Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 317/2014
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annetun lain 39 §:n muuttamisesta sekä alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksen pääasiallisena tavoitteena on muuttaa alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annettua lakia lisäämällä lakiin ohjelmakautta 2014−2020 koskevat Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen toimeenpanon edellyttämät säännökset. Euroopan alueellisen yhteistyö -tavoitteen osalta Euroopan unionin sääntely on yksityiskohtaisempaa kuin vain kansallisesti toteutettavassa rakennerahasto-ohjelmassa. Komissio on antanut erilliset menojen tukikelpoisuutta koskevat säännöt, joita tulee noudattaa kaikissa ohjelmaa toteuttavissa valtioissa ja kaikissa toimenpiteissä. Näin kansallisen sääntelyn tarve vähenee. Lisäksi yhteistyöohjelmaa toteuttavat valtiot voivat ohjelma-asiakirjassa sopia ohjelmassa noudatettavista tukikelpoisuutta koskevista menettelyistä.

Lakiin ehdotetaan lisäksi otettavaksi rakennerahasto-ohjelmaan liittyvät muutokset sosiaali- ja terveysministeriön tehtäviin sekä tarkennus vähämerkityksisestä tuesta annettuun lain pykälään. Sosiaali- ja terveysministeriön tehtäviin lisättäisiin oikeus myöntää rakennerahasto-ohjelman teknistä tukea hankerahoituksen lisäksi. Kansallisen rakennerahasto-ohjelman sähköistä menettelyä koskevia säännöksiä tarkennettaisiin niin, että hakemuksen lisäksi myös tuki- ja maksatuspäätös tehtäisiin sähköisesti. Lakiin lisättäisiin myös vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahastoa koskevat hyväksyttäviä kustannuksia ja tarkastusoikeutta sisältävät säännökset.

Alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annettuun lakiin esitetään tehtäväksi tarkastusviranomaisen tehtäviä koskeva lisäys niin, että Euroopan alueellisen yhteistyön ohjelmien Suomessa sijaitsevan tarkastusviranomaisen tehtäviin lisättäisiin, että se toimii yleisasetuksen mukaisena riippumattomana tarkastuselimenä.

Esitykseen sisältyvät lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Suomi osallistui ohjelmakaudella 2007−2013 yhdeksän Euroopan alueellinen yhteistyö (EAY) -tavoitteen toteuttamiseen. Euroopan komissio hyväksyi vuoden 2007 loppuun mennessä kaikki alueellisen yhteistyön ohjelmat. Ohjelmien varat saatiin sidottua, ja vielä käynnissä olevat hankkeet päättyvät viimeistään vuoden 2015 aikana.

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteella tuettiin erityisesti EU:n sisärajat ylittävää yhteistyötä. EAY-tavoitteen ohjelmia rahoitettiin Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) ja työ- ja elinkeinoministeriö toimii niissä keskushallinnon vastuuviranomaisena.

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoite jakaantui rajat ylittävän, valtioiden välisen ja alueiden välisen yhteistyön ohjelmiin. Niillä tuettiin raja-alueiden ja laajempien, rajat ylittävien yhteistyöalueiden integroitumista sekä alueiden ja kaupunkien välisten verkostojen syntymistä ja vahvistumista.

Euroopan alueellisen yhteistyön tavoitteelle varattiin koko Euroopan unionissa vuosina 2007−2013 yhteensä 7,75 miljardia euroa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) seuraavin painotuksin: rajat ylittävä yhteistyö 5 576 miljoonaa euroa ja lisäksi Peace-ohjelmalle 200 miljoonaa euroa, valtioiden välinen yhteistyö 1 581 miljoonaa euroa ja alueiden välinen yhteistyö 392 miljoonaa euroa.

Ohjelmakaudella 2007−2013 toteutettiin neljä koko EU:n kattavaa alueiden välisen yhteistyön, tiedon vaihdon ja tutkimuksen ohjelmaa. Ohjelmat perustuvat vuosina 2000−2006 toteutettuihin vastaaviin ohjelmiin. Näihin ohjelmiin oli osoitettu yhteensä noin 0,4 mrd euroa. Suomi osallistui kaikkiin neljään ohjelmaan: INTERREG IV C, INTERACT II, URBACT II ja ESPON 2013.

