Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Sähköinen tunnistaminen: Selvitys nykytilasta sekä -kehittämistarpeista.

Valtiovarainministeriön julkaisu 2019:20

Ministeriöiden julkaisut 15.3.2019
Alkuperäinen julkaisupäivä: 8.3.2019

Tiivistelmä

Valtiovarainministeriö pyysi elokuussa 2018 Väestörekisterikeskusta selvittämään, kuinka tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin palveluihin olisi tarkoituksenmukaisinta järjestää. Selvityksen tavoitteena on löytää toimintamalli, jossa sähköinen tunnistaminen julkisen hallinnon palveluihin on mahdollisimman laajasti koko väestön saatavilla syrjimättömästi henkilön iästä tai fyysisistä rajoitteista huolimatta. Kansalaisten lisäksi myös Suomessa asioivien ulkomaalaisten henkilöiden tunnistamisen tulisi olla mahdollista.

Sähköinen tunnistaminen jakautuu ensitunnistamiseen sekä tunnistusvälineellä kirjautumiseen asiointipalvelussa. Ensitunnistaminen tapahtuu joko asiointipisteessä, jossa virkailija tarkastaa henkilöllisyyden virallisesta henkilöllisyystodistuksesta, tai sähköisesti, kun kansalainen käyttää jo olemassa olevaa sähköistä tunnistusvälinettään jonkin toisen sähköisen tunnistusvälineen hankkimiseen. Selvitystyön keskeisin kehitysehdotus on ensitunnistamisen uudelleenorganisointi. Kansalaisten ensitunnistaminen voisi kuulua valtion ylläpitämään digitaaliseen perusinfrastruktuuriin. Valtio voisi tarjota sen peruspalveluna muun yhteiskunnan hyödynnettäväksi. Tämä selvitys käsittää kolme vaihtoehtoa sähköisen tunnistamisen toimintamalleiksi sekä ehdotuksen valtion tuottamiksi tunnistamisen peruspalveluiksi.

Aihealueet
    Lisätiedot
  • Valtiovarainministeriö

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.