Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

EU-varumärket – en framgångshistoria?

Oker-Blom, Max

JFT 2/2007 s. 105–118
1.5.2007
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Enligt de flesta bedömare har EU-varumärket varit en succé. Det faktum att man lyckats skapa ett varumärkessystem, som omspänner hela EU, är en prestation i sig. Detsamma gäller administrationen av själva myndigheten och skötseln av dess ekonomi. Men risken med ett omfattande system är att kostnadseffektiviteten får företräde fram om skyddsfrågorna, vilka ändå, är de väsentliga för innehavaren. En annan aktuell fråga, är naturligtvis den om de stora och resursstarka företagen befrämjas på bekostnad av de mindre? Vid sidan av detta bör man också diskutera i vilken mån man skall låta rättighetsbevakningen endast bero på innehavaren själv. Trots att mycket gjorts och görs finns det alltså fortfarande mycket kvar att göra för att EU-varumärket skall bli den framgång, om vilken det redan finns goda indikationer.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.