Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 180/2013
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tullilain, pakkokeinolain 2 luvun 9 §:n sekä ulkomaalaislain 181 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tullilakia, pakkokeinolakia ja ulkomaalaislakia. Lakeja muutettaisiin siten, että vuoden 2014 alusta voimaan tuleviin pykäliin tehtäisiin Tullin organisaatiouudistuksesta johtuvat tekniset muutokset.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2014 alusta.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Tullin hallinnosta annetulla lailla (960/2012) perustettiin Tulli-niminen viranomainen, jolla korvattiin entinen tullilaitos. Samalla tullilaitoksessa käytössä ollutta organisaatiomallia uudistettiin siten, että entiset Tullihallitus sekä viisi tullipiiriä lakkautettiin ja uuden Tulli-nimisen viranomaisen toimialueeksi säädettiin koko Suomen alue. Tullin hallinnosta annetun lain yhteydessä organisaatiouudistuksesta johtuvat tekniset muutokset tehtiin myös useisiin muihin lakeihin. Muutokset tulivat voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013. Eräisiin tullilain (1466/1994), pakkokeinolain (450/1987) ja ulkomaalaislain (301/2004) säännöksiin tehtiin väliaikaisesti voimassa olevia teknisiä muutoksia siten, että muutokset ovat voimassa 31 päivään joulukuuta 2013. Lainkohdissa muutettiin Tullin organisaation uudistamisesta johtuen toimivaltaisen viranomaisen nimitykset sekä viittaukset toimivaltaisiin tahoihin Tullin uuden organisaation mukaisiksi. Väliaikaisuuteen oli syynä se, että pakkokeinolainsäädännön uudistamisen yhteydessä vuonna 2011 kyseisiin säännöksiin oli tehty asiallisia muutoksia, jotka säädettiin tuleviksi voimaan vasta 1 päivänä tammikuuta 2014.

Väliaikaisesti vuoden 2013 loppuun voimassa olevien säännöksien voimassaolo vuoden 2014 alusta on tärkeää muun muassa sen vuoksi, että Tullilla säilyisi toimintamahdollisuudet sellaisten rikostorjuntaan liittyvien tehtäviensä osalta, joita koskevia määräyksiä antaa tietty tarkasti määritetty Tullin henkilöstöön kuuluva taho tai organisaatioyksikkö. Toimivaltuuksien säilyttämiseksi olisi myös tärkeää, että pakkokeinolain (806/2011) 2 luvun 9 pykälän 1 momentin säännös pidättämiseen oikeutetuista virkamiehistä olisi ajan tasalla myös Tullin osalta vuoden 2014 alusta.

2 Ehdotetut muutokset

Esityksessä ehdotetaan, että tullilakiin, pakkokeinolakiin ja ulkomaalaislakiin tehtäisiin Tullin organisaatiosta johtuvat tekniset tarkistukset, joihin sisältyy muun muassa toimivaltaisia tahoja koskevat säännökset. Säännöksiin ei ehdoteta tehtäväksi nykytilaan verrattuna aineellisia muutoksia.

3 Esityksen vaikutukset

Esityksellä mahdollistetaan Tullin toiminta rikostorjunnan tehtävissä.

Esityksellä ei ole muita merkittäviä taloudellisia tai hallinnollisia vaikutuksia.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä.

5 Riippuvuus muista esityksistä

Samanaikaisesti tämän esityksen kanssa eduskunnan käsiteltävänä on hallituksen esitys esitutkintalain ja pakkokeinolain sekä eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta (HE 14/2013 vp). Siihen sisältyvässä pakkokeinolain 2 luvun 9 §:n 1momentin muutoksessa ei ole huomioitu Tullin organisaatiouudistuksesta johtuvaa muutosta pidättämiseen oikeutetuista virkamiehistä Tullissa. Pakkokeinolain 2 luvun 9 §:n 1 momentin 2 kohdassa oleva säännös olisi muutettava tämän esityksen mukaiseksi.

