Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Oikeudenkäynti opetuksen menetelmänä

Niemi, Johanna

Lakimies 3/2011 s. 570–575
15.5.2011
Lyhyempi kirjoitus

Tiivistelmä

Oikeustieteen opetuksessa on perinteisesti korostettu oikeudellisen normiaineksen omaksumista. Muuttuvassa yhteiskunnassa myös juristin muut valmiudet kuten ongelmanratkaisun, argumentaation ja asian esittämisen taidot ovat tulleet yhä tärkeämmiksi. Oikeudenkäynti on luonteva muoto opettaa erilaisia valmiuksia ja tiedollista osaamista integroidusti. Oikeudenkäynnin pedagogisten mahdollisuuksien lisäksi kirjoittaja haluaa korostaa, että suullinen käsittely – kuten oikeudenkäynti ylipäätään – palvelee oikeusturvan toteutumista. Se antaa osapuolille tilaisuuden ajaa asiaansa, tuoda näkemyksensä ja todisteensa esiin ja vastata toisen osallisen esittämiin näkökohtiin ja kyseenalaistaa tämän todistelua. Lopuksi on todettava, vähemmän tärkeänä, mutta ei merkityksettömänä seikkana, että suullinen käsittely on oikein käytettynä kustannustehokas menettely.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.