Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 143/2012
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi joukkoliikennelain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Joukkoliikennelakiin ehdotetaan viranomaisten väliseen toimivallanjakoon liittyviä muutoksia. Lakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että Oulun kaupungista tulisi seudullinen viranomainen, joka toimisi joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena sen oman alueen ohella myös Iin, Kempeleen, Limingan, Muhoksen ja Tyrnävän alueella. Joukkoliikenneluvan ja yhteisön liikenneluvan myöntämiseen, valvontaan ja peruuttamiseen liittyvät tehtävät ehdotetaan keskitettäviksi Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Lisäksi ehdotetaan, että Liikennevirasto päättäisi valtion talousarviossa osoitetun joukkoliikenteen määrärahan kiintiöimisestä toimivaltaisille elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Joukkoliikennelain (869/2009) 10 §:n 1 momentin mukaan joukkoliikenneluvan myöntää hakemuksesta hakijan kotipaikan toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Toimivalta on siis jaettu yhdeksälle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Pykälän 2 momentin mukaan luvan myöntää Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun hakijalla ei ole kotipaikkaa Suomessa.

Lain 10 §:n 1 momentissa mainituille toimivaltaisille viranomaisille on joukkoliikennelaissa osoitettu useita muita tehtäviä. Näitä ovat 11 §:n 1 momentin mukaisesti EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena toimiminen, 15 §:n 2 momentin mukainen oikeus myöntää ja peruuttaa yhteisön liikennelupa, 30 a §:n mukaiset valvontatehtävät, 30 c §:n 2 momentin mukainen oikeus pyytää asiakirjoja yritystarkastusta varten, 31 §:n, 32 §:n ja 34 a §:n mukaiset joukkoliikennelupien peruuttamiseen liittyvät tehtävät, edellisiin liittyvä, 35 §:n mukainen varoituksen antaminen ja päätös henkilön soveltuvuuden palauttamisesta, 58 §:n mukainen oikeus rekisteritietojen saantiin sekä 62 §:n 1 momentin mukainen velvollisuus säännöllisesti tarkastaa, että ennen lain voimaantuloa myönnetyn joukkoliikenneluvan haltija täyttää säädetyt joukkoliikenneluvan myöntämisen edellytykset.

Lain 12 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään kunnallisesti ja seudullisesti toimivaltaisista viranomaisista. Voimassa olevan lain mukaan Oulun kaupunki kuuluu kunnallisiin toimivaltaisiin viranomaisiin.

Lain 46 §:n 1 momentin mukaan valtion talousarviossa osoitetun määrärahan tai sen osan kiintiöimisestä toimivaltaisille elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille päättää liikenne- ja viestintäministeriö. Pykälän 2 momentin mukaan määrärahaa saavat itse käyttää liikenne- ja viestintäministeriö sekä toimivaltaiset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset.

2 Ehdotetut muutokset

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toimivalta

Joukkoliikennelain 10 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että joukkoliikenneluvan hakijan kotipaikan mukaan määräytyvän toimivaltaisen viranomaisen sijaan toimivaltainen viranomainen olisi aina Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Se olisi jatkossa toimivaltainen myös silloin, kun hakijalla ei ole kotipaikkaa Suomessa.

Vastaavasti muutettaisiin myös niitä lainkohtia, joissa säädetään liikenteen valvonnasta sekä joukkoliikenneluvan peruuttamisesta ja muista seuraamuksista. Siten Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tulisi toimivaltaiseksi viranomaiseksi myös 11 §:n 1 momentissa, 30 c §:n 2 momentissa, 31 §:n 1 ja 4 momentissa, 32 §:ssä, 34 a §:n 1 momentissa sekä 35 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetuissa tehtävissä. Myös lain 58 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että oikeuden rekisteritietojen ja muiden valvontatietojen saantiin saisi jatkossa vain Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Samalla muutettaisiin 30 a §:n 1 momenttia niin, että se vastaisi sanonnaltaan EU:n liikenteenharjoittaja-asetusta. Ainut toimivaltainen viranomainen olisi kuitenkin Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Joukkoliikennelupiin liittyvän toimivallan ohella ehdotetaan myös yhteisön liikennelupiin liittyvän toimivallan keskittämistä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Siten lain 15 §:n 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi. Yhteisön liikennelupien ja joukkoliikennelupien myöntäminen ja niitä koskevat muut viranomaistoimet ovat siinä määrin toistensa kaltaisia, että kummankin luvan toimivaltaratkaisujen tulisi olla samat.