INTERREG IV C ja INTERACT II

Alueiden välinen yhteistyöohjelma INTERREG IV C tarjosi yhteistyömahdollisuuden alue- ja paikallistason viranomaisille ja toimijoille koko EU:n alueella. Lisäksi Norja ja Sveitsi osallistuivat ohjelman toteuttamiseen. Toteutettavilla hankkeilla pyrittiin vaihtamaan kokemuksia sekä yhteisesti kehitettyjä lähestymistapoja ja välineitä, jotka omalta osaltaan voisivat parantaa aluepoliittisten kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuutta ja tukea talouden uudistamista. Ohjelman kokonaisrahoitus oli noin 405 miljoonaa euroa ja sillä rahoitettiin yhteensä 240 hanketta.

INTERACT II -ohjelman tavoitteena oli tarjota tukea Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen ja osin myös ENPI CBC -ohjelmien parissa työskenteleville toimijoille, jotta ohjelmia voitaisiin toteuttaa entistä vaikuttavammin ja tehokkaammin. Ohjelmien hyvän hallinnon (good governance) on todettu olevan yksi keskeisimmistä haasteista. Pääpaino on ollut seuraavissa asioissa; tuottaa ja jakaa tietoa edellä esitetyn kohderyhmän toimijoiden keskuudessa, tukea sellaisten menettelytapojen ja välineiden kehittämistä, joilla pyritään ohjelmien täytäntöönpanon laadun parantamiseen, ja levittää hyvään hallintoon liittyviä lähestymistapoja niistä kiinnostuneille. Ohjelma-alue kattaa koko EU:n. Lisäksi Norja ja Sveitsi ovat osallistuneet ohjelman toteuttamiseen. INTERACT II -ohjelman kokonaisrahoitus on ollut noin 40 miljoonaa euroa. Suomen osuus ohjelman kansallisesta julkisesta rahoituksesta vuosina 2007–2013 on ollut noin 65 000 euroa. Rahoitus tuli kokonaisuudessaan valtiolta.

URBACT II

URBACT II -ohjelma 2007–2013 on jatkoa edellisen rakennerahastokauden URBAN-ohjelmien kokemustenvaihto-ohjelmalle (URBACT I). Ohjelman tavoitteena on kokemustenvaihtoverkkojen, työryhmien ja tutkimusten kautta koota ja levittää kaupunkien kehittämisen hyviä kokemuksia. URBACT II -ohjelma tarjoaa kaupungeille mahdollisuuden osallistua suoraan kokemustenvaihtoon kaupunkikehityksen eri teemoista muiden eurooppalaisten kaupunkien kanssa.

Ohjelmaan osallistuivat kaikkien EU-jäsenmaiden lisäksi Norja ja Sveitsi. URBACTin kansallisena yhteysviranomaisena toimii työ- ja elinkeinoministeriö.

Ohjelman kokonaisrahoitus oli 68,2 miljoonaa euroa, josta EAKR:n osuus on 53,3, jäsenmaiden 5,2 ja paikallisen tason 9,3 miljoonaa euroa. EU:n tukiaste oli noin 70 prosenttia. Lisäksi Norjan valtio tuki ohjelmaa. Työ- ja elinkeinoministeriö tuki mukana olevien suomalaisten osapuolten osallistumista ohjelmaan kansallisella vastinrahoituksella.

ESPON

ESPON (European Observation Network for Territorial Development and Cohesion) -tutkimusohjelman tavoitteena on parantaa EU-alueen aluesuunnittelun ja aluekehityksen tietoperustaa ja tukea EU-maiden yhteistyötä näillä aloilla. Ohjelmaan osallistuvat kaikki EU-jäsenmaat sekä kumppanimaina Norja, Islanti, Liechtenstein ja Sveitsi. Käytännössä ohjelmaa toteutetaan hankkein, joihin osallistuu tutkimuslaitoksia eri puolilta Eurooppaa.

Suomessa ohjelman kansallisena vastuutahona (ESPON Contact Point) toimii Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitos, joka tukee suomalaisten tutkimuslaitosten hakeutumista ohjelmaan ja tiedottaa ohjelman tutkimustuloksista.

