Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 106/2012
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi viestintämarkkinalain 15 a §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi viestintämarkkinalakia. Ehdotetulla lailla korotettaisiin viestintämarkkinamaksua vastaamaan viestintämarkkinoiden ja erityisesti yleispalvelun valvonnasta Viestintävirastolle aiheutuvia kustannuksia.

Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioon ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Viestintävirasto on valtion talousarviossa nettobudjetoitu virasto, joka kattaa toimintansa kustannukset pääosin keräämillään maksuilla. Viraston menot on merkitty toimintamenomomentille. Pääosa viraston tuloista on maksullisen toiminnan tuloja, jotka on kohdistettu toimintamenomomentille. Loput viraston tuloista kertyvät veronluonteisen toiminnan tuloista ja ne tuloutetaan verotuloihin. Nämä tulot otetaan huomioon toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa. Merkittävin veronluotoinen Viestintäviraston keräämä maksu on viestintämarkkinamaksu.

Viestintämarkkinalain 15 a – 15 d §:ssä säädetään viestintämarkkinamaksusta. Kyseessä on veroluontoinen maksu, jonka teleyritys on velvollinen suorittamaan vuosittain Viestintävirastolle. Maksulla katetaan Viestintäviraston erilaisista valvontatehtävistä koituvia kuluja. Eräs näistä valvontatehtävistä koskee viestintäpalveluiden yleispalvelua.

Viestintämarkkinamaksun tulee viestintämarkkinalain mukaisesti vastata niitä kustannuksia, jotka Viestintävirastolle aiheutuvat viestintämarkkinalaissa säädettyjen teleyrityksiä koskevien tehtävien hoitamisesta.

Maksujen suuruus määritellään maksuyksiköiden lukumääränä maksuluokittain. Maksuyksikön suuruus on 350 euroa. Teleyrityksen maksuluokka määräytyy teleyrityksen Suomessa harjoittaman teletoiminnan maksun määräämistä edeltävän kauden liikevaihdon perusteella.

Voimassa olevan lain mukaan viestintämarkkinamaksu määräytyy seuraavasti:

Maksu- luokka Liikevaihto (milj. €) Yksiköiden määrä
1 alle 1 2
2 1–2 4
3 2–4 7
4 4–8 14
5 8–16 26
6 16–32 50
7 32–64 94
8 64–128 179
9 128–192 340
10 192–256 493
11 256–341 645
12 341–427 839
13 427–512 1032
14 512–640 1226
15 640–768 1502
16 768–896 1778
17 896–1024 2054
18 1024–1229 2330
19 1229–1434 2749
20 1434–1638 3169
21 1638–1843 3588
22 1843 tai yli 4007

Viestintämarkkinamaksujen toteuma on sen käyttöönoton jälkeen vuodesta 2004 vaihdellut 2,9 miljoonan ja 2,3 miljoonan euron välillä. Vuonna 2011 viestintämarkkinamaksusta kertyi 2,8 miljoonaa euroa.

Samanaikaisesti Viestintäviraston tehtävät ovat muun muassa yleispalvelun kattavuuden laajentumisen myötä olennaisesti lisääntyneet. Lisäksi parhaillaan ollaan tarkentamassa yleispalveluvelvoitteen toteuttamista vammaisten käyttäjien osalta, mikä myös lisää Viestintäviraston tehtäviä. Kun myös yleinen kustannustaso on noussut, viestintämarkkinamaksun kertymä ei enää kata kaikkia viraston tehtäviä.

Viestintäviraston maksullisen toiminnan tuotot olivat vuonna 2011 kaikkiaan 28,2 miljoonaa euroa, josta veronluonteisten maksujen osuus oli 5,7 miljoonaa euroa. Veronluonteisista maksuista suurin kertymä 2,8 miljoonaa euroa kerättiin viestintämarkkinamaksuna. Vuonna 2011 viestintämarkkinamaksun laskennallinen kustannusvastaavuus oli noin 0,1 miljoonaa euroa alijäämäinen.

2 Ehdotetut muutokset

Viestintämarkkinamaksua esitetään korotettavaksi noin 23 prosentilla siten, että nykyisin käytössä olevaa 350 euron maksuyksikköä nostettaisiin 430 euroon.

Korotuksella viestintämarkkinamaksun maksutulon arvioidaan kasvavan vuositasolla noin 0,5 miljoonaa euroa.

3 Esityksen vaikutukset

Valtion viestintämarkkinamaksusta tulevat tulot lisääntyisivät vuonna 2013 noin 0,5 miljoonalla eurolla ja olisivat vuositasolla arviolta 3,4 miljoonaa euroa. Enimmillään maksun korotus voisi nostaa teleyrityksen maksamaa viestintämarkkinamaksua yli 100 000 euroa, mutta kolmea suurinta teleyritystä lukuun ottamatta korotukset ovat muutamia satoja tai tuhansien eurojen luokkaa. Valtion tulo- ja menoarvioesityksen mukaan nykyisellä maksutasolla viestintämarkkinamaksuja arvioidaan vuonna 2012 kertyvän 2,9 miljoonaa euroa.

