Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Opiskelijakolumni: Lojaliteettiperiaate liiketoimintakaupassa

Mäenpää, Niko – Vähävaje, Eero

Helsinki Law Review 2/2016 s. 56–58
11.10.2016
Lyhyempi kirjoitus

Tiivistelmä

Millainen merkitys lojaliteettiperiaatteella on liiketoimintakaupassa? Sopimusoikeudessa lojaliteettiperiaatteella tarkoitetaan sopimuksen vastapuolen oikeuksien ja etujen ottamista huomioon sopijaosapuolten keskinäisessä suhteessa. Toisin sanoen sopimukseen sitoutuneen osapuolen on ennen toimeen ryhtymistä selvitettävä toimensa mahdolliset negatiiviset vaikutukset myös toisen sopijakumppanin kannalta. Jos lojaliteettiperiaatteeseen kuuluva lojaliteettivelvollisuus on korostunut sopimussuhteessa, on sopijapuolen lähtökohtaisesti pidättäydyttävä toimesta, jonka seuraukset olisivat huomattavan negatiiviset toiselle sopijapuolelle. Lojaliteettiperiaatteen sisältö määräytyykin aina tapauskohtaisesti, eikä sen sisältö siten säily vakiona eri sopimussuhteissa. Lojaliteettiperiaatteen sisältöön vaikuttaa ensinnäkin sopimustyyppi ja sopimuksen osapuolten asema. Lojaliteettiperiaate on erittäin korostunut niissä sopimuksissa, jotka edellyttävät varsin korkeaa osapuolten välistä luottamusta. Esimerkiksi pitkäaikaiset yhteistyösopimukset ovat tällaisia sopimuksia. (Edilex-toimitus)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.