Lisäksi ehdotetaan lain 62 §:n 1 momenttia muutettavaksi siten, että toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ei enää tarvitsisi tarkistaa luvan myöntämisen edellytysten täyttymistä. Säännös on menettänyt ajankohtaisuutensa jo EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen voimaan tullessa, kun lainkohdassa tarkoitetut tarkistukset on korvattu lain 30a §:ssä tarkoitetuilla yritystarkastuksilla. Lainkohdassa mainittua tehtävää ei siten siirrettäisi Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, vaan sitä koskeva säännös poistettaisiin laista.

Tällä lupahallinnon toimivallan keskittämisellä on tarkoitus koota joukkoliikennelupiin liittyvä osaaminen ja työ yhteen paikkaan. Tavoitteena on, että lupahallinnon linjaukset ja toimintatavat ovat samanlaiset koko maassa. Tällä tarkoitetaan yhdenmukaista lain soveltamista liikennelupia myönnettäessä, yhtenäistä hakemusten käsittelyaikaa, samoja käytäntöjä luvanhaltijoiden valvonnassa ja sanktioinnissa sekä riskiluokitusjärjestelmän soveltamisessa.

Toimivallan keskittämistä ja myös muita ratkaisuvaihtoehtoja on valmisteltu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajien asettamassa työryhmässä. Työn loppuvaiheessa ehdolla oli kolme elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta: Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen johtoryhmä esitti valmistelun perusteella toimivallan keskittämistä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Ehdotusta perusteltiin ennen kaikkea henkilöstöresurssien saatavuudella jatkossa paitsi lupahallinnon tehtäviin myös järjestelmien käyttöön ja kehittämiseen sekä parhailla mahdollisuuksilla järjestää palvelua ruotsiksi. Työ- ja elinkeinoministeriö hyväksyi esityksen joulukuussa 2011.

Oulun kaupungin toimivalta

Joukkoliikennelakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Oulun kaupungista tulisi seudullinen toimivaltainen viranomainen. Oulun kaupungin toimivalta-alueeseen kuuluisi Iin, Kempeleen, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Oulun ja Tyrnävän kuntien muodostama alue. Muutos esitetään toteutettavaksi muuttamalla joukkoliikennelain 12 §:ää, jossa säädetään reittiliikenneluvan myöntävistä viranomaisista. Lain viittaussuhteista johtuen muutos vaikuttaisi sisällöllisesti myös lain 13 ja 14 §:ään.

Muutoksen tavoitteena on tukea seudullista kehittymistä ja luoda edellytyksiä joukkoliikenteen palvelutason parantamiselle. Seudullisten kunnallisten viranomaisten muodostuminen edistää joukkoliikenteen järjestämistä kaupunkiseutujen kokonaisuuden kannalta järkevällä tavalla. Seudullinen viranomainen on aiemmin perustettu, kuten Oulussakin on valmisteltu, vastuukuntamallia soveltaen Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Porissa, Tampereella ja Turussa. Kuten aikaisemminkin, ehdotettu toimivalta-alueen muutos perustuu kuntien omaan tahtoon.

Liikenneviraston toimivalta

Joukkoliikennelakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että Liikennevirasto päättäisi valtion talousarviossa osoitetun määrärahan kiintiöimisestä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille. Voimassa olevan lain mukaan tämä tehtävä kuuluu liikenne- ja viestintäministeriölle. Kiintiöintitehtävään liittyy myös määrärahan käyttötarkoituksista määrääminen tarvittavilta osin, valtion talousarviota täsmentäen.

