Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Är det tillåtet att kringgå reglerna om direktmarknadsföring i s.k. peer marketing?

Enkvist, Joakim

JFT 2/2009 s. 114–126
1.5.2009
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Dagens samhälle karakteriseras av en explosionsartad ökning av mängden reklam. Förutom att mängden reklam ökar så uppkommer det ständigt nya former av marknadsföring. Den mest bidragande orsaken till uppkomsten av nya marknadsföringsmetoder är utvecklingen av nya kommunikationstekniker. En av de största fördelarna med att använda de nya kommunikationskanalerna som marknadsföringskanal är att det är ett synnerligen förmånligt och effektivt sätt att nå stora folkmassor. Den tekniska utvecklingen har möjliggjort en övergång från massmarknadsföring till s.k. one-to-onemarknadsföring. Peer marketing har blivit en populär form av marknadsföring. För företag innebär denna form av marknadsföring betydligt mindre marknadsföringskostnader. Efter att företaget har hittat ett antal aktiva medlemmar i nätverket sköter

de enskilda medlemmarna om marknadsföringen. L om dataskydd vid elektronisk kommunikation har stiftats för att

konsumenter inte skall få oönskade marknadsföringsmeddelanden via automatiserade uppringningssystem.

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.