Euroopan alueellinen yhteistyö (EAY) -tavoite 2014–2020

EAY-tavoitteella tuetaan rajat ylittävää, valtioiden välistä ja alueiden välistä yhteistyötä EU:n sisärajoilla. Se on jatkoa kaudella 2007–2013 toteutetulle EAY-tavoitteelle ja edellisillä ohjelmakausilla toteutetulle INTERREG-yhteisöaloitteelle. Ulkorajayhteistyö siirtyi eurooppalaisen naapuruuden rahoitusvälineen (ENI) piiriin kaudella 2007–2013.

Parhaillaan valmistellaan kauden 2014–2020 EAY-ohjelmia. Useimmat ohjelmaesitykset jätettiin komissiolle kesällä 2014. Tavoitteena on, että ensimmäiset haut voitaisiin avata vuoden 2014 lopussa tai vuoden 2015 alussa.

Suomi osallistuu seuraavien EAY-ohjelmien valmisteluun ja toteuttamiseen:

Rajat ylittävän yhteistyön ohjelmat:

1. Pohjoinen (Suomi, Ruotsi, Norja),

2. Botnia-Atlantica (Suomi, Ruotsi, Norja),

3. Keskinen Itämeri (Suomi/Ahvenanmaa, Ruotsi, Viro, Latvia).

Valtioiden välisen yhteistyön ohjelmat:

4. Itämeren alue (Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Norja, Valkovenäjä, Venäjä),

5. Pohjoinen periferia ja Arktis (Suomi, Ruotsi, Iso-Britannia/Skotlanti, Iso-Britannia/Pohjois-Irlanti, Irlanti, Norja, Islanti, Grönlanti, Färsaaret).

Koko EU:n kattavat alueiden välisen yhteistyön ohjelmat:

6. INTERREG EUROPE (kaikki EU-maat + Norja, Sveitsi),

7. INTERACT III (kaikki EU-maat + Norja, Sveitsi),

8. URBACT III (kaikki EU-maat + Norja, Sveitsi),

9. ESPON 2020 (kaikki EU-maat + Norja, Sveitsi, Liechtenstein).

Suomi osallistuu myös kolmeen ENI CBC -ohjelmaan.

EAY-ohjelmat täydentävät kansallista rakennerahasto-ohjelmaa, ja niihin on koko EU:ssa osoitettu vajaat kolme prosenttia rakennerahastovaroista.

Ohjelmilla tuetaan rajat ylittävää yhteistyötä, alueellisesti laajempaa valtioiden välistä yhteistyötä sekä koko EU:n kattavaa alueiden välistä yhteistyötä, tiedon vaihtoa ja tutkimusta. Rakennerahastokaudelle 2014–2020 on valmisteltu noin 70 EAY-ohjelmaa.

Euroopan alueellisen yhteistyöohjelmien toimeenpanoa koskevat säännökset olivat laissa eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta (1652/2009), joka kumottiin tammikuussa 2014. Alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annettua lakia (8/2014) valmisteltaessa ei vielä ollut annettu tarkempia Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen Euroopan unionin säännöksiä.

2 Ehdotetut muutokset

2.1 Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista

39 §. Tarkastusviranomainen. Pykälän 2 momenttia tarkennettaisiin niin, että ohjelma-asiakirjassa nimetty tarkastusviranomainen antaisi kertomuksen ja lausunnon, jossa arvioidaan täyttävätkö hallinto- ja todentamisviranomaiseksi nimettävät viranomaiset niille Euroopan unionin ja kansallisessa lainsäädännössä asetetut edellytykset. Menettely vastaa, mitä lain 10 §:ssä rakennerahasto-ohjelman tarkastusviranomaisen tehtävästä on säädetty.

2.2 Laki alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta

1 §. Soveltamisala. Pykälään esitetään lisättäväksi uusi 4 momentti. Lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmien toimeenpanoa, jollei Euroopan unionin lainsäädännöstä tai valtionavustuslaista muuta johdu. Lisäksi ehdotetaan pykälään uutta 5 momenttia. Laissa säädettäisiin alueiden kehittämisestä ja rakennerahastojen hallinnoinnista annetun lain 12 §:n mukaisen vähävaraisimmille suunnatun avun rahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman hyväksyttävistä kustannuksista sekä tarkastusoikeudesta.