Lisäksi ehdotetaan, että myös Liikennevirasto saisi käyttää määrärahaa lain 45 §:n 3 ja 4 kohdan mukaisiin tarkoituksiin, jotka liittyvät kehittämiseen, suunnitteluun ja tutkimukseen. Liikennevirasto voisi myös myöntää valtionavustusta kunnalle ja kuntayhtymälle käytettäväksi samoihin tarkoituksiin siten kuin valtionavustuslain (688/2001) nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa tarkemmin säädetään. Tarkemmin asiasta päätetään tilijaottelussa.

Lain 45 §:n rakennetta ehdotetaan muutettavaksi niin, että 1 momentissa säädettäisiin liikenne- ja viestintäministeriön oikeudesta käyttää määrärahaa. Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Liikenneviraston oikeudesta kiintiöidä määräraha, käyttää sitä itse ja myöntää valtionavustuksia. Pykälän 3 momentissa säädettäisiin toimivaltaisten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten oikeudesta käyttää määrärahaa ja myöntää valtionavustuksia. Siten voimassa olevat 3—6 momentit siirtyisivät 4—7 momenteiksi.

3 Esityksen vaikutukset

Esityksellä on vaikutuksia viranomaisten tehtäviin ja niiden väliseen toimivallan jakoon.

Esityksellä on vaikutusta joukkoliikennelupia ja yhteisön liikennelupia myöntävien viranomaisten toimintaan. Toimivalta myöntää joukkoliikennelupia siirtyy hakijan kotipaikan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Samalla keskitetään myös tavaraliikennelupien myöntäminen. Kokonaisuuden kannalta henkilöliikenteen lupia koskevalla toimivallan muutoksella on vain vähäinen vaikutus, koska joukkoliikennelupa-asioihin on käytetty yksi henkilötyövuosi, kun taas tavaraliikenteessä vastaava luku on 15 henkilötyövuotta.

Joukkoliikennelupien myöntämisen keskittämisellä yhdelle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle on myönteisiä vaikutuksia liikenteenharjoittajiin, kun luvan myöntämisen käytännöt yhdenmukaistuvat. Lupaprosessin prosessinohjaus on keskitetty Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle jo vuoden 2012 alusta.

Oulun kaupungin toimivalta-alueen muuttaminen seudulliseksi vaikuttaa viranomaisten toimivallanjakoon. Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta siirtyy jonkin verran tehtäviä Oulun kaupungille.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä Liikennevirastolle siirtyvä määrärahojen kiintiöimistä koskeva toimivalta lisää hieman Liikenneviraston tehtäviä. Määrärahojen kiintiöiminen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille on operatiivista toimintaa, joten toimivallan siirto toteuttaa valtion aluehallinnon uudistukselle asetettuja tavoitteita. Esityksessä ehdotetaan myös, että liikenne- ja viestintäministeriön sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten lisäksi Liikennevirasto saisi itse käyttää määrärahaa joukkoliikenteen kehittämiseen, suunnitteluun ja tutkimukseen. Muutos ei vaikuta valtion talousarviossa varattavan määrärahan suuruuteen vaan pelkästään siihen, mikä viranomainen on toimivaltainen päättämään määrärahan kiintiöimisestä ja käyttämisestä.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä.

Esityksestä on pyydetty lausunnot työ- ja elinkeinoministeriöltä, Liikennevirastolta, toimivaltaisilta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilta, Oulun seudun kunnilta, Suomen Kuntaliitto ry:ltä sekä keskeisiltä toimialan järjestöiltä ja liitoilta.

Lausunnoissa on lähes poikkeuksetta puollettu esitysehdotusta. Liikenneviraston ja Suomen Kuntaliitto ry:n huomautukset on otettu huomioon jatkovalmistelussa.

