Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Vertaisarvioitu

Kvantitatiivisen analyysin hyödyntäminen kilpailuoikeudessa: esimerkkinä yrityskauppa-arviointi

Oinonen, Mika

Lakimies 5/2012 s. 718–741
12.10.2012
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Yrityskauppa-arvioinnissa nousee usein esille sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen analyysi ja näihin liittyvän tiedon hankkiminen. Nykyaikaisen arvioinnin erityispiirre on aiempaa selvästi kehittyneempien ja samalla monimutkaisempien kvantitatiivisten analyysimenetelmien entistä merkittävämpi rooli osana tapausanalyysiä ja päätöksentekoa. Yrityskauppoja ajatellen tällaisia ovat muun muassa erilaiset regressioanalyysit ja yrityskauppojen simulaatiomallinnukset, jotka käytännössä edellyttävät jopa varsin huomattavaa talous- ja/tai tilastotieteen erityisosaamista. Millainen merkitys taloustieteelliseen analyysiin liittyvälle argumentaatiolle tulisi antaa näyttöä punnittaessa? Missä määrin yksinkertaisimpien kvantitatiivisten analyysimenetelmien mahdollistamille argumenteille tulisi antaa merkitystä arvioinnissa? Minkälainen merkitys tulisi antaa kehittyneempien kvantitatiivisten analyysimenetelmien

mahdollistamille argumenteille, erityisesti suhteessa kvalitatiivisen analyysin avulla hankittuun argumentaatioon? Vaikka yrityskaupat ovat kirjoituksen keskiössä, valtaosa kirjoituksessa käsitellystä soveltuu myös muille kilpailupolitiikan lohkoille. Tapausesimerkkinä tarkastellaan Ryanair-tuomiota (T-342/07).

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.