Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

HaVM 9/1992 - HE 97/1992
Hallintovaliokunnan mietintö n:o 9 hallituksen esityksestä vapaakuntakokeilun jatkamisesta ja kokeilua koskevien lakien muuttamisesta

Eduskunta on 4 päivänä syyskuuta 1992 lähettänyt hallintovaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen n:o 97.

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina projektipäällikkö Ari Vesikkala sisäasiainministeriöstä, lakimies Leena Pohjanraito Suomen Kaupunkiliitosta, varatuomari Kirsi Mononen Suomen Kunnallisliitosta ja apulaisjohtaja Astrid Thors Finlands svenska kommunförbundista.

Vapaakuntakokeilua koskevien lakien voimassaoloa ehdotetaan jatkettavaksi seuraavaksi valtuustokaudeksi vuosiksi 1993-1996. Vapaakuntien poikkeamisoikeuksia koskeva hakemusmenettely sekä päätöksen siirtämistä koskevat säännökset ja eräät muut pysyvän lainsäädännön muutosten johdosta tarpeettomiksi tulleet säännökset ehdotetaan kumottavaksi.

Hallinnon kokeilu ehdotetaan laajennettavaksi niin, että hallinnon kokeiluun ilmoittautuneet kunnat ja kuntainliitot voivat järjestellä kunnan viranomaisten toimivaltaa ja tehtäviä, siirtää valtion viranomaisten päätösvaltaa kunnan viranomaiselle sekä joustavoittaa toiminnan järjestämistä ja lupamenettelyjä vastaavasti kuin vapaakunnat.

Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1993 alusta ja lait olemaan voimassa vuoden 1996 loppuun.

Vapaakuntakokeilu on aloitettu päättymässä olevan valtuustokauden alussa. Vapaakunnissa ja hallinnonkokeilukunnissa onkin yleisesti muutettu kunnan organisaatiota, erityisesti luottamushenkilöhallintoa ja siirretty päätöksentekoa hallinnossa alaspäin. Muun muassa kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä, aluelautakuntia ja erityislakien mukaisen toimivallan siirtämistä koskevissa asioissa kokeilut ovat vielä kesken ja osin vasta alkamassa vuoden 1992 alussa voimaan tulleiden muutosten perusteella.

Vapaakuntakokeilun onnistumista ja merkitystä osoittaa tähän mennessä muun muassa se, että valtionosuusjärjestelmän ja kunnallislain muutosten myötä voimassa oleva lainsäädäntö on osittain korvautumassa vuoden 1993 alussa pysyvästi aiempaa joustavammilla säännöksillä. Kokeilun jatkotoimenpiteiden onnistumisen kannalta on tärkeää korostaa kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä ja kokeilun merkitystä erityislakien mukaisen toimivallan järjestämistä koskevissa asioissa.

Edellä esitetyn lisäksi kokeilua on tarpeen jatkaa myös sen johdosta, ettei kunnissa jouduttaisi vuoden 1993 alussa palaamaan vanhentuneisiin hallintorakenteisiin.

Valiokunta pitää luonnollisena, että kunnallislain kokonaisuudistus tulee aikanaan ainakin osittain vaikuttamaan esillä olevan kokeilulainsäädännön tarvetta vähentävästi. Valiokunta on korostanut valtionosuusuudistuksen ja kunnallislain osittaisuudistukseen liittyvissä mietinnöissään n:ot 5-8 tarvetta purkaa hallinnon järjestämisessä ja tehtävien hoitamisessa kuntien toimintavapautta rajoittavia normeja. Lisäksi valiokunta on korostanut kunnallislain merkitystä kunnallishallinnon peruslakina. Nämä seikat on syytä nostaa esiin myös tässä yhteydessä.

Valiokunta edellyttääkin hallituksen huolehtivan siitä, että ensi tilassa ryhdytään toimenpiteisiin jäljellä olevien hallinnon järjestämiseen ja tehtävien hoitamiseen liittyvien kuntien toimintavapautta tarpeettomasti rajoittavien normien purkamiseksi ja että kunnallislain kokonaisuudistuksen valmistelun yhteydessä otetaan mainittuun lakiin kaikki tarpeelliset kunnallishallinnon järjestämistä koskevat säännökset.