5 §. Tuen saajat. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että siihen lisätään Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen ohjelmien rakenteen edellyttämä tarkennus tuensaajista. Nämä ohjelmat perustuvat siihen, että tuen saajia on useita ja eri maista. Tämä hankemenettelyrakenne on ollut käytössä jo edellisillä ohjelmakausilla. Tuen saajat valitsevat keskuudestaan EU-lainsäädännön mukaan tahon, johtavan tuen saajan, joka vastaa tuen myöntäjälle hankkeen toteuttamisesta.

6 §. Ministeriöiden myöntämä tuki. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että sosiaali- ja terveysministeriö voisi myöntää tukea varsinaisten ohjelmaa toteuttavien sisällöllisten hankkeiden lisäksi myös ohjelman teknisestä tuesta rahoitettaviin hankkeisiin. Työ- ja elinkeinoministeriö siirtäisi sosiaali- ja terveysministeriölle hankkeisiin käytettävän rahoituksen lisäksi myös sovitun määrän teknistä tukea. Sosiaali- ja terveysministeriö ei hakisi teknistä tukea ja sen maksatusta työ- ja elinkeinoministeriöstä. Teknisen tuen hankkeet voivat olla ministeriön itse toteuttamia hankkeita. Ministeriön itse toteuttamissa hankkeissa noudatetaan muutoin normaalia tukimenettelyä, mutta toimintojen erillisyyteen on kiinnitettävä tavallista suurempaa huomiota. Ehdotettu menettely selkeyttää teknisen tuen hallinnointia; sosiaali- ja terveysministeriö on alueiden kehittämisestä ja rakennerahastojen hallinnoinnista annetun lain 11 §:n mukainen välittävä toimielin. Muilla välittävillä toimielimillä tekninen tuki on ollut niiden käytössä ohjelmakauden alusta saakka.

7 a §. Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen mukaisen tuen myöntäminen.Hallinto- ja maksuviranomaisena toimiva suomalainen maakunnan liitto tai ulkomainen yhteisö myöntää rakennerahastovaroista tulevan tuen koko ohjelma-alueelle. Ohjelma-alueen maakuntien liitot voivat myöntää myös rakennerahastovaroja vastaavan valtion rahoitusosuuden koko Suomessa olevalla ohjelma-alueella. Jos ohjelman hallinto- ja todentamisviranomaiset sijaitsevat toisessa jäsenvaltiossa, yksi suomalainen ohjelma-alueen maakunnan liitoista voi myöntää valtion rahoitusosuuden myös muiden ohjelma-alueeseen kuuluvien maakunnan liittojen alueella, jos liitot ovat tästä sopineet. Maakunnan liitto voi tällaisessa tapauksessa myöntää myös Suomen valtion rahoitusosuuden ulkomaiselle tuensaajalle ohjelma-alueella. Euroopan alueellinen yhteistyö -ohjelmissa tukea myönnettäessä noudatettavissa ehdoista ja menettelyistä voitaisiin antaa tarkempia määräyksiä valtioneuvoston asetuksella.

11 §. Vähämerkityksinen tuki. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että nykyinen 1 momentti ja 2 momentin viimeinen virke poistetaan tarpeettomina, koska niissä toistetaan vähämerkityksisestä tuesta annetun komission asetuksen säännöksiä. Uuden 1 momentin sanamuotoa tarkennetaan ja siihen sisällytetään viittaus vähämerkityksisestä tuesta annettuun komission asetukseen.

