentin hyväksymistä näin kuuluvana: "Kanslian virkamiesten palvelussuhteen ehdoista on voimassa, mitä niistä valtion virkaehtosopimuksessa sovitaan, jollei kansliapäällikkö toisin määrää." Esityksen perustelujen osalta on syytä todeta vielä, että valiokunnan käsityksen mukaan myös muutetussa muodossa säännös antaa kanslialle riittävät valtuudet päättää itsenäisesti tarvittavilta osin palvelussuhteen ehdoista. Samalla valiokunta katsoo, että tässä muodossa säännös vastaa paremmin eduskunnan virkamiehistä annetun lain 42 §:n 1 momentissa olevaa vastaavaa säännöstä.

50 §. Valiokunta ehdottaa 50 §:n 3 momentin muuttamista siten, että asianomaista virkamiesyhdistystä on aina kuultava, ennen kuin virkamiehen lomauttamisesta, irtisanomisesta tai virantoimituksesta pidättämisestä taikka virkasuhteen purkamisesta tehdään päätös.

59 §. Valiokunta ehdottaa 59 §:n 1 momentin muuttamista samasta syystä kuin 5 §:n 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi.

60 §. Lakiehdotuksen 60 § koskee tasavallan presidentin ja kanslian käsittelemien asioiden ja asiakirjojen salassapitoa. Sääntely kohdistuu myös sanottujen asioiden ja asiakirjojen julkisuuteen. Hallintovaliokunta viittaa 60 §:n sanamuodon ja perustelujen osalta perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitettyyn ja ehdottaa, että 60 § hyväksyttäisiin näin kuuluvana: "Tasavallan presidentin ja kanslian käsittelemien asioiden ja asiakirjojen salassapidosta on voimassa, mitä yleisten asiakirjain julkisuudesta säädetään, jollei tasavallan presidentti presidentintoimen hoitamisen kannalta välttämättömän luottamuksellisuuden suojaamiseksi toisin päätä." Ehdotetussa muodossa lakiehdotus voidaan 60 §:n estämättä käsitellä tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa huomautetaan lisäksi, että 60 §:ään pohjautuvat salassapitomääräykset eivät voi ulottua valtion taloudenhoidon ja valtion talousarvion noudattamisen tarkastukseen.

61 §. Edellä 4 §:n kohdalla esitetyistä syistä valiokunta ehdottaa 61 §:n muuttamista siten, että tarkempia säännöksiä kanslian toiminnasta annetaan asetuksena annettavassa tasavallan presidentin kanslian kansliasäännössä.

2.2. Laki valtion virkamieslain eräiden säännösten kumoamisesta

Valiokunnalla ei ole huomauttamista hallituksen esitykseen sisältyvään toiseen lakiehdotukseen eikä sen perusteluihin.

3. Muut kannanotot

Hallintovaliokunta on ottanut asianmukaisesti huomioon perustuslakivaliokunnan esittämät valtiosääntöoikeudelliset huomautukset, minkä vuoksi molemmat lakiehdotukset voidaan käsitellä valtiopäiväjärjestyksen 66 §:ssä säädetyssä järjestyksessä.

Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotuksia tarpeellisina sekä puoltaa niiden hyväksymistä valiokunnan ehdottamin muutoksin ja kannanotoin.

Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,

että hallituksen esitykseen sisältyvä toinen lakiehdotus hyväksyttäisiin muuttamattomana ja

että hallituksen esitykseen sisältyvä ensimmäinen lakiehdotus hyväksyttäisiin näin kuuluvana:

1.

Laki

tasavallan presidentin kansliasta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Soveltamisala

(Kuten hallituksen esityksessä)

2 luku

Tasavallan presidentin kanslian tehtävät ja päätöksenteko

(Kuten hallituksen esityksessä)

Tasavallan presidentti:

1) antaa asetuksena tasavallan presidentin kanslian kansliasäännön (kansliasääntö);

(2―5 kohta kuten hallituksen esityksessä)

Tasavallan presidentti tekee tässä laissa säädetyt muut kuin 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetut päätöksensä valtioneuvoston ulkopuolella. Valtioneuvoston ulkopuolella tapahtuvassa päätöksenteossa noudatettavasta menettelystä säädetään kansliasäännössä.