Pääosin viestintämarkkinamaksulla rahoitettavan viestintämarkkinat ja –palvelut tulosalueen maksukertymän arvioidaan vuonna 2012 olevan 5,3 miljoonaa euroa ja tulosalueen kustannusten 5,7 miljoonaa euroa. Tulosalueen kustannusten arvioidaan ylittävän sen arvioidut tulot lähes 0,5 miljoonalla eurolla, jos viestintämarkkinamaksuun ei tule muutoksia.

Viestintäviraston maksujen tulee olla kustannusvastaavia. Maksuja määrättäessä pyritään siihen, että kustakin maksusta tuleva vuosittainen kertymä vastaa niitä kokonaiskustannuksia, jotka aiheutuvat kyseisen toiminnan hoitamisesta. Esityksellä varmistetaan Viestintäviraston työvoimaresurssien riittävyys lisäämällä viestintämarkkinalain edellyttämien yleispalvelutehtävien hoitamiseen neljä henkilötyövuotta. Ilman korotusta viestintämarkkinamaksun kustannusvastaavuus yhteiskustannukset huomioiden jäisi vain 70 prosenttiin. Esitetyn korotuksen jälkeen se olisi 86 prosenttia.

4 Kansainvälinen vertailu

Useassa Euroopan maassa on käytössä viestintämarkkinamaksu tai sen kaltainen maksu. Maksun nimike voi kuitenkin olla jokin muu, kuten valvontamaksu. Tämä maksu määräytyy yleensä yritysten teletoiminnan liikevaihdon perusteella. Viestintämarkkinamaksun tai sitä vastaavan maksun osuus viraston kokonaistuloista vaihtelee suuresti. Toisaalta esimerkiksi Tsekissä ja Virossa viestintäpalvelun valvonnasta vastaavan viranomaisen kulut katetaan kokonaan valtion budjetista.

5 Asian valmistelu

Hallituksen esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä. Esitysluonnoksesta on pyydetty lausunnot kaikilta teletoimintailmoituksen tehneiltä teleyrityksiltä, muilta alan toimijoilta ja keskeisiltä alan viranomaisilta sekä etujärjestöiltä. Valtiovarainministeriö piti maksukorotusta erittäin perusteluna. Sen sijaan viestintämarkkinamaksua maksavat teleyritykset ovat lausunnoissaan vastustaneet korotusta. Useat teleyritykset katsovat, että maksua ei tule kerätä ainoastaan teletoimintailmoituksen tehneiltä teleyrityksiltä.

Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan valmisteilla laajempi tällä hallituskaudella annettava viestintälainsäädännön kokonaisuudistus, jossa myös viestintämarkkinamaksun perustetta ja sen kohdentamista on tarkoitus harkita uudelleen.

6 Riippuvuus muista esityksistä

Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

7 Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013. Lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin voitaisiin ryhtyä ennen lain voimaantuloa.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Lakiehdotukset

Laki viestintämarkkinalain 15 a §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan viestintämarkkinalain (393/2003) 15 a §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 864/2008, seuraavasti:

15 a §
Viestintämarkkinamaksu

Viestintämarkkinamaksu määritellään maksuyksiköiden lukumääränä maksuluokittain. Maksuyksikön suuruus on 430 euroa. Yritykset jaetaan maksuluokkiin niiden kustannusten huomioon ottamiseksi, jotka Viestintävirastolle keskimäärin aiheutuvat kunkin maksuluokan yritystä koskevien tehtävien hoitamisesta. Teleyrityksen maksuluokka määräytyy teleyrityksen Suomessa harjoittaman teletoiminnan maksun määräämistä edeltävän kauden liikevaihdon perusteella. Maksuluokan määräytymisen perusteena olevasta liikevaihdosta säädetään tarkemmin 15 b §:ssä. Viestintämarkkinamaksu määräytyy seuraavasti:

Maksu- luokka Liikevaihto (milj. €) Yksiköiden määrä
1 alle 1 2
2 1–2 4
3 2–4 7
4 4–8 14
5 8–16 26
6 16–32 50
7 32–64 94
8 64–128 179
9 128–192 340
10 192–256 493
11 256–341 645
12 341–427 839
13 427–512 1 032
14 512–640 1 226
15 640–768 1 502
16 768–896 1 778
17 896–1024 2 054
18 1 024–1 229 2 330
19 1 229–1 434 2 749
20 1 434–1 638 3 169
21 1 638–1 843 3 588
22 1 843 tai yli 4 007


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2013.

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.


Helsingissä 17 päivänä syyskuuta 2012

Pääministerin sijainen, valtiovarainministeri
JUTTA URPILAINEN

Asunto- ja viestintäministeri
Krista Kiuru

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.