13 §. Yhteishanke. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti. Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmien osalta ehdotetaan yhteishankkeissa noudatettavaksi Euroopan unionin lainsäädäntöä ja ohjelma-asiakirjan tarkempia säännöksiä. Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa hankkeissa on aina useampi kuin yksi tuen saaja. Euroopan alueellisen yhteistyön ohjelmien hallinnointimalliin vaikuttaa kuitenkin keskeisesti se, että hankkeissa on aina osapuolia muualta kuin Suomesta. Euroopan alueellisen yhteistyön ohjelmissa eri maissa toteutettavien hankkeiden hallinnoinnista on pitkä kokemus ja mallit ovat vakiintuneet. Hankkeiden hallinnoinnista on sovittu osallistuvien valtioiden kesken yhteistyöohjelmissa. Pykälän nykyinen 5 momentti siirtyy uuden momentin lisäyksen johdosta 6 momentiksi.

14 §. Hyväksyttävät kustannukset. Pykälään esitetään uutta 4 momenttia. Siinä säädettäisiin, että vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahastosta osarahoitetun toimenpideohjelman hyväksyttäviin kustannuksiin sovelletaan Euroopan unionin lainsäädännön lisäksi ohjelma-asiakirjan säännöksiä.

14 a §. Hyväksyttävät kustannukset Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa. Lakiin ehdotetaan otettavaksi erilliset säännökset Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa noudatettavista tukikelpoisuussäännöksistä.

Euroopan alueellisen yhteistyön ohjelmissa on mukana aina useampia valtioita, ja samaan hankkeeseen osallistuu johtavan tuen saajan lisäksi tuen saajia myös muista valtioista, eikä yleisasetuksen määritelmä siitä, että kukin jäsenvaltio soveltaa omia kansallisia tukikelpoisuussääntöjään, ole toimiva hankkeiden hallinnoinnin kannalta. Tilanteen selkeyttämiseksi ja menettelytapojen yhdenmukaistamiseksi on menojen tukikelpoisuudesta annettu Euroopan unionin lainsäädännössä erityissäännökset Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen ohjelmia varten. EAY-asetuksen V-luvussa on tukikelpoisuutta koskevia säännöksiä henkilöstökustannuksista ja hankkeiden sijaintiin perustuvasta tukikelpoisuudesta. Luvun 18 artiklassa on lisäksi kuvaus menojen tukikelpoisuutta koskevista säännöistä ja niiden soveltamisesta kokonaisuudessaan.

Tämän vuoksi komissio on antanut delegoidun asetuksen (EU) N:o 481/2014, annettu 4 päivänä maaliskuuta 2014, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1299/2013 täydentämisestä yhteistyöohjelmiin liittyvien menojen tukikelpoisuutta koskevien erityissääntöjen osalta, jossa on yhteistyöohjelmissa noudatettavat säännökset keskeisistä tukikelpoisuussäännöksistä. Asetuksen säännökset soveltuvat hyvin Suomessa jo ennestään noudatettuihin tukikelpoisuutta koskeviin säännöksiin.

Yhteistyöohjelmissa voidaan lisäksi soveltaa ohjelman seurantakomitean vahvistamia sekä ohjelma-asiakirjan tukikelpoisuussääntöjä, elleivät ne ole vastoin sitä, mitä kansallisessa tai Euroopan unionin lainsäädännössä on asiasta säädetty. Tarkempia säännöksiä kustannusten hyväksyttävyydestä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.

16 §. Tuen hakeminen. Pykälän 6 momenttiin ehdotetaan muutettavaksi niin, että se sisältää Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa Suomessa noudatettavan hakemista koskevan erityissäännöksen. Aiemmilla ohjelmakausilla noudatetun menettelyn mukaisesti yhteistyöohjelmaan osallistuvat valtiot voivat sopia ohjelma-asiakirjassa yhteisistä menettelytavoista, jotta hakemisen aikataulut ja muut hakemiseen liittyvät käytännön seikat voidaan yhteensovittaa.

19 §. Tuen maksamisen hakeminen. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jonka mukaan maksamisen hakemisessa on noudatettava lisäksi sitä, mitä ohjelmassa on asiasta sovittu. Maksamisen hakemisen menettelyt on sovitettava yhteen ohjelmaan osallistuvien eri valtioiden menettelyjen kanssa. Pykälän nykyinen 3 ja 4 momentti siirtyy 4 ja 5 momentiksi.

