Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Kuluttajan- ja asiakkaansuojan parantaminen henkilöön kohdistuvissa palveluissa: Lausuntotiivistelmä

Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2020:18

Ministeriöiden julkaisut 1.4.2022
Alkuperäinen julkaisupäivä: 28.3.2022

Tiivistelmä

Enemmistö lausunnonantajista pitää tarpeellisena säätää nykyistä tarkemmin kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista henkilöön kohdistuvien palvelujen osalta. Moni lausunnonantaja katsoo, että mietinnössä kuluttajansuojalakiin (38/1978) lisättäväksi ehdotetun uuden 9 a luvun säännökset selkeyttäisivät oikeustilaa niin kuluttajan, elinkeinonharjoittajan kuin myös lain soveltajan näkökulmasta.

Lausunnonantajien näkemykset mietinnössä säädettäväksi ehdotetun uuden asiakkaansuojalain tarpeellisuudesta jakautuvat. Moni lausunnonantaja katsoo, että asiakkaalla on tarve saada nykyistä parempaa oikeussuojaa julkisesti järjestetyissä henkilöpalveluissa. Enemmistö
lausunnonantajista suhtautuu kuitenkin ehdotettuun asiakkaansuojalakiin kielteisesti ja katsoo, että asiakkaan oikeudet on jo nykyisellä lainsäädännöllä kattavasti turvattu tai, että asiakkaan oikeussuojan mahdollista kehittämistä tulisi tarkastella kuhunkin julkiseen palveluun sovellettavan erityislainsäädännön muutostarpeiden sekä tarvittaessa kollektiivisen viranomaisvalvonnan kokonaistarkastelun yhteydessä.

    Lisätiedot
  • Oikeusministeriö

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.