Kansliapäällikkö:

1) nimittää ja ottaa muun kuin 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun henkilöstön, jollei asiaa ole säädetty muun virkamiehen tehtäväksi;

(2―5 kohta kuten hallituksen esityksessä)

Kansliassa on kansliapäällikön virka sekä tasavallan presidentin neuvonantajan ja erityisavustajan virkoja, linnanvoudin virka sekä muita virkoja, joista säädetään kansliasäännössä. Kansliaan voidaan nimittää myös muita virkamiehiä ja ottaa työsopimussuhteista henkilöstöä.

(2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

3 luku

Virkojen perustaminen

(Kuten hallituksen esityksessä)

4 luku

Nimittäminen ja yleiset kelpoisuusvaatimukset

Kansliapäällikkö ja kanslian esittelijät nimitetään virkaa haettavaksi julistamatta.

(2 ja 3 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Virkojen kelpoisuusvaatimuksista säädetään kansliasäännössä.

(Kuten hallituksen esityksessä)

5 luku

Viranomaisen ja virkamiehen yleiset velvollisuudet

Viranomaisen on kohdeltava palveluksessaan olevia virkamiehiä tasapuolisesti niin, ettei ketään perusteettomasti aseteta toisiin nähden eri asemaan syntyperän, kansalaisuuden, sukupuolen, uskonnon, iän taikka poliittisen tai ammattiyhdistystoiminnan taikka muun näihin verrattavan seikan vuoksi.

(2 mom. poist.)

(Kuten hallituksen esityksessä)

6 luku

Virkavapaus

(1 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Virkamies on virkavapaana sen ajan, jonka hän on kansanedustajana tai valtioneuvoston jäsenenä taikka suorittamassa palvelusta asevelvollisena. Muutoin virkavapauden myöntäminen on viranomaisen harkinnassa, jollei joiltakin osin erikseen toisin säädetä (poist.).

(3 mom. kuten hallituksen esityksessä)

(Kuten hallituksen esityksessä)

7 luku

Varoitus

(Kuten hallituksen esityksessä)

8 luku

Virkasuhteen päättäminen

(Kuten hallituksen esityksessä)

(1 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Jos viranomainen ennen lomautuksen päättymistä irtisanoo virkamiehen, on virkamies oikeutettu myös lomautuksen ajalta saamaan irtisanomisajan palkan. (Poist.)

(Kuten hallituksen esityksessä)

9 luku

Lomauttaminen

(Kuten hallituksen esityksessä)

10 luku

Virantoimituksesta pidättäminen

Virkamies voidaan pidättää virantoimituksesta:

(1 ja 2 kohta kuten hallituksen esityksessä)

3) jos virkamiehellä on sellainen sairaus, joka haittaa olennaisesti virkatehtävien hoitoa; taikka

(4 kohta kuten hallituksen esityksessä)

(2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

11 luku

Eroraha, koulutustuki ja toistuva korvaus

(Kuten hallituksen esityksessä)

12 luku

Palvelussuhteen ehdot

Kanslian virkamiesten palvelussuhteen ehdoista on voimassa, mitä niistä valtion (poist.) virkaehtosopimuksessa sovitaan, jollei kansliapäällikkö toisin määrää.

(2―4 mom. kuten hallituksen esityksessä)

13 luku

Oikaisumenettely

(Kuten hallituksen esityksessä)

14 luku

Erinäiset säännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)

(1 ja 2 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Asianomaista virkamiesyhdistystä on kuultava ennen kuin virkamiehen lomauttamisesta, irtisanomisesta tai virantoimituksesta pidättämisestä taikka virkasuhteen purkamisesta tehdään päätös (poist.).

(Kuten hallituksen esityksessä)

(1 mom. kuten hallituksen esityksessä)

Tasavallan presidentin kanslian arkistoon sovelletaan, mitä arkistolaissa (831/94) säädetään, jollei kansliasäännössä toisin säädetä.

Tasavallan presidentin ja kanslian käsittelemien asioiden ja asiakirjojen salassapidosta on voimassa, mitä yleisten asiakirjain julkisuudesta säädetään, jollei (poist.) tasavallan presidentti presidentintoimen hoitamisen kannalta välttämättömän luottamuksellisuuden suojaamiseksi toisin päätä.

Tarkempia säännöksiä kanslian toiminnasta annetaan asetuksena annettavassa tasavallan presidentin kanslian kansliasäännössä.

15 luku

Voimaantulosäännökset

(Kuten hallituksen esityksessä)


Helsingissä 16 päivänä marraskuuta 1995


Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Väistö, varapuheenjohtaja Dromberg sekä jäsenet Juurola, Karpio, V. Koski, Kurola, Löv, T. Pohjola, Polvi, Puhjo, Pulliainen ja Ranta-Muotio.


Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.