23 §. Tuen hakeminen ja myöntäminen rakennerahasto-ohjelmassa. Pykälää esitetään tarkennettavaksi niin, että se koskee sähköisen hakemisen lisäksi myös sähköistä tuen myöntämistä. Lisäksi esitetään, että valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä sähköisestä tuen hakemis- ja myöntämismenettelystä. Pykälän otsikkoa tarkennetaan vastaamaan uutta sisältöä.

26 §. Maksatuksen hakeminen ja myöntäminen. Pykälää esitetään tarkennettavaksi niin, että se koskee myös maksatuksen myöntämistä sähköisesti. Lisäksi esitetään, että valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä sähköisestä maksatuksen hakemis- ja myöntämismenettelystä. Pykälän otsikkoa tarkennetaan vastaamaan uutta sisältöä.

42 §. Tarkastusoikeus. Tarkastusoikeutta koskevaan pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti. Vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahastosta osarahoitetun toimenpideohjelman tarkastusviranomaisella olisi oikeus tarkastaa ohjelman hallinto- ja todentamisviranomaista sekä ruoka-apua jakavia kumppaniorganisaatioita. Lisäksi Maaseutuvirastolla olisi oikeus tehdä toimenpideohjelman kumppaniorganisaation varojen käyttöön ja toimenpideohjelman mukaiseen toimintaan liittyviä tarkistuksia.

3 Esityksen vaikutukset

3.1 Taloudelliset vaikutukset

Suomella on käytettävissä 161,3 miljoonaa euroa Euroopan aluekehitysrahastosta rajat ylittävää ja valtioiden välistä yhteistyötä varten. Pääosa eli noin 100 miljoonaa euroa jaettiin viiden ensiksi mainitun ohjelman kesken.

Loput noin 60 miljoonaa euroa osoitetaan kolmeen Suomen ja Venäjän rajalla toteutettavaan ENI CBC -ohjelmaan (Kolartic, Karelia, Kaakkois-Suomi – Venäjä). ENI CBC -ohjelmat ovat hallinnollisesti ulkosuhdeohjelmia ja niiden rahoitus koostuu osaksi rakennerahastovaroista ja osaksi ulkosuhdevaroista. ENI CBC -ohjelmien valmistelu on vielä kesken ja ne tulevat hallituksen hyväksyttäväksi syksyllä.

Alueiden välisen yhteistyön ohjelmien rahoitus tulee suoraan EU:n budjetista.

Kaikki yhdeksän ohjelmaa ovat jatkoa edellisellä kaudella toteutetuille ohjelmille. Uudella ohjelmakaudella pyritään vahvempaan temaattiseen keskittämiseen. Painotukset vaihtelevat hieman ohjelmittain, mutta keskeisimpiä ovat innovoinnin vahvistaminen, pk-yritysten kilpailukyvyn parantaminen sekä ympäristön suojeleminen ja luonnonvarojen käytön tehokkuuden parantaminen. Eräissä ohjelmissa on erityisesti huomioitu EU:n Itämeristrategian tukeminen (Itämeren alue, Keskinen Itämeri), toisissa taas arktinen yhteistyö (Pohjoinen periferia, Pohjoinen).

4 Asian valmistelu

Esitysluonnoksesta on pyydetty lausunnot maakuntien liitoilta, rakennerahasto-ELY-keskuksilta, Euroopan alueellisen yhteistyön ohjelmien verkostolta ja alue- ja rakennepolitiikan neuvottelukunnalta. Lausunnoissa ei tullut esille muutostarpeita esitysluonnokseen. Vähävaraisimmille suunnatun rahaston osalta asia on valmistelu yhdessä maa- ja metsätalousministeriön ja Maaseutuviraston kanssa.

5 Voimaantulo

Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annetun lain 39 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista annetun lain (7/2014) 39 §:n 2 momentti seuraavasti:

39 §
Tarkastusviranomainen

Tarkastusviranomainen hoitaa sille Euroopan unionin lainsäädännössä asetetut tehtävät. Lisäksi tarkastusviranomainen hoitaa kansallisia tehtäviä sen mukaan kuin tässä laissa jäljempänä säädetään. Se vastaa myös yleisasetuksen 124 artiklan 2 kohdan mukaisen riippumattoman tarkastuselimen tehtävistä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


2.

