Opiskelija
- Lakikirjasto > Oikeus* Kosonen, Jonna – Mäntylä, Niina – Perttola, Laura – Jokipii, Annukka: Whistleblowing-kanavat ja opiskelijan oikeusturvaodotukset yliopistoissaOikeus 3/2022 s. 425 – 448, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitRikander, Henri – Silvennoinen, Elisa: Lähestymiskieltolain soveltaminen oppilaitoksessa23.6.2021, Edilex-sarja 2021/39Artikkelissa pohditaan lähestymiskiellon soveltamisen mahdollisuutta ja käyttämisen velvollisuutta oppilaitosympäristössä. Lähestymiskielto on mitä suuremmissa määrin ennakollinen työkalu väkivallan torjumiseksi, sillä sen käyttämisen edellytystä ei ole sidottu jo toteutuneeseen rikokseen. Lähestymiskieltolaki on lisäksi ikäneutraali, joten se on sovellettavissa myös tilanteessa, jossa kieltoon määrättävä on alaikäinen. Keskeinen tutkimuskysymys on, milloin ja millaisin edellytyksin...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Ylioppilaskunnan pakkojäsenyys – onko sille enää perustetta?5.1.2021, Edilex-sarja 2021/2Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto muuttuu vuoden 2021 alussa, kun laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta (YTHS-laki) tulee voimaan. Kyse on uudesta sääntelystä, jolla eri korkeakoulujen opiskelijat pääsevät yhdenvertaisesti Kansaneläkelaitoksen järjestämän ja Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö sr:n tuottaman opiskeluterveydenhuollon piiriin. Yliopistoissa rahoitus on perinteisesti osaltaan järjestetty ylioppilaskuntien kautta, joiden jäsenmaksuun on sisällytetty...
- Lakikirjasto > ArtikkelitOuli, Juuso – Voutilainen, Tomi: Oppimisanalytiikka ja opiskelijatietojen käsittely yliopistoissa30.9.2019, Edilex-sarja 2019/36Artikkelissa pyritään vastaamaan oikeudellisesti merkityksellisiin kysymyksiin oppimisanalytiikan käytöstä suomalaisissa yliopistoissa opiskelijan näkökulmasta. Samoin esiin nousee opettajan ja yliopiston muun henkilökunnan oikeusturva siinä, kuinka opiskelijan tietoja saa käsitellä. Tässä selvityksessä ei kuitenkaan oteta huomioon yleisesti oppimisanalytiikan käyttöön liittyviä, esimerkiksi valtioiden rajat ylittäviä taikka alaikäisten henkilöiden tai työntekijöiden käsittelyä koskevia...
- Lakikirjasto > ArtikkelitSutela, Mika: Tutkimushavaintoja lukioaineiden merkityksestä oikeustieteelliselle alalle hakeutumisessa13.8.2018Opiskelijavalintojen uudistaminen on osa pääministeri Juha Sipilän hallituksen kärkihanketta, jonka tavoitteena on nopeuttaa toisen asteen opiskelijoiden siirtymistä korkeakouluihin. Valintakokeiden rinnalle otetaan käyttöön ylioppilaskokeeseen perustuva todistusvalinta vuoteen 2020 mennessä. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan todistusvalintaa ja siinä ylioppilastutkinnon arvosanojen pisteytyksessä käytettäviä pisteytystaulukoita, niistä käytyä keskustelua ja oikeustieteellisen alan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitErvasti, Kaijus – Aaltonen, Mikko: Oikeustieteen opetus opiskelijakyselyiden valossa5.10.2017Oikeustieteen opetuksesta on käyty runsaasti keskustelua viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Oikeudellisen koulutuksen peruspiirteet ovat myös säilyneet pitkään suhteellisen muuttumattomina. Koulutusjärjestelmä on melko yhtenäinen ja kaikki oikeustieteen opiskelijat opiskelevat pääosin samoja oppiaineita kuten rikosoikeutta, prosessioikeutta, esine- ja velvoiteoikeutta, ympäristöoikeutta, vero-oikeutta ja valtiosääntöoikeutta. Tosin viime vuosina järjestelmässä on havaittavissa muutosta....
