Rantavyöhyke
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 14.12.2018 taltio 5878 – Poikkeamislupa ranta-alueella – Emätilatarkastelu – Haitta kaavoitukselle18.6.2019Oikeustapauskommentti käsittelee KHO:n muuna päätöksenä julkaisemaa ratkaisua KHO 14.12.2018 taltio 5878. Tornion teknisten palvelujen lautakunta myönsi poikkeamisluvan omakotitalon ja tallirakennuksen rakentamiseksi Alavojakkalan kylässä sijaitsevalle tilalle Tornionjoen rannalle ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena. Hallinto-oikeus kumosi lautakunnan päätöksen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 14.12.2018 taltio 5877 – Rakennuslupa – Loma-asunnon laajentaminen – Ranta-alue18.6.2019Oikeustapauskommentti käsittelee korkeimman hallinto-oikeuden muuna päätöksenä julkaisemaa ratkaisua KHO 14.12.2018 taltio 5877, jossa oli kyse myönnetystä rakennusluvasta loma-asunnon laajentamiseen saunalla ja taloustiloilla sekä korottamalla parvea. Samalla oli myönnetty vähäisenä poikkeamisena lupa rakentaa MRA 57.3 §:ssä säädettyä lähemmäksi naapurikiinteistön rajaa. Rakennuspaikkana olevan tilan naapuritilan omistajat lähtivät valittamaan myönnetystä rakennusluvasta. Alueella ei ole...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 21.2.2018 taltio 760 – Rauennut rakennuslupa – Ranta-alueen rakentamisrajoitus – Etäisyysvaatimuksista poikkeaminen2.7.2018Kirjoittaja käsittelee ratkaisua KHO 21.2.2018, taltio 760. Tapauksessa Lahden seudun rakennusvalvonnan rakennuslupa-arkkitehti myönsi uuden rakennusluvan rauenneen tilalle asuinrakennuksen, autotalli-varastorakennuksen ja laajennuksen jälkeen 31 neliömetrin suuruisen saunarakennuksen rakentamiseksi ranta-alueelle. Alueella ei ole voimassa MRL 72 §:n mukaista kaavaa. Lahden seudun rakennuslautakunta hylkäsi naapurikiinteistöjen oikaisuvaatimuksen. Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumosi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2014:7 – Talousrakennus, rantavyöhyke, poikkeamisen toimivalta, tilapäisyys14.5.2014Tapauksessa Lohjan ympäristölautakunta hyväksyi suunnittelutarveratkaisua ja poikkeamista koskevan hakemuksen saada rakentaa määräaikainen (5 vuotta) 300 neliömetrin suuruinen katos. Naapurikiinteistön omistajan valituksesta Helsingin hallinto-oikeus kumosi ja poisti kunnan päätöksen, mistä luvanhakijat valittivat edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kuitenkin valituksen. Asian ratkaisussa tuli ensin harkittavaksi, oliko kysymys olevan asuinrakennuksen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO 2013:14 – Rantavyöhyke - Maa- ja metsätalouden harjoittamista varten tarpeellinen rakentaminen - Sukupolvenvaihdos - Poikkeamisen tarpeellisuus3.5.2013Pirkanmaan ELY-keskus hylkäsi poikkeamishakemuksen saada käyttää määräalaa omakotitalon ja varastorakennuksen rakentamiseen ranta-alueelle ilman kaavaa ja vastoin rakennusjärjestystä. Tapauksessa hakija harjoitti maa- ja metsätaloutta ja aoittu rakentaminen liittyi sukupolvenvaihdokseen. Hämeenlinnan HO kumosi päätöksen ja hylkäsi hakemuksen tarpeettomana, koska poikkeamisen tarvetta suunnittelutarpeesta ei ollut. KHO kumosi äänin 4-1 HO:n päätöksen ja palautti asian HO:lle uudelleen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 28.8.2012 taltio 2241 – Poikkeaminen, toimivalta, rantavyöhyke, käyttötarkoituksen muuttaminen, rakennus, laajentaminen8.1.2013Rantavyöhykkeellä olevan 297 neliömetrin suuruisen rakennuksen laajentamista 121 neliömetrillä ei ollut pidettävä vähäisenä. Kun rakennuksen käyttötarkoitus ei ollut asuminen, vaan koulutustoiminta, muutettaessa rakennuksen käyttötarkoitusta ja laajennettaessa sitä vähäistä enemmän, suunniteltu rakennushanke oli maankäytöllisiltä vaikutuksiltaan rinnastettava maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun uuden asuinrakennuksen rakentamiseen rantavyöhykkeelle. Näin ollen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO:2012:50 - Rantavyöhyke - Poikkeaminen - Poikkeuksen tarve - Olemassa olevan asuinrakennuksen korjaaminen tai vähäinen laajentaminen8.11.2012Rakennushankkeessa oli kysymys lähellä rantaa sijaitsevan kerrosalaltaan 55 neliömetrin suuruisen lomarakennuksen 13 neliömetrin suuruisen avokuistin laajentamisesta 1,5 neliömetrillä ja avokuistin lasittamisesta. Rakennushanke ei olennaisesti muuttanut lomarakennusta tai sen käytön vaikutuksia. Tähän nähden hankkeessa oli kysymys maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 3 momentin 5 kohdassa tarkoitetusta olemassa olevan asuinrakennuksen korjaamisesta ja vähäisestä laajentamisesta, eikä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJääskeläinen, Lauri: KHO:2012:40 - Rakennuslupa, maatilaan kuuluva talousrakennus8.11.2012Rakennuslupa oli myönnetty kahden emolehmäpihaton ja yhden lantavaraston rakentamiseksi olemassa olevan maatilan yhteyteen MRL 72 §:n 1 momentissa tarkoitetun rantavyöhykkeen ulkopuolelle. Valituksessa hallinto-oikeudelle vaadittiin rakennuslupapäätöksen kumoamista. KHO katsoi, että hankkeen laatu ja rakennusten sijainti huomioon ottaen kysymys oli rakentamisesta MRL 16 §:n 1 momentissa tarkoitetulle suunnittelutarvealueelle. Eläinmäärän vuoksi rakentamista oli pidettävä muuna kuin MRL 137 §:n...