Laki alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta annetun lain (8/2014) 5 §, 6 §:n 3 momentti, 11 §, 16 §:n 6 momentti, 23 ja 26 §, sekä

lisätään 1 §:ään uusi 4 ja 5 momentti, lakiin uusi 7 a §, 13 §:ään uusi 5 momentti, jolloin nykyinen 5 momentti siirtyy 6 momentiksi, 14 §:ään uusi 4 momentti, jolloin nykyinen 4 momentti siirtyy 5 momentiksi, lakiin uusi 14 a §, 19 §:ään uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 ja 4 momentti siirtyy 4─5 momentiksi, 42 §:ään uusi 2 momentti, jolloin nykyinen 2─6 momentti siirtyy 3─7 momentiksi, seuraavasti:

1 §
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmien toimeenpanoon, jollei Euroopan unionin lainsäädännöstä tai valtionavustuslaista muuta johdu.

Tämän lain 14 ja 42 §:ää sovelletaan vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston toimenpideohjelman toteuttamiseen.

5 §
Tuen saajat

Tukea voidaan myöntää julkisoikeudelliselle tai yksityisoikeudelliselle oikeushenkilölle.

Tuki voidaan myöntää useammalle kuin yhdelle tuen saajalle yhteisesti.

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa tuki myönnetään teknisen tuen hankkeita lukuun ottamatta aina useammalle kuin yhdelle tuen saajalle yhteisesti.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tuen saajista.

6 §
Ministeriöiden myöntämä tuki

Sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää sen käyttöön osoitetuista Euroopan sosiaalirahaston varoista ja niitä vastaavista valtion varoista tukea valtakunnallisesti merkittäviin, useampaa kuin yhtä aluetta koskeviin rakennerahasto-ohjelman mukaisiin kehittämishankkeisiin sekä rakennerahastojen teknisen tuen hankkeisiin. Teknisen tuen hankkeet voivat olla myös ministeriön itse toteuttamia.


7 a §
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen mukaisen tuen myöntäminen

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmassa hallinto- ja todentamisviranomaisena toimiva maakunnan liitto myöntää Euroopan aluekehitysvaroista maksettavan tuen yhteistyöohjelman mukaisiin hankkeisiin koko ohjelma-alueella. Se voi lisäksi myöntää ohjelma-alueella sijaitsevaan hankkeeseen rakennerahastovaroja vastaavan kansallisen tuen myös muun maakunnan alueelle. Niissä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa, joissa hallinto- ja todentamisviranomainen toimii toisessa jäsenvaltiossa, voi ohjelma-alueen maakunnan liitto myöntää rakennerahastovaroja vastaavan rahoitusosuuden myös muun maakunnan alueella sijaitsevalle hankkeelle tai ohjelma-alueella sijaitsevalle ulkomaiselle tuen saajalle, jos ohjelma-alueen maakuntien liitot näin sopivat.

11 §
Vähämerkityksinen tuki

Jos tuki myönnetään vähämerkityksisenä tukena, tuen myöntämisen edellytyksenä on, että hakija antaa tuen myöntävälle viranomaiselle selvityksen hakijalle jo myönnetystä vähämerkityksisestä tuesta ja että tuen määrä ei ylitä Euroopan unionin lainsäädännössä säädettyä vähämerkityksisen tuen enimmäismäärää.

Jos tuen kohteena on muu kuin hakijan yritystoiminta tai tukea siirretään 12 §:n tarkoitetulla tavalla, on tuen edellytyksenä, että vastaava selvitys annetaan jokaisen tuen kohteena olevan tai tuettavaan toimenpiteeseen osallistuvan tahon osalta eikä tuen määrä ylitä minkään tahon osalta vähämerkityksisen tuen enimmäismäärää.

Valtiontukea koskevan Euroopan unionin lainsäädännön soveltamisesta tässä laissa tarkoitettuun tukeen ja vähämerkityksisen tuen myöntämisen edellytyksistä voidaan antaa tarkemmat säännökset valtioneuvoston asetuksella.

13 §
Yhteishanke

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa yhteishankkeen hallinnointiin ja johtavan tuen saajan tehtäviin sovelletaan Euroopan unionin lainsäädännön lisäksi, mitä niistä on yhteistyöohjelma-asiakirjassa sovittu.


