Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Arviomuistio sijoitusrahastolainsäädännön uudistamisesta

Ministeriöiden julkaisut 2.11.2016

Tiivistelmä

Sijoitusrahastolaki (48/1999), jäljempänä SRL tai sijoitusrahastolaki, on tullut voimaan 1 päivänä helmikuuta 1999. Sen jälkeen lakiin on lisätty runsaasti uutta sääntelyä EU-sääntelyn kehityksen myötä. Ajatus lain kokonaistarkastelusta on esitetty vuosien varrella useaan otteeseen ja erityisesti vuoden 2014 vaihtoehtorahastosäännösten voimaansaattamisen yhteydessä. Suomessa sijoitusrahastolakiin on sisällytetty sekä sijoitusrahastodirektiivin mukaisen rahastosijoittamisen säännökset että muuta sopimusmallilla toimivaa yhteistä sijoittamista koskevat säännökset. Tämä sääntelyn
rakenne muuttui vuonna 2014 vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajista ja direktiivin 2003/41/EY ja 2009/65/EY sekä asetuksen (EY) N:o 1060/2009 ja (EU) N:o 1095/2010 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/61/EU, jäljempänä AIFM-direktiivi, täytäntöönpanoon liittyneen vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014,AIFML) myötä. Muutos oli kuitenkin vain osittainen erikoissijoitusrahastojen osalta ja niitä koskevaa sääntelyä on kirjoitettuna nyt sekä sijoitusrahastolakiin että lakiin vaihtoehtorahastojen hoitajista.

Sijoitusrahastolain kokonaistarkastelun perusteet eivät kuitenkaan ensisijaisesti liity pelkästään lakitekniseen selkiyttämistarpeeseen ja esimerkiksi tarpeeseen sijoittaa erikoissijoitusrahastoja koskeva sääntely asiaankuuluvasti muun vaihtoehtorahastoja koskevan sääntelyn yhteyteen, vaan rahastotoiminnan liiketoimintaympäristön muutokseen, erityisesti finanssiteknologian kehittymiseen ja rajan yli toiminnan aktiivisuudessa odotettavissa olevaan kasvuun. Sijoitusrahastolain uudistamisen tavoitteena on mahdollistaa toimijoiden kilpailukykyisyyden säilyminen. Kilpailukyky liittyy erikokoisten ja erilaisilla toimintaedellytyksillä toimivien rahastoyhtiöiden toiminnan mahdollistamiseen ja uusien toimijoiden alalle tulon mahdollisuuksiin.

Lain uudistamisen yhteydessä tulisi arvioida, millä edellytyksillä voidaan perustaa vaihtuvapääomainen osakeyhtiömuotoinen yhteissijoitusyritys. Samalla kun rahastoyhtiöiden toiminnan kilpailukykyisyyttä lisättäisiin tarjoamalla sääntelyn puitteissa lisää vaihtoehtoisia toimintamuotoja ja vaihtoehtoja toiminnan järjestämiseen, tulee rahastoosuudenomistajan asema turvata riittävällä tavalla.

Tässä arviomuistiossa esitetään edellä kuvattujen tavoitteiden saavuttamisen kannalta pohdintoja sääntelyn kehittämistarpeista, joiden osalta sääntelyn kehittäminen voisi jatkua esimerkiksi työryhmämuotoisena. Tarkoituksena on arvioida arviomuistion perusteella saatujen lausuntojen ja näkemysten pohjalta tarve perustaa työryhmä ja sen toimeksiannon laajuus.

    Lisätiedot
  • Valtiovarainministeriö

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.