Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Rättsekonomiska synpunkter på varumärken – pro et contra

Oker-Blom, Max

JFT 4/2016 s. 446–457
17.10.2016
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

I dagsläget förekommer rättsekonomisk argumentation på snart sagt alla rättsområden. Det här gäller i synnerhet sådana med kommersiell anknytning, såsom konkurrensrätt, bolagsrätt och immaterialrätt. Med rättsekonomi avser jag här tilllämpningen av ekonomisk teori, i huvudsak mikroekonomi och de grundläggande begreppen inom makroekonomin, på rättens och de rättsliga institutionernas uppkomst, struktur, processer och verkningar. Det rättsekonomiska angreppssättet används likväl inte enbart i förklarande eller värderande syfte, utan ansatser förekommer

också att nyttja det vid själva rättstillämpningen, alltså normativt.(Edilex-toimistus)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.