14 §
Hyväksyttävät kustannukset

Vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahastosta osarahoitetun toimenpideohjelman hyväksyttäviin kustannuksiin sovelletaan Euroopan unionin lainsäädännön lisäksi ohjelma-asiakirjan säännöksiä.


14 a §
Hyväksyttävät kustannukset Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyö-ohjelmissa

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmassa tuki myönnetään yhteistyöohjelmassa sovitun kustannusmallin mukaan tai kustannusarvion mukaan todellisten, tarpeellisten ja määrältään kohtuullisten kustannusten perusteella. Tuki myönnetään hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin, joista on vähennetty hankkeeseen välittömästi kohdistuvat tai siihen liittyvät tulot.

Kustannusten hyväksyttävyyteen Suomessa sovelletaan mitä Euroopan unionin lainsäädännössä kustannusten hyväksyttävyydestä säädetään. Yhteistyöohjelmissa voidaan lisäksi soveltaa ohjelman seurantakomitean vahvistamia sekä ohjelma-asiakirjan tukikelpoisuussääntöjä, jos ne eivät ole asiaa koskevan kansallisen tai Euroopan unionin lainsäädännön vastaisia.

Tarkempia säännöksiä kustannusten hyväksyttävyydestä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.

16 §
Tuen hakeminen

Rakennerahasto-ohjelman mukaisissa hankkeissa on tuen hakemisessa noudatettava lisäksi, mitä 23 §:ssä säädetään. Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmissa on tuen hakemisessa lisäksi noudatettava, mitä ohjelma-asiakirjassa on asiasta sovittu.


19 §
Tuen maksamisen hakeminen

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen yhteistyöohjelmassa tuen maksamisen hakemisessa noudatetaan lisäksi, mitä yhteistyöohjelmassa on sovittu.


23 §
Tuen hakeminen ja myöntäminen rakenne-rahasto-ohjelmassa

Rakennerahasto-ohjelmassa tukea haetaan ja tukipäätös tehdään sähköisesti 29 §:n mukaiset edellytykset täyttävässä tietojärjestelmässä. Tuen hakeminen EURA 2014 -tietojärjestelmässä edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista. Muussa kuin työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämässä EURA 2014 -tietojärjestelmässä hakemus voidaan toimittaa myös sähköisesti verkkopalvelussa tai lomakkeella toimivaltaiselle viranomaiselle. Hakemus tulee allekirjoittaa. Hakemuksen tulee sisältää Euroopan unionin lainsäädännössä ja kyseiseen hankkeeseen sovellettavassa kansallisessa lainsäädännössä sekä tässä luvussa edellytetyt tiedot. Hakemuksen allekirjoitukseen sovelletaan, mitä vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista annetussa laissa (617/2009) henkilön yksilöimisestä ja tunnistamisesta säädetään.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä sähköisestä tuen hakemis- ja myöntämismenettelystä.

26 §
Maksatuksen hakeminen ja myöntäminen

Maksatusta haetaan sähköisesti toimivaltaiselta viranomaiselta. Maksatuspäätös tehdään sähköisesti. Muussa kuin EURA 2014 -tietojärjestelmässä maksatusta voidaan hakea myös sähköisesti verkkopalvelussa tai lomakkeella toimivaltaiselta viranomaiselta. Hakemus tulee allekirjoittaa.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä sähköisestä maksatuksen hakemis- ja myöntämismenettelystä.

42 §
Tarkastusoikeus

Vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun toimenpideohjelman tarkastusviranomaisella on oikeus tehdä varojen käyttöön liittyviä hallintoviranomaiseen, todentamisviranomaiseen ja kumppaniorganisaatioihin kohdistuvia tarkastuksia. Lisäksi Maaseutuvirastolla on oikeus tehdä toimenpideohjelman kumppaniorganisaation varojen käyttöön ja toimenpideohjelman mukaiseen toimintaan liittyviä tarkastuksia.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 2014

Pääministeri
ALEXANDER STUBB

Elinkeinoministeri
Jan Vapaavuori

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.