6 Voimaantulo

Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2014.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki tullilain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan tullilain (1466/1994) 3 §:n 1 momentti, 20 d §:n 1 momentti, 20 g §:n 3 momentti, 20 j §:n 1 momentti, 43 §:n 2 momentti ja 47 a §,

sellaisina kuin ne ovat laissa 879/2011, seuraavasti:

3 §

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) Suomen tullialueella aluetta, jonka muodostavat valtakunnan maa-alue, aluevedet ja ilmatila, kuitenkin niin, että tullialue ulottuu kaksi meripeninkulmaa aluemeren ulkorajaa ulommaksi, jollei asiasta ole kansainvälisesti muuta sovittu;

2) EU:n tullialueella koodeksin 3 artiklassa tarkoitettua aluetta;

3) kolmannella maalla aluetta, joka ei kuulu EU:n tullialueeseen;

4) tullitoimenpiteellä Tullin toimivaltaan kuuluvaa virkatointa tullirikosten esitutkintaa lukuun ottamatta;

5) tullirikoksella rikosta, joka käsittää tämän lain tai muun lain säännösten, joiden noudattamisen valvonta tai täytäntöönpano on Tullin tehtävänä, tai näiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten rikkomisen taikka rikoslain (39/1889) 46 luvussa tarkoitettua laitonta tuontitavaraan ryhtymistä, sellaista rikoslain 32 luvussa tarkoitettua rahanpesurikosta ja sellaista säännösten rikkomista, johon sisältyy omaisuuden maahantuontia tai maastavientiä;

6) teknisellä valvonnalla ennalta määräämättömään henkilö- ja tavaraliikenteeseen kohdistuvaa teknisellä laitteella tapahtuvaa katselua tai kuuntelua sekä äänen tai kuvan automaattista tallentamista;

7) poliisiasiain tietojärjestelmän teknisenä osana olevalla tutkinta- ja virka-apujärjestelmällä sekä sen arkistohakemistolla henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain (761/2003) 2 §:ssä tarkoitettua poliisiasiain tietojärjestelmää niiden tietojen osalta, jotka Tulli on tallettanut tutkinnan ja virka-avun tietoihin sekä tutkinnan ja virka-avun arkistotietoihin.


20 d §

Tullimiehellä on oikeus kohdistaa vakituiseen asumiseen käytetyn huoneen tai tilan ulkopuolella olevaan henkilöön taikka kulkuneuvoon tai tavaraan teknistä tarkkailua, jos sen avulla voidaan perustellusti olettaa saatavan tullirikoksen estämiseksi tarvittavia tietoja. Määräyksen toimenpiteeseen antaa tehtävään määrätty tullirikostorjunnan esimiehenä toimiva tullimies sekä yli kolme vuorokautta kestävään tekniseen kuunteluun Tullin rikostorjunnan päällikkö tai tehtävään määrätty pidättämiseen oikeutettu tullirikostorjunnan tullimies.


20 g §

Edellä 20 d §:ssä tarkoitetusta teknisestä kuuntelusta sekä 20 f §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetusta televalvonnasta on toimenpiteen suorittaneen tullimiehen laadittava viipymättä pöytäkirja.

20 j §

Tullin valvontaosasto ja salaisia tiedonhankintakeinoja käyttävien yksiköiden päälliköt valvovat salaisten pakkokeinojen ja tiedonhankintakeinojen käyttöä.


43 §

Tullimiehellä on Tullin suorittamassa esitutkinnassa sama oikeus ryhtyä tutkintatoimenpiteisiin ja käyttää pakkokeinoja kuin poliisimiehellä poliisiviranomaisen toimittamassa esitutkinnassa, jos 20 a §:n 1 momentista ei muuta johdu. Pidättämiseen oikeutetuista tullimiehistä säädetään pakkokeinolain 2 luvun 9 §:n 1 momentin 2 kohdassa.