- Lakikirjasto > LakimiesAine, Antti: Opiskelijoiden aktivointi oikeustieteen luento-opetuksessaLakimies 3–4/2016 s. 556 – 571, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitMiettinen, Tarmo: Syventävien opintojen tutkielma ja sen arvosteleminen20.11.2015, Edilex-sarja 2015/44Ylemmän yliopistollisen korkeakoulututkinnon, maisterin tutkinnon, syventäviin opintoihin kuuluu vähintään 20 ja enintään 40 opintopisteen laajuinen opinnäyte. Tästä opinnäytteestä käytetään myös käsitettä ”pro gradu -tutkielma”. Artikkeli käsittelee pro gradu -tutkielman arvosanaan vaikuttavia arvosteluperusteita sekä ylioppilaan oikeusturvaa. Kirjoituksessa käsitellään muun muassa seuraavia kysymyksiä: Mitkä ovat tutkielman laatijan oikeudet ja velvollisuudet? Mitä laatuvaatimuksia...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMiettinen, Tarmo: Opiskeluoikeuden saaminen ja lakkaaminen yliopistossa17.9.2013, Edilex-sarja 2013/28Tässä artikkelissa analysoidaan opiskeluoikeuden saamista ja lakkaamista yliopistojen tutkintokoulutuksessa. Aiheen tekevät ajankohtaiseksi sekä yliopistolain viimeaikaiset muutokset että yliopisto-opinnoille jo aiemmin asetetut, mutta käytännössä vasta nyttemmin konkretisoituvat tutkintojen suorittamisajat. Käsittelyn ulkopuolelle jäävät opiskelijan oikeudet avoimessa yliopistossa ja yliopiston järjestämässä täydennyskoulutuksessa. Yliopisto-opiskelijan ja ammattikorkeakouluopiskelijan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Jatko-opiskelijaksi ottamisesta17.8.2012, Edilex-sarja 2012/35Artikkelissa tarkastellaan jatko-opiskelijoiden oikeudellista asemaa. Erityisinä kiinnostuksen kohteina ovat jatko-opiskelijavalinnan toteuttaminen yliopistoissa ja hakijoiden oikeusturva valintamenettelyssä. Lopuksi käsitellään vielä perustuslain 16.3 §:ssä turvattua tieteen vapautta ja sitä, kuuluuko se myös niille, jotka eivät vielä aktiivisesti harjoita tiedettä instituution puitteissa eli tutkijan asemassa. Muukkonen katsoo, että ainakin periaatteellisella tasolla jokaisella...
- Lakikirjasto > OikeusHakalehto-Wainio, Suvianna: Seminaariopetuksen haasteet – kohti laadukkaampaa oppimistaOikeus 3/2010 s. 288 – 298, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusMatikkala, Jussi: Oikeustieteen opiskelijoiden vaihto-opiskelukokemuksetOikeus 4/2009 s. 380 – 401, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Helsinki Law ReviewVasara, Marianne: Oikeustiedettä ulkomailla – suomalaisten opintomatkat 1600- ja 1700-luvuillaHelsinki Law Review 1/2008 s. 5 – 31, Opiskelijakirjoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitKoskinen, Seppo - Partanen, Mirja: Jatkotutkintoa suorittavan työttömyysturva - työtä vai opiskelua?23.2.2005Artikkelissa käsitellään työttömyysturvalautakunnan päätösten perusteella lisensiaatin ja tohtorin tutkintoa suorittavien työttömyysturvaa. Jatko-opiskelijoita on usein arvioitu perustutkinto-opiskelijoiden arviointiin tarkoitetuilla kriteereillä. Jatkotutkintoa työn ohessa suorittava on saattanut jäädä hyväksymättä työttömäksi oman varsinaisen työnsä loppumisesta huolimatta. Jos taas jatkotutkintoa on suoritettu assistenttina tai tutkijakoulutettuna, tämä on ymmärretty opiskeluun liittyväksi...