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Koski, Kimmo: Vakituisen ranta-asutuksen kuntataloudelliset vaikutukset 30.10.2007
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaSelvenius, Liisa: Rantojen suunnittelutarvejärjestelmä – ratkaiseeko oikeuskäytäntö tulkintaongelmat?Ympäristöjuridiikka 4/2006 s. 33 – 56, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Toimivaltainen viranomainen päätettäessä uuden rakennuksen rakentamisesta rantavyöhykkeelle (KHO:2005:8)8.7.2005Ympäristökeskus oli hylännyt hakemuksen, joka koski lupaa rakentaa sauna venevajaan. Hallinto-oikeus oli kumonnut ympäristökeskuksen päätöksen sillä perusteella, että koska kyseessä oli muutostyö eikä uuden rakennuksen rakentaminen, toimivaltainen viranomainen ei ollut ympäristökeskus vaan kunta. KHO saattoi ympäristökeskuksen päätöksen jälleen voimaan sillä perusteella, että tulisijan lisääminen ja rakennuksen käyttötarkoituksen olennainen muuttaminen oli rinnastettava maankäytöllisiltä ja...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: Rantarakentamisen edellytyksistä (KHO:2004:105)1.2.2005Tapauksessa valittajat eivät saaneet muuttaa lomarakennusta vakituiseksi asunnoksi. Oikeustapauskommentin kirjoittajan mukaan KHO:n päätös osoittaa, että yleiskaavamerkintöjä, jotka täyttävät maankäyttö- ja rakennuslain 72.1 §:n vaatimukset, on pääsääntöisesti pidettävä ehdottomina MRL 43.2 §:n tarkoittamalla tavalla, ja jos rakentaminen ei kaikilta osin ole näiden kaavamerkintöjen mukaista, tulee rakentamista varten saada kunnan MRL 171.1 §:n nojalla myöntämä poikkeamispäätös. Edellytykset...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2004:17 (Tilapäisen uudisrakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle)15.3.2004KHO katsoi, että järven rannalla sijainnut perustamaton ja lämmittämätön kahvilakioski oli rakennus. Kun rakennus oli jo ollut paikallaan tilapäisen uudisrakennuksen luvassa sallitut viisi vuotta, sen paikallaan pysyttämistä oli pidettävä uuden rakennuksen rakentamisena. Poikkeusluvan uuden rakennuksen rakentamiseen ranta-alueelle, jolla ei ole voimassa asemakaavaa tai rakennusluvan myöntämisen perusteeksi määrättyä yleiskaavaa, myöntää alueellinen ympäristökeskus. Kunta ei siten voinut myöntää...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:30 (Rakentaminen ranta-alueelle)17.11.2003KHO katsoi, että omakotitalon rakentamisessa rannassa sijaitsevan omakotitalon taakse oli kysymys niin sanotusta toiseen riviin rakentamisesta määräalalle, jolla ei ole rantaviivaa. Hallinto-oikeuden näkemyksestä poiketen KHO katsoi, ettei kyse ollut rantavyöhykkeelle rakentamisesta, vaikka rakennus oli tarkoitus rakentaa vain 80 metrin päähän joesta. Koska alueella ei myöskään ollut rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järestämisestä aiheutuvaa suunnittelutarvetta, hakija ei tarvinnut...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2003:37 (Rantarakentaminen ja emätilaperiaate)19.9.2003Valittaja haki lupaa rakentaa lomarakennus tilan määräalalle. Emä- tai kantatilaperiaate tarkoittaa sitä, että poikkeuslupamenettelyssä ja rantakaavoituksessa tutkitaan kantatilan, oikeastaan emätilan, käyttämän rakennusoikeuden määrää alkaen rakennuslain voimaantulovuodesta eli vuodesta 1959 lähtien. Oikeuskirjallisuudessa oli esitetty, ettei periaatteella olisi enää merkitystä maankäyttö- ja rakennuslain tultua voimaan. Tässä ratkaisussa KHO kuitenkin katsoi, että periaatetta tulee edelleen...
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötHonkonen, Marja: Valtioneuvoston periaatepäätös valtakunnallisesta rantojensuojeluohjelmasta19.3.2003