5 Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki joukkoliikennelain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan joukkoliikennelain (869/2009) 10 §, 11 §:n 1 momentti, 12 §:n 2 ja 3 momentti, 15 §:n 2 momentti, 30 a §, 30 c §:n 2 momentti, 31 §:n 1 ja 4 momentti, 32 §, 34 a §:n 1 momentti, 35 §:n 1 ja 3 momentti, 46 § ja 58 §, sekä 62 §:n 1 momentti,

sellaisina kuin ne ovat, 10 § ja 32 §, sekä 62 §:n 1 momentti laissa 1694/2009, 11 §:n 1 momentti, 12 §:n 2 ja 3 momentti, 15 §:n 2 momentti, 30 a §, 30 c §:n 2 momentti, 31 §:n 1 ja 4 momentti, 34 a §:n 1 momentti, 35 §:n 1 ja 3 momentti sekä 58 § laissa 1219/2011 ja 46 § osaksi laissa 1694/2009,

seuraavasti:

10 §
Joukkoliikenneluvan myöntävä viranomainen

Joukkoliikenneluvan myöntää hakemuksesta Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

11 §
EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa tarkoitetut toimivaltaiset viranomaiset

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 10 artiklassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen. Lisäksi mainitun artiklan 1 kohdan d alakohdassa tarkoitettuihin tarkastuksiin voivat osallistua poliisi, työsuojeluhallinto, Verohallinto ja tullilaitos sen toimivallan perusteella, joka niillä on muun lain nojalla. Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella on oikeus saada mainituilta viranomaisilta virka-apua tarkastuksissa. Asetuksen 18 artiklassa tarkoitettuna kansallisena yhteyspisteenä toimii Liikenteen turvallisuusvirasto.


12 §
Reittiliikenneluvan myöntävät viranomaiset

Yksinomaan Hyvinkään, Imatran, Kajaanin, Kemin, Kokkolan, Kotkan, Kouvolan, Lappeenrannan, Mikkelin, Rauman, Riihimäen, Rovaniemen, Salon, Savonlinnan, Seinäjoen tai Vaasan alueella harjoitettavaan reittiliikenteeseen luvan myöntää kyseisen kunnan viranomainen.

Seudullinen kunnallinen viranomainen myöntää luvan yksinomaan toimivalta-alueellaan harjoitettavaan reittiliikenteeseen. Seudullisia kunnallisia viranomaisia ovat:

1) Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä Espoon, Helsingin, Kauniaisten, Keravan, Kirkkonummen, Sipoon ja Vantaan kuntien muodostamalla alueella;

2) Hämeenlinnan kaupunki Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan kuntien muodostamalla alueella;

3) Joensuun kaupunki Joensuun, Kontiolahden ja Liperin kuntien muodostamalla alueella;

4) Jyväskylän kaupunki Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen kuntien muodostamalla alueella;

5) Kuopion kaupunki Kuopion ja Siilinjärven kuntien muodostamalla alueella;

6) Lahden kaupunki Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Hollolan, Hämeenkosken, Kärkölän, Lahden, Nastolan, Orimattilan, Padasjoen ja Sysmän kuntien muodostamalla alueella;

7) Oulun kaupunki Iin, Kempeleen, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Oulun ja Tyrnävän muodostamalla alueella;

8) Porin kaupunki Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan, Porin ja Ulvilan kuntien muodostamalla alueella;

9) Tampereen kaupunki Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven kuntien muodostamalla alueella;

10) Turun kaupunki Kaarinan, Liedon, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun kuntien muodostamalla alueella.


15 §
EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevassa asetuksessa tarkoitetut toimivaltaiset viranomaiset

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on toimivaltainen myöntämään 1 momentissa mainitun asetuksen 4 artiklassa tarkoitetun yhteisön liikenneluvan, peruuttamaan sen 21 artiklan tai 22 artiklan 1 ja 3–5 kohdan mukaisesti, määräämään seuraamuksia muulle kuin Euroopan unionin jäsenvaltiosta olevalle liikenteenharjoittajalle 23 artiklan 2 kohdan mukaisesti sekä tekemään merkinnän maantiekuljetusyritysten kansalliseen sähköiseen rekisteriin 24 artiklan mukaisesti. Ahvenanmaalla nämä tehtävät hoitaa Ahvenanmaan valtionvirasto.


