Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 90/2014
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi laivaväen työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta aluksella annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi laivaväen työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta annettua lakia siten, että aluksella tehtävien määräaikaistarkastusten piiriin otetaan myös alukset, joita käytetään kansainvälisessä liikenteessä ja joiden bruttovetoisuus on alle 200. Esityksellä pantaisiin täytäntöön lippuvaltion suorittamaa valvontaa koskevan direktiivin asiaa koskeva säännös.

Lisäksi lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että väliaikaisen merityösertifikaatin myöntämisen edellyttämä työsuojeluviranomaisen lausunto voitaisiin antaa ilman aluksella tehtävää tarkastusta tilanteessa, jossa tarkastus arvioidaan tarpeettomaksi. Esitykseen sisältyy myös joitakin selkeyttäviä ja täsmentäviä muutoksia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Laivaväen työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta aluksella annetulla lailla (395/2012, jäljempänä laivatyö- ja asuinympäristölaki) on pantu osittain täytäntöön kansainvälisen työjärjestön vuonna 2006 hyväksymä merityötä koskeva yleissopimus (jäljempänä merityöyleissopimus). Merityöyleissopimus tuli kansainvälisesti voimaan 20 päivänä elokuuta 2013. Merityöyleissopimuksen säännöksiä on sisällytetty Euroopan unionin eri säädöksiin sekä lippuvaltion että satamavaltion velvoitteiden osalta. Lippuvaltion velvoitteita koskien on annettu muun muassa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi merityötä koskevan vuoden 2006 yleissopimuksen noudattamiseen ja täytäntöönpanon valvontaan liittyvistä tietyistä lippuvaltion velvollisuuksista (2013/54/EU, jäljempänä lippuvaltiodirektiivi). Lippuvaltiodirektiivissä on vahvistettu säännöt, joiden tarkoituksena on varmistaa, että jäsenvaltiot täyttävät velvollisuutensa lippuvaltiona merityöyleissopimuksen täytäntöönpanon osalta.

Laivatyö- ja asuinympäristölaissa säädetään aluksella tehtävästä määräaikaistarkastuksesta. Työsuojeluviranomaisen on lain 7 §:n mukaan tarkastettava alus, jonka bruttovetoisuus on yli 199, vähintään kolmen vuoden välein käyttöönotosta. Vähintään kolmen vuoden välein tehtävän tarkastuksen ulkopuolelle jäävät toisin sanoen kaikki, sekä kotimaan että kansainvälisessä liikenteessä olevat alukset, joiden bruttovetoisuus on alle 200. Nämä alukset tarkastetaan työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) mukaisesti niin usein ja niin tehokkaasti kuin se laivaväen terveyden ja turvallisuuden kannalta on tarpeen. Laivatyö- ja asuinympäristölaki tuli voimaan ennen lippuvaltiodirektiivin antamista ja ennen kuin merityöyleissopimus tuli kansainvälisesti voimaan.

Laivatyö- ja asuinympäristölain 8 §:ssä säädetään lausunnosta, jonka työsuojeluviranomainen antaa Liikenteen turvallisuusvirastolle merityöyleissopimuksessa tarkoitetun merityösertifikaatin myöntämistä varten. Lausunnon antaminen edellyttää lain 8 §:n 2 momentin mukaan, että työsuojeluviranomainen suorittaa aluksella toimivaltaansa kuuluvat merityöyleissopimuksen tarkoittamat väliaikaisen ja varsinaisen merityösertifikaatin myöntämisen, voimassa pitämisen tai uusimisen kannalta tarpeelliset tarkastukset. Työsuojeluviranomainen tarkastaa merityöyleissopimuksen liitteessä A5-1 luetellut asiat. Saatuaan työsuojeluviranomaiselta lausunnon ja todettuaan omalta osaltaan, ettei estettä merityösertifikaatin myöntämiselle ole, Liikenteen turvallisuusvirasto antaa merityöyleissopimuksen mukaisen merityösertifikaatin.

Merityösertifikaatti myönnetään enintään viideksi vuodeksi. Väliaikainen sertifikaatti, joka myönnetään enintään kuudeksi kuukaudeksi, annetaan tilanteessa, jossa alus valmistuu telakalta, siirtyy toisesta lippuvaltiosta Suomen lipun alle tai kun vastuu aluksen toiminnasta siirtyy uudelle laivanvarustajalle.

