Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Varumärket som kommunikativ relation

Oker-Blom, Max

JFT 2/2011 s. 146–165
1.5.2011
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

I artikeln redogöras först inledningsvis således för några traditionella mer eller mindre juridiska sätt att betrakta varumärket, varefter beskrivs ett par ekonomiska analyser, innan det formuleras en syn på det. Sedan diskuteras det synsättets teoretiska och praktiska konsekvenser och konfronteras förslaget för att se om något relevant återstår eller om det i alla fall är motiverat att förhålla sig skeptisk till dylika övningar som inte är särskilt nyttiga eller meningsfulla. Det är uppenbart att utan varumärke och varumärkesinnehavare uppstår det knappast heller någon relation mellan den sistnämnda och konsument eller andra intressenter. Lika klart kan det sägas vara att fokus redan alltför länge koncentrerats på de två förstnämnda på bekostnad av relationen mellan innehavare och konsument via varumärket.

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.