Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.
Tuloverokertomusta koskevien velvoitteiden välttelystä (KPL 7 b:5)
Torkkel, TimoLiikejuridiikka 1/2025 s. 51–76
14.4.2025
Asiantuntija-artikkeli
Euroopan unionin veroraportointidirektiivi, joka on kansallisesti implementoitu kirjanpitolain muutoksella, velvoittaa suuret yritykset laatimaan, julkistamaan ja asettamaan saataville koko konsernia tai itsenäistä yritystä koskevan tuloverokertomuksen. Tuloverokertomus on julkinen dokumentti, jossa on yksilöitävä tuloverokertomukseen sisällytetyt yritykset ja esitettävä näistä yrityksistä yhteenlasketut tiedot tuloksista ja suoritetuista tuloveroista jäsenvaltiokohtaisesti ja lainkäyttöalueittain. Julkisen tuloverokertomuksen taustalla on tavoite yritysten verotietoja koskevasta avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä sekä näiden pohjalta tapahtuvasta yleisestä verotietoisuuden syventämisestä ja yhteiskunnallisesta dialogista.
Veroraportointidirektiivissä ja sen implementoineessa kirjanpitolain muutoksessa säädetään muun ohessa yrityksistä, joilla on velvollisuus laatia, julkistaa ja asettaa saataville tuloverokertomus. Sääntelyn tehosteeksi on säädetty erityinen tuloverokertomusvelvoitteen kiertämisen estämistä koskeva säännös. Kirjanpitolain 7 b luvun 5 §:n mukaan, jos Patentti- ja rekisterihallitus katsoo, että tytäryrityksen tai sivuliikkeen toiminnan järjestämisessä on yksinomaisena tarkoituksena kiertää kirjanpitolain 7 b luvun 2 tai 3 §:ssä säädettyä velvollisuutta, sen tulee kirjallisesti kehottaa tytäryritystä tai sivuliikettä julkistamaan ja asettamaan saataville tuloverokertomuksensa. Patentti- ja rekisterihallitus merkitsee kehotuksen kaupparekisteriin viran puolesta.
Se, miten kirjanpitolain 7 b luvun 5 §:ää on tarkoitettu tulkittavan, ei selviä veroraportointidirektiivistä tai kirjanpitolaista. Artikkelissa esitetään, että kirjanpitolain 7 b luvun 5 §:n tulkinnassa voidaan hakea virikkeitä Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä kehittyneestä oikeuden väärinkäytön kiellon soveltamissystematiikasta. Artikkelissa päädytään ensinnäkin siihen, että kirjanpitolain 7 b luvun 5 §:n soveltamisalan ydin liittyy tilanteisiin, joissa toiminta ”pilkotaan” useisiin tytäryhtiöihin ja sivuliikkeisiin siten, että kirjanpitolain 7b luvun soveltamiskynnys ei täyty. Toiseksi artikkelissa todetaan, että tytäryhtiöiden ja sivuliikkeiden perustamiselle, organisoinnille ja toiminnalle on usein erilaisia ymmärrettäviä (liiketaloudellisia) syitä. Voitaneen arvioida, että kirjanpitovelvollinen voinee usein näyttää ja perustella sen, että usean tytäryrityksen tai sivuliikkeen toimintaa ei ole järjestetty yksinomaisesti tuloverokertomusvelvoitteiden kiertämiseksi. Tällöin kirjanpitolain 7 b luvun 5 §:n soveltamisala voinee redusoitua pieneksi.
- Asiasanat
- Direktiivi - Kirjanpito - Oikeuden väärinkäyttö - Tilinpäätös - Tulovero - Veroraportointi
Linkit
- Oikeuskäytäntö > EU-tuomioistuimen ratkaisut Asia C-321/05 5.7.2007
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 2011/16/EU NDir 2011/16/EU hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla ja direktiivin 77/799/ETY kumoamisesta 15.2.2011 (virka-apudirektiivi)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir 2013/34/EU EPNDir 2013/34/EU tietyntyyppisten yritysten vuositilinpäätöksistä, konsernitilinpäätöksistä ja niihin liittyvistä kertomuksista, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/43/EY muuttamisesta ja neuvoston direktiivien 78/660/ETY ja 83/349/ETY kumoamisesta 26.6.2013 (kirjanpitodirektiivi, tilinpäätösdirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö1336/1997Kirjanpitolaki
- Oikeuskäytäntö > KKO:n ennakkopäätökset KKO:1992:145 Takaus - Takuu
- Oikeuskäytäntö > KKO:n ennakkopäätökset KKO:2011:68 Yhteinen alue - Osakaskunnan päätös - Osakkaan esteellisyys - Oikeuden väärinkäyttö