2 Ehdotetut muutokset

Laivatyö- ja asuinympäristölaki, 4 §

Laivatyö- ja asuinympäristölain 4 §:n 6 kohdan mukaan merityöyleissopimuksella tarkoitetaan kansainvälisen työjärjestön merityötä koskevaa vuoden 2006 yleissopimusta. Merityösopimuksen tultua kansainvälisesti voimaan, on sen voimaanpanosta annettu valtioneuvoston asetus (SopS 52/2013). Lain merityösopimuksen määritelmää ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että siihen lisätään sopimussarjanumero.

Laivatyö- ja asuinympäristölaki, 7 §

Lippuvaltiodirektiivi samoin kuin merityöyleissopimus antavat mahdollisuuden mukauttaa seurantamekanismeja, tarkastukset mukaan lukien. Mukautuksella tarkoitetaan sitä, että jos merityöyleissopimuksen tai lippuvaltiodirektiivin seurantaa koskevien määräysten soveltaminen olisi kohtuutonta tai käytännössä mahdotonta, voidaan asiasta määrätä toisin kansallisesti. Mukautusmahdollisuus koskee vain sellaisia aluksia, joiden bruttovetoisuus on alle 200 ja joita ei käytetä kansainvälisessä liikenteessä.

Suomen lipun alla tällaisia kansainvälisessä liikenteessä olevia pieniä aluksia oli vuoden 2013 lopulla rekisteröity alle kymmenen. Kotimaanliikenteeseen rekisteröityjen alusten lukumäärän on satoja. Vaatimus kolmen vuoden välein tehtävästä tarkastuksesta kotimaan liikenteen alle 200 bruttovetoisuuden alusten osalta on työsuojelun merenkulun tarkastajien nykymäärä huomioon ottaen kohtuutonta. Lisäksi nämä alukset ovat toiminnaltaan ja käyttötarkoituksiltaan hyvin erilaisia, joten niiden säännöllinen tarkastaminen ei olisi tarkoituksenmukaista eikä vaikuttavuudeltaankaan merkityksellistä. Kotimaan liikenteessä alle 200 bruttovetoisuuden alukset tarkastetaan aina kun siihen arvioidaan olevan tarvetta, esimerkiksi ilmoituksen tai valituksen perusteella.

Kansainvälisessä liikenteessä olevat alukset kuuluvat satamavaltiotarkastusten piiriin. Ne voivat joutua tarkastusten kohteeksi liikennöidessään ulkomailla. Tällöin niiltä edellytetään, että ne ovat tarkastettuja siten kuin lippuvaltiodirektiivissä ja merityöyleissopimuksessa edellytetään. Laivatyö- ja asuinympäristölain säännös, joka koskee kolmen vuoden välein tehtävää tarkastusta, poikkeaa merityöyleissopimuksen samoin kuin lippuvaltiodirektiivin asiaa koskevasta määräyksestä siltä osin kun kyse on kansainvälisessä liikenteessä olevien alusten tarkastamisesta. Tämän vuoksi muutos, jolla kansainvälisessä liikenteessä olevat alukset saatetaan kolmen vuoden välein tehtävän tarkastuksen piiriin, on tarpeen.