30 a §
Valvonta

Toimivaltaisen viranomaisen velvollisuudesta valvoa, täyttävätkö luvanhaltijat EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 3 artiklassa säädetyt vaatimukset, säädetään mainitun asetuksen 12 artiklassa.

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on vähintään kerran kalenterivuodessa selvitettävä, täyttävätkö luvanhaltijat edelleen 19 §:ssä säädetyt joukkoliikenneluvan myöntämisen edellytykset.

30 c §
Yritystarkastus

Joukkoliikenneluvan haltijan on pyydettäessä esitettävä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 5 artiklassa säädetyt asiakirjat sekä verolainsäädännössä edellytetyt verotusta koskevat tiedot. Jos tarkastettava aineisto on säilytetty koneellisella tietovälineellä, luvanhaltijan on pyydettäessä saatettava aineisto selväkieliseen kirjalliseen muotoon tai yleisesti käytössä olevaan tallennusmuotoon.


31 §
Joukkoliikenneluvan peruuttaminen ja henkilön soveltumattomuus ammattiin

Sen lisäksi, mitä EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 13 artiklassa säädetään, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava joukkoliikennelupa ja sen oikeaksi todistetut jäljennökset määräajaksi tai kokonaan, jos luvanhaltija sitä pyytää tai jos luvanhaltija ei enää täytä 19 §:n 1 momentin 2 tai 5 kohdassa säädettyjä luvan myöntämisen edellytyksiä. Keskuksen on peruutettava joukkoliikennelupa ja sen oikeaksi todistetut jäljennökset määräajaksi tai kokonaan myös, jos luvanhaltija on liikennettä harjoitettaessa sallinut liiketoimintakiellossa tai väliaikaisessa liiketoimintakiellossa olevan toimia liiketoimintakiellosta annetun lain (1059/1985) 4 tai 11 §:ssä säädetyn kiellon vastaisesti.


Liikenteestä vastaava henkilö voidaan katsoa ammattiin soveltuvaksi aikaisintaan kahden vuoden kuluttua siitä, kun Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on tehnyt 1 momentissa mainitun asetuksen 14 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun päätöksen henkilön soveltumattomuudesta johtamaan yrityksen kuljetustoimintoja. Jos hyvän maineen menetys johtuu osittain tai kokonaan 20 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta vankeusrangaistuksesta, johon tuomitsemisesta on kulunut vähemmän kuin kolme vuotta, määräaika päättyy, kun tuomiosta on kulunut viisi vuotta.

32 §
Reittiliikenneluvan ja kutsujoukkoliikenneluvan peruuttaminen joukkoliikenneluvan peruuttamisen tai sen voimassaoloajan päättymisen yhteydessä

Jos Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus peruuttaa joukkoliikenneluvan, sen on samalla peruutettava myös luvanhaltijan reittiliikenneluvat ja kutsujoukkoliikenneluvat. Sen on myös peruutettava luvanhaltijan reittiliikenneluvat ja kutsujoukkoliikenneluvat, jos luvanhaltijan joukkoliikenneluvan voimassaoloaika päättyy.

Ennen 1 momentissa mainittujen liikennelupien peruuttamista Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on kuultava niitä reittiliikenneluvan ja kutsujoukkoliikenneluvan myöntäviä viranomaisia, joiden myöntämiä liikennelupia luvanhaltijalla on, ja niitä palvelusopimusasetuksessa tarkoitettuja toimivaltaisia viranomaisia, kuntia ja kuntayhtymiä, joiden kanssa tehtyjä julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia luvanhaltijalla on.