47 a §

Mitä poliisilain 7 luvun 1 §:n 1 momentissa ja 3—5 §:ssä säädetään poliisin henkilöstöön kuuluvan vaitiolovelvollisuudesta ja vaitiolo-oikeudesta, sovelletaan vastaavasti myös Tullin henkilöstöön kuuluvaan rikostorjunnan osalta.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


2.

Laki pakkokeinolain 2 luvun 9 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan pakkokeinolain (806/2011) 2 luvun 9 §:n 1 momentti seuraavasti:

2 luku

Kiinniottaminen, pidättäminen ja vangitseminen

9 §
Pidättämiseen oikeutettu virkamies

Pidättämisestä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies. Pidättämiseen oikeutettuja virkamiehiä ovat:

1) poliisiylijohtaja, Poliisihallituksen poliisijohtaja, poliisiylitarkastaja ja poliisi-tarkastaja, poliisipäällikkö, apulaispoliisipäällikkö, keskusrikospoliisin päällikkö ja apulaispäällikkö, suojelupoliisin päällikkö, esitutkintatehtäviin määrätty apulaispäällikkö, esitutkintatehtäviin määrätty osasto-päällikkö, esitutkintatehtäviin määrätty ylitarkastaja ja tarkastaja, liikkuvan poliisin päällikkö, apulaispäällikkö ja liikennepoliisitarkastaja, rikosylitarkastaja, rikostarkastaja, rikosylikomisario, ylikomisario, rikoskomisario ja komisario;

2) Tullin rikostorjunnan päällikkö ja tulliylitarkastaja, jonka Tullin rikostorjunnan päällikkö on määrännyt tutkinnanjohtajaksi.

3) rajavartiolaitoksen päällikkö ja apulaispäällikkö, rajavartiolaitoksen esikunnan raja- ja meriosaston osastopäällikkö, rajavartiolaitoksen esikunnan oikeudellisen osaston osastopäällikkö, apulaisosastopäällikkö, ylitarkastaja, rikosylitarkastaja ja rikostarkastaja, rajavartioston ja merivartioston komentaja ja apulaiskomentaja, rajavartioston ja merivartioston rajatoimiston ja meritoimiston päällikkö, Suomenlahden merivartioston Helsingin rajatarkastusosaston päällikkö ja varapäällikkö sekä vähintään luutnantin arvoinen rajavartiomies, joka on saanut tutkinnanjohtajalle rajavartiolaitoksessa säädetyn koulutuksen ja jonka rajavartiolaitoksen tai sen hallintoyksikön päällikkö on määrännyt tutkinnanjohtajaksi;

4) syyttäjä.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


3.

Laki ulkomaalaislain 181 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan ulkomaalaislain (301/2004) 181 §:n 1 momentti,

sellaisena kuin se on laissa 886/2011, seuraavasti:

181 §
Liikenteenharjoittajan seuraamusmaksun määrääminen

Liikenteenharjoittajan seuraamusmaksun määrää rajatarkastuksen yhteydessä sen rajavartioston tai merivartioston komentaja, apulaiskomentaja taikka raja- tai meritoimiston päällikkö, jonka toimialueella 173 §:n tai henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa annetun lain 20 §:n rikkominen on havaittu. Jos rajatarkastusviranomaisena on toiminut poliisi, liikenteenharjoittajan seuraamusmaksun määrää poliisilaitoksen päällystöön kuuluva poliisimies. Jos rajatarkastusviranomaisena on toiminut Tulli, liikenteenharjoittajan seuraamusmaksun määrää tehtävään määrätty Tullin vastuuyksikön toimintayksikön esimiestehtävässä toimiva tullimies.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 7 päivänä marraskuuta 2013

Pääministeri
JYRKI KATAINEN

Hallinto- ja kuntaministeri
Henna Virkkunen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.