Laivatyö- ja asuinympäristölaki, 8 §

Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää väliaikaisen merityösertifikaatin. Väliaikainen sertifikaatti, myönnetään tilanteessa, jossa alus valmistuu telakalta, siirtyy toisesta lippuvaltiosta Suomen lipun alle tai kun vastuu aluksen toiminnasta siirtyy uudelle laivanvarustajalle. Väliaikaisen sertifikaatin myöntämistä koskeva laivatyö- ja asuinympäristölain 8 §:n 2 momentin mukaan työsuojeluviranomainen tekee aluksella aina tarkastuksen ja antaa tarkastuksesta lausunnon Liikenteen turvallisuusvirastolle. Jotta alus pääsisi liikennöimään tai jatkamaan liikennöintiä väliaikaisen sertifikaatin myöntämistilanteissa mahdollisimman joustavasti, ehdotetaan, että laivatyö- ja asuinympäristölakiin otetaan uusi 3 momentti, jolla muutettaisiin nykysääntelyä siten, että työsuojeluviranomainen antaisi lausunnon laivanisännän toimittaman ilmoituksen ja ilmoituksen perusteella tehtävän tarkastuksen nojalla. Tarkastus voitaisiin jättää tekemättä, mikäli se arvioitaisiin tarpeettomaksi. Ilmoituksessa laivanisäntä vakuuttaisi noudattavansa merityöyleissopimuksen vaatimuksia. Lausunto tulisi antaa viivytyksettä. Tällaisena määräaikana voidaan pitää kahta viikkoa, silloin kun aluksella ei tehdä tarkastusta. Määräaika laskettaisiin siitä, kun laivanisännän toimittama ilmoitus merityöyleissopimuksen vaatimusten noudattamisesta on saapunut viranomaiselle. Mikäli tarkastus olisi tarpeen, pitenisi määräaika vastaavasti. Tarkastus voisi olla tarpeeton esimerkiksi tilanteessa, jossa alus on aiemmin ollut Suomen lipun alla, jolloin siitä on jo olemassa tarkat tiedot Suomen viranomaisilla. Tarkastuksen tekeminen olisi tarpeetonta myös silloin, kun telakalta valmistuu useita samanlaisia aluksia. Tällöin voidaan olettaa, että kun ensimmäinen alus on todettu tarkastuksessa asianmukaiseksi, myös myöhemmin valmistuvat alukset täyttävät alukselta edellytetyt vaatimukset. Aluksella tehtävä tarkastus voisi olla ilmeisen tarpeeton lisäksi tilanteessa, jossa alus siirtyy uudelle omistajalle tai Suomen lipun alle, eikä ole erityistä syytä epäillä, että aluksella olisi sellaisia vakavia puutteita, jotka olisivat esteenä merityösertifikaatin myöntämiselle. Tieto vakavista puutteista voi tulla työsuojeluviranomaisen tietoon esimerkiksi aluksen työntekijältä tai ulkomaalaiselta viranomaiselta. Alus tarkastettaisiin joka tapauksessa perusteellisesti varsinaisen merityösertifikaatin myöntämistä varten kuuden kuukauden kuluessa aluksen valmistumisesta tai sen siirtymisestä uudelle omistajalle taikka Suomen lipun alle.

Voimassaolevan laivatyö- ja asuinympäristölain 8 §:n 3 momentissa on viittaus aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain 57 §:n 3 momenttiin, jossa säädetään merityösertifikaatista ja sen myöntämisen edellytyksistä. Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteilla lainsäädäntömuutos, jossa mainittua lainkohtaa ollaan muuttamassa. Jotta säädösviittaukset säilyisivät teknisesti oikeina, voimassa olevasta laivatyö- ja asuinympäristölaista ehdotetaan poistettavaksi maininta 3 momentista. Lisäksi säännökseen ehdotetaan lisättäväksi viittaus aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain 58 §:ään, jossa säädetään väliaikaisen merityösertifikaatin myöntämisestä.

3 Esityksen vaikutukset

Väliaikaisen merityösertifikaatin myöntämiseksi tehty esitys mahdollistaisi aluksen joustavamman siirtymisen liikennöimään Suomen lipun alle. Esityksellä pyrittäisiin välttämään kahden työsuojelutarkastuksen suorittamista aluksella kuuden kuukauden aikana. Esitys vähentäisi myös laivanisännän hallinnollisia tehtäviä.

Esityksen kokonaisvaikutus tarkastustoiminnan resursseihin on vähäinen ottaen huomioon yhtäältä sen, että kolmen vuoden välein tehtävien tarkastusten piiriin tulee pienehkö määrä kansainvälisessä liikenteessä olevia aluksia ja toisaalta sen, että Suomen lipun alle siirtyvät alukset voidaan jättää väliaikaisen sertifikaatin myöntämistilanteissa tarkastamatta, mikäli tarkastus arvioidaan tarpeettomaksi.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä. Valmistelun yhteydessä on kuultu keskeisiä työmarkkinajärjestöjä, työ- ja elinkeinoministeriötä, liikenne- ja viestintäministeriötä, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia sekä aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueita.