34 a §
Joukkoliikenneluvan jäljennöksen väliaikainen peruuttaminen

Jos joukkoliikenneluvan haltija taikka luvanhaltijan palveluksessa oleva tai muutoin käyttämä kuljettaja on tuomittu liikenne- tai ajoneuvoturvallisuutta koskevien säännösten toistuvasta ja vakavasta rikkomisesta ammattimaista linja-autoliikennettä harjoitettaessa, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava yksi tai useampi 30 §:n 1 momentissa tarkoitettu joukkoliikenneluvan oikeaksi todistettu jäljennös enintään kolmen kuukauden ajaksi. Peruutettavien luvan jäljennösten lukumäärä päätetään luvanhaltijan lupien jäljennösten kokonaismäärän ja rikkomusten määrän ja vakavuuden perusteella. Luvan jäljennöksiä ei kuitenkaan peruuteta, jos liikenteenharjoittaja tai liikenteestä vastaava henkilö on täyttänyt valvontavelvollisuutensa eikä ole voinut estää rikkomusta.

35 §
Varoitus, laiminlyönnin korjaaminen ja henkilön soveltuvuuden palauttaminen

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on 31 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa joukkoliikenneluvan ja sen oikeaksi todistettujen jäljennösten peruuttamisen, 34 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa joukkoliikenneluvan peruuttamisen ja 34 a §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa joukkoliikenneluvan oikeaksi todistetun jäljennöksen peruuttamisen sijasta annettava luvanhaltijalle varoitus, jos luvan tai jäljennöksen peruuttaminen olisi kohtuutonta ja ilmenneet puutteet, rikkomukset ja laiminlyönnit on korjattu tai ne ovat vähäisiä. Samaa sovelletaan muuhun toimivaltaiseen viranomaiseen, joka on 34 §:n 1 nojalla toimivaltainen peruuttamaan muun liikenneluvan kuin joukkoliikenneluvan.


Kun 31 §:n 4 momentin mukaisesti määrätty aika on kulunut, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tekee liikenteestä vastaavan henkilön ammattiin soveltuvuudesta päätöksen, joka katsotaan EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 14 artiklan 2 kohdassa tarkoitetuksi korjaavaksi toimenpiteeksi. Edellytyksenä on, ettei henkilöä ole määräajan kuluessa tuomittu 20 §:ssä tarkoitettuun rangaistukseen eikä muuhun seuraamukseen, jonka takia häntä ei edelleenkään voida pitää hyvämaineisena. Jos henkilöä ei edelleenkään voida pitää hyvämaineisena, keskus asettaa uuden 31 §:n 4 momentin mukaisen määräajan.

46 §
Määrärahan kiintiöinti ja käyttö sekä maksetun korvauksen takaisin periminen

Liikenne- ja viestintäministeriö saa käyttää valtion talousarviossa osoitettua määrärahaa 45 §:n 1 kohdassa mainittuun tarkoitukseen 14 §:n 1 momentissa säädetyn toimivaltansa rajoissa sekä 45 §:n 3 ja 4 kohdassa mainittuihin tarkoituksiin silloin, kun kyse on strategisesti merkittävistä hankkeista.

Liikennevirasto päättää määrärahan tai sen osan kiintiöimisestä toimivaltaisille elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille ja määrää tarvittavilta osin sen jaosta muihin kuin 1 momentin mukaisiin 45 §:ssä mainittuihin tarkoituksiin. Liikennevirasto saa itse käyttää määrärahaa 45 §:n 3 ja 4 kohdassa mainittuihin tarkoituksiin. Se voi myös myöntää valtionavustusta kunnalle tai kuntayhtymälle käytettäväksi samoihin tarkoituksiin.

Toimivaltaiset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset saavat käyttää Liikenneviraston kiintiöimää määrärahaa 45 §:n 1, 2 ja 4 kohdassa mainittuihin tarkoituksiin. Ne voivat myös myöntää valtionavustusta kunnalle tai kuntayhtymälle käytettäväksi mainitun pykälän mukaisiin tarkoituksiin.

