Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Att utlära eller inlära – Den processrättsliga undervisningens evighetsfråga

Koulu, Risto

JFT 2–4/2017 s. 512–528
9.10.2017
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

I denna festskriftsartikel analyseras hur processrätten i dag lärs ut, vad som förväntas av den, hur förväntningarna förverkligas och – särskilt – hur den processrättsliga undervisningen kommer att se ut år 2030. På samma gång strävas efter att besvara den grundläggande frågan om huruvida processrätten – dvs. förfarandereglerna – över huvud taget kan läras ut eller om de måste inläras, antingen genom att själv tillämpa dem eller åtminstone genom deltagande åskådliggörande, dvs. genom att iaktta hur andra aktörer (domare, advokater, åklagare) tillämpar dem. Fokus ligger på undervisningen vid Helsingfors universitets juridiska fakultet. Således gäller de erfarenhetsbaserade iakttagelserna och vissa förslag inte nödvändigtvis för andra juridiska utbildningsenheter. Visserligen är det svårt att tro att det skulle råda några grundläggande skillnader mellan dem. Juristens uppgifter varierar inte geografiskt och målsättningarna för examen kan inte heller, om och när de knyts till professionella

färdigheter, märkvärdigt variera beroende på var JM-examen avläggs. (Edilex-toimitus)

    Asiasanat

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.