5 Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulemaan voimaan mahdollisimman pian.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotukset

Laki laivaväen työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta aluksella annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan laivaväen työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta aluksella annetun lain (395/2012) 4, 7 ja 8 § seuraavasti:

4 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) bruttovetoisuudella vuoden 1969 kansainvälisen aluksenmittausyleissopimuksen (SopS 31/1982) liitteen I säännön 3 mukaista bruttovetoisuutta; puskijan ja proomun muodostaman kiinteän yhdistelmän bruttovetoisuus on näiden yhteenlaskettu bruttovetoisuus;

2) laivaväellä aluksella säännöllisesti työskenteleviä;

3) laivanisännällä sellaista aluksen omistajaa, koko aluksen vuokraajaa tai muuta luonnollista tai oikeushenkilöä, joka joko yksinään tai yhdessä toisten henkilöiden kanssa käyttää tosiasiallista määräysvaltaa aluksella;

4) työympäristöllä aluksessa sisällä ja ulkona olevia työtiloja, henkilöstötiloja ja kulkuteitä sekä niiden fysikaalisia olosuhteita ja varustusta;

5) asuintiloilla makuuhyttejä, päivähyttejä, ruokailutiloja, saniteettitiloja, virkistys- ja vapaa-ajanviettotiloja, sairashyttejä sekä näihin tiloihin liittyviä käytäviä;

6) merityöyleissopimuksella kansainvälisen työjärjestön merityötä koskevaa vuoden 2006 yleissopimusta (SopS 52/2013);

7) päällystöllä aluksen päällikköä, konepäällikköä, perämiestä, konemestaria, talousosaston esimiestä ja muuta esimiesasemassa olevaa henkilöä.

7 §
Määräaikaistarkastus

Työsuojeluviranomaisen on vähintään kolmen vuoden välein käyttöönotosta tarkastettava alus, jota käytetään kansainvälisessä liikenteessä, ja bruttovetoisuudeltaan yli 199 alus, jota käytetään kotimaan liikenteessä.

8 §
Merityösertifikaattiin liittyvät tarkastukset ja lausunnot

Työsuojeluviranomainen antaa Liikenteen turvallisuusvirastolle merityöyleissopimuksessa tarkoitetun merityösertifikaatin myöntämistä varten lausunnon sopimuksen liitteessä A5-1 mainituista asioista.

Työsuojeluviranomaisen on ennen 1 momentissa tarkoitetun lausunnon antamista suoritettava aluksella toimivaltaansa kuuluvat merityöyleissopimuksessa tarkoitetut väliaikaisen ja varsinaisen merityösertifikaatin myöntämisen, voimassa pitämisen tai uusimisen kannalta tarpeelliset tarkastukset. Laivanisännän on haettava edellä mainittuja tarkastuksia kirjallisesti hyvissä ajoin ennen tarkastuksen ajankohtaa. Työsuojeluviranomaisen on tehtävä hyväksytystä merityösertifikaatin voimassa pitämiseksi tarkoitetusta välitarkastuksesta asianmukainen merkintä merityösertifikaattiin.

Työsuojeluviranomainen antaa Liikenteen turvallisuusvirastolle lausunnon väliaikaisen sertifikaatin myöntämistä varten. Lausunto on annettava viivytyksettä. Lausunnon antamisen edellytyksenä on, että laivanisäntä on osoittanut työsuojeluviranomaiselle noudattavansa merityöyleissopimuksen vaatimuksia ja että työsuojeluviranomainen on tarkastanut aluksen. Tarkastus aluksella voidaan jättää tekemättä, jos se arvioidaan tarpeettomaksi.

Merityösertifikaatista ja sen myöntämisen edellytyksistä säädetään aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain (1686/2009) 57 ja 58 §:ssä.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tarkastuksen vireille saattamisesta, tarkastuksen ajankohdasta ja suorittamisesta sekä tarkastuksen johdosta merityösertifikaattiin tehtävistä merkinnöistä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 12 päivänä kesäkuuta 2014

Pääministeri
JYRKI KATAINEN

Sosiaali- ja terveysministeri
Paula Risikko

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.