Toimivaltaisen viranomaisen on määrättävä valtion tai kunnan talousarviosta maksetun korvauksen maksaminen lopetettavaksi ja jo maksettu korvaus kokonaan tai osittain takaisin perittäväksi, jos korvauksen saaja on:

1) jättänyt palauttamatta sille virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti maksetun korvauksen tai sen osan;

2) antanut korvauksen myöntämistä, maksamista tai valvontaa varten virheellisiä tai harhaanjohtavia tietoja ja menettely on ollut omiaan olennaisesti vaikuttamaan korvauksen saantiin, määrään tai ehtoihin, taikka salannut sellaisen seikan;

3) käyttänyt korvauksen olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin se on maksettu; taikka

4) muutoin 1–3 kohtaan verrattavalla tavalla olennaisesti rikkonut korvausta koskevia säännöksiä tai maksamiseen liittyviä ehtoja.

Toimivaltainen viranomainen voi määrätä valtion tai kunnan talousarviosta maksetun korvauksen maksamisen lopetettavaksi ja jo maksetun korvauksen kokonaan tai osittain takaisin perittäväksi, jos:

1) korvauksen saaja on kieltäytynyt antamasta korvauksen maksamista ja valvontaa varten laissa tai sopimuksessa edellytettyjä tietoja, asiakirjoja ja muuta aineistoa tai apua; tai

2) korvaus on suoritettu muutoin kuin 3 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisin edellytyksin tai perusteettomasti.

Korvauksen saajan on maksettava palautettavalle tai takaisin perittävälle määrälle korvauksen maksupäivästä korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukaista vuotuista korkoa lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä.

Jos takaisin perittävää määrää ei makseta viimeistään toimivaltaisen viranomaisen asettamana eräpäivänä, sille on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n mukaan.

58 §
Oikeus rekisteritietojen ja muiden valvontatietojen saantiin

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada joukkoliikenneluvan hakijaa ja haltijaa, liikenteestä vastaavaa henkilöä sekä yrityksen toimitusjohtajaa ja vastuunalaisia yhtiömiehiä koskevat joukkoliikenneluvan ja EU:n kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan asetuksen 4 artiklassa tarkoitettua yhteisön liikenneluvan myöntämistä, luvan myöntämisen edellytysten tarkistamista, lupien peruuttamista, varoituksen antamista, EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 14 artiklassa tarkoitetun henkilön soveltumattomuutta koskevien asioiden käsittelyä sekä liikenteenharjoittajan vakavaraisuuden osoittamiseksi annetun vakuuden palauttamista varten välttämättömät tiedot rikosrekisteristä, sakkorekisteristä, ajoneuvoliikennerekisteristä, ulosottorekisteristä, liiketoimintakieltorekisteristä ja Verotuksen tietojärjestelmästä.

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada poliisilta, Verohallinnolta, tullilaitokselta, työsuojeluhallinnolta ja Liikenteen turvallisuusvirastolta EU:n liikenteenharjoittaja-asetuksen 12 artiklassa tarkoitetun valvonnan toteuttamiseksi välttämättömät tiedot joukkoliikenneluvan haltijoita koskevista yritystarkastuksista ja 19 §:ssä säädettyjen joukkoliikenneluvan myöntämisen edellytysten täyttymisen arvioimiseksi välttämättömät muut tiedot.

62 §
Liikennelupien ja sopimusten voimassaoloon liittyvät siirtymäsäännökset

Ennen tämän lain voimaantuloa myönnetyt joukkoliikenneluvat ovat voimassa luvassa määrätyn ajan.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Ennen tämän lain voimaantuloa tehtyihin 31 §:n 4 momentissa tarkoitettuihin päätöksiin liittyviä mainitussa momentissa tarkoitettuja määräaikoja laskettaessa sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.


Helsingissä 25 päivänä lokakuuta 2012

Pääministeri
JYRKI KATAINEN

Liikenneministeri
Merja Kyllönen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.