Valiokunta pitää edelleen tärkeänä, että vastaisuudessa valmistellaan erikseen säännöksiä, jotka mahdollistavat nykyistä syvällisempiä kuntien hallinnon rakenteita uudistavia kokeiluja eri toimialoilla.

Kuntien valtionosuusuudistukseen liittyen on 1.1.1993 voimaan tulevalla uudella lailla (733/92) kumottu nykyinen 17 päivänä syyskuuta 1982 sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettu laki (677/82). Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa vapaakuntakokeilusta annetun lain 6 §:n 2 momentin 2 kohdan kumoamista tarpeettomana.

Uuden kiinteistöverolain (654/92) johdosta on 1 päivänä tammikuuta 1993 voimaan tulevalla lailla (657/92) kumottu kunnalle suoritettavasta katumaksusta annettu laki (670/78). Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen 3 §:n 4 momentin kumoamista tarpeettomana.

Valiokunta toteaa, että 2. lakiehdotuksen 12 §:n kohdalla on ollut tarkoitus hallituksen esityksen johtolauseessa lausutusta poiketen muuttaa pykälän otsikon lisäksi 1 ja 2 momenttia. Ehdotetun 1 momentin mukaan laki on voimassa 31 päivään joulukuuta 1996. Vastaavasti 2 momentin mukaan vapaakunnille erikseen annetut poikkeamisoikeudet olisivat voimassa vuoden 1996 loppuun saakka. Valiokunta ehdottaakin 2. lakiehdotuksen johtolauseen muuttamista. Edelleen valiokunta ehdottaa teknisiä muutoksia molempien lakiehdotusten johtolauseisiin.

Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiehdotuksia tarpeellisina ja puoltaa niiden hyväksymistä valiokunnan ehdottamin muutoksin.

Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,

että hallituksen esitykseen sisältyvät lakiehdotukset

hyväksyttäisiin näin kuuluvina:

1.

Laki

vapaakuntakokeilusta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan vapaakuntakokeilusta 29 päivänä heinäkuuta 1988 annetun lain (718/88) 5 §, 6 §:n 2 momentin 2 ja 4-6 kohta, 8-10 § ja 9 ja 10 §:n väliotsikko,

sellaisena kuin näistä on 5 § osittain muutettuna 13 päivänä joulukuuta 1991 annetulla lailla (1442/91), sekä

muutetaan (poist.) 2 §:n 2 momentti ja 15 § seuraavasti:

2 ja 15 §

(Kuten hallituksen esityksessä)

----

Voimaantulosäännös

(Kuten hallituksen esityksessä)

-----

2.

Laki

vapaakunnan oikeudesta poiketa eräistä säännöksistä ja

määräyksistä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan vapaakunnan oikeudesta poiketa eräistä säännöksistä ja määräyksistä 16 päivänä kesäkuuta 1989 annetun lain (592/89) 2 §:n 3 ja 5 kohta, 3 §:n 4 momentti, 3 a §:n 3 momentti, 3 c §, 5 §:n 1 momentti, 6 ja 7 §, 8 a-8 f § ja 10 §:n 3 momentti,

sellaisina kuin niistä ovat 3 §:n 4 momentti, 3 a §:n 3 momentti ja 3 c § 13 päivänä joulukuuta 1991 annetussa laissa (1441/91) ja 8 a-8 f § 12 päivänä tammikuuta 1990 annetussa laissa (14/90),

muutetaan (poist.) 3 a §:n 1 momentti ja 12 §,

sellaisena kuin näistä on 3 a §:n 1 momentti mainitussa 13 päivänä joulukuuta 1991 annetussa laissa, sekä

lisätään lain 1 §:ään, sellaisena kuin se on osittain muutettuna mainitulla 12 päivänä joulukuuta 1990 annetulla lailla, uusi 2 momentti, jolloin nykyiset 2 ja 3 momentti siirtyvät 3 ja 4 momentiksi, seuraavasti:

1, 3 a ja 12 §

(Kuten hallituksen esityksessä)

----

Voimaantulosäännös

(Kuten hallituksen esityksessä)

-----

Helsingissä 8 päivänä lokakuuta 1992

-----

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa puheenjohtaja Väistö, varapuheenjohtaja Varpasuo sekä jäsenet R. Aho, Enestam, Järvilahti, Laakkonen, Liikkanen, Markkula, Näsi, Pulliainen, Saario, Ukkola, Urpilainen, Vehkaoja ja Vähänäkki.

-----

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.